istället för..
Jag är inte alls insatt i LCHF och tyvärr krånglar mitt nät på datorn just nu så jag har lite problem med att googla. Men jag skulle gärna vilja dra ner på potatis pasta och riset på mina tallrikar. Men vad kan jag byta ut det mot? Jag äter vegansk och älskar grönsaker så det åter jag redan mycket av. Men har för mig jag hört något om kål i stället för pasta text? Vad mer? Och hur är det med, sötpotatis?

Ja altså när man drar ner på kolhydraterna så måste man få energi från något annat håll.. och iomed att alkohol är direkt olämpligt i större mängder och protein främst är en byggsten i kroppen så återstår bara fett!
Så öka du på grönsakerna, det är inte ovanligt att man gör så på LCHF, men lägg oxå till fett!
Raringen som driver veglchf skriver att det blir rätt mycket ägg, ost och smör!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jo självklart men jag tänkte inte ta bort det helt utan bara äta mindre :-) sen äter jag inte vegetariskt utan vegansk vilket innebär att jag inte äter ägg eller mjölkprodukter.
Tillred dina grönsaker tillsammans med mycket fett - smör, kokosolja, olivolja. Gör egen majonäs, kryddsmör.
Du kan hyvla vitkål med en osthyvel och steka det i smör/olja så det blir mjukt.
Sötpotatis är lite för mycket kolhydrater för oss LCHF-are vanligen, men populärt inom Paleo.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kanske uttryckte mig lite fel jag är inte ute efter att slänga i mer fett i maten eller för det börja äta LCHF men få hjälp med hur jag kan dra ner och byta ut pasta potatis bröd omm. Tror vi är många som äter lite väl mkt sådant.. Det kan ha vart det jag hört med kålen ja :-)
Eller zuccini, hyvla och koka ett par minuter. ELler spagettipumpa då har du det färdigt.
Spagettipumpa?
#4 varför inte fett? :-)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Klumpa inte ihop potatis med raffinerade spannmålsprodukter. Eftersom du kommer att fortsätta äta lite fett (eller ivf inte så mycket) och rätt mycket kolhydrater skulle du säkert komma långt med att byta ut bröd och pasta mot potatis faktiskt.
! Klumpa inte ihop potatis med spannmål va? Någon som har recepttips på den där rumpan? Jag är inte rädd för fett men behöver inte heller äta mer än vad jag redan äteredvs en skvätt grädde i såsen blir alltid godare tex.
Oj pumpan :-D hahaha!!!

Okej.. jag läste lite för snabbt! ☺️
Hur som helst, det finns vissa fördelar med att ta bort spannmål ur kosten, det finns livsmedel med mer näring än bröd om man säger så!
Men.. förutom det så spelar det egentligen mindre roll om du ersätter kolhydraterna från brödet med andra kolhydrater, för du behöver fortfarande samma energi.
Och som redan nämnts, potatis och andra rotfrukter är näringsrika.. om även höga på kolhydrater!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Precis min tanke zepp :-) Energi mässigt är jag inte det minsta orolig. Kan ju tala om att jag hade dom blomkålshuvud hemma så rev och stekte till det och WOW vad gott! !!och med lite gurkmeja i så blev färgen lite trevligare :-D
Har inhandlat kål också till i morgon :-)