Hålla koll på vitaminer och dyl?
Jag vet att det antagligen finns massor att hitta om jag söker, men det är långa trådar som spårat ur tillslut :)
Är det någon som kan sammanfatta vad man bör hålla koll på om man nu äter LCHF. vilka vitaminer är det svårare att få i sig osv?
Jag fick ganska omgående "problem" med kramp, det har försvunnit med magnesiumtabletter, men sen läser man om d-vitamin, kalcium osv osv.
Är det något att bry sig om, eller räcker det att att äta hyfsat omväxlande vanlig mat som är lchf?
Helst vill jag inte hålla på och äta processade vitamintabletter typ.
Om du inte vill äta vitaminer ger jag tips utifrån det. Du behöver inget särskilt extra. Får du kramp i benen och blir hjälpt av magnesium så ta det men bara så länge det behövs. Du kan också pröva mineralsalt (finns på mataffären). Tänk på att få i dig c-vitamin. Bra källor är t ex röd paprika och vitkål.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
www.vitaminsidan.se är en jättebra och lättläst sida om vitaminer och mineraler. Den ger oxå tips på livsmedel med höga doser av specifika vitaminer/mineraler.
Jag kör D-vitamin extra sept - maj pga att jag tidigare haft svåra vinterdepressioner.
Jag kör nu extra zink, b-complex (alla b-vitaminer) och Organiskt svavel för att få bukt med tunt hår och besvärlig Candidasvamp.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Inte så att jag har någon speciell anledning varför jag inte vill äta processade vitaminer förutom att det är knöligt att köpa och komma ihåg att stoppa i sig typ.
Tack för dina tips.
Funderar med på d-vitamin, det verkar som en bra sak att få i sig, speciellt den mörkare tiden som sagt.
Tack för tipsen, skall kolla sidan och se om jag kan hitta bra livsmedel för att slippa pillerna :)
Om du brukar gå till VC någon gång ibland så kan du ju be om blodprover för de vanligaste vitaminerna för att kolla hur du ligger till. Det finns ju referensvärden.

Egentligen är et väldigt svårt att få brist på något om man äter Lchf och varierar kosten någorlunda
Det är betydligt enklare att få brister både på "normalkost" eller som vegetarian men om man nu ska spela djävulens advokat så …. 😉
Magnesium finns huvudsakligen i frön och spannmål vilket vi äter väldigt lite av
Vissa B-vitaminer kan man hamna lågt på eftersom dom är värmekänsliga och även dessa förekommer mer i fröer och mjölmat än i Lchf-kost
C-vitamin kan bli en brist om man även utesluter grönsaker i hög omfattning
Man kan även få problem med kalcium-fosfor balansen
Dvs att vi får i oss för mycket fosfor och för lite kalcium

Goliath gjorde en post om just näring!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ok, det skulle ju man kunna göra, kan inte komma ihåg vilket årtionde jag senast var hos VC dock, men man kanske kan fråga när man är där med grabben :)
Ok!
Skall läsa, tack!
Ingen har nämnt inälvsmat och hemkokt buljong. Jag vet inte exakt innehållet, men det brukar rekommenderas.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
För mig är det viktigt att det är någorlunda bekvämt med.
Skulle nog aldrig ställa mig och koka buljong :)
Inälvsmat är heller inget för mig tyvärr. Men tack för tipsen!

Vitamin K påverkar blodets koagulation. En del behöver mer och andra mindre. Speciellt de som behandlas med waran kan behöva se upp.
Analysvärden för K-vitamin. Se tabellerna i högerkanten!
Där ser man, men broccoli äter jag en hel del så det är ju bra!

Man kan göra kanonsmarrig levermousse/ pastej på kycklinglevermousse som är delikat i smaken.
Ja, leverpastej äter jag ju faktiskt, och gillar.