Blodsocker och ketoner
Jag har nyligen köpt blodsockermätare med funktion att mäta ketoner också. Jag har nu verkligen ätit fett mer än vanligt och har idag ca 1vecka kommit upp på 1,0 fastevärde på ketoner. Jag har kollar glukos och har haft fastevärde på runt 4,8-5,1. Idag har jag även nu på eftermiddagen mätt glukos ca 4,5 timmar efter lunch ( blomkål med smör, ost, majonäs och fläskfile) en kopp te med grädde vid 14) mitt värde var nu 3,8. Min fråga är: Är det ok under 4 trots ätit och är det detta som ska göra att jag tappar vikt? Blir det någonsin farligt med lågt blodsocker (frisk utan diabetes) ? Känner inget särskilt borde jag det? Än har lchf inte gett mig viktminskning per say men jag hoppas nu med mätning att det ska sätta sprutt på mig tillsammans med massor av fett!
Jag hoppas någon kan svara på minafrågor. Tog ett nytt prov efter ätit lchf mm med mycket fett och värdet var lika 3,7 efter ca 3 timmar som innan.
Nej det är inte farligt. Är du frisk blir det aldrig farligt lågt, dvs runt 2,5 och neråt. Inte heller farligt högt, dvs uppåt 10 och högre. Det är bra med normalt och stabilt blodsocker. Ca 4-7 med mindre variationer uppåt och neråt.

Jag har oxå en sådan mätare, det man blev förskräckt över var hur mycket det varierade, egentligen helt utan orsak.. iallafall ingen man kunde förstå.
Så jag slutade mäta, egentligen mest för att det inte var så kul att sticka sig i fingrarna med vassa föremål som jag hade tänkt mig! 😮
Och så kom jag på att är man frisk så varierar både blodsocker och ketoner å det vildaste.. på grund av att kroppen sköter det där själv på bästa sätt, och så skall det tydligen vara om man är frisk!
Många friska säger att det inte spelar så stor roll hur värdena ser ut för själva viktminskningens skull.. däremot många med sjukliga symptom som insulinresistens och sådant.
Iomed att du är frisk för övrigt så blir det mer ett sätt att kolla att du äter rätt.
Sen när du kan det där utan och innan skaffat nya ögonmått och lärt dig lite nya recept så slipper du dels räkna/väga maten och slipper sticka dig i fingrarna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 3 jag mäter eller väger inte maten, det är bara fettet jag börjat väga för att jag ska få i mig mera. Ex 60 gr smör till frukost. Eftersom mina resultat stått still tidigare har jag inget att förlora på att mätta mig med fett. Att jag testar är som du säger Zepp ett sätt för att se om jag är på rätt väg. Nu hade jag inte tänkt mäta bs men eftersom stickorna fanns med så. Jag blir bara så förundrad över att det inte ger utslag. Däremot börjar känna mig lätt trött i huvudet men ändå inte. Jag buggade och foxade igår utan att känna mig särskilt trött, varm och svettigt var det för alla :)
#2 Vad skönt att jag inte ska tro det är farligt iaf. Jag har knappt ätit kolhydrater de senaste dagarna men känner mig ganska nöjd ändå. Säkert eftersom jag har ökat fettet. Bara och vänta och se hur vikten påverkas inom snar framtid.