Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 13074 ggr
kajsa71
0

Frukost i Italien

Jag ska flyga till Italien i nästa vecka och bo på hotell i 5 dagar.

Jag funderar på vad jag ska äta till frukost som alternativ till deras oätliga hotellfrukostar. Har funderat på att ta med ost och salamikorv eller liknande i bagaget men det kan bli lite äckligt i fem dagar utan kylskåp. Det kan bli ganska varmt där nere redan i början av maj.

Kanske jag borde baka någon typ av bröd eller muffins och ta med? Någon som har något bra recept på något som håller utan kylskåp i bortemot en vecka?

Jag bekymrar mig inte alls för luncher och middagar. Kött och fisk brukar aldrig vara något problem. Det är ju bara att låta bli det som inte passar! Och hoppa över allt som handlar om pasta och pizza!

Då är det värre med frukostarna som oftast består av slibbiga bakverk och annat oaptitligt!

nimh
0

Är inte Italien ostarnas och charkuteriernas förlovade land? Borde det inte gå att få sånt till frukost på hotellet, tillsammans med t.ex. oliver? Nån sorts plocktallrik alltså.

kajsa71
0

nimh! Visst är det så att det finns mycket gottt att köpa i butikerna, men vid mina tidigare resor i Italien har allt sådant ätbart lyst med sin frånvaro på de  hotellfrukostar jag upplevt. Bland det värsta jag sett var någon typ av sockrade chokladflingor! Inte precis LCHF.

Croissant fylld med choklad och täckt av socker är vad som serveras! Och andra äckliga bakverk! Usch och fy!

Jag kommer inte ha tid att dagligen handla frukost så därför vill jag ta med mig något ätbart hemifrån. Alltså något att tugga på till kaffet som oftast ju är helt OK i form av cappucino eller latte.

F.ö. ligger det nära till hands att fundera över varför Medelhavskosten påstås vara så hälsosam! Det kan i varje fall inte vara frukostarna som bidrar till det goda ryktet!

Greddelin
0

Om det inte finns kylskåp på rummet skulle jag inte ha mat liggande i fem dagar!  Jag skulle heller inte släpa med mej nåt från Svea rike.

Om du inte tar en doggybag från middagen kan du kanske slinka in på nån supermarket eller whatever och köpa nåt till följande frukost. Lägg på is om det finns ismaskin.

Själv är jag inte så beroende av frukost utan skulle nog stå mej till lunch, men nötter som nödproviant skulle nog funka. Om du har doppvärmare kan du kanske koka ägg på rummet, eller åtminstone göra äggmjölk.

greensis
0

Salami borde gå att få tag på. Den mer seriösa sorten är torkad och kan förvaras i rumstemperatur.

Fabricati diem, pvnc!

bazz
0

Pemmican mättar jättebra och håller sig i något år eller flera i rumstemoeratur. Bör dock portionsförpackas i rumsvärme med tanke på temperaturen i Italien.

Köp annar ett antal salami o ostar i butiken på kvällen och ät till frukost dagen efter.

Proteinpulver med hemifrån och stoppa i ordentligt med smör i shaken i kafeterian. Varmt vatten brukar ju inte vara något problem att få fixat.

Andina
0

Jag tror att det kan vara värt att be hotellet att servera dig en frukost som passar dig, de kan ju faktiskt vara välvilligt inställda till så'nt. Särskilt om du förklarar att du inte tål carboidrati (kolhydrater på italienska enl googles translate) - d v s pane/bröd, Zucchero, patate och så'nt.
Kolla det först i alla fall, innan du börjar bunkra upp ett eget lager på hotellrummet…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Ulf-S
0

Jag ska faktiskt åka ner till Milano i några dagar och funderar på om jag inte helt enkelt ska köra med standardfrukost: cappuccino e brioche al cioccolato…

Flört

Men annars finns det ju ost och lufttorkade charkuterier, som sagt. Små ölkorvar brukar hålla i en evighet och det finns ganska "rena" varianter om man letar.

Aliki
0

-Ja! Vilken bra idé….doppvärmare att koka ett gäng ägg. Kokta ägg klara sig flera dygn i rumstemperatur!

-Fläsksvålar!!

-Konserver: makrill, tonfisk, räkor

..och som  sagt lite nötter.

Continental frukost innehåller väl smör (och bröd och marmelad) ?…nyttja smöret och ev. grädde till kaffet.

mammaru
0

När jag var i Italien fanns det "amerikansk frukost" med bacon och äggröra bl.a. Baconen var läskigt stekta, men jag härdade ut under de dagar jag var där. Annars fanns det ju en del charkuterier och ost på frukostbuffén.

Aliki
1

För många år sedan var jag i London och dagen vi skulle flyga hem fick vi en Tidig Frukost…innan frukostserveringen var öppen:

Kaffe, apelsinjuice i snapsglas och ett fat med kakor med pastellfärgad glasyr (rosa, ljusblå, grön och gul)

Vi hade festat sent kvällen innan och den frukosten stod vi över!!!

sandrina
0

Jag bor i Italien, i Torino.

Nä frukostarna "alla italia" är kanske ingen höjdare för oss LCHF:are. När jag är borta och ska bo på hotell har jag alltid med mig en burk makrill och en plast gaffel. En sån burk som man öppnar lätt utan konserv öppnare.. enkelt, gott och jag står mig hela dagen. kan förvaras i rumstemperatur och enkelt att slänga ner i resväskan… lägg den bara inte i hand väskan för de kan mycket väll hända att de anser det vara vätska på flyget och då åker den i soperna… Annars finns det ju babybell att köpa i de flesta snabb köp här nere och de håller sig lungt ett par dagar.

Ta med en jacka och ett paraply om du ska till de norra delarna. I år är det regnigt och kallt… tyvärr…

kajsa71
0

Tack för alla förslag! Sandrina, ditt förslag med makrillburkarna är nog det som passar bäst  för mig!  För jag vet att jag inte kommer att ha tillgång till kylskåp!

Hoppas nu bara att vädret inte blir alltför dåligt!

Ulf-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns visst opastöriserad (och pastöriserad) mjölk i automater på en del stora t-banestationer i Milano numer! Då ska jag passa på att dricka riktig mjölk…

Annamalin
0

När jag och min syster var i Frankrike sa vi på hotellet att vi inte tålde bröd etc, och frågade om vi fick ha ost, korv etc i deras kyl. Det gick bra, vi fick gå och plocka fram det på morgonen och så betalade vi halva frukostpriset (billigt hotell) för kaffe och te. De till och med kokade äggen vi köpt.

kajsa71
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är vi hemma igen efter vår Italienresa! Det var intressant att få farhågorna beträffande hotellfrukostarna bekräftade!  På det första hotellet bjöds nämligen bara ofantliga sockrade bakverk med fyllning av sylt eller choklad samt diverse kakor av växlande storlekar. Därtill supersliskig yoghurt samt chokladflingor som liknade små karameller. Där var allt oätbart! Foto bifogas!

På det andra hotellet som vi bodde på fanns det faktiskt förutom alla bakverk också ett litet fat med ostskivor och kokt skinka  samt kokta ägg! Så där var det helt OK!

Luncher och middagar var ju som väntat jättebra! Inga problem att få kött eller fiskrätter med fina tillbehör. Man måste ju inte äta  pizza och pasta!

misty09
0

Gammal tråd från 2009 men aktuellt ämne……för mig. Åker till Italien idag och frukostarna ger mig rysningar. Hur ska detta gå? Ska bo på 4 olika hotel och försökt lista ut vad som serveras via bilder mm men står oftast bara frukostbuffé. Få se hur detta slutar jag som är såååå frukostberoende ( mitt största, bästa mål 😉) Har bakat mandelbröd nu på morgonen men de håller sig utan kyl bara i ca 2-3 dagar. Tar med till de första två dagarna iallafall, sen blir det knepigare. Hur ser frukostarna ut numer på Italiens hotel anno 2013.

Mozzarellan
1

Be om " colazione salato" alltså "salt frukost, då kan man få skinka och ost ev annat kallskuret. Vi tycker de äter konstig frulle och det tycker dom vi gör oxå ju. Här uppmanas man väcka kroppen med marmelad för en bra start. Säg niente zucchero o farina-inget socker eller mjöl. Ha en trevlig semester. Kolla in charken i en äffärn, finns en massa smarrigt. Prova lardo di collonata, mums.

Anders-S
0

En av fördelarna med att vara fettbrännare istället för sockerbrännare är att man inte blir hungrig av att blodsockret sjunker.  Själv blir jag hungrig av att äta, törstig av att dricka, danslysten av att dansa etc… Orden aptitretare och aperitif avslöjar att det inte är någon ny kunskap: latin appetĭtus begär, åtrå, af appetere, sträfva till, eftersträfva, åtrå  

Aptiten kommer, under det l. när l. medan man äter jfr fr. l'appétit vient en mangeant står det i SAOB. 

Frågan om hur man ska klara frukosten eller hur man ska klara flygresan och tågresan utan rätt mat är ganska enkel att besvara. Låt bli. Hoppa över!  **Fasta!  Drick vatten! 
**

Matteus 4:2 Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han omsider hungrig. 

lizzzie86
0

Gör lunchen till ditt bästa mål,det kan man sitta med länge.

CasaRamon
0

Men frukostbuffe´är ju perfekt. Då väljer man ju det man vill ha. Vi var 2 veckor på Mallorca och hade halvpension med frukost- och middagsbuffe´. Det blev bacon och ägg till frukost och kött, fisk, kyckling med sallad och grönsaker till middag. Precis som hemma. 🙂

lizzzie86
0

Frukost i Italien består av olika sorters croissanter, sockerkakor, div andra småkakor,har man tur finns det nån skiva ost.Flingor i olika fasoner, vill man ha ägg får man betala extra för det mesta.

crikarlshamn
2

"F.ö. ligger det nära till hands att fundera över varför Medelhavskosten påstås vara så hälsosam! "

Medelhavskosten refererar till den kost som àts pà Kreta under 1960 talet.

Fet fisk, mycket olivolja, och mycket làgkolhydrats grönsaker, nästan inget socker…

http://www.svd.se/mat-och-vin/medelhavskost-bast-for-halsan_6741937.svd

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=356

För övrigt har jag ännu inte varit pà ett hotel som inte serverar ägg.. :o)

MimLan
0

Jag råkade ut för en plågsam frukostbuffé när jag var i Italien i våras. Men det löste sig bra, jag tog bara en jättehög med kokt skinka, och så köpte jag portionsförpackning majonnäs som jag tog med mig till frukosten. (Deras majo var ingen majo alls fan, den var ju fettfri.) (Och det småvarma såg bara otäckt ut.)

Cappuccinon var ju snudd på fantastisk jämt iaf. :)

Annakut
1

På det underbara 80-talet :) bodde jag hos en italiensk familj ett tag. Då bestod "frukosten" av en espresso på stående fot. Sen iväg på diverse göromål. Ett par timmar senare satte man sig ner för en andra frukost. Och då plockades det fram allt möjligt som fanns i kylen: ost, oliver, kallskuret, grönsaker högt o lågt, rester från gårdagen m.m. På det stod jag mig till middagen, som serverades på kvällen.

misty09
3

Jaha….då var vi hemma igen och tack för alla svar. 

#20 skrivetav CasaRamon Frukostbuffé i Italien visade sig inte vara vad vi tycker är frukostbuffé😕Croisanter både naturella eller fyllda med 3-4 olika sorters fyllning som choklad, vanilj, pistage mm. Kakor ca 4-5 olika. Smördegsknyten med frukt, marmelad, choklad eller ricottakräm.

#22 skrivetav crikarlshamn Ägg fanns på ett av de fyra hotell vi bodde på. Dom andra tre hade varken ägg eller skinka. 

Hur gick det då?

Hotell nr 1: Skinka, ost, smör samt mandelbröd. Hade tagit med 3 st hemifrån.

Hotell nr 2: KATASTROF. Smör, ost….thats it 😡

Hotell nr 3: Skinka, ost, smör och en sorts omelett som ibland innehöll bara skinka och ibland innehöll potatis också…fick pilla bort det som gick

Hotell nr 4: 👍 Äntligen mat. Omelett, bacon, skinka, fet youghurt, ostar, smör och grönsaker.

På alla hotell var frukosten dock 3/4 delar sötsaker.

På ett hotell erbjöds man gelekuber bestående av socker, gelantin och fruktpuré. På skylten stod: En protein och antioxidantbomb. Innehållsförteckningen var nog samma som i geléråttor.

Lunch, middag : KANON. Fanns alltid fisk, kött, kyckling. Tillbehör som sallad, pommes mm beställdes alltid separat så här var det enklare än i Sverige.

crikarlshamn
0

Tack för tipset !

Var i Italien var ni? Norr, söder..?

Helt otroligt att de inte kunde bjuda pà ägg till frukost, eller kanske var det en tillagnings/kock (ingen tillgänglig vid frukosten) fràga eller budget?

misty09
0

#26 skrivetav crikarlshamn

Vi började i Rom. Reste sen söder över. Följde Amalfikusten. Sen tåg över till Sicilien där vi var i Naxos några dagar för att avsluta i Palermo. Var in i någon affär och i de små butikerna var ägg väldigt dyrt. På ett ställe vid Amalfikusten kostade 6-pack ägg 2,5 Euro ( ca 22 kr ) så det är säkert en ekonomisk fråga. Mycket, mycket socker i allt t.o.m i kaffet på vissa ställen.

crikarlshamn
0

Tack, Jag har bara varit i Milano, Alba och Taormina men hade alltid tillgång till ägg tack och lov. Ägg, jag betalar mer om i affär och 0.85 chf för bondägg. Vad kostar ägg i Sverige?

misty09
1

Vi var också i Taormina. Mycket vackert 🙂Underbar utsikt över Naxos där vi bodde. Här var faktiskt frukosten helt OK.

Jag köper Willys Garant ekologiska…12-pack för 36,90. Antar att hotellen måste hålla nere vissa kostnader tyvärr.

crikarlshamn
1

Ja, nästan magiskt..

Vi bodde pà Atahotel Capotaormina vid havet.

http://www.atahotels.it/en/capotaormina?gclid=CMKb6f6R5LgCFYWz3godIkQAjg

Enda hotellet i världen tydligen där man àker ned och inte upp i hissen för att komma till rummen.