BANANER
Detta läste jag på Facebook idag och tänkte att det var för bra för att vara sant och det är det troligen också. Dessutom om man talar om typ folkmedicin som man också gör här så får man ju inte glömma att dagens bananer är producerade I industriella förhållanden.
-----------------------
Banan till frukost någon???
Detta är intressant. Efter att ha läst detta ser du aldrig på en banan på samma sätt igen.
Bananer innehåller tre naturliga socker - sackaros, fruktos och glukos tillsammans med fiber. En banan ger en omedelbar, varaktig och betydande ökning av energi.
Forskning har visat att bara två bananer ge tillräckligt med energi för en ansträngande 90 minuters träning. Inte undra på att banan är frukten nummer ett för världens ledande idrottsmän.
Men energin är inte det enda sättet en banan kan hjälpa oss hålla formen. Den kan också bidra till att lösa eller förebygga ett stort antal sjukdomar och förhållanden, vilket gör den till ett måste att lägga till i vår dagliga kost.
DEPRESSION:
Enligt en färsk undersökning från MIND bland personer som lider av Depression, kände många sig mycket bättre efter att ha ätit en banan. Detta beror på att bananer innehåller tryptofan, en typ av protein som i kroppen omvandlas till serotonin, känd för att göra dig avslappnad, förbättra ditt humör och allmänt få dig att känna dig gladare.
PMS:
Glöm piller - ät en banan. Vitamin B6 som den innehåller reglerar blodsockret, vilket kan påverka ditt humör.
ANEMI:
Hög järnhalt, bananer kan stimulera produktionen av hemoglobin i blodet och på så vis hjälpa vid anemi.
BLODTRYCK:
Denna unika tropiska frukt har extremt hög kaliumhalt men låg salthalt, vilket gör den perfekt att sänka blodtrycket. På grund därav så har amerikanska Food and Drug Administration tillåtit bara bananindustrin att göra officiella påståenden om bananers förmåga att minska risken för högt Blodtryck och stroke.
HJÄRNKAPACITET:
200 elever på en Twickenham-skola (England) har hjälpt sig att klara sina tentor i år genom att äta bananer till frukost, rast och lunch i ett försök att öka sin hjärnkapacitet. Forskning har visat att kalium-packad frukt kan hjälpa lärandet genom att göra eleverna mer alerta.
FÖRSTOPPNING:
Hög fiberhalt, bananer i kosten kan även bidra till att återställa normala tarmfunktioner, bidra till att lösa problemet utan att ta till laxermedel.
BAKSMÄLLA:
Ett av de snabbaste sätten att bota en baksmälla är att göra en banan-milkshake, sötad med honung. Bananen lugnar magen, och med hjälp av honung bygger upp utarmade blodsockernivåer, medan mjölk lugnar och återfuktar ditt system.
HALSBRÄNNA:
Bananer har en naturlig basisk effekt i kroppen, så om du lider av halsbränna, försök äta en banan för att få lugnande lättnad.
GRAVIDITETS-ILLAMÅENDE:
Småäta på bananer mellan måltiderna hjälper till att hålla blodsockernivån uppe och undvika graviditets-illamående.
MYGGBETT:
Innan du letar efter insektssalvan, försök gnugga det drabbade området med insidan av ett bananskal. Många människor tycker att det är otroligt bra på att minska svullnad och irritation.
NERVER:
Bananer har hög halt av B-vitaminer som hjälper att lugna nervsystemet. Övervikt och på jobbet? Studier vid Institute of Psychology i Österrike fann att press på jobbet leder till att snaska på lättmat som choklad och chips. Genom att titta på 5.000 sjukhuspatienter, fann forskarna att de mest överviktiga var mer sysselsatta med ett pressande jobb. I rapporten dras slutsatsen att, för att undvika panikfrmakallt matsug, så måste vi kontrollera våra blodsockernivåer genom att småäta på kolhydratrik mat varannan timme för att hålla nivåerna stadiga.
SÅR:
Bananen används som dietmat mot störningar i grovtarmen på grund av dess mjuka konsistens och jämnhet. Det är den enda råa frukt som kan ätas utan störningar i tarmarna. Den neutraliserar också hög syra och minskar irritation genom att belägga slemhinnan i magen.
TEMPERATURKONTROLL:
Många andra kulturer ser bananer som en "avkylande" frukt som kan sänka både den fysiska och emotionella temperaturen hos blivande mödrar. I Thailand till exempel, äter gravida kvinnor bananer för att säkerställa att deras barn föds med en sval temperatur. Så en banan är egentligen ett naturligt botemedel mot många sjukdomar. När du jämför den med ett äpple, har den fyra gånger mer protein, dubbelt med kolhydrater, tre gånger fosfor, fem gånger vitamin A och järn, och två gånger andra vitaminer och mineraler. Den är också rik på kalium och är en av de mest prisvärda livsmedlen. Så kanske det är dags att ändra på det välkända uttrycket så att vi säger, "en banan om dagen håller doktorn borta!"
Dela med dina vänner
"HALSBRÄNNA: Bananer har en naturlig basisk effekt i kroppen, så om du lider av halsbränna, försök äta en banan för att få lugnande lättnad."
När min dotter hade halsbränna fick vi veta att hon skulle undvika banan. Doktorn kallade den för en "slamkrypare", en frukt vi tror är vänlig mot magen men som inte är det.
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
Texten är väl förmodligen framtagen av någon banan-producent :-)
Det är ungefär så här LCHF ofta beskrivs 😈
Öhh? Hur menar du då? Det var ju specifika tips hur man använder banan? Det enda tipset jag har lust att använda är det med att gnugga bananskalet mot myggbett 👍

Småäta på bananer mellan måltiderna hjälper till att hålla blodsockernivån uppe och undvika graviditets-illamående.
Rent spontant känns konstant högt blodsocker inte så hälsosamt…
"Every point of view is a view from a point."
Det blev ju som lite kul det här. Ett tips som nog inte står med här brukade vara skrivet på stolsryggarna på bussarna I San Francisco, då på sent 60.tal när jag bodde där :
Dry the bananapeel slowly in the oven and scrape the inside loosely with a knife, it will give you a nice high in a pipe.
Om man nu inte kör lchf lär banan vara bland den mest sammansatta föda (liksom potatisen) man kan äta. Jag hörde på radio i "Kropp och själ" om en idrottsläkare som rekommenderade alla idrottare att börja dagen med mosad banan och keso (vet dock inte varför keso skulle kompletteras, det framgick inte, kanske för att dryga ut banangeggan och göra den trevligare.) Därefter behövde man inte komplettera med så mycket annat, näringsmässigt alltså - för dagsbehovet.

Dom säger föstås rimliga saker i alla punkter dom räknar upp…men 😍
Effekterna är förstås kraftigt överdrivna och man nämner inte att det finns betydligt smartare sätt att äta som ger minst lika bra resultat
De negativa effekterna tar man givetvis inte alls upp vilket gör det till en mycket vinklad bild av den gula frukten 🤓
Nikita ge dig…
Bannan inehåller endast ett gram protein, vilket påstås vara tryptofan.
Detta skulle alltså räcka för att bota depresion? Dett gram låter sjukligt potent.
Låter troligare att vem skulle inte bli glad av att få äta något vars form liknar en penis?
Även tonfisk innehåller mycket b6 och köttfärs inte långt efter så vad gör det bananen unik?
Tonfisken innehåller även mera järn än banan.
Salt ökar inte blodtrycket det reglerar blodtrycket, mycket kalium finns dock i banan.
Förstoppning får man inte av klok mat.
Baksmälla, drick med måtta och varva med vatten.
Baksmälla är inte nyttigt.
Halsbränna: var bananen inte bra emot.
Graviditetsillamående: blodsockret bör hållas nere på en stabil nivå inte uppe.
Savonit; Bananer innehåller en massa nyttigheter, här är länken som jag tror ligger till grund för den text som TS refererar till;
http://www.doctorsnatural.se/TEMANUMMER/2009-06-03-bananer-nyttiga.htm
en massa nyttigt inehåller de säkert. likt som en massa andra produkter. Blir dock mycker skeptisk till att banan skulle vara något unikt.
Vad är det för mening att diskutera bananers ev. nyttigheter härinne kan man undra, låt kolhydratätarna äta dem,, men i en lowcarbkost passar de ju inte hur nyttiga de än månde vara. Vi får leta upp nyttigheterna på annat håll, så enkelt är det!

#7:
Om man nu inte kör lchf lär banan vara bland den mest sammansatta föda (liksom potatisen) man kan äta.
Som ett vegetariskt ägg.

Dessutom är odlingen av bananer inte så kul med besprutningsmedel och liknande. Ni har kanske sett (min bekant 😃) Fredrik Gerttens film "Bananas". Faktiskt slutade jag med bananer pga miljöpåverkan innan jag började med LCHF, har heller aldrig ätit tonfisk pga fångstmetoderna.
Darra månne bananproducenter och tonfiskindustrin…. men va f*n, men får ju protestera på nåt sätt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#9 Det är inte omöjligt! Det kanske är med det grammet som med grammet vassleprotein i grädde som är så potent insulinhöjande att det kan släcka hela fettbrasan! 😛
fast väl sammansatt och vegetariskt ägg?
Myket näring ja men inget som skulle gå att leva på, då basnan är proteinfattigt.
ägg är proteinrikt.
#15 grädden innehåller iofs även laktos som även det är bra på att bromsa enligt vissa eller för vissa.
#12 Det kan vara intressant att kasta ett öga över lchf-staketet ibland för att bredda sikten.
#14 Du har rätt, av etiska skäl borde vi avstå från många livsmedel. Gerttens banandoku var bra, jag såg den för några år sedan. Problemet är att de livsmedel som bör undvikas har blivit så många att det är svårt att leva efter principerna. På det sätt vi behandlar djur går nästan allt kött bort (förutom vilt) och även ägg. Våra hav är snart utfiskade, o.s.v.
Det finns förstås sämre och bättre alternativ i ägg- och köttindustrin - men inget jag hittills stött på är tillräckligt bra för att jag med riktigt gott samvete äter liket.
Apelsinerna från Sicilien är f.ö. oftast plockade under slavliknande förhållanden och tomaterna i tomatkonserverna odlade i Kina där odlingsteknikerna är starkt kritiserade eftersom man använder så mycket gifter. Det framgår dock inte på paketet eller burken eftersom de är förpackade i något europeiskt land, främst Italien.
Titta över LCHF-staketet? Varför då? Om man vill äta LCHF så gör man det om man inte vill kan man ju äta bananer det är fullständigt upp till dig!
Man kanske äter någon annan slags lågkolhydratkost där det går bra att äta banan med måtta?
#16 Ha ha! Ja, är det inte det ena är det det andra, sa käringen som blödde näsblod. 😉
håller med dig.
Kött produkter generellt är inte alls bättre än bananer gällande gifter… Här riskerar man dessutom få i sig antibiotika och hormoner..
Och jag håller mer om att det är sunt att titta över lchf staket, eller vilket staket det än är som omgärdar oss.. Även om man tror gräset är grönare hos sig själv.. Istället för att leva livet med skygglappar för ögonen..
Tex.. oss härinne på KIF.. Om vi inte hade tittat över våra staket då och då hade vi fortfarande svurit till att äta 60 e% kolisar och ett ägg om dagen…
Du tror inte att vi som äter LCHF (vilket väl inte du gör väl) gör det för att vi har tittat utanför och äntligen hittat något som fungerar!? Då blir man lite trött på alla som hela tiden ska försöka få en att tex "upptäcka" det ena efter det andra, precis som man inte redan känner till hur gott det är och kanske kämpar med att behöva utesluta. Jag älskar bananer och all slags frukt men det FUNGERAR inte när jag äter dem. Jag går upp i vikt och får sug.
Jag måste vara ett unikum, för jag var deprimerad och hade grav pms under flera år trots att jag åt minst en banan/dag på jobbet. Ställer mig oerhört skeptisk till superfood-trenden som sköljt över landet. Jag mår tusen gånger bättre utan bananer i alla fall.
#22 Som tidigare påpekats, vi är många här som kan äta en banan då och då eller något annat som inte ingår i en superstrikt lchf-kost. Men alldeles oavsett, det är aldrig fel att bredda vyerna och ibland diskutera näringslära i stort. Det tycker jag är intressant, och uppenbarligen många med mig här inne.
Om du inte tål banan, vad gör då du här i en tråd om bananer? 😉
Har jag sagt att jag inte tål bananer?
Och är det bara de som håller med som ska diskutera, då blir det inte mycket av diskussion.
Då några av punkterna är helt fel, undrar jag hur många av de andra som stämmer… Varifrån kommer den ursprungliga informationen?
#25 Jag tror inte så mycket av den där texten är sann alls, så det blir ju inte mycket till diskussion ändå. 😛
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
Bananen är ett bär, bär anses vara bra i LCHF.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
#27 Nej.
Det anses generellt vara bättre, inte att det är urskiljningslöst bra.
Håller med om det som nämnts ovan. Trots allt kommer oerhöt många av oss från falangen som ätit frukt tills det sprutade ur öronen. (Nåja..) Det är inget nytt, och det ledde inte till hälsofördelarna som vi blev itutade.
Det verkar LCHF har gjort.
Så det ÄR grönare här för de flesta av oss. Och jag fick dessutom småhål i tänderna av allt fruktätande. Nu ser jag det som efterrätt. Bra för mig, bra för tänderna.
#26 håller helt klart med, givetvis måste vi kunna titta längre bort än näsan men om en host host "artikel" innehållet fel från inledning, mitten och slutet känns det mycket skeptiskt till att överhuvudtaget tror att något i artikeln har belägg. och varför bry sig om det redan är så mycket fel.
Är nog mycket bättre att leta efter artiklar med substans och sanning helt igenom istället för att leta efter några få sanna meningar i en artikel full av skräp.
Ja det finns en massa bra med banan men samma saker finns i en massa andra produkter, banan är inte unikt. Bana är ett mycket bra livsmedel om man endast jämför banan mot en annan produkt, men banan innehåller inte protein (mycket lite) men dock socker.
Att en banan innehåller alla tre sockerarter ser inte jag som ett bra argument att starta en artikel med.
#27 Har du kanske missat poängen om att 5% regeln?
Ja bär, frukt, vin, sprit, rotfrukter osv är helt ok i LCHF sfären om de innehåller runt eller under 5% kh
Banan innehåller 22% men visst.
Det verkar finnas en del medlemmar som har svårt att förstå att vi som valt äta LCHF inte behöver trugas kolhydratstinna nyttigheter utan vi faktiskt har gjort aktiva val. Och läser inte bara LowCarb information.
Förstår inte riktigt vad du menar eller hur det relaterar till mina inlägg..
Förtydliga om du vill…
#30 5%-regel? Finns det regler för LCHF? Jag ser bara till att dagens totalintag har en bra energifördelning med lågt kolhydratsintag, finns ingen anledning att utesluta vissa livsmedel med högt kolhydratsvärde, däremot iaktta försiktighet med hur mycket som ryms inom min kolhydratsranson. Det har faktiskt hänt att en påse chips kunnat ingå.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Bananen är en ört.
#31 finns det?
#34 Plantan är en ört, bananen är ett bär.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
#29 Om artikeln är ovederhäftig (vilket kanske den är, jag vet inte) så är det naturligtvis fruktlöst att diskutera den vidare. Vet inte vilken ursprungskällan är. Men det är en helt annan diskussion än att det är dumt att diskutera bananer på detta forum.
#30. Finns det en fem procent-regel? Är du säker på att det inte är en rekommendation för alla som är ovana och vill ha en enkel riktlinje att hålla sig till?
Precis som Peroh skriver kan säkert många ha koll på totalintaget utan att hålla sig till någon given procentregel som inte får överskridas.
Det går faktiskt att bara ta ett par skivor banan till grytan eller vad det nu är som ska inmundigas med denna ört/detta bär. Och de ger inga 20 gram kolhydrater i ett glufs.
#37 jag har nog aldrig skrivit så heller.
Nja regel och regel.
Givetvis är det en riktlinje, men samtidigt är det så att en lchfare skall undvika socker.
I bananen finns det 22 g socker.
Och en banan skulle fylla kvoten kh för majoritetens lchfare med endast socker.
Tror jag har hamnat i en sandlåda………men nej.
Det var visst i en bananlåda!!
Hur mycket finns det i ett par skivor då, savonit?
5%-regeln är så urbota dum och fördummande att man blir matt. En man skrev en gång en känd bok i ett helt annat ämne med titeln "Don't make me think!". Jag tror budskapet i den boken applicerats på LCHF-reglerna, ett område som författaren knappast avsåg.
Som någon tidigare påpekade, om ni inte är intresserade av bananer, varför är ni öht i den här tråden? Man behöver inte ens äta banan för att kunna finna det intressant vad den innehåller. Det är ju löjligt att inte ens kunna diskutera något som innehåller mer än 5% kolhydrater utan att det ska bli upprörda känslor.
Det finns en hel värld där ute som inte äter LCHF, som aldrig kommer att göra det och de flesta kommer aldrig att ens höra talas om det. Synd att skärma av sig från den, tycker jag.
Jag uppfattar det förstås som om TS ville att trovärdigheten i artikeln skulle diskuteras?
"Detta läste jag på Facebook idag och tänkte att det var för bra för att vara sant och det är det troligen också. Dessutom om man talar om typ folkmedicin som man också gör här så får man ju inte glömma att dagens bananer är producerade I industriella förhållanden."
#41 Med risk för att ha hamnat i bananlådan/sandlådan - det har inte du heller gjort Petronella Pip. Diskuterat artikelns trovärdighet, alltså.
Det vore förstås önskvärt - men det är svårt att diskutera trovärdigheten om man inte känner till ursprungskällan och vet vem som står bakom den. Eller utan att veta så mycket alls om bananer.
Trådar spårar hit och dit, vilket du också vet förmodligen. Och denna spårade ur spåret, men det bidrog också du till.
Förhoppningsvis dyker det upp någon inom sinom tid som kan en massa om näringslära och bananer så att TS får den diskussion hon ville ha.
Nu kliver jag ur denna bananlåda, vi verkar ha nått vägs ände på den väg som inte var ämnad att vi skulle vandra.
trovärdigheten av påståendena i artikeln då, det har väl diskuterats tycker jag.

Allmänbildade för nu har jag lärt mig att banan är en ört och bananen är ett bär.
larvigt tycker jag ville ni inte ha diskussion? Eller var det medhåll som skulle till? Denna tråd har inte spårat ur, men ingen bemöter motargumenten.
Jag checkade av några av de listade punkterna och inser själv att trovärdigheten i artikeln inte är så hög. Och att många av påståendena stämmer in på andra livsmedel dvs banna är inte unik och resten är inte trovärdigt.
så ja banan innehåller en hel del nyttigheter och ingen energi ifrån protein eller fett. dock 91e% socker.
Socker som Lchfare försöker undvika.
Hur många g det blir på några skivor får du väga dig fram till, du får väl äta det om du vill men det är inte ett lchf livsmedel, kan dock få plats i en lhf kost eller kh reducerad kost.
Men då platsar ju även socker i måttliga mängder.
Larvigt sluta en diskussion med urspårnings argumentation för att olika profiler har olika åsikter och sätt att diskutera på.
#45 Det finns väl inga speciella lchflivsmedel, förutom de där livsmedlen då som är framtagna för att få heta lchfbröd och liknande.
Jo ägg och fet fisk måste väl platsa som lchf-livsmedel, liksom smör. Och allt annat som har mycket fett i förhållande till kolhydraterna?
#46 det beror sig på hur man ser på saken. om man själv anser att det är lchf att äta en snickers om dagen plus 500 g smör får man ju stå för det det klart det passar in i lchf lite kolhydrater mycket fett. men lchf är så mycket mera än bara lite kolhydrater mycket fett. är nog inte många som tycker att 1/2 dl socker är lchf. men det är ju upp till var och en.
Mina barn får äta banan och jag tar skalet och putsar tänderna med :-D

#47:
I så fall åt jag lchf även innan jag började med lchf. I alla fall delvis. (Väldigt delvis.) :)
#50 på vilket sätt? Förklara gärna.
Banan är gott och nyttigt. Get over it. Ingen är ju tvungen att äta det om det sabbar deras viktnedgång eller mage eller vad man nu har för skäl till att äta lchf.
# 50 öhhh vaddå i så fall? Menar du att du inte håller med? Tyckte inte det var det minsta kontroversiellt utan bara fakta?

#51 och 53:
Jag bara slängde ur mig… Menade att om ägg, fisk och smör är specifika lchf-livsmedel så äter ju alla lchf. Även de som också äter bröd och bullar. Om det nu är vissa livsmedel i sig som är lchf och inte den totala fördelningen i kosten.
Men det var lite onödigt skrivet, lite för att vara "lustig" bara. Eller nåt.
Förlåt.
Tja om de BARA äter dessa så äter de så klart lchf…. klart de är lchflivsmedel… eftersom det just betyder low carb high fat … som du vet… det är ju inte så att lchf-livsmedel betyder nåt speciellt mer än så.
#54 Jag kan inte se varför ett livsmedel inte skulle kunna vara både lchf livsmedel och viktväktar livsmedel samtidigt faktiskt om jag skall vara helt ärlig. Livsmedel som passat en LCHF kost helt och hållet utan att man ens behöver fundera eller räkna är enligt mig klokrena produkter.
Jag kan inte heller sa varför det skulle vara antingen fördelningen totalt sett eller olika livsmedel som är LCHF.
Jag tyker det gott och väl kan vara allt ihopa på en och samma gång.
Därremot tycker jag faktiskt att det finns produkter som inte är LCHF alls, och det är produkter som är HC och används i annat syfte än som krydda.
Men detta är mina personliga åsikter.