Skrämde min Dottore...
Kom precis tillbaka från ett besök hos min husläkare då jag behövde lite migrän medicin. Han påpekade att jag inte åt lika mycket medicin som året innan och då sa jag bara tack vare min diet. Jo, men det är ju bra. Undrade sen lite hur jag skall sköta mina anklar som svullnar på bästa sätt inför newyork resan o lite annat smått och gott. Har ju inga åderbrock eller synliga ådror på ben. Nåt litet spindlnäts aktikgt på ett ställe. Men i släkten, där finns massor stora som kartor och "vindruvsklasar" Han tyckte vi skall ta en check up i oktober och kolla värden och sånt. Visst är jag nyfiken på hur kroppen mår sen lchf kom in i februari. Pratade lite familje historik med morbror som hade diabetes och amputerade båda bene, mor, far o bror hade cancer(olika sorter) Sen undrade han hur jag åt…..hm jo han vet ju att jag dragit ner på kolhydrater och väljer bra sådana, sen kom ordet smör…… Aldrig sett min doktor med en sån allvarlig min förr. Han bad mig sluta med smör. Alltså ordet smör är för alla italienare det värsta som finns. Något som vi nordbor äter för att få upp fett i kroppen som skyddar oss i vår bistra kalla vintrar. Han var rädd för mitt hjärta och mina vener skulle klogga igen av smöret..alltså den gamla vanlig tesen där… Log och undrade om jg tog bort smöret är det ok med grädde då. Ops, Nä inte alls så bra. Ville hellre att jag skall äta endast olivolja som fettkälla. Den mediterrenska maten är ju bäst.( hm pasta o pizza) Men alltså, om han nu vet att jag äter lite kolhydrater, vad finns det då kvar jo, proteiner och fett. Han såg ju resultat och tyckte jag såg strålande ut med fin hy, men akta den i solen. Jo, om han visste alla krämer som finns i badrummet…så de gör väl bra resultat ihop med lchf ätandet. Lugn…jag fortsätter lugnt med mitt smör som jag gjort hitintills. Är väldigt nöjd med min doktor som lyssnar och tar sig tid.

Re: "fin hy, men akta den i solen. Jo, om han visste alla krämer som finns i badrummet"
En halvtimme på vardera sidan 12:30-13:30 UTAN solkräm, om du vill samla D-vitaminer. Resten av dagen i skugga. Inga krämer med tveksamt innehåll. Möjligen zinkpasta på utsatta ställen:
http://www.shenet.se/recept/zinksalva.html
Föreläsning av Mats Humble:

😁 Nej det går absolut inte att sitta i solen den tiden här i Italien. Då smälter jag bort. Är ute tidigt på morgonen sen är det skugga eller inomhus som gäller. Inte ser man en kotte ute dagtid heller. Jo om man är på semester vid havet. Med krämer menar jag allt i alla versioner. Alltid gillat krämer av alla de slag. Har inte kollat vad som finns i, säkert både det ena och andra.😜 Får tanka Dvitamin lite då och då. Får jag ingen Dvitamin om jag använder solkräm?
Det är klart att du tillgodogör dej D-vitamin när du använder solkräm.
Man säger att man KAN vara utan solkräm 15 - 30 min i solen men inte längre tid. Då bör man ha solkräm med hög faktor. Jag bor halva året
(okt - mars ) i Spanien och solar väldigt sällan, trots att solen inte är lika stark under höst och vinter. Sitter alltid under parasoll. Men under promenaderna får man ju sol. Använder då alltid solskyddsfaktor.

Re: #2
Sitta i solen? Simma! Fast börja försiktigt. Bara några minuter per dag första dagarna. Öka exponeringen successivt till max en halv timme. Man ska bli brun, aldrig röd!
D-vitamin lite då och då? Det är bara när solen står i zenit som det UV-ljus som ger D-vitaminer tränger igenom atmosfären.
D-vitamin om jag använder solkräm? Om solkrämen är effektiv mot UV-ljus bildas inga D-vitaminer.
Föreläsning av Mats Humble:
Lite partsinlagor:
Kom ihåg D-vitamin när du använder solkräm!
(säljer D-vitaminpreparat)
Sola utan skydd - slipp cancer
http://www.ultratan.se/sv/sola-ar-nyttigt/solfakta
(säljer solkräm - ej solskyddskräm)
Edward Giovannucci, D.Sc., M.D.

The Role of Vitamin D in Cancer Incidence and Mortality

(© 2005 American Association for Cancer Research)
http://app2.capitalreach.com/esp1204/servlet/tc?cn=aacr&c=10165&s=20290&e=4421&&
Leif Mosekilde
Vitamin D and the elderly
http://www.direct-ms.org/sites/default/files/Vitamin%20D%20and%20the%20elderly.pdf

Simma i Milano….ler lite för mig själv. Tack för alla länkarna ska kolla igenom senare. Kommer och få maximalt med både sol och Dvitamin i september då jag är på stranden och "grillar" min lekamen. Och simmar. Hängde precis ut tvätten på balkongen och hann bli genomsvett på den tiden. Beundrar dom som går till jobbet varje dag till kontor i kostym med slips eller har jeans på sig….. Lider dock med de som skall ta tunnelbanan hem på em/ kvällen 😁😁 Då det finns några som år 2013 inte har en fungerande deo. Lite kul att det blev Dvitamin som kom fram i tråden, tänkte mest på smöret.
Mozzarellan 🙂
"Den mediterrenska maten är ju bäst.( hm pasta o pizza)"
Lite kuriosa nedan, om utav intresse.
Pizza och pasta är inte det som refereras till i benämningen Mediterranean diet… det refererar till det de àt och hur de rörde pà sig (motion/arbete) pà Kreta och i södra Italien pà 60 talet.
Pasta var (är) en traditionellt en förrätt som servera(s)des med ca 50g eller minde pasta plus sàs. Finare eller riktigt traditionella restauranger erbjuder detta även i dag. "Pastan i sàsen" gäller, aldrig tvärt om.
Pizzan kom (enligt vissa Italienare) fràn mellanöstern med pita brödet som oftast där serverades med za'atar… storlek - en handflata.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mediterranean_diet
Based on "food patterns typical of Crete, much of the rest of Greece, and southern Italy in the early 1960s", this diet, in addition to "regular physical activity," emphasizes "abundant plant foods, fresh fruit as the typical daily dessert, olive oil as the principal source of fat, dairy products (principally cheese and yogurt), and fish and poultry consumed in low to moderate amounts, zero to four eggs consumed weekly, red meat consumed in low amounts, and wine consumed in low to moderate amounts". Total fat in this diet is 25% to 35% of calories, with saturated fat at 8% or less of calories.[13]