Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2116 ggr
julia61
0

Bara kaffe och grädde m lite kokosolja.

Hm, har funderingar…alltid när jag tror att jag fixat ett bra sätt att lägga mina måltider som funkar för mig…ja då läser jag eller ser på tv nått som får mig att fundera om det är bra för mig.

Jag dricker bara ett par koppar kaffe m grädde och lite kokosolja innan lunch som blir som vanligt.

Men så ser jag ett inslag i rapport att om man skippar frukost då riskerara man hjärtinfarkt eller annat otyg när man blir lite äldre…

nån som bara dricker på morgonen  och var tycker ni, törs jag fortsätta med detta sätt att inta mat?

nlinds
0

Får man fråga varför du inte äter frukost ? 🙂

Mår du bra så du äter nu så tycker jag du ska fortsätta. Men ha i åtanke att hjärnan fungerar inte till 100% förens den får mat 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

julia61
0

Nja, jag försöker gå ned i vikt, men det går inte hur som jag än gör, så det är en test om det kan svänga.'

Annars så brukar jag äta bacon o ägg till frukost, gott men i längden lite less på det.

Sen går dagen som den brukar..jag kände lite hunger i dag vid 11 då jag jobbar till 12 så åt jag när jag kom hem.

Har inte ätit frukost nu på 2 veckor..men vet inte vad jag ska äta för något annat på morgonen heller förutom då kanske lite youghurt och grädde m lite stevia sötad sylt o lchf musli..

nlinds
0

Nu kör inte jag LCHF eller så ..

Det bästa om du försöker gå ned i vikt är en stadig frukost. Frukosten skall vara lika stort mål som lunchen. Regelbundna måltider är A och O.

Jag brukar äta knäckebröd + pålägg (eller grovt bröd), juice, lite naturell yoghurt med hemmagjord musli, (det smakar surt så brukar ta lite hallonsylt på). Lägger du ihop hela frukosten så ska Lunchen vara minst lika stor, det är de 2 viktigaste målen på hela dagen 🙂 Sen kan man äta något lätt till middag och kvällsmat. 🙂Finns massa gott att välja mellan som frukost.

Suzanne56
12

#3 -Tror inte du ska försöka ge råd om dylika "nyttigheter" som juice och bröd på en lågkolhydratsida där vi äter för att hålla insulinpåslaget så lågt som möjligt!

Julia - fortsätt du på den inslagna vägen! Jag har druckit fettkaffe i princip varje morgon i ett år nu och jag mår bara bra på det. Ibland känner jag att jag vill äta något också och då slinker det ned lite rysk yoghurt eller en tsk mandelsmör eller två. Men för det mesta bara kaffet fram till lunch och sen middag. Ibland slår jag ihop fettkaffet med lunchen, det går också bra. Huvudsaken är ju att man får i sig bra mat och bra fett till måltiderna. Frukost/lunch/middagskonceptet är ju sånt som kommit till för att passa våra moderna arbetstider, o mellanmålen har väl dietisterna kommit på eftersom folk som äter fettsnålt blir så hungriga annars:-)

nlinds
1

#4 det är vad JAG äter, vet inte om du läste det kanske ?  Finns massvis med frukost som är låga kolhydrater i.

[Petronella Pip]
1

Finns också massor med LCHF:are som gör precis som TS och hoppar över frukosten. Rapporten har jag inte sett, länk till den kanske? Kostdoktorn kanske skulle tipsas om han inte sett den?

goliath
0

Kostdoktorn har sett sett och skrivit om den:

http://www.kostdoktorn.se/ar-det-livsfarligt-att-hoppa-over-frukosten

Sen följde han upp med en artikel om frukost och viktnedgång (enligt mig en ganska självmotsägande och dålig artikel iofs men alltid intressant läsning):

http://www.kostdoktorn.se/utan-frukost-ater-man-mindre-inte-mer

[Russinflarn]
2

Spontant känner jag lite: men skit i alla rapporter och varningar och hit och dit och fan och hans moster. Beroende på vad- och var man läser så är ju ALLT farligt.
Så lyssna på din kropp du, och gör som känns bäst för dig. Personligen äter jag aldrig före elva, oftast kring tolv. Helt enkelt för att jag inte är hungrig innan dess. Äter inte heller efter 18 på kvällen, då det är om kvällarna jag har lättast för att överäta och få sug. Funkar finfint det. Nu råkar det bli periodisk fasta, men det var inte ett medvetet val från början, det bara blev så. Jag mår bäst så. Jag äter kolhydratsreducerat, inte strikt LCHF. Jag har hittat en egen liten väg som funkar för mig, tror det är lite så man må jobba. Jag skiter helt och fullständigt i vad expertisen säger och går efter vad jag, högst personligen, finner vara rätt och riktigt, för min kropp och mitt samvete.

Har sedan februari gått ner från 114 till dagens 100,5kg, så det verkar ju funka. I alla fall för mig.

Lycka till! :)

Medlem
2

Jag har alltid druckit kaffe före frukost (espresso eller turkiskt) utan socker eller grädde sen blir det frukost. Jag vet inte om det är skadligt men det struntar jag blankt i :-D

perjoh
3

Jag tycker kaffe med grädde är en alldeles utomordentlig frukost, funkar jättebra till mellanmål och lunch också.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Trule
0

Jag har hört två saker om vikten av att äta frukost:

Den ena var i P1:s "kropp och själ" där man rapporterade om en studie där två grupper som åt exakt lika många kalorier men där en av grupperna åt mycket lite fruktost medan den andra väldigt mycket - visade att frukostgruppen gick ner nästan dubbelt så mkt som den andra gruppen.

Det andra jag hört att frukosten är viktig för att inte stressa kroppen med allt för lång "svält" efter nattens vila och strypa förbränningen till sparlåga.

Jarunka
0

Jag "äter" samma frukost som du och blir inte hungrig på många timmar. Känner mig mycket nöjd med det och tänker fortsätta så….

MimLan
4

Det är ointressant vad en studie säger då det handlar om vad som funkar bäst för en själv.

Visserligen kan jag äta frukostar nu med LCHF, innan var det ren misshandel av mig själv att försöka äta, men likväl kom de där "förnuftiga" med att det skulle ätas för det var så bra så. Fnys!

Det sköna med LCHF är att jag gör som jag vill. Jag kan strunta i att äta och jag kan äta en rejäl måltid. Som det passar. Det jag behöver passa mig för nu i värmen är att få i mig vätska och salt, det behöver jag aktivt tänka på.

Så vad trivs din kropp med? 

#5 Det är säkert välmenande av dig att ge dina tips, men det blir lite avigt när du inte ens försöker beakta var du är eller ta reda på lite mer än det som slentrianmässigt sägs om kost. Det flesta här vet att riviga spannmålsfibrer inte är bra för mage/tarm, att juice fräter på tänderna och ger kolhydratskickar, att livet inte behöver bestå av att man anpassar tallrikar och måltider efter något SLV-hittepå. Och likaså har de som är här har ju redan provat "ditt" sätt, och gått vidare.

patriknn1
1

Varken kroppen eller hjärnan behöver frukost för att fungera. Det finns massor att läsa om periodisk fasta, eller intermittent fasting, som det heter på engelska. Att dricka tex en kopp kaffe med fett på morgonen blir en variant på det, och ett sätt att dels öka på ketonerna och dels ge kroppen större möjligheter till cellreparation. Den typen av studiet som refereras till är väldigt tveksamma där nån drar en tvärsäker slutsats utifrån alldeles för många parametrar..

nlinds
0

13# lilla vän . Jag skrev i inlägget "jag går inte på någon Lchf men…………."  Dessutom tipsade jag inte om vad JAG äter, utan jag tipsade om att regelbundna måltider är A och O. Och det är vad jag tycker.

goliath
4

"lilla vän".. Ouch..

jessirene
0
goliath
1

Håller ju med Dahlqvist om svårigheterna med att etablera ett orsakssammanhang med epidemiologiska studier..

MEN, man kan ju utforma studien för att skapa så homogena grupper som möjligt. Man kan ju ta med parametrar som rökning, alkoholvanor, fysisk aktivitet, stress, sömn etc etc i datagrundlaget. Det behöver ju inte vara så banalt som dahlqvust skriver. Just sayin…

goliath
1

Jag tror det finns en viss sanning bakom detta med att äta frukost. Och det hänger ihop med det som #15 skriver nämligen regelbundna måltider. Och i det ligger att regelbundna planlagda måltider kan minska risken för att man i panikhunger stannar på macken på väg hem efter jobbet och köper en dålig baguett.. Eller att folk gör dåliga val pga blodsockerfall eller stark hunger för att det gick för länge mellan måltiderna.. Det kan vara mycket av detta som visar sig i de epidemiologiska studierna. Även de som eventuellt korrigerar för rökninga, alkohol och andra dåliga vanor..

Dock är troligen de epidemiologiska studierna gjorda på normalkostare. Och som vi alla vet har en normalkostare ett större behov för att äta ofta än en lchf´are.. En lchf´are upplever ju sällan panikhunger och blodsockerfall..

Så även om det finns en viss sanning i konklutionerna från de epidemiologiska studierna så gäller de neppe för lchf´are.

julia61
1

Tack, jag fortsätter med fettkaffe frukostar med ett leende 🙂 Ska inte se och höra för mycket på allt som sägs i tidningar och tv, lyssnar på kroppen och den gillar lchf 😃