Nybörjare på LCHF
Jag är nybörjare på det här med LCHF och jag tänkte ge det en chans. Jag har tidigare ätit lite åt GI hållet men ändå inte strikt på något vis, bara medvetet valt bättre kolhydrater och ibland uteslutit dem helt. Jag har däremot alltid tillåtit mig själv att äta mycket av frukt och grönt. Inte haft någon begränsning där.
Finns det några basvaror som är bra att handla hem i början?
Finns det alternativ till ägg som är lika bra? Jag äter gärna omelett och kokt ägg men jag tröttnar snabbt om jag äter det för ofta.
Jag har tidigare provat göra broccolimos, "spaghetti" av zucchini m.m. så jag vet ju vad man kan göra för alternativ till t ex potatis, ris eller pasta.
Hur får man in fettet i måltiderna på bästa sätt? Är det kokosolja som gäller el vanligt smör? Läst om smör i kaffet men det låter helt ärligt riktigt vidrigt 😞
Jag har haft lite av en "fett-noja" sen min ungdom men jag försöker jobba bort den så gott det går. Gått ifrån light produkter sen en tid tillbaka och väljer fetare mejeriprodukter.
Jag vet att det finns mycket läsning här för nybörjare men jag tänkte ändå om det finns någon som vill dela med sig lite av bra tips som gör att det går lite lättare i början.
Jag har tidigare ätit enligt viktväktarna så jag är van att ha en ganska strikt "diet", däremot vill jag gärna göra det enklare för mig och det verkar som LCHF är enklare än att räkna kalorier i precis allt man stoppar i sig. Jag vill inte att det ska vara för svårt utan fungera i vardagen.
Kan barn också äta LCHF mat eller ska man ge dem kolhydrater (bra sådana, mer GI-tänk?)

Det är i maten som fettet sitter.. iomed att du skippat light så har du redan tillfört fett!
Exempel.. ägg 66E% fett
Nötfärs.. 60E% fett, lax sill, makrill sardiner likaså!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.