Glassmaskin
Ni som gör glass i en glassmaskin hur får man ur glassen ur maskinen för de mesta sitter ju fast i botten 
Fick en i julklapp och provade den idag, glassen vart god med de sitter mycket kvar som jag inte får upp för man får inte använda metallföremål.
Tips tack :)
Jag har en ganska rejäl plastsked som funkar hyggligt att skrapa med. Och så har jag en äkta make som gärna äter direkt från maskineriet.
Det gäller att ta glassen i tid - så att det inte hinner frysa fast så mycket i botten. Fast lite hinner ju alltid frysa fast… det brukar jag äta efter några timmar när det börjat smälta!
När det börjar fastna har du kört för länge. Fastnar den i botten innan resten har fått rätt konsistens får du modifiera receptet.

Kanske modellberoende 
I min philips fastnar det aldrig nåt eftersom svepararmen far som en skrapa mot kylelementet.
Du kan testa göra smeten lite smidigare tex med nån cl sprit (likör kanske) i smeten vilket hindrar iskristaller att bildas
Jag har kommit fram till att lite socker hjälper mot detta. Jag lägger till ca ½ dl socker till ca 1 liter glass.
Men det vore ju bra om jag kunde lämna bort det sockret!
Philips med sveparm har jag också, dufva. men det fastnar ändå utan socker.
Med bara ½ dl socker fastnar det lite, men inte mer än att jag kan handskas med det.

Jag har en plastsmörkniv jag brukar skrapa bort glassen med som fastnar i botten.
Jag har en Philips där skrapan går runt hela tiden, men så fort jag stänger av glassmaskinen så börjar det frysa till i botten. Skrapan är rätt krånglig att få bort all glass på tycker jag, känns som jag sköljer bort en del glass från den.
det är väl det som är hela vitsen, det som fryser längs kanterna skrapas ner allt eftersom tills all glassen är frusen, jag har en handvevad glassmaskin och man ska vänta någon minut mellan vevningarna just för att det ska hinna frysa lite grann som sedan skrapas och blandas .
Funderar alltmer på att skaffa glassmaskin. Svårt veta vilka fabrikat som man bör undvika och vilka som är bra. Har inte mkt pengar heller..
Philips har dykt upp i tråden och de har en som inte är jättedyr kanske. Någon som vill ge mig annat tips på fungerande modell till humant pris..?
Oj, nu hittade jag en annan KIF-tråd i ärendet.. Drar dit! 😃