Snål budget- gillar inte ägg.
Hejsan hoppsan!
Är ny här på sidan, är därmed inte jätteduktig på att söka på sidan. Hoppas ni har överseende med detta. Har för övrigt ingen aning om jag satte detta i rätt tråd.
Jag har kört LCHF förut, nu i vintras faktiskt. Jag gick ner sju kilo och sedan jag la av har jag gått upp fem. Anledningen att jag tänkte starta igen är att jag flyttat hemifrån och inte har några frestelser i skåpen. (Känns befriande som in i hävläte)
Mina största problem med LCHF är att jag har en väldigt snål budget. Efter att hyran och andra prioriteter är betalt har jag 1500-2000 kvar till käk.
Ska försöka hålla mig under 2000 i månaden på käk, vilket inte är några astronomiska summor precis. Jag gillar det mesta i matväg, förutom ägg. Ägg gör mig illamående och jag klarar inte av att äta något med smak eller konsistens av ägg. Det är väldigt tråkigt då det tydligen är väldigt billigt och bra. Jag önskar att jag kunde gilla ägg, men nu gör jag inte det och behöver därför tips.
Jag har inte råd med att köpa grejer till att baka, tänkte istället satsa på att göra enorma jättemåltider någon gång i veckan och frysa in.
Bortsett från ägg så äter jag inte heller leverpastej eller halalslaktade (ritualslaktade) djur.
Jag är givetvis rädd att min budget inte håller och tänkte även fasta två-tre dagar i veckan.
Så, är det någon LCHF-expert som kan ge mig tips på smaskigt käk utan ägg och till en trevlig budget så uppskattar jag detta som bara den. :)
Det mesta med kött och grönsaker? Vill man ha budget är det nog bättre att gå till sina lokala affärer och se vad för billigt kött som finns. En del butiker är bra på att ha köttben, fläsklägg etc till snålpriser som man kan göra långkok på. Köp kyckling när det är billigt och ät köttet, och gör buljong på skrovet.
Det finns en massa bra tips i gruppen du lade ditt inlägg i, har du gluttat runt där?
Jag skall göra några kilo kålpudding nu iaf.
PS. 1.5-2k/månad är inte snålbudget. Jag lovar!
Smör, talg som man gör eget ister av , broccoli och gröna bönor för 11:-/15-16:- på lidl av bra kvalitet. Wokblandningar är inte så dyra men bra att kolla vad mer än grönsaker de stoppat i. Proteinerna är svårare tycker jag färs, fläsk och andra köttprodukter i olika affärer kan man titta efter när det finns erbjudanden som MimLan säger. Tonfisk finns ibland på burk billigt. Det bör finnas billigare fisksorter ännu om det finns en fiskavdelning nära dig. Vill man vardagslyxa till vettigt pris finns det ibland billiga frysta räkor. Om det inte stoppar viktminskning är inte alla ostar dyra om man gillar det. Lycka till
nä 2000 för en (?) tycker jag låter MYCKET, vi gör åt med ca 4000 på tre. Tonåringen äter mer än vi vuxna…

Jag lever på 2.000 kr i mat varje månad, och jag får mycket mat för de pengarna! Jag lagar allt från grunden. Dock handlar jag mycket mat på förmiddagarna, men det är sällan jag har för mycket månad kvar i slutet av pengarna och kyl och frys ekar tomma.
Jag tror att ingen i hela Sverige bor så långt ifrån ett vattendrag eller en sjö att det inte går att ta sig dit och fiska = gratis mat när man väl köpt in ett fiskespö.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
¨#5 förmiddagarna? Hur menar du då? 😮 Skulle det vara dyrare då?
Vildvittra det där lät mer än lovligt naivt om du ursäktar!
#8 När blev det naivt att göra jobbet självt? Eller att äta egenfångad fisk framför trålad och då inte bidra till utfiskningen av våra hav? LCHF förespråkade väl ändå ekologiska produkter från början?
Utöver det är det vansinnigt trevligt och avslappnande att fiska, man kan till och med göra det med en vän istället för att sätta sig på ett fik för att umgås.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det borde kunna gå fint med den budgeten.
Jag är ensamhushåll. 2000 kronor kommer jag inte upp i nånsin - förutsatt att jag inte väljer att slösa. Inga problem att äta bra och gott och ändå landa under 1700 en normalmånad.
Jag äter ägg förstås.. vilket du inte gör.. men är inte i övrigt extremsnålpetnoga. Du borde fixa det!!
Kan vara bra att hitta en sorts bas först - det nödvändiga i första hand. Håll utkik efter nedsatt pris på kött, fisk, fågel och skippa onödigt tjafs som är dyrt t ex choklad, bär, nötter och dyrare chark. Köp billig ost, grönsaker kan utvärderas o väljas utifrån näringstillförsel/krona😉 e t c. Sen kan man välja en och annan favoritutsvävning emellanåt, när/ifall märker att man har råd.
# 9 Vad jag menade var att tro att alla svenskar skulle ha möjlighet att fiska sin fisk själv! Det tror jag inte är möjligt, det finns ställen där det är MYCKET långt till fiskevatten. Och jag får ALDRIG napp.
#11 Det finns kurser i att fiska, utöver det finns det en i fokussajt för fiske, kan garantera att du kommer få tips och kunskap om hur man fångar fisk.
Visa mig var i Sverige det är så långt att man inte kan åka dit över en dag på helgen och fiska.
Sen skrev jag TROR inte VET.
Klart om du menar att man ska ta en hel dag, då finns det självklart möjlighet men blir det billigare än att köpa då? Plus miljövänligheten om man måste resa i timmar…
#13 Timmar? Det tror jag verkligen inte att det kan vara så långt i Sverige.
Cykeln är ett fantastiskt miljövänligt transportmedel, kräver ingen bensin alls.
Som sagt… lite naiv är du allt ….
2000kr till mat på en månad känns helt galet i mina öron? En normal månad lägger jag inte mer än 6-700kr, och jag vet inte om jag skulle komma upp i 2k ens om jag försökte 😮

Mvh Stephanie 

#15 Nej, orden du söker är kunnig och ej lat.
jag uttalar mig inte alls om att DU inte kan fixa det men att på fullt allvar tro att alla andra skulle det utan att veta något om folks situation i övrigt är okunnigt och dumt och naivt.
#16 Köper du ekologisk LCHF-kost då?
#18 Nej. Det är någon annan i den här tråden som är det.
Några saker som bör inkluderas i analysen av eget fiske som alternativ till inköp av mat på affär, som kan tänkas vara minusposter (medan jag skriver kommer jag på allt fler..):
Utrustningsinköpskostnad (går iofs tälja spön av sälj.. och krok går att göra av.. kanske ett stulet gem ifall man inte har gem hemma, men vik udden skarpt bakåt för at åstadkomma en 'hulling' och väss i änden så fisken verkligen fastnar = behov av fil.. så inköp av fil.. , mask kan grävas upp ur närmsta jordplätt/kompost, sänke/blänke kan göras av nåt udda guldörhänge som ligger och skräpar.. Återstår åtminstone att köpa fiskelina. Och den där filen.)
Tidsåtgångs- plus energiåtgånssummering (inte säkert den eventuella fångstens energi-, näringsinnehåll och värde täcker åtgången och inkomstbortfall från ev. jobb - arbetslösa undantagna)
Myggbett - otrivsel (behov av myggmedel samt extra dusch efteråt = miljöpåverkan)
Miljöpåverkan av resorna till och från ställen där det går fiska
Insjöfisken är ofta full rätt preppad med tungmetaller/gifter
Om man får en abborre kan man sticka sig på fenorna, få infekterat sår och behöva gå till doktorn - kostnad för en själv och för samhället (egen erfarenhet)
Fiskallergi
Just saying..😃
# 20 Det har du förstås din fulla rätt att tycka om du så vill.
2000 kronor är ingen snål budget. Varför får du problem med att få det att räcka till? Det måste vara något i dina val som gör det. Äter du bara oxfilé eller vaddå?🙂
#23 Nej, jag äter bara ekologiskt, och då menar jag verkligen allt och 2000 är ingenting. Oxfile åt jag senast för ett och ett halvt år sedan.
hmm, det var väl till TS antar jag?
#25 Och jag som håller med ts får inte svara?
Utrustningsinköpskostnad (går iofs tälja spön av sälj.. och krok går att göra av.. kanske ett stulet gem ifall man inte har gem hemma, men vik udden skarpt bakåt för at åstadkomma en 'hulling' och väss i änden så fisken verkligen fastnar = behov av fil.. så inköp av fil.. , mask kan grävas upp ur närmsta jordplätt/kompost, sänke/blänke kan göras av nåt udda guldörhänge som ligger och skräpar.. Återstår åtminstone att köpa fiskelina. Och den där filen.- Har du 25 kronor? Det är vad ett sett med flera krokar, lina, sänke kostar på biltema.
Tidsåtgångs- plus energiåtgånssummering (inte säkert den eventuella fångstens energi-, näringsinnehåll och värde täcker åtgången och inkomstbortfall från ev. jobb - arbetslösa undantagna)- Så om man jobbar är man aldrig ledig på helgen? Man spenderar heller ingen tid framför tvn?
Myggbett - otrivsel (behov av myggmedel samt extra dusch efteråt = miljöpåverkan)- Man vänjer sig, dessutom är det svalt på morgonen och då kan man ha heltäckande kläder på sig
Miljöpåverkan av resorna till och från ställen där det går fiska- Istället för att lägga tiden på gymmet, så kan man lägga den på att transportera sig på en cykel, eller genom att gå.
Insjöfisken är ofta full rätt preppad med tungmetaller/gifter- Livsmedelsverket rekommenderar att man inte äter abborre, gädda, gös och lake mer än en gång per vecka, turligt nog finns det fler arter än så. De är rovfiskar, dvs miljögifter anrikas i dom, vilket det inte gör i samma utsträckning i icke rovfiskar.
Om man får en abborre kan man sticka sig på fenorna, få infekterat sår och behöva gå till doktorn - kostnad för en själv och för samhället (egen erfarenhet)- är du rädd kostar ett bar handskar 30 kr.
Fiskallergi- Kära nån.

Jag bor nära vatten och måste erkänna att tanken inte ens slagit mig att jag kan fiska för att få en eller två fiskmiddagar i veckan :-)
Ska fundera på saken.
Agneta
#28 🌺 Tack! Det var just det jag ville tipsa TS om.
#19 Nej, LCHF innebär inte ekologiskt. Det är ett eget tillval. Jag försöker köpa ekologiskt då och då, men jag är student och reagerade mest på att 2000kr skulle vara att leva snålt. Herregud om jag haft så mycket pengar…

Mvh Stephanie 

VildVittra - Sorry.. men du framstår som ganska humorlös. Kan man verkligen ta det jag skrev såpass på allvar att man kopierar och fetstilar och kommer med näbbiga kommertarer? Punkt. För. Punkt?
Dock vidrör jag i min uppräkning någon sorts allvar, på ett par ställen - t ex:
Den om fiskallergin. Och jag undrar: Vaf*n menar du med ditt 'kära nån'? Då jag är helt övertygad om att det menades spydigt det också. Tolkat utifrån kontext.
Den där jag orerar om bl a energiåtgång kontra energiplus från ev. infångad fisk. Som andra påpekar så är det inte alltid det nappar och jag råkar ha haft riktigt skröplig hälsa i rätt stort antal år. Du - i nedlåtande stil - utgår från att jag (och andra) som inte fiskar är lat(a) och frivilligt väljer att se TV och allmänt sikta på att vara omoraliska individer. Gå och ta dig ett dopp i i iskalla havet så du coolar ner dig lite - och du kan ju fånga en lax där med bara händerna när du ändå är ute och simmar.
I övrigt: Jag är dotter, sondotter och sonsonsdotter till en rad fiskare - har tillbringat många många timmar på bryggor och i båtar, fiskandes, tillsammans med pappa, farfar och syskon. Sen jag gick i blöjor, vilket är snart 50 år sen, och tills dess jag inte tålde fisken längre. I det jag skrev kunde du ha uppfattat t ex att jag vet hur man gör ett spö, men som den sanna självutnämnda expert du är så gick det dig förbi.
Och jag är född och uppväxt och fortfarande boendes i myggh*lvet*et Norrbotten.
Tack för din 'lektion' - men onödig. Och rätt otrevlig.
#31 Nej, jag är inte humorlös, men detta forum är det. Det saknar även normalt hyfs, då personangrepp tillåts. Att kalla en annan människa för Naiv osv är verkligen inte okej, bara för att den människan tänker längre än vad man själv gjort.
Men du kanske tycker det är "humor" med personangrepp?
Vet du varför jag svarade dig överhuvudtaget? För att det finns folk som skulle se dina "argument" som just detta, precis som jag svarar veganer när de påstår att människan var vegan från början.
Men det kanske gick dig förbi att någon skulle kunna uppfatta det du skrev som det?
Fetstilen satte jag dit för att tydliggöra vad som du skrivit, samt mitt svar på det för de med lässvårigheter samt synskador.
Det är - om vi ska vara noga - riktigt illa att fetstila ett citat, där texten inte var fetstilad från början.
Jag tror du är rätt ensam om att uppfatta mitt inlägg som en rad seriösa argument för att inte fiska. Förutom de seriösa inslag som råkade komma med. Och jag betvivlar att det jag skrev kommer göra en god människa till en dålig, bara för de råkar läsa, bara sådär.
Jag har inte kallat dig någonting alls. Inte ens nämnt dig före du hoppar på mig med dina spydigheter. Varför använder du andra som ursäkt för att vara näbbig emot mig?? Hur lyckas du komma fram till att jag tycker det är humor med personangrepp??
Närmast ovan genmäler jag mot ditt sätt mot mig (och andra). I det du skriver. Du verkar humorlös i ditt sätt att peka ut mig genom att kopiera och fetstila och näbba - det är ju bland det starkaste man kan ge sig på att försöka göra för att platta till nån. Detta då jag ju uppenbarligen svamlar en hel del och dessutom bifogar en garvsmiley. Men jag påstår inte att du ÄR humorlös, bara att du verkar det.
Otrevlig ÄR du dock. Där är du tydlig. Du fortsätter ju till och med.
KajsaKavat. du har valt att läsa mina svar med en spydig ton, det betyder inte att jag skrivit dom med det.
Sen har du kallat mig för både "humorlös" samt "självutnämnd expert", är det uttryck du menade som något positivt?
#34 Jag förtydligade mig lite närmast ovan. Vet inte om du hann se det innan du skrev.
Mer har jag inte att säga i detta.
#25 Ja, det var ju det… 😃
#26 Klart du får, men jag blev förvirrad och trodde du var TS.
#35 Tystnad för att du inte ville erkänna att du betedde dig illa? Och jo, din text var så pass otydlig med vad du menade på, så jag var nödgad att svara den. Vi kan ta exemplet med miljögifter, det är ju något många hört om, men väldigt få har koll på hur pass mycket fisk som man ska äta för att det ska vara farligt.
Fetstil är ett fantastiskt sätt att klargöra skillnader i text, något man lär sig när man jobbar med rehabilitering av hjärnskador.
Nej, jag har inte varit otrevlig, du har själv valt att läsa mina svar så, det kan jag tyvärr inte hindra dig ifrån att göra.
Ok Vildvittra, point taken, nu går vi vidare. Ursprungsfrågan gällde billig mat vid begränsad budget! Till #Meatfingers, om du orkat hålla dig kvar 😄: Bra att du planerar storkok och har frys! Köttfärs kan du ofta köpa till extrapris, massor med köttbullar, pannbiffar och köttfärssås kräver inte några andra, dyrare, tilläggsvaror. Grytbitar av nöt och fläsk finns oxo ofta till specialpris, stek i ugn med goa kryddor och frys in. Makrillfile i fiskafffären är inte så dyrt men energitätt, makrillfile i tomatsås från don vanliga affär säljs ofta i 3-pack till bra pris. Undvik halvfabrikat i "alla" lägen, dessa kostar oftast mer än de smakar!! Lycka till, du kommer att se att du kan få pengar över på din matbudget! Det GÅR att leva hyfsat billigt utan att precis behöva fiska själv😄
#37 Är det viktigt för dig att fortsätta på egen hand kan du utan några förbehåll skapa egna trådar. Styr man om andras trådar utan att TS sagt att det är ok har det sina poänger att begränsa sig.
#39 Var det jag som kallade andra medlemmar för diverse tillmälen? Eller var det mitt enkla lilla inlägg som blev häcklat?
Jag har lärt mig en sak av den här tråden. En ensidig kost gör folk trångsynta. Tack och hej!
Fiske är ju supersmart, men åh vad jag tycker det är tråkigt att fiska. Bor i Lund så har ju supernära till havet också, så det är bara mina känslor för själva fisket som sätter stopp.
Plocka svamp och bär i skogen när det är säsong är ju också ett sätt att hålla ner matkassan, vilket jag inte heller gör, för det är också tråkigt i min bok… Ingen skogsmulle här inte. 😉
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
Ett annat tips att hålla matkostnaderna nere är att hålla utkik efter varor med kort datum, som sälja med 30-50% rabatt. Köp och lägg i frysen. Många varor klarar sig även i kylen ett bra tag längre än vad det står på bäst-före-datumet.
Ska ni fiska så kom ihåg att det krävs fiskekort i det flesta fall :)
#40 Att kalla någons åsikter för naiva är jättefarligt men att dra alla i ett forum eller som äter en viss (icke alls ensidig) kost över en kam och kalla dem trångsynta är helt ok eller?
Till TS: ej ekologiskt men billigt: frysta kycklingklubbor eller kycklinglår med ben. Ca 25 kr kilot för de svenska. Blir väl kanske 650-750 g kött o skinn, resten ben, brosk o dyl. Resterna kokar du buljong på.
Gör egen majonäs (mycket) och ät mycket av den så blir du mätt på mindre av annan dyrare mat.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus