Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1252 ggr
sklarsson
0

Dilemma kolhydrater

Hej!

Jag har nu i veckan börjat med lchf och tänkte helst äta max 20 gr kh om dan. Grejen är den att jag kommer befinna mig på ett behandlingshem under ett år, så jag kan inte äta vad som helst. Mån- tors frukost kan jag äta typ fröknäcke o ägg, till lunch o middag skippar jag så mkt kh som möjligt. Fre till sön kan jag i princip äta vad jag vill. Har legat på ca 26 gr om dan, så jag undrar om jag kan slå ihop alla kolhydrater under veckan o få ett genomsnitt på under 20 per dag om jag äter väldigt lite kh under helgen? Jag dricker även ca 1 liter kaffe om dan. Kan man räkna på det sättet? Jag har några trivselkilon att bli av med men det viktigaste är en plattare fungerande mage o att slippa sötsuget ( finns inte så mkt annat roligt på ett behandlingshem) Tacksam för svar / Glad tjej

MimLan
1

20 gr kh är ingen magisk gräns, det är en rekommendation för de som behöver gå ner mycket i vikt.

Om du vill äta LCHF för magens och sötsugets skull, behöver du mer fundera på att se vad som fungerar bäst för din mage och sötsuget snarare än att få i dig så få kolhydrater som möjligt.

För sötsug finns större mängder kolhydrater, frukt (att äta ett äpple gav mig alltid vrålhunger), nötter, mejerier, spannmål och socker, som exempel på vad som kan ställa till det.

För magen finns spannmål, nötter, kycklingfett (min mage gillar att krascha om jag låter fettet vara kvar i min hemmagjorda buljong), vissa grönsaker som t.ex. broccoli, och så vidare.

En liter kaffe kan vara bra för dig att fundera på om du vill ha ett sådant behov?

Ägg till frukost är suveränt, bätte livsmedel finns knappt. Så du har bara lunch och middag fyra dagar som du behöver ha lite koll. Se till att ha t.ex. smör/ägg/ost och makrill i tomatsås som reservkost. Övriga dagar kan du ägna åt att äta på ett sätt som är bra för dig.