Aldrig blivit så glad för mens ;)
Jag har efter flera år (både utan mens, men också med mens men av p-piller) fått tillbaka min menstruation helt naturligt (slutade med p-pillerna i februari-mars)! Av vadå?
Tamtadam…. LCHF såklart! Har dragit ner ganska kraftigt på mejerier sista tiden och det kan kanske ha med det att göra också, men ffa tror jag att det är att jag inte äter massa dålig kolhydrater längre. Det känns som ett fantastiskt kvitto på att kroppen har kommit i balans, inte sant!? Träning + lågkolhydratkost är livet!
Det där är nog lite olika. Min mens började krångla när jag åt för lite kolhydrater, blev nog för smal, så här äts det på för fullt nu. Låter härligt dock!
Glömde skriva att jag har PCOS och fick p-piller som behandling för att jag inte hade haft mens på typ två år!
Har hela tiden haft normal fett% så det har inte med det att göra =).
Grattis! 😃🥳🎈Det var ju toppen. Lågkolhydratskost/lchf verkar ju som bekant ändra på hormonerna. Detta bådar ju gott för både din pcos och fertilitet.
Har du gjort ultraljud på senaste vad gäller pcos?

Japp.. utebliven menstruation hos kvinnor i fertil ålder är ofta ett tecken på begynnande metabolt syndrom.. dvs ofta är då hyperinsulinemi redan etablerat!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#5 Förlåt men kan du ta det på svenska ;)

Ja altså PCOs och fettma kan tyda på begynnande metabolt syndrom.
Och det tillsåtndet karaktäriseras av hyperinsulinemi, dvs kroniskt förhöjda insulinnivåer som inte motsvaras av blodsockerhalten!
Så länge bukspottkörteln klarar av att utsöndra allt mer insulin så hålls blodsockret på rimlig nivå, men när man når dess övre gräns.. så har man fått diabetes typ 2!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#7 Förstår lite mer nu, tack:)
Kag har aldrig haft fetma men däremot snea hormonnivåer. Har inte heller haft själva blåsorna som man isf ser på ultraljud utan endast övriga saker som räcker för diagnos. Väldigt intressant vad kosten har för betydelse i alla fall :)