Blir så dålig i magen av lchf
Jag har haft problem med magen under flera år (IBS) och har nu börjat med lchf efter att ha läst om många som fått positiva effekter av det gällande magen!
Nu har jag hållt på med det i lite mer än en månad och blir bara sämre och sämre i magen. Har aldrig tidigare vaknat mitt i natten för att rusa på toaletten, men så är det nu….
Finns det något att göra något åt det? Annars är det ju lika bra att gå tillbaka till min gamla kosthållning, även om jag hade problem då också så är det inte som nu.
LCHF är inte generiskt. Vad äter DU?
Om cocosolja ingår i maten kan den ställa till diarré. Mycket mycket smör kan ge samma effekt.
Började du tvärt eller minskade du succesivt på t ex socker och mjöl?
Kött, bearnaisesås, ägg, broccoli osv är väl typ det jag äter :P
Cocosolja har jag aldrig ätit, visste inte ens att det fanns. Nja jag har gått över hyfsat succesivt.
Äter du mjölkprodukter? Tål du ägg?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kokosolja är detsamma som kokosfett, som det oftast kallas här, i varmare länder är det flytande och kallas därför olja.
Min IBS-mage gillar inte broccoli och blomkål. Det är lättare att hjäla dig om du skriver mer i detalj hur du äter med mängder åtminstone i grova drag angivna.
Numer pensionär i Nynäshamn
Inte så mycket mjölkprodukter, är väl smöret att steka i då.
Jag har aldrig haft problem med ägg och broccoli tidigare utan alltid ätit mycket av det
Har du haft problem med kött förut?
Då är det ju bara bearnaisen kvar?
Kan det ha blivit en för radikal omställning??
Annars tänker jag det kan vara ngn bakterie, att du fått i dig nåt som sabbar magen och som du borde kolla hos doktor.
Hoppas det rättar till sig.
Har gjort ett tappert försök men tyvärr verkar inte lchf fungera för mig! Tror inte på nån radikal omställning då jag ändå gick över gradvis. Testade att inte äta någon bea - ingen skillnad, fast det förstod jag redan för jag äter ju inte bea varje dag ändå men den dåliga magen har kommit som ett brev på posten dryga halvtimmen efter jag ätit och hållt på i flera timmar…..Testade att byta ut kött mot quornprodukter om det var det som var problemet - ingen skillnad.
Har nu gått tillbaka till min "vanliga" kosthållning sen ett par dagar tillbaka och magen är som vanligt igen (fortfarande dålig, men hanterbart). Känns skönt att slippa oroa mig och slippa magontet.
Himla tråkigt då jag läst om många som fått positiva resultat av lchf :( Anledningen till att jag testade var just för magens skull. Gick ner några kilo på köpet och det är ju bra, men endast en positiv bieffekt :) Får läsa på ännu mer om det finns andra former av kosthållning som skulle passa min mage bättre.
Hade du koll på hur mycket fett etc du åt om dagen? Första gången blev det nog för mycket fett för fort så magen krånglade med ont och mycket spring på toa. När jag sedan körde igång andra gången och registrerade min mat och lade mig på 1500-1800 kcal var det inga problem alls.
Lätt att få i sig mycket fett på bea…
Inte mycket och somsagt, åt inte det varje dag och uteslöt det helt :) Åt under flera dagar i princip bara kött stekt i smör med lite grönsaker