Kokosolja/kokosfett
Var köper man detta? finns det i vanlig butik (som är bra) eller är det nätet som gäller?
Vill helst ha smakfri att steka i.
Finns det andra användningsområden som jag kanske inte tänker på? Läst att en del har det i kaffet t ex.
Kung markattas finns i massor av vanliga matvarubutikerna. De flesta hälsokostbutikerna har annars kokosfett, både smaklösa och med smak.
Hört att Unilevers inte ska vara så bra? Det i silverpaketet. Eller är det mer hur pass "petig" man är?
För mig gör det inget om det är billigt då jag bara ska steka med det men jag vill ju helst ha något som är nyttigt och bra för kroppen. Eller är det rent av så att det är det bästa när man ska steka i det just för att det tål att upphettas så bra?
Vad tycker ni?
Kokosolja i silverpaket härdas för att tåla ännu högre temperaturer. Men eftersom kokosolja redan består av en majoritet av mättade fettsyror så finns där inte så mycket att härda. Att undvika silverpaket med kokosfett för att man är rädd för vad den innehåller ser jag ingen anledning till, såvida man inte är rädd för raffinerade ting.
Här har du en diskussion kring silverpaketet.
Jag kör Kung markattas och biofoods utan smak som jag köpt på ica. Gillar nog den med smak mest. Men ska du steka så är ju den utan smak att föredra.

Har provat Biofood utan smak ( Ica) sisådär, kan inte sätta finger på vad Använt i kaffet samt en sked rakt av i mun Cocosa utan smak, helt ok.(hälsokost) Holistic ( hälsokost) dyr, med smak. Godast av alla jag testat i kaffe eller rakt av i mun. Kung markatta (Ica) helt ok, med smak och bra pris Coconoil (nätet) min första olja, ok, men med lite bismak.

Köper numera mitt Cocosfett på ICA, tidigare köpte jag på COOP och på hälsokosten!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag gillar detta, hyfsat pris med. Smakar mildt och gott. http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/raw-kokosolja-virgin-eko-400-gram

Den hade de på ICA förut, numera tar de från Low Carb shop!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#8 den skall jag testa!
Tack för alla tips! Jag föredrar ju om det går att köpa på ICA t ex. Blir ofta lite billigare. Får ge mig ut och se vad vi har att erbjuda här i stan!
Jag måste hoppa in här. Jag förvarande min kokosolja för nära spisen och den blev flytande. Den har stelnat igen. Går det bra att äta den? Eller är den förstört?
Det går utmärkt att fortsätta använda den. Koskosfett består nästintill enbart av mättade fetter. Omättade fetter är flytande i rumstemperatur och stelnar vid lägre temperaturer. Mättade fetter blir flytande i temperaturer en bit över rumstemperatur och återgår till fast form i rumstemperatur. Mättade fettsyror är dessutom mycket stabila, så du behöver inte oroa dig för att fettet oxiderat av den uppvärmningen.
Köper kokosfett på City-Gross. Heter Alba Dalby och kostar 19:50 för 1/2 kg. Helt smaklöst. Det är inte härdat. Använder det dels i kaffe och till matlagning.