Unilever om cocosfettet
Vi har ju diskuterat det ökända "silverpaketet" som är stapelvara i alla butiker landet runt i ett par trådar på sistone
Vad det egentligen innehåller (och inte innehåller) och hur oömt man behandlat produkten
Så jag mejlade lite frågor till dom
Här är svaret
"Hej dufva.
Tack för ditt mejl.
Nedan finner du svar på dina frågor om vår produkt Cocos.
"Vad jag skulle vilja veta"
***Vet du halten av laurinsyra och kaprylsyra i den färdiga produkten?
Vårt kokosprodukt har motsvarande fettsammansättning som finns i litteraturen dvs 47% laurinsyra och 8% kaprylsyra
***Enligt vad jag förstår börjar dessa fettsyror att förändras negativt
redan vid 150-160 grader"
Vid normala steknings- och friteringstemperaturer (170-200 C) påverkas fettsyror inte nämnvärt.
***Nästa fråga är alltså vid vilken temperatur ni deodoriserar produkten?
Snabb upphettning till 230 C i vakuum. Processen är välkontrollerad och har inte påverkan till fettsammansättning.
Min sista fråga är
***Finns det några som helst transfetter i den färdiga produkten
Nej, Cocos innehåller <1% transfett precis som de flesta renade oljor. Den är 100% fullhärdat kokosfet dvs. har 100g mättade fettsyror/100g produkt.
Hoppas du är hjälpt av svaren, du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen!
Med vänliga hälsningar
Konsumentkontakt
Unilever Sverige AB
020-331033
Låter ju bra.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
betyder detta med andra ord att det är helt ok att äta?

Det har alltid varit ok att äta Unilevers cocosfett, trots att det är härdat, men det e ju inte toppenkvalitet om man säger som så.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
vad skiljer i kvalité då?

Först o främst Copra, sen tuff industrell varmpressning, rening med kemikalier och extraktion antagligen med lösningsmedel och sedan härdning med antagligen nickelspåner, deodorisering med het ånga!
Dvs det är i stora drag samma processer som med modernt margarin fast man slipper omega-6!
aha, urk!

Tyvärr är det ju en rent löjlig prisskillnad mellan silverpaketen och kallpressade varianter samtidigt som jag inte kan se några direkta hälsorisker med unilevers variant
Det är som sagt inget omega-6 i cocos och allt fett är mättat dvs det påverkas bara marginellt av upphettning och omestring
Därför blir det för det mesta silverpaketen som åker ner i korgen inte minst med tanke på att jag nyttjar en hel del cocosfett just nu
Det värsta med det hela är att jag inte skulle vilja gynna unilever men vad gör man?
Här i Luleå verkar det vara enda varianten som inte är svindyr och i pytte-burkar
Finns inte ngn City-Gross där? Alba-dalby gör ett kokosfett i silverpaket som jag i alla fall har för mig inte genomgått samma hårda process.
http://www.alba.se/margarin-fett.html
Går ju att skriva och fråga dem också. Jag använder det utvärtes och har haft någon gång till fritering.
Om du inte tycker att även Biofoods 400 gr för runt 50-lappen är dyrt kan du säkert få tag på det eftersom Coop på många ställen har det, så de kan säkert ta hem det annars.

Nä, här finns tyvärr inget city-gross och inte nåt LIDL heller tyvärr
50-lappen kanske man skulle kunna stå ut med så jag ska nog höra med coop om dom kan anstränga sig lite så man får testa 🙂
Grejen är väl lite att jag egentligen inte logiskt kan se att det skulle vara nån egentlig skillnad hälsomässigt mot för silvervarianten
Det kallpressade med cocos-smak är säkert i en helt annan liga men jag tvekar om det verkligen finns nån egentlig skillnad jämfört med andra "smakbefriade" varianter annat än priset??

Skillnaden är väl som mellan smör och margarin.. och skillnaden mellan ekologiskt smör och icke ekologiskt!
Sen så kommer man alltid till frågan om vem man kan lita på?
Biofoods är inte med smak.
Jo, de har både ock.
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-extra-virgin-500-g så man tar rätt… detta är svindyrt…