Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 2728 ggr
Lchfman
0

Äggmjölk, den stora tråden.

Hittar ingen bra tråd som fortsättning på den gamla stängda mastodonttråden. http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71633cb9cb462244071a16-aggmjolk-gradde Så jag tänkte starta en ny. Jag testade, 4 månader in i strikt LCHF, äggmjölken först igår. Gjorde min så här: Smält kokosfett 20g Kylskåpskallt smör 20g Ägg 3 st Vaniljpulver en knivudd typ. vatten, kokhett 3 dl. Lade ner allt detta i en shaker och körde handmixer samtidigt som jag hällde på kokande vatten. Det blev en jättegod dryck. Jag var överlycklig att ha hittat ännu en klockren, enkel och god rätt. Glad i hågen gjorde jag nu i morse ännu en omgång, men ville testa med kakao efter som alla skrivit att det blev så fantasktiskt gott. Gjorde som ovan med med en matsked kakao istället för vaniljen. Usch och fy, det smakade fadd kakao med rå äggsmak. Undra vad för fel som hände. Kanske hann vattnet svalna något innan jag använde det? Osäker. Har ni egna fantastiska smaksättningar, tips och idéer, tveka inte att fylla på i ännu en tråd om äggmjölken!

[majatengdelius]
0

Hm… Jag undrar om kakao har för "bitter" sak, så att man kanske måste ta med lite Stevia? Men då blir det ju helst plötsligt inte lika nyttigt.

Har aldrig gjort äggmjölk, men har hört att det ska vara riktigt gott med lite kardemumma och kanel. Att använda sig av hallon och vaniljpulver verkar också vara populärt. Kan tänka mig att det då påminner om en hallonsmoothie.

Bra initiativ att starta en ny tråd! :)

[Petronella Pip]
1

Varfr blir det inte lika nyttigt med en gnutta stevia? Enl. mig så behövs lite sötning för att kakao ska smaka bra. De godkända sötningsmedlen sukrin/sötin/sötströ etc samt stevia gör det inte speciellt onyttigt OM man inte har ett sockerberoende. Men i övrigt är det ju fritt fram för dessal.

[Petronella Pip]
0

Saffran, kanel, lakritspulver, kardemumma, kaffe; smaksättningarna är många!

[majatengdelius]
0

Jo, men det beror ju självklart på hur mycket man har i och hur strikt man vill vara.

Precis, kaffe! Det tror jag blir riktigt gott :D

patriknn1
0

Du tog för mycket kakao tror jag. Jag sötar inte, men tycker det blir gott i alla fall. Ca 1 tsk kakao + 1 tsk snabbkaffe + 2-3 ägg och ca 10-15 g vardera av smör, kokosfett, och fet kokosmjölk, blandat med ca 3 dl hett vatten tycker jag blir gott.

[Petronella Pip]
0

#4 grejen med stevia är att man inte KAN ta mer än yttepyttelite. Ja det kan man inte med sukrin heller för det blir äckelsött… så risken för att man ska ta så mycket att det på något sätt skulle kunna vara skadligt är väl i princip obefintlig, vad skulle vara skadligt menar du? Tror ingen har hittat något skadligt med dessa? Har iallafall aldrig sett några sådana rapporter men har du någon källa till det så vill jag förstås gärna se!

[majatengdelius]
0

Jag har inte sagt någonting om att det skulle vara 'skadligt' :p Det jag menar, som sagt, är att man kan få i sig fler kolhydrater än man strävar efter, om man nu äter strikt lchf. Iaf om man dricker äggmjölk flera gånger om dagen. Och många har ju också problem med sötsug när de äter strikt lchf. Jag upplever iaf att sötsuget förvinner snabbare och håller sig borta längre om man helt enkelt undviker att äta något som är sötat, i det här fallet äggmjölk med stevia. Självklart är det ju individuellt, och alla har ju olika toleranströsklar för sötsaker och kolhydrater.

[Petronella Pip]
0

Tja du skrev att det inte var lika nyttigt och det tolkade jag som skadligt. Men ang.  kolhydrater så är det inga i stevia, och inte i sukrin heller, inga man behöver räkna iallafall. (sockeralkohol i det senare fallet som visat sig inte påverka blodsockret)  Men såklart, som jag skrev, det gäller om man inte har problem med sockerberoende. Eller får ett våldsamt sötsug som man inte kan kontrollera.

Lchfman
0

#5 Ja kanske, men jag tog inte mycket alls. Kanske en halv msk tror jag. Gjorde en ny nu på kvällen, blev ok men inte lika bra dom i går kväll. 4 ägg, 25g smör, 25gkokosfett. Och ca3 dl vatten. Plus en skvätt vanilj. Blev salt idag!?, är normalsaltat smör, kanske finns det osaltat att ta i? Mätt och belåten i alla fall. Fint :)

[majatengdelius]
0

Smart som jag är tog jag extrasaltat. Kanske inte det bästa att ha i… Haha. Men i kaffe kändes det inte så mycket, påminner faktiskt väldigt mycket om mjölk i kaffet. :)

Lchfman
0

Nej i kaffe har jag inte haft ont av normalsaltat smör. Kanske tar kaffe udden av saltet bättre?

Lchfman
0

Skumt det här alltså, dagens lunch: 3 ägg 25g smör 25g kokosfett, med smak (har jag alltid använt) En halv tesked vanlijpulver Värmde smör och kokos så det smälte, lade i äggen och hällde sedan i kokhett vatten under mixning. Inte så mycket vatten kanske bara knappt 2 dl. Men med äggen osv blir det ändå 4 dl tot. Det blev ganska krämigt. Men, det smakade idag ganska mycket rått ägg alltså. Vad skall man göra? Mer smör? Mindre vatten? Mer vanilj? Kan ni skriva ner era recept och precis hur ni går till väga?

[Petronella Pip]
0

Dubbelpost

[Petronella Pip]
0

För lite vatten skulle jag säga, jag tar oftast två ägg 50 gram smör och kanske tre -tre och en halv dl vatten. Jag tror det blir för mycket ägg till den vätskan.

Lchfman
0

Ja så kanske det är! Har dragit ner på vattnet för att inte få det för vattnigt. Kanske skall gå åt andra hållet. Men många recept säger ett ägg per deciliter typ. Skall testa mer vatten och lite mer fett nästa gång.

jessirene
0

Är du säker på att det är rått ägg som är bismaken? Det smakar ju inget. Men om ägget värms över en viss temperatur så kommer äggsmaken fram. Jag tror att det sker vid ca 70 eller om det var högre. Mixa färdigt "geggan" först och avsluta med det varma, helst medan du kör mixern.

Lchfman
0

Jag tycker nog att rått ägg smakar nånting, kanske metalliskt, lite grann. Inte helt smaklöst. Men jag håller med om att tillagat ägg smakar typiskt ägg, det är inte den smaken jag menar. Jag mixar faktiskt allt först lite innan jag häller på vatten.

[Petronella Pip]
0

jessirene, det SKA upp över 70 om du ska "döda" avidinet, vilket är klokt om du inte ska få biotinbrist.

jessirene
0

£17

Jag känner aldrig någon sådan bismak. Men jag kan erkänna att jag heller aldrig ätit ett rått ägg rakt upp och ner. 

Bra synpunkt, tack. Jag tycker det är lite svårt att veta vilken temperatur det blir så jag gör ofta på enbart gulor.

Lchfman
0

#19 Det har jag :)