Miljömat
Råkade på denna länk. Intressant!
Gott! Tar en burk makrill (125g) nästan varje dag på jobbet, före eller efter lunchen.
Intressant sida för oss miljöintresserade, förutom:
"Du kan använda tallriksmodellen som en riktlinje när du komponerar dina måltider."
Undrar om de skulle vara öppna för att lägga till ett LCHF-alternativ till tallriken?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Inte, det är ju inte bra för miljön att äta kött, tror dom.

Vad sägs om att bespara miljön massa metangas och hoppa över riset? 
//Zac
#3 Det går att äta ekologiskt kött eller liknande. Det är mycket mer miljövänligt. :)
Japp! Förbjud allt ris utom björkris! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag skulle kolla en rejäl bit stekt nötkött på Miljömat men de hade bara "Nötkött magert stekt" i sin lista :-0 Hursomhelst så kollade jag miljöaspekten på detta val och blev riktigt glad över vad de hade skrivit:
"Nötkreatur kan beta ute och på så sätt bevara vårt odlingslandskap. KRAV-märkt kött garanterar att djuren har fått gå ute och KRAV-djuren föds upp på grovfoder producerat på den egna gården. Kraftfoder förekommer i det konventionella lantbruket och ugörs ofta av sojaproteinkakor importerade från Brasilien. Kött som har producerats med en stor andel kraftfoder ger inga miljöfördelar, det går åt många gånger mer foder än den köttmängd man får ut. Fråga därför gärna efter naturbeteskött."
Hoppas Livsmedelsverket också läser den texten innan de kommer med sina nya rekommendationer med miljöhänsyn.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Denna miljökommentar fick jag när jag skrev in Smör 80%:
"Ur miljösynpunkt vore det bra om vi åt upp det smörfett som produceras i och med vår mjölkkonsumtion. Ur näringssynpunkt är detta dock olämpligt."
Drick mjölk är tydligen "lämpligt" men inte att käka smör. :-(
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ja, de är inte kloka! Tur vi kan tänka själva. Kanske tur för dem att inte alla kan det.
#8 - Men å andra sidan om kostråden skall bli mer miljöanpassade borde det då faktiskt innebära att smör kommer att rekommenderas i framtiden ur rent miljöhänseende!

Snacka om att de kommer att få problem på Livsmedelsverket, Sara!
"Men vi måste rekommendera att köpa smör men det är ingen som bör äta det" :-|
Ju mer lättmjölk de rekommenderar desto mer smör blir det över åt oss!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se