Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 16567 ggr
Henriette55
19

16:8 tråden

Hej !

Ser att det finns en 5:2 tråd så jag tänkte bidra med en variant på samma tema nämligen 16:8 metoden.

Det är som sagt också en variant på periodisk fasta som jag kört nu i ca 3 veckor och som fungerar kanon på mig.

Principen är att du äter under 8 timmar och fastar i 16 timmar. Varje dag. Du kan helt själv välja vilka timmar du äter och fastar. Det spelar ingen som helst roll. Själv äter jag mellan 13.00 och 21.00. Andra tider dricker jag bara vatten, kaffe eller the. 

Det metoden passar mig bättre eftersom det dels är samma varje dag. Jag behöver inte tänka på vilken dag det är osv. Det går alltid att kombinera med en helt vanlig vardag var jag än är. Dels så skulle jag inte klara mig utan mat så länge som 5:2 - metoden innebär.

Efter 3 veckor så kan jag för det första glädja mig åt att ha gått ner 3 kg. Något jag inte kunnat på flera år. Jag är 50+. För det andra så är jag idag i stort sett så van vid att inte äta frukost eller annat på fm att jag tänker allt mindre på det. En effekt som jag inte hade förväntat mig är att jag äter mindre även den tid som jag äter. Det verkar helt klart som om metoden är naturligt aptitreglerande.

Som det känns idag kommer jag alltid att äta så här. Jag kan inte finna en enda nackdel.

/Henriette

lenoka
1

12.22 skrev jag om det. Kul med samma tanke :)

Henriette55
0

:-) Hittar inte din tråd. Vad har du för titel på tråden?

emseli
0

Jag har kört med 8:16 i tre veckor nu tror jag. Äter mellan 13/14 till 21/22. Frukost har jag haft svårt att äta i flera år så dom här tiderna blev mest naturliga. Jag som alltid har haft ett uselt morgonhumör har blivit mycket gladare. Morgonkoman är utbytt mot pigghet. Jag får ju sova längre vilket bidrar.

Dock brukar jag alltid bli hungrig kl 11 oavsett vad eller hur mycket jag har ätit dagen innan. Sen så har jag nog gått upp i vikt (ska egentligen gå ner ca 10 kg). Men känner att det är värt det då jag blivit av med morgonkoman och får sova längre. Ett par kilo upp spelar då verkligen ingen roll.

Jag har skrivit matdagbok ett tag för att se mönster i kosten om jag blir krass i magen eller så. Där kan jag ju se vad jag har ätit om jag mår väldigt bra. Testa det! Som igår t.ex. Eftersom jag jobbade så fick jag dela upp lunchen och middagen på tre gånger istället för två. då blev jag inte så mätt på maten och mådde faktiskt illa på kvällen (ett problem jag inte har haft sen jag började med PF). Så då har jag ju lärt mej det: ordentlig lunch, fettrikt mellanmål, ordentlig middag.

Effie
0

Jag har ätit så här i ..ja, några år är det. Lunch vid elva, middag nån gång vid sex-sju. Jag trivs med det, men någon positiv påverkan på vikten har det inte haft. I kombination med 5:2 kanske det ger något; det har jag precis börjat med.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kajak11
0

Ja, här fettkaffe på smör till frukost och sedan lunch kl. 13 och kvällsmat, men ibland blir det lite för tufft för magen med smör eller kanske det ger lite halsbränna verkar det som. Men det verkar bra.

I helgarne då äter jag sen frukost men ingen lunch. Frukost är då löskokt ägg, lite ost kanske och fettkaffe. kokosfett i kaffen funkar inte för mig.

Seglarina
2

Hej

Jag försöker mig också på 16/8 metoden. Tack för inläggen tidigare att det funkar att äta senare på dagen. Jag äter mellan ca 13-14 och 22-23.

Jag är med i en teaterproduktion, där vi får middag (repar på kvällarna). Tyvärr är det ju inte als LCHF. Jag försökerlåta bli det som innehåller allt för mycket kolhydrater, i början funkade det för det var köttbitar och sås vid sidan av. Sen blev det väldigt ofta blandat med en redd sås som jag fick höra att dom gjorde på maisena 😕 Tyvärr verkar jag inte kunna klara att inte äta när jag kommer hem på kvällen,vid ca 21.30-22. Kanske för mycket kolhydrater på teatern, eller så är det psykologiskt.

Hur gör ni i sådana sammanhang? Ropar upp att ni vill ha LCHF-mat (så sim killen som äter veg-mat gjorde). Eller försöker så gott ni kan (som jag).

Vi är egentligen 3 som äter LCHF fast de andra har inte samma metabola problem som jag. Och den eb´na har sagt till mig att stå upp för mig själv. Det skulle ju betyda att jag ska kräva LCHFmat. I går var det i allafall ett lågvattenmärke vad gäller mat:pasta sallad. När jag plockat bort pastan så var det några magra skinkbitar och ett par strimlor paprika kvar. Jag hade inte hunnit äta innan jag åkte hemmifrån så jag hade med mig 2 ägg och en burk makrill i tomatsås. Fast detta var allt jag fick på hela dagen tills jag kom hem.

Nu har jag en rotsaksgratäng i ugnen (rättika oc kålrabbi) törs inte chansa igen.