Kokosmjöl
Är det någon som vet var man hittar kokosmjöl? Det står i en del recept att man ska ha kokosmjöl till kakor och dyl, har letat i välsorterade affärer men ej hittat det. Man kanske kan göra det själv i så fall hur?
Står inte kokosmjölken vid den asiatiska maten? Där man hittar bambuskott och lite sådant. Iaf gör det här ikring där jag bor. Den finns på konserv har jag sett.
Det är kokos mjöl jag eftersöker inte kokosmjölk! 
Ja! Förlåt =P Läste nog lite för snabbt och det jag själv ville ha det till tror jag =P Ber om ursäkt..

Kokosmjöl vore en väldigt bra sak att ha, jag gillar kokos!
Ingen som vet?
Agneta
Jag köpte från lchf-butiken i malmö för ett tag sen. I höstas köpte jag på mig när jag var på hälsomässan i sthlm.
jag mixar kokos, har aldrig sett kokosmjöl i någon affär
Vi har köpt vårt kokosmjöl i indiska livsmedelsbutiker, borde finnas i andra asiatiska butiker oxå.
Fråga, de kanske kan ta in! 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Finns på nätet, senast köpte från Bodystore, Eko 1000 gr 149,-, köper också mandelmjöl därifrån.
Jag har sett det på hälsokostaffär.
Kokosmjöl är inte finmalda kokosflingor. Kokosmjöl är såvitt jag förstår pressrester efter att mjölken har utvunnits. Det är nästan bara fibrer kvar. Inget fett och ingen kokossmak att tala om. Det används för konsistensens skull i kakor och bröd. Det höga fiberinnehållet gör att det inte går att byta ut vetemjöl mot kokosmjöl rakt av. Jag brukar tillsätta det för att binda vätska, till exempel ett par matskedar i köttfärssmeten i stället för ströbröd.
#9#. Ingen kokossmak? Det doftar kokos i mitt skafferi från min påse
och det är supergott att baka med, t ex till pajskal och kokosstoppar. Vi kanske inte har samma?
Mitt heter Cocosmjöl från Aman Prana.
det är kokossmaken jag inte gillr i allt möjligt så finns det utan smaken så vore det väl bra! Men är det bättre än t.ex. pofiber?
och kokostoppar, där har man väl normalt sett riven kokos och ägg (och socker) och inget annat?
Jag kör kokosflingor i Bulliten till mjöl. Det går utmärkt.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Tack för alla förslag jag ska försöka leta upp någon asiatisk butik i Göteborg.
#14 Vi köpte vårt i den indiska butiken på backaplan… om vi nu pratar Gbg med omnejd :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag köpte en 1kg påse ekologiskt kokosmjöl av märket Ölmühle Solling för nån dag sen. Har inte använt det ännu, men det doftar kokos. Näringsinnehåll/100g:
Protein 17,6g
Kolhydrater 16,5g
Fett 15,9g varav 15g mättat
Kostfibrer 38,9g
Ganska mycket kolhydrater men okej fett- och proteininnehåll. Men jag anar att det här inte är det som avses i de flesta recepten här på KiF?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Om man bor i närheten av Umeå kan man köpa kokosmjöl på Meretes, Kungsgatan 33.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kanske är hyfsade priser i invandrarbutikerna, jag har inte kollat där men i hälskost och de svenska nätbutikerna tycker jag att det är för dyrt. Jag har köpt från iHerb - alltså USA och det blir billigare även med portot inräknat. Det finns flera trådar om det. Sök på kokkosmjöl.
Finns det nån van kokosmjölanvändare som har nån kommentar om sorten jag köpte som jag skriver om i inlägg #16 ovan?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Någon som vet om lchf-butiken levererar utanför Sverige?
ngupa håller på att experimentera en del med just kokosnötsmjöl och hon delar med sig av många bra recept 
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan!
Du hittar kokosmjöl på ICA Kvantum i Kungsbacka!
Med vänliga hälsningar Annette
Hej
I Göteborg kan man handla i hälsokostbutiken vid Vasaplatsen (jag kommer inte ihåg vad den heter). De har både kokosmjöl och olika sorters nötmjöl.
MVH
På min burk från iHerb står det dietary fiber 8 g och 32% och 32 servings per container á 2 tbsp á 14 g burken räcker till 32 servings. På sidan står det rekommendationer tips att använda det till tjockningsmedel för såser och smooties och att det kan blandas i annat mjöl 1-3. Jag bakade häromdagen och gjorde mjuk kokkoskaka med extra malt kokkosflingor + kokkosmjöl istället för fiberhusk och det blev jättebra, hittade recept här någonstans.
Det vore trevligt om fler och fler eftersöker kokosnötsmjölet i våra lokala matvaruaffärer, då blir det lättare för alla att baka hälsosamt, när vi får tillgång till mjölet där. 
Sedan har jag numera bytt från ngupa till mitt riktiga namn Mariann
alla är varmt välkomna att botanisera bland mina bakrecept på bloggen.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Man kunde ju framhäva att det ju faktiskt är glutenfritt med kokkosmjöl. Om man behöver argument.

Förlåt Yvonnel, jag kan inte rå för det, jag är född språkpolis och jag får adrenalinpåslag. Så snälla, bara för min skull. Kan du skriva kokos med bara ett k i mitten? Förlåt!
Agneta
#26 ja det är ju helt utan gluten och knappt några kolhydrater. 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Ska försöka minnas din pekpinne, har faktiskt inte tänkt på detta förut, kan det vara att det låter liksom lite hårt i uttalet, eller är det tom möjligt att en tidigare stavning har haft 2 k, så att jag någon gång i min forntid har lärt mig den varianten.
inte i svenskan vi skriver ju aldrig med två k, i så fall ck, men det tror jag inte.
Jag har tom haft för mig att det stavas med 2 c i engelskan, där ser man-vad missuppfattningar kan ställa till med. Jag brukar nog inte göra så många fel annars och måste säga i ärlighetens namn att även jag ganska ofta reagerar på dåligt stavade/redigerade inlägg.

skönt att du inte tog illa upp! 
Agneta
Kokkosmjöl är hur bra som helst.
Och köper man der skall man in på Marianns mat & bak.
Länktar efter hennes kokbok som kommer i vår.
Men Marianne kan inte du se till så den kommer innan jul hade varit guld värt.
^^
Jag kan inte säga mer än att den kommer någon gång nästa år.
Det tar tid att trycka böcker….
men kul att du längtar efter den, det gör jag med 
Dock kan jag avslöja att två av mina lite juliga recept kommer vara med i tidningen HÄLSA no 12, dvs december numret,
Det blir ett nummer med en hel del LCHF :D
Hej på er
Det var nog i en anna tråd jag hittade diskussion om olika sorters kokosmjöl, men det går kanske att fortsätta här.
Jag köpte innan jul kokosmjöl på iherb och bakade pepperkakor. Dessa blev oerhört torra. Det kändes som läskpapper i munnen. Fick veta att det var ett anna mjöl man skulle använda från Aman Prahna. Köte det från LCHS butiken, fick hem i fredags.
Nu har jag precis bakat en satts med kanelbullar efter Matiennes recept på hennes hemsida. Men jag måste säga att trots en myckenhet av smör så är dom bullarna också väldigt torra. Vad kan det bero på och kan man göra något åt det? Kanske inte är kokosmjölets fel, men det känns så.
Matiennes? Vad är det för adress?
Marianns menar jag förstås, förlåt
#38 Du verkar ju ha rätt mjöl i alla fall och vi här upplever inte något som är bakat med kokosmjölet torrt, möjlgien s torra småkakor. De ska ju dock vara torra.
Kan det vara en vana?
jag menar vi har ju ätit kokosmjölet nu i över ett år och möjlgit att vi i början tyckte konsistens och smak vara väldigt annorlunda, medans nu upplevs det som "vetemjölsbakat"
När någon får torra bakverk bruakr det många gånger röra sig om fel mjöl. Så här vet jag inte.
Kanske du bara ska baka och äta och tillslut har du vant dig?
förresten! Fick kasta roskakorna, de hade möglat! Jag förvarar alltid småkakor i skafferiet och det har nog aldrig hänt att något möglat innan! Det var ju bara ett par veckor… borde frusit dem förstås men hade ingen tanke på att de skulle mögla…
Detsamma för mig, jag gjorde kärleksmums och de var så goda så jag sparade och sparade, de stod i kylen men borde nog ha frusits. Sockret är ju konserveringsmedel och nu när det inte finns något socker i dem så möglar de mycket fortare. Tänkte inte på det
fast jag har andra sukrinbakade småkakor typ såna där italienska biscuits vad de nu heter, som ligger i samma burk och de har inte hänt nåt med sen före jul tror jag bestämt att det var! Fast nu kastade jag ju dem med.
Jooo det är en fin föruttnelse som går igång om man förvara kakorna i rumstemp för länge
. Det funkar en dag eller två sedan bör de i kyl eller frys beroende på hur länge man tänker sig det tar å äta upp…
Jag tror att biscotti ( vilket det väl är va?) är så torra att det ingen fukt finns kvar och då står det ju sig länge.
Men fuktiga kakor bör in i kyl eller frys.
Ska iväg på en kvällskurs nu. Vi turas om att ta med fikabröd. Jag bryr mig ju inte om det, men vill försöka bidra, så i kväll är det min tur. Vi får se vad "de sockerberoende"tycker om mina kanelbullar. :-)
Om utifall nägon vill veta, så kan jag tala om att experimentet gick bra. Dom åt och tyckte det var gott. Jag varnade dom att dom kanske inte skulle kunna hålla sig vakna efteråt eftersom dom inte skulle få någon sockerchock. Men det gick bra dom var livligare än vanligt så kanske det är något "uppåttjack" i detta också i alla fall.
#45 fett gör folk glada också!
Jag läste någonstans här på I fokus för länge sedan att man ska servera något fett på tillställningar då blir man glad och pigg.
#46 skrivet av Marianns LCHF Mat & bak
Va bra då behöver jag inte vara orolig att mina gäster ska somna i framtiden
Jag har problem att hitta kokosnötsmjölet från aman prana med 4% kh. Både i verkligheten och online?! Jag hittade detta dock. http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/raw-kokosmjol-eko Är det att jämföra med aman pranas? Det verkar ju vara stora skillnader i smaker osv.
LCHF butiken brukar ha Aman pranas mjöl
Japp det hade dom nog då med men jag har för mig dom bara hade det lilla paketet och det var så ofördelaktigt pris jämförelsevis. Men jag köpte ett litet paket i hälsokostaffär tillslut ändå :) Ibland är man snåldum. Tack för svaret!