Hur få i sig kalk ( med mat)?
Kalk är livsviktigt för att undvika skelettförändringar och benskörhet. Det finns främst i mejerier, men också i grönsaker, frukt, nötter (framför allt mandel) bröd och gryn samt fisk. I mindre mängd i kött.
Om man följer Annika D:s råd att slopa mejerierna för att gå ner i vikt samt använda grönsakerna mest som garnityr och inte överäta nötter - hur får man i sig tillräckligt med kalk på denna kost?
Det behövs cirka 300 gram per dag.
Här är en livsmedelstabell:
http://osteoporosdoktor.se/f%C3%B6rebyggande/patient/kalcium-i-maten
Små mängder adderas ju och blir tillslut till stora mängder.
Vart har du fått 300mg ifrån förresten? RDI ligger ju på minst 800mg.

Bra fråga! Rovdjur äter ju även en del av benen på sina byten. Vad gör vi när vi är naturliga?
"Every point of view is a view from a point."
Ser nu att det finns en annan tråd som handlar om just detta - men då föreslås mest komplement i form av processade tabletter som tillskott, vilket jag tycker är vanskligt.
Hemuls förslag med buljong kanske funkar.
#2: Det har jag också funderat på när man hänvisar till att man överlevde på kött och fett i jägarsamhällena.
Hur som helst hoppar jag över denna diskurs till den gamla tråden. Vill ni hänga på där ser jag fram emot detta.
Och ändå toppar vi ligan både vad gäller benskörhet och intag av mjölkprodukter… Kanske är det inte så viktigt ändå?
Men för att svara på din fråga - riktig buljong så klart! Det är svaret på allt. 😉

Är inte så insatt i argumentet men kanske det kan fattas något annat i micrconutritionen som skall binda kalket? Läste oxå någonstans att vi har stort intag av mejerier och hög benskörhet, med all den kalken borde man väl inte få benskörhet.

#5:
Kan förklaras av en eller flera (ev i kombination) av nedanstående alternativ:
Fettbrist i kosten
D-vitaminbrist
Mjölken är behandlad (pastöriserad) så att kalken inte tas upp så bra
K2-vitaminbrist som gör att kalken inte hamnar på rätt ställe
Brist på motion
#6. Intressant. Kan du inte skriva detta i "den gamla tråden" eller så kopierar jag ditt inlägg och refererar till dig?

Du får gärna kopiera.