Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7066 ggr
Lillianna
3

Stekpannelektion behövs!

Jag är rätt ok på att laga mat men jag är helkass på att sköta mina stekpannor. Har både gjutjärn, teflon billig sort och titan Hackmann men just nu bränner det fast i alla stekpannor bara jag tittar på dem.

Snälla hjälp!!! Hur gör man för att det inte ska bränna fast? Låtsas att jag är helt ny på stekpannor och ge mig en välbehövd lektion i stekpannevård!!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

odezza
0

Jag köpte Icas teflonpannor… dom fick bäst i test i tv-programmet Plus, och är prisvärda. Jag minns inte vad dom heter, men det är dom som är blå på utsidan.

Pannorna diskar jag med varmt vatten och lite diskmedel, och dom har hållit sig fina under det halvår jag har använt dom, längre erfarenhet av dom har jag tyvärr inte. Jag använder mycket smör då jag steker i dom. ;)

"still lost in space and time"

tessie
0

Jag håller med dig att det inte är så självklart hur man använder stekpannor. Eftersom det har blivit mycket stekande i och med

LC-kost så har jag kommit fram till följande:

Värm upp stekpannan på högsta värme, fräs fettet och sänk

värmen till en fjärdedel. Jag brukar bara bryna på köttet hastigt

på båda sidorna och stänga av värmen. Köttet ställer jag in i

ugnen på ca 150-175 grader. Om man inte vill ha ugn så

låter jag eftervärmen ta hand om köttet. Man får nog pröva sig

fram men jag såg ett kockprogram och kocken påstod att köttet

skulle bli saftigare enligt ovan. Jag håller med honom. Köttsaften

rinner inte ut lika mycket i svag värme. Det tar längre tid så man får inte ha bråttom.

[johans]
0

Man ska absolut inte använda teflonpannor eftersom dom avger gifter (precis som all annan plast). Plast och värme är inte någon bra ide.

Personligen använder jag min gjutjärnspanna. Steker i mycket smör eller kokosolja eller sparat stekfett. Efter jag stekt min mat häller jag av det fett som blivit kvar i pannan i tex. en kopp och skrubbar rent stekpannan med en borste (naturborst, ingen plast).

Efter rengöringen ställer jag tillbaka pannan på spisen och häller tillbaka stekfettet (så mycket som behöver för att det ska täcka ordenligt). Pannan torkar då och är väl infettad inför nästa gång. Om det blir fett över sparar jag det (speciellt efter att ha stekt bacon eller stekfläsk, det fettet är väldigt bra att steka i)

En ny stekpanna eller en som blivit diskad med diskmedel behöver ett antal rundor innan den blir ordentligt infettad och lätt att rengöra.

Använd aldrig diskmedel i din gjutgärnspanna. Om det sitter fast ordentligt så prova att skrapa med ett träverktyg.

Lillianna
0

¤4 johans, men har du olika stekpannor i gjutjärn för fisk resp kött? Fettet som du sparar smakar väl beroende på vad du stekt??

/Lillianna

~ Lillianna ~

[johans]
1

Bra poäng. Fisk gör jag oftast i ugnen, men när jag steker fisk gör jag det i bara smör.

Fisken steker jag också på ganska låg värme.

dufva
0

Teflonpannan ska du slänga!! Det frigörs lite teflon till maten varje gång den används

Chocolate
0

Gjutjärnsexperten kommenterar Flört

Enligt gammal "lag" i ämnet genom generationer (inget vetenskapligt) så ska man när man stekt något låta stekpannan svalna helt med fett och skit i. Först när den är kall sköljer man ut den i varmt vatten. Är stekpannan varm får man även bort det det fettet som själva "järnet behöver", kallnar stekjärnet är järnet mättat och man tar bara bort överflödet. Så har vi gjort i generationer tillbaka och stekpannorna är mycket fina :-)

Skulle en stekpanna vara förstörd av tex. diskmedel eller annan vanskötsel ska man sätta den på plattan på full spid och hälla i olja. Låt stå några minuter så både panna och olja är ordentligt varama. Stäng av plattan och låt stekjärnet sakta svalan på plattan. Efter häller man ur den och torkar bara med ett papper.

Lycka till!

catlin
0

Finns det olika kvalitet på gjutjärnspannor eller kan man nöja sig med den billigaste man eventuellt hittar?

Jag har tre teflon i olika storlekar och lika många dåliga samveten… Men gjutjärn är ju så dyrt…

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

MonikaW
0

På loppis kan du hitta en fin gammal panna av hög kvalitet. Min bästa panna fick jag av en kvinna som skulle emigrera. Den är inte så stor, men underbar, mjuk och len i botten.

Jacky
0

Jag har mycket sällan vatten i min gjutjärnspanna och aldrig diskmedel. Om något sitter fast i pannan häller jag i salt i varm panna och gnider med borste eller hushållspapper, effektivt

korseett
0

så här gör jag när jag steker tex kotletter

Hettar upp panna på högsta. Slänger i 3 msk smör , minst. När smöret blivit svagt brunfärgat slänger jag i kotletterna och sänker värmen något. När ena sidan fått fin färg vänder jag på dem. Nu kanske jag får sänka värmen ytterligare ett steg eftersom köttet börjar bli varmt och inte sänker stektempen lika mycket. När även andra sidan fått bra färg sänker jag värmen till steg 2 eller 3 (jag har 9) och lägger ett lock över kotletterna. Där får de "koka" tills de blir möra och fina ca 5-6 minuter. vattenångan har nu blandats sig med stekfettet och den skyn gör jag sås på genonm att hälla i grädde efter jag tagit upp kotletterna. Jag skiljer inte på pannorna utan steker det mesta i dem. Nu får du inga torra kotletter mera!

5barnsmamma
0

Jag har ledsnat på mina ica-pannor jag diskar dem för hand och sköter om dem och vad händer??? det fastnar hur jag än gör..mycket smör i pannan det fastnar värm upp med köttet i från början det fastnar het panna och i med köttet det fastnar!

Jag åkte till loppis för 2 veckor sedan och köpte 2 gjutjärnspannor för 75:- totalt jag har diskat dem och diskat dem för att de skall kännas fräscha och nu steker jag bacon så det bara fräser om det.Det går så bra!!! jag ska åka tillbaka till loppis  och se om det finns någon panna som är större också. UT åker ica-pannorna

DaMum
0

Jag använder gjutjärnspanna och rengör endast med salt.

Lillianna
0

Nu fick jag verkligen lära mig något nytt, det där med salt visste jag inte. Använder ni alltså vanligt salt eller ska det vara nån speciell sort??

Jag har många ggr funderat på att åka till en loppis och kolla efter gjutjärn, kanske ska ta och göra det i veckan.

Chocolate, om man ska diska ut en kall panna med varmt vatten, blir det då så varmt att fettet smälter eller hur varmt menar du? Vi har riktigt varmt vatten och jag tycker fettet bara rinner iväg. Snart stopp i avloppet har vi oxå men det är ju en annan sak….

/Lillianna

~ Lillianna ~

hemul
0

Ett bra knep när man "återinfettar" gjutjärnspannan efter att ha diskat ur den (eller för all del innan man steker) är att smörja den med fett på en papperstuss. Jag *tror* den bättre effekten beror på att man pressar ner fettet i eventuella porer. Putsa tills den är alldeles blank!

Säng de andra pannorna. I brukset till den sista belagda pannan jag köpte stod det att den inte fick användas i ett rum där det fanns en papagoja. Gojan kunde då dö. Fundersam

guningerhansen
0

Har gått i hushållskola i tiden och där lärde vi oss tricket att hetta upp pannan med salt för att ta bort smak från tidigare stekt mat, då behöver man bara en panna!

odezza
1

Jag håller med alla som är skeptiska mot teflon, det är jag också i grund och botten… men jag använder det ändå, då jag alltid har tyckt att gjutjärnspannorna är så svårskötta… men tack vare alla goda råd om hur man sköter dom så kanske jag tänker om…

Det där med gojan var "roligt"… undrar hur det är med andra fåglar, t ex kanariefåglar? Skulle inte dom vara lika känsliga? Flört

hemul
0

Det är bara en vanesak, tror jag. Jag började med gjutjärn och tycket teflonpannor är svåra (man kan inte ta i som jag är vasn vid). Kör hårt med järnet ett tag så vänjer du dig nog. Förresten, så länge inget fastnat så behöver man inte diska eller torka ur pannan varje gång om man steker någotsånär ofta. Steker man fläsk på morron kan man låta den stå med flottet kvar bara. Det blir inte dåligt och nästa rätt blir bara godare av att stekas i det gamla flottet.

DaMum
0

Jag använder vanligt salt. Häller lite direkt i pannan och tar lite hushållspapper och gnor runt med. Den blir så fin så.

catlin
0

Jättebra med pannskola! Nu ska jag ge mig ut och leta gjutjärn på loppis, när jag äntligen vet vad man ska göra med dem! Glad Kan kanske ge lite extra styrketräning också…

Gumman
0

Håller med om att gjutjärnspannor är himla mycket bättre!

Ett litet råd bara till alla som inte är så duktiga som Johans, spara gammalt överblivet fett i en glasburk eller dylikt, häll inte ut det i vasken! Det slammar igen avloppet med tiden!

Själv bor jag ju numera i eget hus med eget avlopp, så man får ju tänka sig för lite extra då… Här finns ingen liten hustomte som fixar saker å ting (förutom gubben min då).

odezza
0

Hos mig blir det inte så mycket överblivet fett, jag häller det över maten när jag har lagt upp den på tallriken…

Överblivet fett får jag bara då jag knapersteker mycket bacon, då blir det för mycket t o m för mig att äta upp… Flört

hemul
1

Hade rörmokarn här förra veckan. Fot i munnnen

Lillianna
0

Men jag som redan har ett begynnande stopp i avloppet då??? Har ni nåt knep för att få bort det???

/Lillianna

~ Lillianna ~

hemul
0

Se min förra post. Räcka ut tungan

[Saiva]
0

kaustiksoda? CoolOskyldig

Margareta
0

Vilken underbart lärorik tråd…

Vi använder alla möjliga pannor, men hädanefter får det blir gjutjärn… o så klok man blir av detta.

Tack Lillianna för tråden!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Chocolate
0

Lillianna!

För att undvika stopp så torkar du ut det stelnandefettet ur den kalla pannan med ett hushållspapper. Det är bara det sista "svetet" du tar bort med lite varmt vatten (så det blir lite "trevligare") min mormor tar inte vatten mer än nån gång då och då utan torkar bara ur med hushållspapper.

Stekpanner i gjutjärn är typiskt sådana arvegods som man ska se till att få, men det duger bra med dem på loppis, bättre än ny köpt.

SvartKaffe
0

Jag har faktiskt tagit fram gjutjärnspannan igen när jag började med lchf. En gammal som jag inte vet varifrån den kommer…

Eftersom jag har fibro så har jag haft så svårt att lyfta den eftersom den väger lite och den har varit undanställd länge. Nu bryr jag mig inte om att ställa in den i skåpet emellan utan den får stå framme på spisen när den inte används. Torkar oftast ur överflödigt flott medans det fortfarande är varmt, diskar den bara när jag gjort sås i den.

catlin
0

SvartKaffe: det är just den aspekten jag också tycker verkar vara den jobbigaste: att orka lyfta eländet!  Men eftersom värken i axlarna blir bättre med LCHF så kanske det kan vara värt att försöka.

SvartKaffe
0

Catlin, om jag gjort sås i den till lunch och inte fixar att diska den så häller jag i vatten och låter den stå tills gubben kommer hem. Han får diska ur den med varmvatten och så ställs den på en varm platta så vattnet torkas ur. Sedan lägger jag i en klick smör och vevar runt så den blir infettad igen.

catlin
0

Finns oftast ingen gubbe i närheten här, så det blir till att försöka själv. Men jag behöver ju inte leta efter största storleken på panna heller! Flört 

Bra tips!

Chocolate
0

Margareta!

Jag skriver ofta som en kratta är dessutom ordblind och ser inte förren senare mina stavfel i inläggen. Men nu finns ingen redigeringsknapp uppe längre, var är den???

Amiechan
0

Chocolate: Klicka på "Hantera" under ditt namn&avatar så kan du välja "Redigera" :)

Margareta
0

Chocolate:
Redigeringsknappen finns så länge ditt inlägg är nyskrivet, men försvinner efter ett tag.

Chocolate
0

Amiechan: Det finns inget hantera på det tidigare skrivna inläggen från mig. På detta sista finns men inte tidigare.

Ja, ni får väl bara ursäkta att det blev lite väl myclet fel i de inläggen ;-).

Amiechan
0

Jaha! Det visste jag inte att redigeringsknappen försvann efter ett tag! Fint, då ska jag inte säga fel i fortsättningen :)

odezza
0

Asch, vad gör lite stavfel, så länge man förstår…? Flört Flört

Men ärligt talat förstår jag inte riktigt vitsen med att möjligheten att hantera sina egna inlägg försvinner efter et tag?!

[johans]
0

Man vill inte att folk ändrar sina inlägg i efterhand om det har blivit svar eftersom det kan orsaka förvirring.

Pasi
0

Vd gr ngr stvfl!? Dsstm rckr dt tt skrv md knsnntr, dt spr knpptrck ch mnskr rskn fr stvfl. ;) Frstr n vd jg skrvr? :D

Amiechan
0

Aaaaaaah! Tvinga mig inte att utnyttja att jag kan moderera Pasi! Jag får spader! :D

Margareta
0

Kyss Ni är för söta…

johans har rätt… en tråd kan bli ganska konstig om någon går in och ändrar åsikt efter hand… det är orsaken.

Man kan alltså gå in och rätta stavfel en stund efter att man skrivit…men sen låses inlägget.

Chocolate
0

Okej, då fattar jag!

Så antingen så får jag hitta felen snabbt (som inte är lätt för en dyslektiker som läser lika fel som hon skriver) eller så skiter jag i stavfelen och hoppas ingen bryr sig om det.

Har faktiskt blivit så utmobbad på en sajt pga. stavfelen att jag gick ur, det tog mig för lite smått dum i huvudet för att jag stavade så dåligt (fick på hopp) så det är något jag fasar för ska hända igen. Fast vilket handikap man en har så ska väl inte det behöva stänga av en från en sajt, eller?

Margareta
0

Men hallå Chocolate… blir Du mobbad för stavfel, mobbar jag tillbaka…

/Margareta, mamma till en dyslektiker

Mervi
0

#44 Jag tror inte någon här bryr sig om stavfelen. Jag skriver som en kråka då svenska inte är mitt modersmål.

Vi är många här med olika handikapp, jag själv hör jättedåligt och har hörapparat i båda öronen. För mig är det perfekt att kunna läsa här och skriva (så gott jag kan) istället för att diskutera detta i några studiergrupper tex.

Jag hör inte konsonanterna, så texten Pasi skrev här ovan är precis tvärtom. Om jag skriver  en mening utan konsonanter så kan du /ni fatta hur jag hör, jag sätter streck för konsonanten:

-e- -a- -a--- i -a--. Inte lätt. Pasis meningar var nog lättare.Flört

Pasi: jag förstod vad du menade, kan du läsa min mening??

Pasi
0

Aaaaahhhh - Den var väldigt svår! Någon annan som ser vad Mervi skriver? :D

Mervi
0

Ok om jag gör tvärtom, utesluter vokalerna:

d-t v-r k-llt - n-tt. Inte svårt alls eller hur?Flört

Margareta
0

Vilken skillnad!!! Jag hade aldrig fixat den första varianten…

anki1
0

Jag diskar bara med diskmedel när jag stekt fisk eller lök. fick jag lära mig av min mamma. Gjutjärnspanna. annars diskar jag bara med vatten, och först när pannan har svalnat. Den där fettytan blir då kvar. Om jag diskat med diskmedel, så smörjer jag alltid pannan efteråt. Annars tycker jag att det bränns vid, och pannan blir alldeles omöjlig.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lillianna
0

Nu har jag varit och shoppat!!! Det blev 2 stekpannor. En stor låg stekpanna till den stora plattan på spisen och sen en mindre stekpanna till den mellanstora plattan. Och gissa vad de kostade!!!!

I morron ska jag ta en annan loppis och kolla efter en stekgryta. 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Bookia
0

Hmm, efter att ha läst denna tråd börjar jag också bli sugen på att skaffa en gjutjärnspanna.

Har en mindre wokliknande teflonpanna av ett italienskt märke som jag betalade dyra pengar för (vill minnas att det kostade någonstans i närheten av 800kr) som efter bara någon månads användning blev lite bubblig i botten.

Jag tycker att teflonpanna är mer praktiskt, då går inget fett "till spillo" utan man kan skrapa ur allt på tallriken och äta upp det. Har funderat att byta ut det mot ett annat märke som jag har läst ska vara bäst i världen på titanteflonpannor. Men nu börjar jag fundera om man ändå inte ska satsa på gamla hederliga Skeppshult.

På tal om teflonens giftighet, så ska det visst vara så att så länge ytan är intakt, är teflonen relativt harmlös. Detta enligt farsan som är kemist. Men så fort man har skrapat ytan ska pannan kasseras direkt. Min panna är ju fortfarande hel man jag gillar ändå inte bubblorna. 

Synd bara att Skeppshult pannorna är så förbaskat tunga. Men lite gratis styrketräning dör man inte av. Och det blir ju såklart billigare att köpa EN panna som räcker några år, än att som nu, köpa en ny varje år. Jag kollade på Skeppshult hemsida, de har verkligen ett gigantiskt utbud. Men det jag saknar är priser. Vet någon vad en ny Skeppshult panna kan gå på?

hemul
0

Nej, men jag kan tala om var du kan köpa en Ronneby billigt och smidigt.
http://shop.culina.se/?cat_id=20&sct_id=41&subcategory2=0
Jag har den här: http://shop.culina.se/?artnr=%28C%29120210

Tyvärr har de inte Ronnebys mindre pannor och kastruller. Skulle vilja ha en liten bara för omeletter och en söt liten kastrull att fritera i. Grytor och normalstor panna hade jag sedan förut.

Sotlugg
0

När jag var fettskrämd gick jag över till teflon. Gav bort en jättebra gjutjärnsstekpanna för att vara trogen alla VV råd. Det ångrar jag nu. Med gjutjärn blir det mkt bättre stekyta på köttet. Det är nästan omöjligt med en teflonpanna. Dessutom slänger man ju inte teflonen när den börjar falna. Man blir liksom hemmablind och kör på. Så nu skall jag ut och jaga gjutjärn igen. Tror Ikea har till skapligt pris. Sen kan man steka som farmor gjorde. Tack för alla bra råd här ovan. Är nog lätt att man slarvar vid rengöringen av gjutjärn och använder  diskmedel som en genväg. Men genvägar äro senvägar.

odezza
0

#34 - #39

Okej, då fattar även jag varför inläggen låses efter en tid… Flört 

För örigvt rcekär det med att fsötra och sitsa bskatoevn hmaanr rtät, om rtesen kmemor i odrinog sleapr igenn rlol… Glad

Pasi
0

:D:D:D

Margareta
0

hemul:mina lättstekta omeletter gör jag i botten av en kastrull…

Tilda-T
0

Lillianna jag köpte min på Erikshjälpen (en loppis) och den kostade för ca 6 år sen en 50-lapp. Väl investerade pengar och funkar lika bra/bättre än en fabriksny!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pasi
0

Loppisar och 2Hand är kanonställen för stekpannor. Billiga eftersom de inte är så efterfrågade längre, alla vill ju ha teflon. :D

Lillianna
0

Ja det var veklrigen billigt!

Den stora gav jag 45kr för och den lilla 25. Inte mycket att hymla över…. Hoppas på att hitta en gryta oxå.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Henkez
0

Kan nån förklara exakt hur man bäst steker med smör så att inte maten fastnar i gjutjärnspanna. Ska man hetta upp plattan först innan man lägger i smöret eller ska man lägga i smöret när pannan är kall och ska man värma smöret på högsta nivån och sen sänka när man lägger på köttet ?

magma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har aldrig märkt någon skillnad… Det viktigaste är hur man behandlar pannan mellan stekningarna- dvs när man diskar den. Fått bra råd från Kif (kanske från denna tråd, har inte orkat läsa igenom den) att man ska låta pannan kallna med stekfettet kvar efter att man använt den. Sedan diska den i hett vatten utan diskmedel.

Har den diskats med diskmedel ska man ha i olja av något slag (brukar ta det jag har hemma, cocosfett borde fungera lika bra) och hetta upp stekpannan tills oljan ryker ordentligt. Sedan låta kallna och torka ur med vanligt hushållspapper.

Sweli
0

Med mina teflon stekpannor gör ja samma sak som med gjutjärnspannorna. Som #8 Chocolate berättade.

Jag har flera stekpannor för olika endamål. (Älskar köpa nya saker till köket)

Allt som allt tror jag har 9 både små, stora, platta, etc.

En teflonpanna ska också ha fett.

När man köper den ny ska man koka den 2-3 gånger med bara vatten.

Torka med papper och sedan smörja med fett, värm upp och när den har svalnat, torka med bara papper.

Efter det, om jag diskar med diskmedel, t ex när jag steker fisk, smörjer jag pannan en gång till och torkar med bara papper.

För det mesta sköljer jag de med bara varmt vatten.

De håller sig mycket längre på det sättet.

Titanpannorna är faktiskt mycket mer hållbarare än andra.
Har en kastrull som är 12 år och fortfarande som ny.

Köpte även Jamie Olivers med den röda pricken i mitten, kanterna börjar att lösna.

Så som dyr är inte alltid bra….

Kommer nu att köpa billiga och byta oftare Skrattande
Idag Lidl 99kr 28cm stekpanna, väldigt bra kvalitet med 6mm botten. 3 års garanti.

Läste rekommendationer av Skanpan för deras non-stick som säger att man kan diska de i diskmaskin men inte rekommenderas.

yvonnel
0

Jag köpte en ny Skeppshult 28 cm på Duka för ca ½ år sedan den kostade under 400 kr (tror 365 ca) Det var extrapris då men jag tror att det är så fortfarande av den vanliga anledningen att dom väger för mycket. Det var inte helt lätt att steka in den fastän det påstods vara gjort på fabrik. Ville ha en stor för att kunna steka färsk fisk utan att dela den alltför smått.

Ni som letar på second hand butikerna: leta efter gjutjärn från Kockums fabriker, dom är oftast bättre formade med sluttande kanter och inte så tunga, dessutom finns det fina stekgrytor med självösande lock från deras tid på jorden. Jag har fina ugnsformar (ärvda) från Kockums, orangeröda yttersidor, hur bra som helst, ca 70 år gamla, ska lära min dotter att ta dem tillvara.

magma
0

#63: Tack, då vet jag varifrån skötselrådet kom ifrån! Hade väl för mig det var någonstans i den här tråden… Tungan ute

Pasi
0

#61 Gjutjärnsstekpannor hettas normalt upp före smöret läggs i för att inte smöret ska bränna, alternativt stekpannan ha för låg temperatur (undantaget är väl fisk som inte bör brynas så hårt, och därför inte behöver så varm panna).

Sweli
0

Tach för tipse Pasi, jag brukade lägga smöret på kall panna.

Precis som man gör med teflon.

Matgiken
0

Ett gammalt husmorstips om man nu har en och samma panna till både kött och fisk…

För att undgå att allt smakar fisk efter att man har stekt fisk i pannan, så kan man slå i kaffe i stekpannan och låta den stå ett litet slag med det i innan man diskar ur pannan som vanligt med hett vatten. Fisklukten försvinner! :-)

/Matgiken

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Sweli
0

WOW den här tråden blir bättre och bättre, man får så många bra tips Skrattande

Tack Matgiken

Inkanyezi
2

Jag köpte för en tid sedan en fin gjutjärnspanna på Myrorna, och den såg ut att ha en bra yta. (Ronab Gourmet Gense, med träskaft)

Den var väldigt hårt belagd också på utsidan, och jag gjorde ren den utvändigt med milg våld, en kniv, sandpapper och stålull. Invändigt däremot lät jag den vara, för den såg fin ut. Men - sedan när jag stekte i den så fastnade det, och jag provade många tips från den här tråden, men ändå brände det fast mitt i pannan när jag skulle steka.

Eftersom jag tidigare har läst att man kan gnugga en potatis i botten på pannan för att få bättre yta, tänkte jag att det kanske var en idé att prova, men jag hade inte någon potatis, så jag tod en palsternacka. Nu bildas ju akrylamid, samma som i Hallandsåsen, när man steker kolhydrater på hög värme, så jag blir lite fundersam på vad den instekta ytan egentligen består av, och om det kryper över i det som man steker. Förr har jag gräddat pannkakor i pannan för att få bättre stekyta, och det har fungerat bra.

Efter min dust med palsternackan är pannan rejält svart i hela botten, och ingenting bränner längre fast. Pannan fungerar som en dröm, men jag undrar fortfarande vad en väl instekt yta i gjutjärnspannan egentligen är. Jag har alltid föreställt mig förr att det var kol, som stannar kvar när man har stekt, och som formar en hinna som inget fäster på. I alla fall tror jag att den svarta beläggningen inne i stekpannan är åtminstone lika tjock som teflonskiktet som läggs på moderna pannor.

För att verkligen prova, gräddade jag ikväll pannkakor, och det gick superbra, de blev väldigt fina, och pannan är lika fin i botten som pannorna och laggarna alltid var förr om åren. Pannkakor var en liten avvikelse, det är nog nästan trettio år sedan jag senast åt en pannkaka, och det dröjer antagligen länge innan jag gör det igen. Det är inte LCHF. Frukosten i morse var lammkotletter från Chile, naturkött.

Så om någon har samma problem som jag hade, med att det bränner fast gång på gång, och det inte hjälper med att fetta in, låta svalna och så vidare, så funkar nog det gamla tricket med potatisen, eller vilken annan rotsak som helst. Men jag antar att inte särskilt mycket järn tar sig igenom en väl instekt beläggning i en panna.

OlgaMaria
0

#70 Bra tips! Men exakt hur gör man? Ska pannan vara kall/varm? Gnuggar man en rund eller halverad potatis? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

dufva
0

Intressant fråga vad denna yta egentligen består av

Troligen är det väl en karamellisering av ytan vi egentligen är ute efter

Då är det väl fullt av age/ale som anses onyttigt i beläggningen

Dock är beläggningen mycket tunn och vad det verkar är den ju även stabil så troligen blir det bara spår av den som hamnar i maten

Att beläggningen är mindre farlig än industrins teflonbeläggningar är jag åtminstone säker på 🙂

Säkraste och även effektivaste beläggningen man kan välja på en panna i handeln idag är en modern keramikpanna

Alla typer av stekspadar kan användas och inget bränner fast 😃

Inkanyezi
1

Jag använde som sagt en palsternacka, men det går säkert bra med vilken rotsak som helst. Den bör nog inte trasas sönder av att man gnuggar. Och potatisen ska vara halverad, man gnuggar med den skurna ytan.

Man har matfett i pannan när man gör det här, och temperaturen ska vara ganska hög. Jag misstänker att det till en del är matfettet som fäster sig nere i porerna, men att en del av kolhydraterna karamelliserar och att en del av kolet reduceras ut. Beläggningen man får är såvitt jag kan förstå dels förkolnad rotsak, men ganska väl förenad med stekfett, som hindrar att vatten och luft kommer ner till järnet, och också stöter ifrån sig det som man steker, ungefär som Teflon gör.

Och vi har ju haft sådan beläggning i våra stekkärl i hundratals år, men om den har några dolda egenskaper kanske det inte har forskats så mycket. Hursomhelst fungerar en väl instekt yta på gjutjärn bättre än Teflon och den är mer härdig mot värme. Den blir bara bättre med tiden om man sköter pannan rätt, och den går att återställa om någon skulle ha råkat diska stekpannan fel.

OlgaMaria
0

#73 Tack! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BoelLouise
0

Vilken bra och intressant tråd! Måste ta fram min gjutjärns panna och ja, jag har använt diskmedel alldeles för ofta! Nu är det slut med det!

[Petronella Pip]
0

Jag använder inte diskmedel men däremot trollboll, ett nystan av metalltråd, emellanåt, tror inte jag har någon beläggning i min gjutjärnspanna och inte fastnar det i den heller. Vanligen torkar jag ur den eller diskar ur med hett vatten.

perjoh
0

Diskmedel behövs bara på utsidan, till insidan varmt vatten och diskborste samt vid behov använder jag en degskrapa i metall att skrapa rent med.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Inkanyezi
0

Jag drar någon gång med stålull på utsidan för att få bort det som hamnar där. Det blir ganska fort en hel del beläggning på utsidan om man inte håller rent, och där vill man väl egentligen inte ha den. Den bildas av att en hel del fett "smiter runt kanten" när man steker och när man häller ur, och sedan förkolnar det. Trollbollen kan nog vara bra till att emellanåt få bort det som hamnar på fel sida av pannan.

När jag köpte min panna hade den tjock beläggning på utsidan, så att jag kunde sprätta loss den med kniv. Värmen lär föras över bättre om man inte har beläggning där, och hela stekpannan kändes kladdig när jag köpte den. Nu är den ren på utsidan, och man blir inte smutsig när man tar i den.

kaisakavat
0

Här är en annan tråd i ämnet - många bra tips: 

Teflon vs. gjutjärn

Min gjutjärnspanna är helt fantastisk. Lätt att rengöra, för även om t ex bacon vill fastna ibland, så lossnar det lätt då pannan svalnat för den är så väl instekt. Använder inte diskmedel inuti, bara drar ur. Torkar/hettar upp efteråt på spisen och om jag var tvungen skrapa rent lite mer seriöst så fettar jag in den mer seriöst. Häller på nytt fett i het panna och låter den stå ett tag.. Inte bränna fettet - istället liksom värma/koka in det. 

När det gäller teflon - om man nu vill använda det - verkar följande gälla:

- Inte diska med diskmedel - det förstör beläggningen.

- Inte någonsin hetta upp pannan tom. Inte heller spola het panna med kallt vatten eller hälla på kallvatten till sky - d v s inte utsätta pannan för häftiga tempväxlingar. Låt den stå och kallna långsamt.

Mer?

yvonnel
0

Så kul att läsa detta var. jag har gjutjärn som jag ganska ofta vaskar av med varmt vatten och vanlig diskborste, någon enstaka gång lite diskmedel. Det blir ju så tråkig stekyta på teflonpannorna så dom är förpassade till sophinken, tyvärr är det ju så tunga lyft I gjutjärnspannan iaf. min ganska nya som jag valde ganska stor för att kunna steka en fisk utan att behöva dela den alltför mycket. Tvåhandsfattning gäller. Men jag såg en stekpanna med liksom delat/ledat handtag så man kunde vända det in över själva stekpannan så vikten kom jämnt fördelat fin innovation men ganska dyr, tror att det var ca 1200 kr men fin faktiskt, en bra bröllopspresent kanske.

[Petronella Pip]
1

Inte diskmedel i gjutjärnspanna! Det kan leda till mord! 😃 Såg en gång en engelsk deckare där det skedde ett mord på en som arbetade i köket på en herrgård, det visade sig att mördaren var kokerskan och motivet var att köksan hällt diskmedel i stekpannan!

yvonnel
1

Jodå, när jag steker fisk så diskar jag med liiite diskmedel.

MimLan
0

#79 Fast råden för teflon gäller ju för gjutjärn också?

Diskmedel och kallt vatten på het panna är big no-no.

kaisakavat
0

#83 Det har du ju rätt i. Om än gjutjärnet inte förstörs för gott eller är lika känsligt, som teflonet, så är det fel sätt. Kärlek ❤️ d v s mycket fett och inga chocker. 🙂

yvonnel
0

Jag har varmt vatten I kranen.

[Petronella Pip]
0

Det var inte kombinationen diskmedel och kallt vatten som var dåligt utan kallt vatten i het panna, och diskmedel över huvud taget i kombination med  hett eller kallt vatten, het eller kall panna.

perjoh
0

Kallt vatten i en het gjutjärnspanna har aldrig varit några problem förutom ångbildningen som köksfläkten inte klarar av.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.