Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3503 ggr
Inkanyezi
8

Ekologisk fläsklägg

Jag brukar göra mat åt min mamma på torsdagar, och ibland har jag gjort ärtsoppa. Jag gör den helst med fläsklägg, som jag först kokar, och där jag använder spadet i soppan senare när jag har svällt ärterna.

Jag brukade köpa vanlig fläsklägg i min lokala Willys , men sist tog jag den ekologiska. Det var först inte meningen, eftersom jag är lite småsnål, men när jag titade på priset kostade den 47:50 mot 39 för den andra, och då tänkte jag att det kan vara detsamma, jag provar…

Och döm om min förvåning. Skillnaden märks. Den här fläskläggen är helt underbar jämfört med den som inte är märkt ekologisk och krav. Den luktade inte illa som den andra när jag tog av plasten, och den verkade helt ren. Jag antar att hygienen vid förpackning av såna här varor är hygglig, så jag antar att skillnaden helt enkelt beror på bättre kvalité. Och smaken! Den smakar verkligen gott. Det är en himmelsvid skillnad mot den som inte var märkt ekologisk, och jag hoppas att det inte är en tillfällighet. Jag kommer nog framgent att välja den ekologiska och kravmärkta.

Jag lunchade själv på ärtsoppan idag och har fryst in resten.