Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2407 ggr
eliinon
0

Gluten och huden/rosacea

Hej! Jag är en tjej på 19 år som har rosacea. Använder nu krämen Finacea mot detta som förbättrar men gör det inte helt bra. Har lite rodnad men det jobbigaste är utslag som jag får ibland som gör oont!!

Undrar om någon här har rosacea och som har blivit bättre av att utesluta gluten ur sin kost? Eller om någon med allmänna hudproblem blivit bättre av glutenfrikost? Hur lång tid tog det ca innan ni märkte skillnad isåfall? Tacksam för svar!! :)

MimLan
1

Det är inget ovanligt att hudproblem försvinner med glutenet.

Det viktiga är att du provar hur det fungerar för dig.

eliinon
0

Ja jag har läst att gluten verkar flammatoriskt och kan orsaka hudproblem. Man ska väl isåfall testa att utesluta det minst 1 månad för resultat. Precis man får pröva sig fram, allt är ju undividuellt :)

Vore dock intressant att höra om någon här har erfarenhet av att utesluta gluten! :)

[Petronella Pip]
0

Typ alla😉 fast om någon här har rosacea vet jag inte förstås, vilket ju iofs är ett bra tecken!

eliinon
0

Ja om man drar ner på kolhydraterna äter man väl inte särskilt mycket gluten! 🙂

MimLan
2

Det handlar inte om att dra ner på gluten, utan om att sluta med det.

I stort är det inte en kolhydratfråga, utan om att vi inte mår bra av spannmålsätandet som det ser ut i dag.

Tina62
0

Jag lider av Rosacea och uteslöt under några månader både gluten och mjölkprodukter. Jag blev mycket bättre och började äta mjölkprodukter igen. Min Rosacea finns fortfarande kvar men är inte alls lika jobbig som tidigare. Tror att både gluten och mjölkprodukterna påverkar framförallt mjölkprodukter. Pröva att utesluta dessa två och se vad som händer

/Tina

Tina

MimLan
2

(Och vad du än gör, byt inte ut gluten-mat mot glutenfri pasta/bröd etc, det är heller inte vettigt.)

eliinon
0

MimLan: Absolut menade jag att jag ska utesluta gluten helt! Varför ska man inte ersätta med glutenfria alternativ? :)

Tina62: Åh vad skönt för din skull att du blivit bättre! Efter ca hur lång tid såg du resultat? Äter du inte gluten alls idag, men mjölkprodukter?

Jag uteslöt gluten och mjölk i ca 3 veckor för ett tag sedan utan resultat. DOCK kan jag ha fått i mig gluten eller mjölk från skolmaten ovetande :/ som såklart kan ha påverkat. Sen borde jag ha väntat längre :/

[Petronella Pip]
0

Det beror förstås vad man menar med glutenfria alternativ…  potatismjöl och majsdito ersätts det ofta med utanför LCHF-sfären. Det är såklart inget att rekommendera.

eliinon
0

Ja nej självklart inte om man vill undvika kolhydrater! Då är jag med på noterna 🙂