Vad har jag köpt ? :)
Känner mig en ANING generad….har köpt ett kosttillskott som jag inte minns hur jag ska använda, korkat va? Det heter Jacked T 3. Innehåller Kelp -500 mg L-Tyrosin1600 mg Selenium 200 mcg. Man ska ta 4 kapslar två ggr dagligen. Vet någon vad det är bra för? Måste varit toppen, annars hade jag väldig aldrigt köpt det, eller……:) Vag säger ni?

Kelp är alger.. eller på ren svenska tång.. och brukar innehålla bra med jod.
Tyrosin är en essentiell aminosyra.
Och selen är ett essentiellt spårämne.
Jag gissar att du köpt det för att höja din ämnesomsättning?
Eller för att se om den höjs?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Helt rätt Zepp!
"Jacked T3 - en synergisk effekt
Kombinationen med jod, l-tyrosin och selen samverkar synergiskt för att öka och maximera produktionen av aktivt T3 på ett naturligt sätt.
_Jacked T3 är bland annat framtagen för de som har gått, eller går, på en strikt tävlingsdiet/lågkaloridiet för att säkerställa en normalt fungerande ämnesomsättning. I kombination med en ätardag/påfyllnadsdag i veckan kommer ämnesomsättningen och förbränningen att vara på topp!
Jacked T3 kan med fördel tas under en vanlig diet för att maximera ämnesomsättningen och fettförbränningen. Samtidigt fungerar Jacked T3 även "off-season" då en optimering av sköldkörtelhormonerna även är väldigt viktigt för en väl fungerande proteinsyntes, proteinomsättning och energiproduktion (för att kunna bygga muskelmassa och känna sig energisk)._"
Lägg dock märke till att mängden jod i fyra kapslar av denna är 2248mcg, vilket inte låter sunt och man bör väl inte överstiga 1000mcg såvida det inte sker på inrådan av läkare.

Tång används ju rätt mycket i japansk matlagning, och den har ju en hel del spårämnen, och beroende på var den har växt kan den väl också ha mindre nyttiga beståndsdelar.
För några år sedan visade jag en boliviansk bekant vår vanliga blåstång, som har blivit ganska sällsynt här på ostkusten, jämfört med vad den var i början av sextiotalet när jag började segla. Hon lyste upp och sade att den används i matlagningen i Bolivia, och heter "lulucha". Tydligen växer en liknande tång i sjöar och andra vattendrag där.
Jag tycker att den smakar ganska gott, och har ofta tuggat på den, men än så länge har jag inte hittat på att tillaga den på annat sätt än att blanda i sallad.
Att köpa den i form av kapslar är mig helt främmande.
#2tack för varningen, men jag uppfattar det som om 4 kapslar är en servona och att DEN innehållet den beskrivna mängden jod. Ja du zebb, det var nog ämnesomsättningen jag ville åt. Har nu ätet ca 10 g kh om dan och 60 gram protein, bladgrönsake, minst dubbelt så mycket fett dom protein och kolhydrater tillsammans. Jag är Så Sparsam med gödde, använder kokogrädde i stället och mer kokosfett än smör jag har inte gått ner varken ett endaste kilo eller en endaste cm. Är 65. 184 cm och väger 78 kg med hängig mage och sladdrig rygg samt gäddhäng som jag kan misshandla folk med! Har köpt Monuques LCHF på riktigt och tänker följa den i 4 veckor för att den verkar så klok och vettig och den lovar inte heller guld och gröna skogar. Om ändå T3 vore lösningen, känner mig ledsen och uppgiven!n
Dvs jag är 174 cm, inte en cm mer!!!
Inkanyezi, här får du många tips om vad du kan göra med tång.
http://nordicalgae.blogspot.se/2011/03/varm-kokad-skrappetare-laminaria.html
Hittade den här bloggen när jag ville utöka mitt intag av jod.
Fisksoppan med blåstång är en höjdare ✨

#6 tack för länken :-)
Ja precis, 2248mcg per 4 kapslar. Äter du 8 kapslar så får du i dig 4496mcg. RDI för jod är 150mcg och UDI är satt till 1100mcg.
Låter som något du köpt för antingen underproduktion av sköldkörtel eller trötta binjurar…?
"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"
Herreminje!! Låter bli detta!! STORT tack för hjälpen och frikostig information, har mig veterligen inga problem med vareviga slöjdläraren eller binjurar……tänker inte skaffa mig det heller m hj a kosttillskott, brrrrrr😄
bra att du inte har problem med slöjdläraren hihi de kan vara jobbiga har jag hört!
# Petronella Pip! Så det kan bli!!! Du ser att att jag var upprörd, se upp för rubanken (INTE felskrivet 😄) !
ja de har många farliga vapen de där!! Fogsvansen kan ge häftiga rapp med!😃