skördetid!
Hej
Vad sägs om en tråd om hur vi tar hand om det som finns i trädgård och i skog i denna tid? Mycket rimmar väl med vår kost annat mindre bra. Min idén är att jag är mycket med liberal när det gäller hemodlat, men det finns förstås gränser.
Jag fick en spann med röda vinbär av min granne i går, någon som har en idé om vad jag ska göra med dem?
Njuta av dem naturella.
Om du bakar för att bjuda andra - sockerkaka där du rör ner 2 dl hela bär, de spricker sen i kakan och det blir jättegod kaka.
Om du äter yoghurt/fil - rostade nötter och några vinbär.
Om du gör slush - krossad is och bär som krossas med mixer
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Frys in dom på en bricka antingen som klasar eller rensade, beror på vad du skall göra sen. Klasar är fina och dekorera med. När de stelnat lägg över i påse. Annars blir det mer en klumpmassa. Håller med mooniq, i sockerkaka är jättefräscht. Brukar ha ett recept där man hyvlar smör o lägger på smeten sen pärlsocker. Blir knastrigt gott.
Jag repar dem och mosar dem i en matberedare. Blandar sedan ner ett par teskedar i en tallrik med 1,5 dl turkisk youhurt och 0,5-1 dl grädde samt lite solroskärnor och lite linfö, samt ett par kokta ägg med lite salt eller majonäs, det är en god frukost. Jag vet inte, kanske det är för mycket mjökprodukter…
tack för fina fdörslag. Jag gjorde nog fel då jag inte repade utab lade hela klasar löst i en burk och stoppade i kylen. Ska kanske lösfrysa endel. Mitt problem är att jag inte har vare sig tid eller lust att göra detta nu. :-( Och det är ju någor jag behöver lösa på egen hand. ☺️

Tips När du skall tina upp klasarna , prova med och lägg dom i en kökshandduk och rulla lite fram och tillbaka så lossnar det snabbt och allt skräp stannar i handduken. Rulla- jag tar handen och kör lite fram o tillbaka med handduken. Hoppas du förstår hur jag menar.