Kommer jag känna energi framöver?
Jag hängde här för många år sedan och gör nu ett nytt försök att lägga om kosten till LCHF, ganska strikt, iallafall till en början.
Visst vill jag gå ner i vikt, men jag vill först och främst känna energi. Jag har varit innerligt trött länge, visst, jag fick barn för 1 ½ år sedan och sömnen blir ju lidande för det, men jag har aldrig någon ork till något. När jag är ute och gå långa promenader (eller korta) så suger det hemskt i musklerna, jag känner mig så orkeslös.
Nu har jag ätit LCHF i en vecka, och känner en liten liten tillstymmelse till energi, men det är inte på långa vägar den ork jag skulle behöva.
Ni som ätit LCHF länge, har ni energi?
Jag har nyligen varit på läkarbesök för att jag mår som jag mår och testarna visade i underkant på både D-vitamin och B12 så från och med idag har jag börja äta multivitamintabletter…
Så min fråga är; kan jag förvänta mig mer energi genom att skippa kollisar? Jag tror givetvis inte att det går att känna skillnad över bara någon vecka eller två, men framöver?
www.machmo.se

Om du hade något hälsorelaterat problem med kolisarna ja, annars kanske inte!
Dåligt med B12 är inte att leka med, det blir man svintrött av.. men då brukar man få spruta!
Jag skulle skippa multivitamin, och ta de du har brist på, eventuellt kan du även testa magnesium.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Multivitamintabletter för att mota B12- och d-vitaminbrister? Är du säker på att du har adekvata doser i dessa tabletter, det brukar inte vara det i multivitamintabletter om man inte köper specialgrejer.
Det var mer på beordran från läkaren som jag tog en multivitamin eftersom jag egentligen inte har brist på B12, men att testerna ändå visar på låga värden…Läste dessutom på kostdotkorns hemsida att det kan vara viktigt med multivitaminer för kvinnor
Hade svårt att hitta just B12 på Apoteket i ren form.. Finns det verkligen om man inte får det på recept?
D-vitamin-droppar tar jag samtidigt som sonen nu…
www.machmo.se
#2 om det är bra mängd B12 i den tabletten jag köpte för kvinnor vet jag inte, men det står att det finns i tabletten iallafall..
www.machmo.se

Betolvidon finns på apeteket!
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=207591
Jag misstänker att din läkare inte var särskildt oroad av dina värden?
Om jag förstår Docs intentioner rätt så är/var väl själva tanken att man skall testa, blir det bättre med multivitaminet så återstår sen att undersöka vad bristen bestod av, om det finns något medecinskt problem i botten eller problem med upptaget.. felaktig kost.. för lite mat eller vad?
I princip är jag emot multivitaminmineraltabletter att mumsa på jämnt och ständigt.. även de har biverningar även om doserna är låga.
Men det har ett visst berättigande när man famlar i mörkret.. gör de som sagt skillnad så har man ju kommit närmare en förklaring.
Nä, han var inte speciellt oroad. Jag tycker egentligen inte heller om det, men om det kan hjälpa mig nu iallafall så får det vara så, så länge jag kan få tillbaka lite ork.
Tack för länken. Kan vara värt att köpa!
www.machmo.se
Om du vill testa b12-tillskott seriöst..
Apoteken har ett B12-preparat som heter Behepan. Av någon anledning förvarar de detta 'bakom disk', men tabletterna är receptfria. Så om du frågar efter dem så ska de hämta till dig. Burken innehåller 100 st 1 mg-tabletter och kostar ca en hundring. Nittinånting kronor sist jag köpte.
Doseringen.. Underhållsdosering är 1 tablett per dygn, men jag har för mig man kan ta fler om man misstänker en brist. Fråga personalen så jag inte 'lurar' dig.
#7 tack! Kanske ska ta mig dit redan imorgon då och fråga….
Jag provar vad som helst än att känna såhär..
www.machmo.se

Min mor som är 77 får betolvidon i sin APOdos.. 1 gram om dagen!
Jag frågade om de tagit något prov, men ingen kunde hitta något sådant utan man ger tydligen det till äldre lite förvirrade tanter, bara rätt av!
Så det borde ju inte vara särskildt farligt?
I bipacksedeln står under 'biverkningar':
"Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000): Kraftig överkänslighetsreaktion som kan yttra sig som nässelfeber, hudutslag eller klåda över stora delar av kroppen. Feber och hudutslag av aknetyp."
Svårt veta i förväg om man är en av de jättefå som är överkänsliga, men det verkar ju som om man kommer märka det isåfall.. 🤔
Om du tar samma dos d-vitamin som rekommenderas på sonens droppar lär det inte göra värst mycket nytta… Läs här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Hm. Jag ogillar att läkare rekommenderar multivitamintabletter utan att specificera. Man behöver tyvärr ha lite koll för att veta om det är bra varianter som ingår i blandningen. Ofta är t.ex. magnesiumet av en sämre och billigare sort som inte riktigt hjälper mot det det skall hjälpa för.
jag har läst lite om Candidasvamp och om den kommer ut i kroppen så kan man bli otroligt trött och utmattad. Jag började med organiskt svavel i maj o år - har kört lchf i 5 år men ändå fått Candidautbrott och svamp. Äter nu MSM sen i maj och är otroligt pigg! Ingen svamp i munhålan längre och inte utmattad/orkeslös längre. Jag har powergått i många år men ändå fått pausa i uppförsbackarna men under sista 2 månaderna så har jag fått ett nytt driv i steget och jag har slagit personbästa 5 gånger, kör en app som heter RunKeeper som bokför längd, medelhastighet och tid.
organiskt svavel finns i grönsaker -framför allt dem med mycket smak, tex purjo, vitlök, lök, rädisa. Det försvinner till stor del vid tillagning.
läs på www.bravara.se om MSM - det står så mycket positivt att man tror att dom yrar, men jag har upplevt massa bra saker på dessa 3 månaderna.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#11 jag har väl aldrig sagt att jag tar samma dos, bara att jag tar dem samtidigt..
www.machmo.se