Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4909 ggr
mysis
0

Ersättning för lunch??

Är det ok att ersätta lunchen med ca 4 dl äggmjölk? Jag menar näringsmässigt. Dessutom är det enkelt att ha med, och gott. Min favoritsmak just nu är lakritspulver, mumma!

Zepp
2

Ja så länge du varierar de andra måltiderna!

Ägg är nog det mest kompletta livsmedel du kan äta.. fattas i stort sett bara C-vitamin.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714f65b9cb4622390627aa-nu-ar-agg-nyttigt-igen?bookmarks-2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
0

Mmmmm! Och om du gillar choklad är lakrits och choklad en fantastisk kombination. Min snabbfrukost just nu. Ibland med lite kokosgrädde i. Ja, det är nästan för mycket godis…..

mysis
0

Dessa välsignade ägg och välsignade äggmjölk! Brukar även använda Fun green, den med stevia, som smaksättare. Men lakritspulver är favoriten just nu!👍

Siggebus
1

Javisst är det okej - som de andra säger så är ju ägg ett komplett livsmedel :)

Dessutom tycker jag inte det spelar någon roll NÄR du äter de olika livsmedlen - bara du får i dig det kroppen behöver i det långa loppet.

Pussgurkan
2

Vad har du för recept på äggmjölken? Håller på att jämföra olika recept så jag är nyfiken.

[Camia7]
0

Vad är äggmjölk? :) en annan fråga : vad smakar kokosfett? Jag hatar smaken av kokos men smakar kokosfett kokos?

Zepp
1

Det är alla LCHFares favoritdryck!

Nåja.. kanske inte min då men många är väldigt förtjusta i den.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713375b9cb46222d04b050-hur-gor-man-aggmjolk

Det finns med smak som är den finaste sorten och så finns det utan smak.. den smakar ingeting.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
1

hehe Zepp, ja VSOP-äggmjölken är med saffran enl mig, men nu läste jag i går att flera gjorde med lakritspulver, det måste vara VVSOP!!

Gia91an
1

SNor tråden lite!

Sitter här med ett glas äggmjölk med choklad och vanlijsmak. Jättegott. Men jag har en fundering om sommaren. Tänkte nämligen göra som TS och strunta i lunchen då vi bara har en halvtimme på oss. Det jag undrar är om det är okej att förvara i kylskåp utan att det blir klumpar i, eller micrar man det lite efter den har varit i kylskåp? I och med ägget och smöret menar jag. Hur länge kan det förvaras med?

Sindri
1

Jag gjorde en stor äggmjölk häromveckan och sparade hälften i kylskåpet i kanske 4-5 timmar. Den gick utmärkt att dricka kall och kändes läskande. (Choklad och lakrits)

Gia91an
0

ooh vad bra! Då ska jag prova det, ska även införskaffa mig lakritspulver, är det det från kung markatta?

mysis
1

Jag gör äggmjölk som följer:

10 ägg

10 dl kokande vatten

100 g kokosfett

100 g smör

Lägg de hela äggen i en bytta & fyll på med kranhett vatten. Låt dem ligga i ca 5-10 min. Detta för att äggvita innehåller nåt (aividin?) som inte är så nyttigt om det inte uppnår en viss temp. Smält smöret & kokosfettet. Knäck äggen i en annan (ganska hög) bunke. I med mixerstaven och mixa samtidigt som det kokande vattnet hälls i. Sen i med den smälta fettblandningen under ditt idoga mixande! Nu är den underbara, nyttiga drycken färdig. Jag själv gillar den bäst kall, så jag brukar kyla ner den i vattenbad. Mixar den lite då och då tills den kallnat helt. Den håller åtminstone 5 dagar i kylskåp. 

När jag har med till jobbet så har jag den i en shaker, som har en "propeller" , och den har aldrig varit klumpig eller så. Om någon frågar vad jag dricker brukar jag svara att det är en hälsodryck! Hi hi…

Rasken90
0

Läste nyss aftonbladet..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16893791.ab

och har ju redan varit härinne och kollat innan idag så om någon annan har missat det så kanske det är värt att tänka efter lite så man inte får salmonella :-)

Sindri
0

#11 skrivet av Gia91an 

Jag har flytande lakritsessens som jag köpt på Essencefabriken på Wallingatan i Stockholm.

[Petronella Pip]
0

Åhå! Även Panduro har lakritsessens, väldans små flaskor men det behövs bara nån droppe gissar jag, för den lilla flaskan räcker till en rätt stor sats fudge el. kola. (ej LCHF förstås så ingen frågar efter recept )

mysis
0

Jag beställer lakritspulver "Kung Markatta" från Bodystore.com. 45 kr för en burk, 80 g. Det är drygt, behövs inte så mycket för att ge smak, tycker jag. Måste verkligen testa att blanda lakritspulver och kakao. Och saffran har jag inte heller provat. Har glömt bort att jag även haft i snabbkaffepulver, det måste jag göra nästa gång!

[Petronella Pip]
0

Jo nu kom jag på att Panduro också har lakritspulver, rätt stor påse, minns inte priset, och Kung Markattas finns på många vanliga affärer med.

Gia91an
0

Kung markattas finns i mitt ica (som för övrigt har sukrin, sötströ, mandelmjöl i fyra olika märken och dessutom lowcarb mandelmjöl som är ekologiskt i enkilospåse, fläsksvålar och celsius) Jag älskar mitt ICA!

[Petronella Pip]
2

Gör ofta "hemglass" med lakritspulver, blir såå gott!  VIspar äggulor med sötning (sötströ) och ibland tar jag äggvitan också (inga salmonellaägg då helst och inte för ofta pga biotinupptaget) och vispar för sig, vispar grädde vänder ihop allt tillsammans med smaksättningen. Och fryser i skålar, rör om en gång om jag kommer ihåg. Tar bara nån timma om man vill ha mjuk glass. och ite ballar ur om den är lite rinnig i mitten. 

Kanske inte platsar här, got carried away!! 🤐

nyborjare08
0

#13 Är det inte så att salmonellasmittan (om den finns) sitter utanpå skalet och inte inne i ägget? Har jag för mig att jag har hört/läst, men jag är inte säker… I så fall är ju hanteringen viktig.

Rasken90
0

#20, jag har ingen aning..Vet bara att salmonella dör vid kokpunkten..

[Petronella Pip]
0

Om man läser om salmonella på wiki står det "I Sverige är det vanligast att smittan sitter på skalet", vilket väl torde innebära att det i andra länder kan sitta  i ägget? Och detta var ju inte svenska ägg, så det kan ju vara så att smittan finns i äggen?

Mozzarellan
0

Den som söker han finner……hihi, precis vad jag är ute efter är petronella pips lakritsglass.. Fick precis en burk kungmarkatta lakritspulver. Det luktade fantastiskt gott och smakade precis som de där små plastflaskerna i kiosken, som fanns för länge sen, salmiak. Däremot vet jag inte vad jag skall ha pulvret i eller doseringen. Men nu fick jag lite råd och skall testa för temperaturen går närmare plus36-38 idag…… Har ni fler förslag till användning vore ju väldigt trevligt.

Heidi
1

#13 usch undrar om de något sånt ägg jag ätit. Hade salmonella i början av månaden inkl flera dagar på sjukhus. Vidrigaste jag varit med. Det gör så fruktansvärt ont i magen. Har inte kommit på smittkällan tyvärr.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

julia61
0

Men om man har i kokande vatten i äggmjölken, behövs de 5 minuterna i kranvarmt vatten då?

Bara lite nyfiken🙂

[Petronella Pip]
0

Vilket inlägg? Hittar inte var det står och varför? Gällde det salmonellan eller avidinet?

mysis
0

julia61:

Ta tempen på den varma, färdiga äggmjölken. Har den uppnått 71 grader är det ok. Min äggmjölk har inte kommit upp i den temperaturen om jag inte haft dem "på uppvärmning" i kranhett vatten.

julia61
0

Det var avidinet Petronella Pip :) jag har för mig att salmonella inte är så utbrett. Men kan ha fel.

[Petronella Pip]
0

Nej men det handlade om salmonella de senaste inläggen och jag hittade inte att det stått om avidinet i tråden så jag blev lite fundersam på vad man skulle svara. Och vem 🙂