behöver hjälp med fördelning
Jag har ätit lchf rätt länge, men installerade nyss shape up. om jag tänkte äta 2000 kcal, varav 20 i kolhydrater, 68 i protein, så blir det 183 gram fett. är inte det sjukt mycket, eller har jag räknat fel nu? hur mycket borde jag äta? är 154 lång, vä ger 68.
Procentuella fördelningen är bra, har du registrerat på något annat sätt innan ShapeUp?
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Vad är ditt mål med LCHF? Det är avgörande för mängden mat. Fördelningen ser bra ut, mängden fett ser mkt ut när man ser det i siffror. Om du äter fett mat blir det inte så mkt extra fett.
Numer pensionär i Nynäshamn
nej, jag har inte registrerat innan, eller rättare sagt, testade att bara skriva upp lite i några dagar och insåg att jag åt på tok för lite. Kom inte ens upp i 68gram protein…
Så nu tänkte jag få ordning på det :-)
Målet är att gå ner i vikt, men inte ligga så himla lågt på kolhydraterna, alltså inte nolla dem eller så. 15-25 är lagom för mig
Tränar du? Isf kan du öka på proteinet något så du sparar muskelmassa vid viktnedgång. Sen kanske du kan behöva ligga lite lägre på energiintaget eftersom du är såpass kort och du vill ju att kroppen ska ta av din övervikt dvs en del av energin kommer att komma därifrån.
tränar väldigt lite… hur mycket ska jag minska?
Finns olika sidor på nätet där man kan räkna ut sitt kaloribehov. Jag la in din längd och vikt och fick fram att ditt basala energibehov är ca 1400 kcal och för att hålla din vikt du har idag ska du ligga på 1900 kcal/dag. För att gå ner brukas det rekommenderas -500 kcal men det kan jag tycka är lite väl mycket. Om du ligger på 1500-1800 kcal/dag kommer du troligen gå ner. Sen ska man ta det här med kalorier med en nypa salt också, det är mycket annat som spelar in också tex stress, sömnkvalité, mediciner osv. Men det är bra att ha nåt riktmärke att gå efter.
Lycka till!
supertack!
Jag lägger mig väl på något sånt då. Vissa dagar jobbar jag och då står och går jag (mest går) i 8 timmar, så jag antar att jag förbränner lite mer då :-)
Alla vanliga kaloriberäkningar utgår från kolhydratätare så de brukar inte stämma på oss. Håll koll och testa dig fram är bästa tipset.
Numer pensionär i Nynäshamn
ja det proteinet jag behöver ha koll på så att jag får i mig tillräckligt. sedan kanjag ligga väldigt lågt på energin ibland, knappt 1000 kcal en vanlig dag