Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6601 ggr
[tjenarehej]
0

kaffe,bra el dåligt?

Har pga tonsilloperation inte kunnat äta o dricka på ett tag vilket gör att jag är avgiftad från kaffe!!!

I andra fall är jag en riktig kaffetant och drar i mig en hel del på en dag.

Jag har behövt att dricka ungefär 2,5 mugg kaffe för att få igång magen på morgonen tex.

Men så har jag hört att kaffe inte är så bra för vikten?Är te då bättre?

Har lite problemhy,kan kaffe på något sätt påverka den?

ÄR det nåågon av ER som har egna erfarenheter i ämnet så skulle jag vara JÄTTETACKSAM!

Mooniq
0

Koffein kan vara viktstoppare - googla koffein blodsockernivå så finns det läsbart där. Koffein sätter igång en kedja,som gör att blodsockernivån stiger - och därmed insulinutsöndring.

Jag var ett riktigt kaffemonster men avprogrammerade för några månader sen.

Svarta, gröna och vita teer har tein -samma kemiska stimulantia som koffein men de heter olika som påverkar kroppen på samma sätt. Det enda te som inte har någon stimulantia alls är Rooiboste - finna många smaksatta. Om du gillar kryddiga smaker så tipsar jag om YogiTea Sweet Chai -en svart ask - jag gillar det teet mest av alla röda.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[tjenarehej]
0

TAck för snabbt svar!

Va bra ,det är mitt favvo te oxå, synd att det är lite dyra men det är det värt!

Denna kommentar har tagits bort.
MimLan
2

Rent generellt är det bara att gratulera till avgiftningen.

Jag blev alltför beroende av kaffe och gillade inte läget. Det var heller inte svårt att märka att det har en effekt på hjärna och kropp som gick att ifrågasätta. Numera dricker jag kaffe vid enstaka tillfällen, när jag råkar på riktigt bra kaffe. Det räcker så. Beroenden, eller slentrianmässiga beteenden, är inte till godo.

dg-d
0

Tänkte precis börja en tråd om samma ämne, så nu hakar jag bara på istället. Flört

Har sett i en del trådar här på forumet att kaffe inte är så bra, så jag tänkte jag skulle leta och läsa upp mig om ämnet. MEN hittade väldigt motsägande uppgifter; enligt vissa sätter koffeinet igång ämnesomsättningen och därmed viktminskning och enligt andra så ökar koffeinet vikten på lång sikt. (Blev dock inte föklarat varför, på de ställen jag läste.) Förvånad

Så hur är det egentligen?

sofiecoe
0

Har också läst att det skulle vara bra för ämnes omsättningen och även skydda mot demens….

dg-d
0

Puffar lite … Och hoppas någon kan reda ut det hela eller ge några bra länkar … Glad

ashe
0

Av svart te kan man bli förstoppad. Därför hittade engelsännen på Digestives - matsmältningskex!

Kaffe brukar sätta fart på magen.

Roiboos har ingen sådan effekt för mig, vare sig hit eller dit.

grovsnus
1

https://www.google.se/search?aq=0&oq=kaffe+%C3%A4mneso&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=kaffe+%C3%A4mnesoms%C3%A4ttning

Att man inte vill vara koffeinberoende är en sak men att det skulle har någon stor inverkan på viktminskning tror jag inte ett dugg på.

Mrjag
0

Jag har precis slutat dricka kaffe och slutat med socker. Om inte annat så hämmar det kroppen upptagning av näringsämnen.

[Petronella Pip]
2

ja socker är det ingen här som använder iallafall 😉 utom vid återfall… fast kaffe dricker många av oss. Tror inte att det hämmar viktminskningen, MBC-kaffe verkar ju snarare gynna den…

CasaRamon
0

Hur är det då med grönt kaffe i kapslar som lär sätta fart på fett-förbränningen? Någon som testat?