Fråga om 5:2- dieten
Hej
Jag har nu ätit lchf-kost i 3 år nästan och jag har gått ner drygt 25 kg. Jag väger nu det som känns bra för min kropp, ca 60 kg 165 cm lång. Jag har hållit mig till max 20 g kolhydrater dagligen.
Jag tycker maten är god och allt sådant men jag ska inte sticka under stol med att jag faktiskt saknar en hel del saker som jag inte ätit nu under dessa år. Jag saknar pasta, jag saknar bröd, jag saknar ris och potatis och jag saknar att ta mig en kanelbulle till kaffet eller köpa en mjuklass när jag är på stan. Jag saknar ljus choklad som är mitt favoritgodis.
Nu har jag läst lite grann om 5:2 dieten och undrar lite om den. Fungerar den endast med lchf-kost? Eller kan man hålla vikten med 5:2-dieten med att äta "vanlig kost" 5 dagar i veckan 2000 kcal/dag och lchf 500 kcal 2 dagar i veckan?
Jag vill naturligtvis inte göra så om jag får tillbaka min övervikt, då fortsätter jag hellre sukta efter allt jag numera avstår.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag gillar verkligen lchf-mat. Men jag gillar verkligen annan mat också och saknar vissa saker mycket.
Tror ni det skulle funka att köra 5:2 dieten enligt som jag beskrev ovan, eller är det 100% lchf-kost som gäller för att slippa bli fet igen?
Prova!
5:2 har inget med LCHF att göra. Den tar fasta på kalorinivåer, inte innehållet.
Det tråkiga är att du behöver ta reda på vad som fungerar för dig. Ingen annan än du själv kan svara på vad som händer just din kropp när du äter bullar igen.
Du har inte nämnt varför du sutade äta kolhydrater. Var det enbart en viktfråga? Var det en magfråga? Var det en hälsofråga? Var det en sötsugfråga? Och så vidare. Någnstans i svaren hittar du om du kan äta som du vill igen.
Ja det var för att jag ville få bort övervikten som jag började med lchf efter en föreläsning jag var på. Andra hälsoproblem än övervikt har jag hittills inte haft. Jag har "mått bra" på bröd och pasta om man nu kan kalla övervikt för att må bra.
Annars kan du ju testa med att höja kolhydratmängden lite och om det inte har negativa effekter kan man höja lite till alla är olika en del kan äta 60 kolhydrater om dagen utan problem andra kan inte ens äta 20.
I senaste HÄLSA-tidningen finns exempel på två icke LCHF-fastedagar, med uppdelning på tre måltider per dag. Där står också att Michael Mosley's bok "5:2-dieten" utkommer i augusti.