MAX 5g KH/ dag
Har läst boken "GI-noll" nu, men en sak som jag känner är otydlig är hur man blir av med dom sista kilona. Jag är 22år, 1,83 lång och väger 76kg och har ett BMI som räknas som normalvikt. Jag vill gå ner till 68-69kg. Är detta möjligt med denna diet? Jag har gått ner 16kg genom att ändra om min kost och äta i princip bara kyckling,fisk,lättkvarg och sallad. Men känner inte att den livsstilen håller i längden. Jag har även där ätit ca 1200-1300kcal (svält enligt vissa, men NEJ är inte hungrig om dagarna). Jag har hållt kolhydraterna på mellan 10-20g om dagen. Jag tränar mycket och vissa säger att kroppen behöver kolhydrater för att bygga muskler? När jag läste om denna diet/ livsstil så blev jag väldigt nyfiken. Vilken lyx att kunna äta brieost, ägg, kött och fett! Jag har provat att äta enligt "GI-NOLL" i 2-3 dagar men känner mig lite pluffsig av det. Gör jag rätt? Det jag äter är vispgrädde i teet, nötfärs+fläskfärs(bantarbiffar), något ägg och brieost. Tänker självklart lägga till andra recept också men vill först veta hur mitt ratio ska vara och om jag ska tänka på kalorierna? (eftersom det stod att man ska göra det när man har mågra envisa kilon kvar). Jag äter inga grönsaker och tar vitamintillskott (C-vitamin, D-vitamin, multivitamin kvinna och äppelcidervinäger) Känner bara att jag vill ha kontroll och veta vad jag gör innan jag börjar på riktigt. Om jag ligger på ca 1200-1300kcal om dagen ( 80g protein , 5g kolhydrater , 100g fett) då får jag ett totalt ratio på 1,17. Är detta rätt tänk om jag ska gå ner dom sista 7-8 kilona? Kommer det att gå snabbare ju mindre kolhydrater jag äter, eller handlar allt om balansen mellan kolhydrater, protein och fett? Kommer jag gå ner lika snabbt som en person med kraftig övervikt om jag ligger på ratio 1:33:I? Då jag inte äter mycket kolhydrater men därimot tränar mycket ska jag sänka fettandelen och höja proteinandelen? Känns som att boken är utformad för dom som har VÄLDIGT mycket övervikt. Läste någonstans i boken att dieten gör så att kroppen lägger sig på normalvikt och stannar på den vikten som kroppen tycker stt man ska väga. Detta är ju inte alltid den vikten man själv VILL väga. Är därför rädd att äta FÖR mycket fett och att istället gå upp i vikt.. Vad tror ni?

Jag tror att du borde tänka mycket lättare på hur du äter. Att försöka nolla kolhydrater totalt är knappast en framkomlig väg, och du har redan nått normalvikt. Om din kropp vill släppa något kilo till, så gör den antagligen det om du äter förnuftigt. Själv har jag under sex år tappat ungefär sex kilo, alltså ett om året, från 62 till 56 kg. Och jag har inte en tanke på att vare sig räkna kalorier eller nolla kolhydrater. Däremot har jag faktiskt koll på vad som är kolhydrater, och jag har uteslutit allt som innehåller vete, som pasta och vitt bröd, men jag äter fortfarande mörkt surdegsbröd i små mängder. Jag är ganska frikostig med smör och ost. Jag dricker gärna kaffe med mjölk, och min mjökkonsumtion är drygt fyra liter i veckan. Det är en hel del kolhydrater och kanske inte kan räknas som LCHF. Jag äter inte ris annat än någon enstaka gång i mycket liten mängd när jag blir bjuden, men jag lagar ibland till en potatis.
När jag någon gång räknar på det så hamnar mina kolhydrater oftast under sextio gram om dagen, men inte mycket under. För några år sedan kunde det vara uppemot åttio gram. Det mesta kommer från mjölken, och även bröd är en ganska stor post.
Och som sagt, jag nollar inte, och jag har gått ner ett kilo om året, och går jag ner lika mycket ett par år till hamnar jag i närheten av undervikt. Jag är 163 cm lång. Min gissning är att viktminskningen kommer att stanna ungefär där den är nu. Jag kanske ökar mjölkintaget lite grann, för jag vill gärna ha lite mer muskler. Men inte skulle jag klara GOMAD, en gallon om dagen. Så mycket kan jag omöjligt få i mig.
Hursomhelst tycker jag att du borde spänna av. Viktnedgång borde inte vara ett självändamål. Det viktiga är väl att må bra, ha god hälsa? Ät dig mätt, ät sånt som är gott, och späk dig inte. Såvitt jag vet har vi det här livet bara en gång, och jag tycker vi borde göra det bästa av det och njuta medan vi kan.
Jo absolut ska man njuta av livet och god mat! Jag känner att jag inte alls är nöjd med min kropp idag och därför vill jag gå ner några kilon till och jag vill gå ner snabbare än 1kg om året. Därför jag vill vara strikt. När jag nått målvikt kan jag lägga till lite grönsaker och lite mer kolhydrater men pasta bröd och ris kommer jag inte äta. Någon som kan komma med förslag på den mest effektiva fördelningen av kolhydrater, protein och fett för mig?

Först o främst vill jag bara hålla med om vad Inkan skrivit!
Sen så.. vill jag poängtera ännumera att en viss siffra på vågen knappast är något du själv vill uppnå.. utan förmodligen en viss kroppsform!
Jag tror du gör samma misstag som så många andra och inbillar dig att en viss siffra på vågen.. det är det inte.. även om det var så för några år sedan!
Såå.. glöm det där med siffror på vågen, se dig i spegeln, se skillnaden om du minskade på något ställe och ökade eller var lika dant på något annat!
Att gå ner snabbt är sällan något problem, det handlar om energiunderskott, men därmed är det inte säkert att du får den kropp du önskar, eller den kroppsformen!
Och på det.. alla är inte födda med gener för att bli fotomodeller.. svält är knappast någon långsiktig lösning!
Men.. med LCHF kan man genom att vara antigen strikt eller hålla koll på energiintaget, (ofta betyder det att avstå alkohol, godis och unnade) komma rätt nära sitt önskade ideal.
Rätt form av träning kan oxå vara en hjälp på vägen, då muskler väger mer än fett.. sitter på rätt ställen och ger de rätta proportionerliga formerna!
Sen det här med max 5 gram kolhydrater är ett enkelt nybörjarråd.. för att ha något att starta med.. men det handlar mest om man köper färdig mat i affären.. vilket jag avråder ifrån.
Se mer till dina grundläggande behov.. där protein är en konstant som bara förändras med vikt.. dvs MINST 1 gram protein per kilo och dag i snitt!
För snabb omställning cirka 5E% kolhydrater eller för de flesta cirka 20-30 gram.
Resten fett upp till ditt energi behov.. som regleras av din aptit.. vilket är din inbyggda kaloriräknare.. så först måste du bli vän med din aptit, lära sig dess signaler, skilja på sug och hunger.. och lära dig vad ohungrig innebär!
På så sätt kanske du inte rasar i vikt.. men hittar en väg att få dina normala proportioner/vikt.. utan svält.. och det är hur som helst ett sätt man kan leva med!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jo jag vet att detta är ett sätt att leva med. Men för att gå tillbaka till min fråga? Är det troligt att jag kommer att gå ner några kilo i fettvikt eller finns chansen att jag går upp några kilo då jag redan ligger på normalt BMI? Annars får jag gå tillbaka till fisk och magert kött tills jag når min målvikt och det hade ju varit tråkig i längden…
Kör som du har tänkt och se vad som händer! :)
Även om du inte är ute efter att bygga massa så är denna videon rätt bra:
http://www.youtube.com/watch?v=bKx6PXRe_U4
Det är fullt möjligt att gå ner i vikt utan att käka kolhydrater, dvs ketos, dock är det väldigt svårt att hålla sig i ketos, då något så litet som en ruta mörk choklad kan göra att du blir tvungen att börja om processen att hamna i ketos.
Öka lite på fettet dra ner lite på proteinet så hände det säkert grejer med vikten! Sluta med grädde, använd något annat för att få i dig fett. Sen kan jag också tycka att du inte behöver skynda dig så mycket då du inte verkar ha någon särskild övervikt. Men nu frågade du ju efter hur du skulle gå ner mer i vikt.

Finns en minst lika stor chans att du står still i vikt men kroppen omformas!
Vilket är viktigaste målet.. en viss siffra på vågen eller en proportionerlig kropp?
Du vet.. själv är jag 57, skulle gärna ha tillbaka kroppen som jag hade när jag var 25.. inte för att jag vara något muskelknippe, men det fanns betydligt mer muskler och inget bukfett!
Men våra kroppar blir vad vi gör dem till.. vad vi äter och hur vi lever.. och på det så tar åldern ut sin rätt.
glömde att skriva att om du vill bygga så får du ta och börja käka kolhydrater. :o
Idag känner jag att det har varit en bra dag! Började dagen kl 7 med ett 30 min CXWORX pass därefter åkte jag till jobb. Käkade 2 ägg på tåget och en proteinshake(1kolhydrat). Väl framme på jobb drack jag 1kopp vaniljte med en msk grädde och 1,5 msk cocosa. Till middag blir det 2st smörstekta "bantarbiffar"(vikt 60g).Och en kopp te med en skvätt grädde. Ratio 1.2 Vad tror ni om detta? Kompletterar med ett kokt ägg eller två framåt kvällen om jag känner mig mer hungrig.

Proteinshake?
Ät MAT människa!

Ser väl jättebra ut.
Men om du hinner så är mat att föredra.
#11 hann inget annat än proteinshake plus att jag har rätt svårt att käka på morgonen!
#9. Du skämtar väl?!

Du är inte ensam om det.. så många av oss hoppar frukosten.. blir rätt lagom med två mål mat om dagen om de är energirika.. vilket en högfettskost har en tendens att bli!
#13 Nej jag är fullt seriös. Dessutom äter du väldigt lite protein :o
#16 Okej men som jag har förstått det ska man äta ca 1g protein per kilo normalvikt ( ca 68-72kg) alltså bör jag ju äta ca 70-80g protein om dagen eftersom jag ändå rör på mig en del?
#17 Är du ute efter att bygga så borde du snarare ligga på 1.5-2 g / kg kroppsvikt :o
#18 Jo, det kanske är dags att omvandla det sista fettet på magen till muskler. Ska köra strikt på under 5g kolhydrater och öka protein och fett intaget succesivt! Så max 140g protein? Då blir ju fettet 190g per dag=ca 1700kcal för att hålla ett ratio på 1:33:I , sen plus 600kcal från proteinet. Vet att man inte ska räkna kalorier på LCHF men tror nog att det är en bra idé att hålla koll nör man börjar närma sig normalvikt?

För det första så finns inga mig veterligen kvalificerade studier om proteinbehov per idealvikt.. utan bara på faktiskt vikt.
Rädslan för proteinintag anser jag vara något överdriven!
Och ja kolhydrater är snabb energi och funkar finfint att bygga muskler på så länge proteinintaget är adekvat och träningen rätt.. men man bygger ofta fettvalkar oxå.. så då går man så småningom över i en deff-fas senare!
Och du befinner väl dig mest i deff-fasen rent praktist?
#16. Kolhydrater är inte ett essentiellt näringsämne. Därmed kan det oxå fastställas att det inte är nödvändigt för varken muskelbygge, el någon annan process, i kroppen. Det finns vissa glukoskrävande processer i kroppen. Ca 20 g/dygn är vad som behövs. Äter man inga kolhydrater så kan kroppen omvandla både fett och protein till glykos. Att sen kolhydrater kan ha en viss prestationshöjande effekt är en annan sak. Att det kan binda vätska i kroppen kan oxå vara till hjälp i vissa situationer. Men för den som vill vässa formen, bränna fett, och bli mer definierad, så finns det ingen anledning till att börja trycka i sig kolhydrater. Till TS; kör på ungefär som du har tänkt dig. Ett dagligt intag på runt 5-10 g kh + 100-110 g p, och ca 120-130 g f. I kombination med hård effektiv styrketräning, ca 30-40 min, två-tre ggr/vecka, och kondition två ggr/ vecka, så kommer du att få bra resultat. Det du vill är att bibehålla, och kanske stärka, dina muskler, samtidigt som du förbränner rikligt med fett. När du är nöjd så lägger du sakta, succesivt, till mer fett, sedan om du vill lite mer kolhydrater, tills du hamnar i energibalans, eller ett litet, litet överskott. Proteinet kan du behålla på samma mängd. Det är fullt tillräckligt för att bygga muskler. Modifiera träningsprogammet, vid behov, och efter målsättning.
Varför göra det så jävla komplicerat. Ät 'stenålders kost' så klarar du dig bra. Jag har gått från 125 kg till 79 och kan idag dra 125 kg i marklyft och ta 100 kg i knäböj, och det genom att ha käkat 180 gr protein/dag samt ca 100 gr kolhydrater, resterande fett (ca 2500 - 2700 kcal/dag totalt).
Absolut, en kolhydratsfattig kost är bra om man vill bli av med fett(jag säger inte att det inte funkar), men mängden protein man skulle bli tvungen att äta för att komma upp i samma energimängd som om man skulle inkludera kolhydrater i sin kost är så stor så jag tror inte levern skulle bli glad haha. Förstår inte varför folk ska vara så rädda för kolhydrater, en sötpotatis och en blomma broccoli kommer inte göra dig tjock.
#22. Det är bra att du mår bra med din kosthållning. Ingen gör något komplicerat. Vi äter Lchf. Det är varken svårt eller komplicerat. Och inte heller svårt att prestera på. "förstår inte varför folk ska vara så rädda för kolhydrater". Nä, förstår du att den här sidan riktar sig till människor som vill minska rejält på kolhydratsintaget? Folk som äter Lchf kompenserar inte den minskade kolhydratsmängden med protein, utan med fett.
10x Bra inlägg till Patriknn1
22 Under ca 4 månader på lchf har min sambos ledvärk försvunnit, psoriasis utslag försvunnit samt 8 kg övervikt. Mitt fläsk flyttar sej sakta men säkert från röven och måtten minskar. Sover på natten, vaknar pigg som en mört. Är pigg glad. Kan springa utan att få ont i knäna. Förstoppning och svullenmage borta. Hundarna får motsvarande kolhydretfri kost. Den ena var inflammerad i tarmen så att han skrek när han bajjade samt var inkontinent. Nu är han glad när han bajjar och är helt utan läckage, läkt och fin. Jag är inte rädd för kolhydrater. Men jag vill helst inte äta dem i onödan.
#23 Men killen ville bygga massa. Därför menade jag på att han inte borde vara rädd för att äta kolhydrater. Väntar fortfarande på en före/efterbild på någon som har lyckats bygga märkbar massa på lchf diet :P
Dock sa jag aldrig att lchf är komplicerat så där vet jag inte vad du yrar om :p Har själv kört på keto under deff.
Det finns gott om bodybuilders som kör på LCHF. kolhydrater är inget behov. Tar ett litet tag för kroppen att vänja sig bara. För mycket protein påverkar insulinet och det som gör att de sista kilona är svårast att få bort är för att de fettdepåerna är mest känsliga för insulin vilket är självklart. Det är kroppens sista energiförråd (oftast runt midjan för män och baken för kvinnor) och det vill den ju inte använda förrän det absolut behövs.
Det är avvägning som gäller i detta läget. Att både gå ner snabbt och bygga snabbt är ganska omöjligt. Lite av det ena och mycket av det andra går om man anstränger sig.
Det går utmärkt att köra upp till 2,5g protein/kg utan att kroppen tar skada av det (sålänge man inte har någon sjukdom eller bristfällig funktionalitet i lever/njurar)
#26. "varför göra det så jävla komplicerat"… Yrar jag? Ursprungsfrågan var ju egentligen om kolhydrater behövs eller inte. Vilket du ju sa. Och det behövs inte. Sen, som jag redan har skrivit så kan det ge vissa prestationsmässiga fördelar, i vissa situationer. Som jag redan skrivit. Det här är inte en sån situation. Det som behövs är protein i tillräcklig mängd och fett för det energibehov man har. Läs igenom hela tråden en gång till, kolla på frågor och svar, begrunda lite vilken sida du skriver på, och hur du svarar. Och du, det går utmärkt att träna hårt och bygga muskler på Lchf.
#28 Många säger det ja, men det är ju en sak om en person bara menar på att det är bra, eller om de har deras kropp som ett faktiskt bevis på att lchf-kost har fungerat? You get what I mean? Lite som att ta råd från en töffe med kulmage om hur man får sexpack.
Jag har hängt med på hela tråden, jag disskuterar dock för det jag tror på och vet fungerar :o Jag har heller aldrig sagt att man måste äta kolhydrater för att bygga, bara att det är med fördel att äta kolhydrater.
"varför göra det så jävla komplicerat"… Yrar jag?
Yes för jag ser inte någonstans i den meningen att där står "varför göra lchf så jävla komplicerat" :)

#29 För mig är det ganska tydligt att jag har fått lite kraftigare muskler i benen under tiden som jag har käkat kolhydratreducerat och LCHF. Däremot har knappast något hänt med muskler som inte är särskilt aktiva när man cyklar. När kulmagen försvann, syntes musklerna som ju ändå finns där, men något direkt utpräglat sexpack har inte utvecklats, utan jag har ganska platt mage. Eftersom jag inte har gått in för att bygga, har bara muskler som jag flitigt använder byggts på lite.
Jag håller inte för osannolikt att man kan bygga på LCHF. Man äter ju protein, och visst bygger man fortare med mer insulin, men måste det gå fort? Mer träning gör ju att man äter mer, och därmed reglerar det sig gissningsvis själv. Jag misstänker att skillnaden mer är hur fort det kan gå, och om man inte har bråttom kanske man inte behöver sikta på snabb tillväxt.
#28. Några citat från dig; .."om du vill bygga så får du ta och börja käka kolhydrater".. .."jag är fullt seriös".. .."varför göra det så jävla komplicerat. Ät stenåldetskost".. .."Förstår inte varför folk ska vara rädda för kolhydrater".. .."sa jag aldrig att Lchf är komplicerat så där jag inte vad du yrar om".. .."jag har heller aldrig sagt att man måste äta kolhydrater för att bygga".. .."You get what I mean? Lite som att ta råd från em töffe med kulmage".. Du talar emot dig själv. Dessutom uttrycker du dig nedlåtande och respektlöst. Det visar även på bristande kunskaper. Du verkar inte heller ha satt dig in i grundbudskapet i Lchf. Ät dig till bättre hälsa. Ingen påstår att det, för normalviktiga, aktiva, friska människor, ger några prestationsmässiga fördelar. Däremot så mår många, inklusive jag själv, bättre med Lchf, och det i sin tur kan indirekt ge ökad prestation. Att ständigt vara i ketos är oxå en fördel. Dina kommentarer om bristande bevis på att Lchf fungerar och "töffar med kulmage" förtjänar egentligen inte att bemötas men jag kan inte låta bli.. Jag har ingen kulmage. Jag tränar hårt och regelbundet. Jag är massageterapeut, med en sex-månaders utbildning i anatomi, massage, och andra behandlande tekniker. Jag har en två veckors utbildning till gym-/styrketräningsinstruktör. Mina Pb på gymmet är bänkpress-132,5 kg, knäböj-155 kg, marklyft-217,5 kg. Löpning-17 km i kuperad terräng-1h 13,30. Tyvär lider jag nu av ett diskbråck som förhindrar riktigt hård träning men tränar gör jag ändå, hårt och försiktigt.. Citerar lite ur träningsdagboken; "1/6. Löpning hög intensitet ca 15 min. Därefter benpress gigantset- vader + benpress 1 ben + 2 ben, totalt ca 35-40 rep * 2 set. Raka marklyft 60 kg, 2 set * 10 rep. Crunches 2 set * 15-20 rep." "14/6. Helkropp. Stående hantelpress- 22,5 kg 2 set * 6 rep + 1 set 20 kg * 7 rep. Sittande rodd- 3 set med 55-65 kg * 6-7 rep. Sittande benpress- 110 kg, 3 set * 6-7 kg. Kettlebellswing- 16 kg 1 set * 16 rep + div bålövningar". 23/6 Överkropp. Bänkpress- 90 kg, 3 set * 6 rep. Pullups- +15 kg, 3 set * 6 rep. + 1 set vardera av chins- * 14, dips- +15 * 15, sittande rodd- 55 * 15." " 25/6 Löpning ca 15 minuter högt tempo + div bålstyrka" "14/7 Helkropp. Militärpress- 3 set med 40 kg * 6-8 rep. Stångrodd, supinerat- 3 set med 60 kg * 6-8 rep. Knäböj- 60 kg, 3 set * 6-8 rep. Marklyft- 3 set med 100 kg * 3 rep. Kettlebelswing- 1 set med 16 kg * 16 rep + div bålövningar." Nästa födelsedag så blir jag 44 år, lider av ett elakt diskbråck + svår IBS, jag har 6 barn från 1,5-18 år, heltidsarbete, hus, och allt vad det för med sig i form av ständig stress, sömnbrist, osv, osv.. Det här fixar jag med VÄLDIGT strikt lchf med ca 5-10 g kh, 120-130 g p + 180-220 g f. Så har jag ätit länge.. Jag väger ca 75 kg, är ca 180 lång, muskulös och deffad. Och som sagt inga problem att prestera bra vare sig hemma, på arbetet, eller på gymmet. ,
#30 Det är ju en process som tar år så 'snabbt' det vette hundan haha.
Hade dock gärna sett en före/efter bild med kostupplägg och träningsupplägg med. Jag försöker inte vara en besserwisser som menar på att lchf inte skulle kunna hjälpa någon att bygga överhuvudtaget.
Det jag säger är att jag har aldrig sett något konkret bevis på att någon har lyckats bygga märkbar massa på lchf :) Hör mest folk säga att 'visst funkar det'. Men hur kan man lita på det rätt upp och ner liksom…
"Jag försöker inte vara en besserwisser som menar på att lchf inte skulle kunna hjälpa någon att bygga överhuvudtaget."
You could have fooled me!!

Det finns massvis med bodybuilders som äter Lchf eller Lchf-liknande under mer eller mindre långa perioder. Bl.a. Sid Knutsson på Fitnessguru.se har ju varvat perioder med den ökända jordnötsdieten, med vanlig Lchf, och mer liberal lchf/Paleo-liknande kost. Det har han gjort länge, inte enbart under en tävlingsdeff. Tidningen Body, alla aspirerande bodybuilders favoritbladka, skrev för inte så länge sedan en artikel om lchf, där man var försiktigt positiv. Slutsatsen de drog var ungefär: om du mår bra av lchf så ät det, om inte du mår bra- ätr det inte. Prestationsmässigt finns det inga stora skillnader, förutom möjligtvis i de absoluta maxmomenten, och i förmågan att bygga Maximal massa.. Nu tycker jag iofs att elitbodybuilders kosthållning är ganska ointressant för gemene man, men det är en annan sak. Individuell elitidrott på allra högsta nivå har inget med hälsa och välmående att göra. Men som sagt, vill man så hittar man både bodybuilders och andra idrottspetsonligheter som äter Lchf eller liberal Lchf/Paleo- liknande. Björn Ferry och Jonas Colting är ett par st som brukar nämnas. Sid Knutsson vittnar ju om mycket bra resultat, tom ökad styrka med strikt ketogen diet. På svenska forum har flera tävlande bodybuilders vittnat om välmående och bra resultat, likaså på flera amerikanska forum. Inom crossfit-eliten så finns massor av personer som äter en Lchf-liknande diet….. Sen är det ju, som redan sagt, inte det mest optimala för att bygga maximalt med massa. Vill man göra det så ska man se till att höja proteinsyntesen rejält med något roligt piller, sen ska man äta allt man kommer över, och komplettera det med att hälla i sig ett par liter mjölk varje dag. Frågan är om det är hälsosamt.. Njaaeee väl?
#34 Hands down, cred till Boostnmuscle, dock hittar jag ingen för/efter bild på honom… :o Instämmer med första inlägget i tråden du hittade!
#35 Jo det vet jag, de jag har följt har dock bara kört på lchf för att deffa. Har inte läst om en bodybuilder som har kört på lchf för att bygga. Frida Palmell tex(förespråkar ketos) som hjälpte en biggest loser deltagare att gå ner i vikt med hjälp av ketos.

Vi skall väl inte sticka under stol med att man inom eliten måste äta minst de kolhydrater man förbrukar, för absolut bästa proestation!
Men de behöver egentligen inte vara så många.. kanske 100 gram om dagen eller som i CKD, ha en eller två carbdagar.. för att hålla glycogendepåer påfyllda och inte minst för att inte nedreglera glycolysen, vilket torde vara rätt vesäntlig när man kör till fail i de extra tunga byggande momenten.
På slutet lär man använda en del anaerob förbränning hur som helst.
Sen som redan pepåkats.. träning på elitnivå är ingen hälsoresa och kräver speciella förutsättningar.
Tycker Iron Addict förklarar för o nackdelar på ett bra sätt.
#37 Absolut!