Skillnad av kokosolja
Hej!
Har läste mycket om kokosolja och alla hälsovinster och har äntligen orkat ta mig till hälsokost och köpa en burk utan smak, har ätit nåra gånger tidigare men mått otroligt illa så nu har jag kört ca 1 msk om dagen i en vecka och märkt tja, ingenting…..
Hur mycket måste man äta för att få ta del av hälsovinsterna?
Och är det någon som konkret märkt någon skillnad före och efter man börjat äta kokosolja?
och HUR lyckas ni som äter rätt mkt få i er det? Brukar köra magic bullet kaffe till frukost med kokosolja + smör och det är ju betydligt godare utan oljan även fast den är utan smak…
Vad är det för hälsovinster du väntar dig som ska uppenbara sig på bara en vecka?
Riktiga hälsovinster tar nog mer tid på sig.
När det gäller kokosfett, så tror jag det är bra för dem som tål det. Även om jag undrar, för hur kommer det sig att så många får ont i magen och blir illamående av det? Men även om det är bra, så är det inte fråga om ett magiskt underverksmedel - det är bara ett sorts fett som är bättre än vissa andra.
Ja när jag läste mitt inlägg igen så verkar det ju som jag förväntar mig värsta miraklet men så är det ju inte såklart så det var dåligt formulerat bara. En av mina frågor var ju hur lång tid det tar innan man märker någon som helst effekt, är mest intresserad av om det är värt att tvinga i sig det en längre period.
Man läser ju hela tiden om hur nyttigt det är men har aldrig läst om personliga erfarenheter, vad folk faktiskt märkt själva.
Men det kanske är så att kokosoljan ofta är en del av en helhet så det är svårt att märka ut vilken effekt just kokosoljan gett utan det är en effekt av hela kostomläggningen?
Så kan det definitivt vara. Vissa kan ju märka av förbättringar konkret kopplat till ngt, men kanske inte alla som påstår det.. Vet inte säkert, men. Som du märker är jag lite skeptisk till att peka ut enskilda livsmedel som undergörande. Visst, vissa saker kan pusha kroppen åt rätt håll, underlätta välmående, men det är samtidigt viktigt att ha persoektiv.
Det handlar om helhet - som du är inne på. Och främst att TA BORT det som är SKADLIGT. Det är det stora steget. Efter det rör det sig om finjusteringar för att passa var och en av oss optimalt.
Jag är också skeptisk till det där med att 'tvinga i sig'. Får själv illamåendereaktion och väldigt orolig mage av kokosfett, och jag frågar mig då varför jag ska utsätta mig för det. Svaret är väl att man gör som man vill. Det går alldeles utmärkt att få hälsovinster UTAN kokosfett. Tvinga sig kan man behöva göra när det gäller övervinna problem med basala nödvändigheter. Som att äta över huvudtaget, eller att inte överäta som i matmissbruk. Och som sagt, att undvika skräp.
Typ så tänker jag. 🙂
#2 skrivetav Helgledigt
Vilken effekt väntar du på? Vad är vitsen med att äta något som man måste tvinga i sig?
Dom egenskaperna som jag främst skulle vilja se är väl ökad energi och en skjuts i viktnedgången, men det finns ju många många fler påstådda effekter av oljan och tja, alla effekterna verkar ju helt klart bra förutom den där "inlärningsfasen" som många kan uppleva med illamåendet. Har bara fått uppfattningen att många ser den som något supernyttigt och jag är som sagt intresserad av konkreta erfarenheter från personer som ätit det ett tag.
Finns väl en vits med att tvinga i mig saker om det är bra för mig, tar ju egna beslut i min kost baserat på min hälsa men har undrat över oljan redan innan jag testade.

Ja altså cocosolja är ytterligare ett sätt att hålla upp fettkvoten, och det har lite anorlunda metabola vägar, mot tex smör.
Först så är det medelkorta fettsyror som kroppen inte gärna lagrar, utan det blir kvar i blodet där det når levern och omvandlas i stor utsträckning till ketonkroppar.
Dvs man blir lätt proppmätt, på gränsen till illamående om man inte är van.
Jag testade i kaffet ett tag, men det slutade jag med rätt omgående.. blev ju alldrig hungrig.. så det störde mina matrutiner.
Så numera använder jag det som stekfett.. vilket ökar mättnaden av måltiden.
Sen så.. innehåller det stor andel Laurinsyra.. som nästan bara finns i modersmjölk.. och det har antibakteriell verkan i magen.. oså Kaprylsyra som ändrar PH i tarmen, vilket gynnar mjölksyrabakterierna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Förhoppningsvis ökar den fettförbränningen. Är ute efter den effekten !!! Intressant det du skriver Zepp, man blir så mätt att kaffet störde dina matrutiner. Har samma lika känsla när jag dricker det i kaffet på morgonen. Däremot bra i vissa lägen när man skall vara ute länge och inte har tillgång till riktigt mat. Då kan man lita på att man är mätt länge. Personligt tycker jag oljan är godare i fast form än nu när den smält till olja i köket. Efter 10 dar utan pga sjuk ökar jag successivt upp mängden igen, annars får jag kallsvettnignar och racermage.
#1 Du kanske slipper få Alzheimers om 30 år?
#8 ? Nu är jag inte med.. Får jag alzheimers av att inte tvinga i mig kokosfett?
#9 Det finns studier som visar att Kokosfett/olja har en dämpande inverkan på Alzheimer, Parkinson, Huntingtons sjukdom m fl.
Bl a ett jättebra reportage i LCHF-magasinet för något år sedan.
Om du googlar på kokosfett + alzheimer så får du upp länkar både till Annika Dahlqvists blogg samt till Kostdoktorn.
🙂

Den här filmen tycker jag är bra, http://www.ihealthtube.com/aspx/viewvideo.aspx?v=8e5ce1ff8380246d Just angående kokosolja och alzheimers.
Läste någonstans att "kokosfett är mogondagens medicin" och det är jag övertygad om. Det "smörjer tarmarna" så man får en fungerande och lugn mage. Min man har i många år haft problem med tandfickor, som gjort att han fått besöka tandhygienist flera ggr/år, med jobbiga behandlingar. Sen han började med kokosfett har tandfickorna läkt (försvunnit). Både tandhygienisten och tandläkaren var förvånade och undrade hur detta kunde komma sej.. Dom hade inte varit med om denna förändring tidigare. Så numera använder dom också kokosfett. 🙂
Men börja försiktigt, 1/2 tsk i kaffet några dagar och öka sen till 1 tsk.
Ta inte på kvällen, då kan man bli illamående vid sänggåendet.
#10, 8Hm..
Att kokosolja kanske i någon mån kan motverka (i kontext med annat), är väl knappast detsamma som att man utan kokosolja kommer FÅ Alzheimers. Vilket är den indirekta betydelsen av vad du skriver i #8.
En häpnadsväckande utsaga isåfall - vill gärna se källor på det istället. 😎
#13 Jag ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig oklart.

Står ju kanske i meningen.
KarinJ - Jamen ingen ursäkt behövs. Jag skojade lite.. kanske det också blev oklart..
Men vill visa på att det omvända sambandet INTE föreligger. Man får inte Alzheimers för att man inte äter kokosolja.
Och envisas med att det finns fler vägar till Rom - jag tror inte på att en viss sorts olja är 'det enda livsavgörande'..
Mozarellan - Vilken mening står kanske var om vad? *förvirrad*

I #8 står det ju kanske, därför tolkade jag inte meningen som om att jag FÅR alzheimers Men jag hänger med på hur du menar när du vänder på det. Hur som haver så finns en hel del intressant just med denna oljan.
Hårklyverier, då kan man aldrig säga att något är bra för att motverka något what so ever?
Nu ska jag envisas. Försöka förklara mig..
Kanske slippa. Kanske få. Helt olika betydelse. Skriver man kanske slippa, så är ju utgångspunkten att jag kommer att få. 'Att kanske få' är ju egentligen sannolikt närmare verkligheten än 'att kanske slippa'. Ännu tjorvigare uttryckt: 'Få' ligger närmare ordet kanske, än vad 'slippa' gör. I det här fallet. 😉
NI tycker jag är petig, men ordvalet riskerar medföra glidning på sanningsskalan, även om vi inte är medvetna fullt om det.
För mig är perspektivet följande:
Ser mig om i bekantskapskrets och släkt, betar av äldre generationer. Demens - undantaget livets absoluta slutskede - tycks mig ovanligt. Har träffat två personer i mitt liv som varit dementa. Min ex-svärmor (som i stort sett levde på fika) och min egen farmor (som i stort sett levde på fika och sockerbitar - just saying 😇). Men även dessa två var gamla.
Stor andel individer i min släkt har blivit rätt gamla, uppåt 100 bast och till och med mer - och vare sig de levt längre eller kortare så har demens hittills varit ovanligt. Mina föräldrar är båda två klara i skallen - snart 80 bast. Tänker att pappa, som ju är farmors unge, kan finnas i riskzoonen, så jag håller lite koll, testar honom med frågor och allmän hjärngympa. Men inga tecken än.. som det verkar. (Men pappa har levt rätt olikt farmor, just saying..😇) Hur det kommer gå för mig och min generation i släkten vet ingen än.
Perspektivet då.
Ingenting kan sägas säkert om nånting typ, men klart är, att ingen i min släkt (eller övrig omgivning) käkar kokosfett. Det är inte/har inte varit kutym. Möjligen kokades anisbröd i silverpaketskokosfett till jul, varav man åt några få per person, de som gillade dem.
(Hm.. möjligen ett till synes omvänt samband skönjes här.. Mer kokosfett -> fika/anisbröd -> demens. 😇😉)
Anlag är förstås en faktor, men troligen finns gott om andra variabler. Utifrån det jag ser, och det jag läser (bl a på nämnda bloggar, också skrivet utifrån vetenskapliga studier) tror jag att det avgörande möjligen handlar om att eliminera risker, genom att t ex ta bort sådant som är skadligt.
OBS! Jag är inte emot kokosfett (om man gillar det och tål det), jag tror visst på positiva effekter. Men opponerar mig mot tanken att det skulle ha livsavgörande betydelse á la Jesus. Inte det första livsmedlet, ämnet, tillsatsen, pillret, ddt.. som getts frälsarstatus och det är sällan ryktet motsvarar förväntningarna. Om förväntningarna blåses upp.
Utvikning.. hehe.. har ju skrivit så lite..
Hm.. Kanske kan man typ tänka lite som med antioxidanterna?? Alltså:
Behöver man lika mycket antioxidanterna om man inte utsätter sig för sådant som ger en massa oxidativ stress?
Behöver man motverka Alzheimers till varje pris om man inte utsätter sig för en massa risker för att utveckla Alzheimers. (Förutsatt att man nu vet vilka riskerna är.. Där är jag inte alls fullärd.)
Funderar vidare..

Jaja.. många ord.. liten verkstad.. ät nu ditt cocosfett utan att krångla, så vi slipper oroa oss för att du skall utveckla Alzsheimer på äldre dar! 😮😂
#20 Men vad duktig du var nu. Nedlåtande och tokrolig i käck kombi - wow!!
Men alltså. Jag har ju redan bett om ursäkt för hur jag uttryckte mig. Kan vi inte allihopa droppa detta och istället fokusera på trådskaparens fråga?

Lite roligt var det väl? ☺️
Annars så håller jag med, man lär knappast bota något med cocosfett.
#22 Jag menar inte att du behöver be om ursäkt.
Ville bara det jag menade/vad vi menar skulle framgå tydligt - och blev klart övertydlig, i min iver. På så vis blev det fel och jag ber om ursäkt för det.
Sen missförstod jag TS lite, trodde hen ännu har probem med illamående och ville ställa nytta mot lidande.. men ser nu att jag förstod fel.
#23 Jo, jätteroligt - andra delen. Inte det där med 'liten verkstad'.
Tack för backup i 'sakfrågan' och sorry för ordrikedomen. 🙂
#23 Zepp
Läs mitt inlägg nr 12. Det är väl att bota något. Och om magproblem och analsprickor läker så är väl det att bli botad. Självsprickor på händer och fötter läker. Därför kallas kokosfett för morgondagens medicin. Men det är naturligtvis inget som läkarna kommer att ordinera. Inga pengar att tjäna där.
Jag är också väldigt intresserad av den här frågeställningen: effekter av kokosfett. Inte minst med tanke på att det är ett dyrt fett - jämförelsevis. Om man nu inte har tandfickor då!

Här kan man läsa om kokosolja. http://coconutresearchcenter.org/index.htm
Hur kan du tycka att det är dyrt med kokosfett? Tänk på vad krämer och salvor kostar. Vi köper Alba Dalby från City Gross. Kostar 19:- för 1/2 kg paket. Tänk på att kokosfett har en läkande effekt som naturligtvis förebygger ev tandfickor eller andra problem.

Självklart för de flesta som inte arbetar inom vården är att diabetiker inte tål kolhydrater. Minst lika viktigt är dock de demenssjukdomar som har samband med insulinresistens i hjärnan. Där kan hjärnan erhålla extra energi från ketoner så att hjärncellerna överlever.
**Diminished cerebral glucose metabolism
**
Enligt vissa forskare lider en del personer med Alzheimers av insulinresistens i hjärnan. Högt glukosintag gör att hjärnceller dör på grund av brist på energi. Hjärnan använder två olika energikällor parallellt, dels glukos och dels ketoner. Genom att stimulera tillgången till ketoner kan hjärnan fortsätta fungera.
Det kan ske på flera olika sätt:
1. Vid svält bryter kroppen ner fett till ketoner och säkrar på så sätt hjärnans energibehov.
2. Genom ketogen kost med kolhydratrestriktion kan man erhålla tillräckligt med ketoner utan att befinna sig i svält.
3. Man kan även stimulera levern att bilda ketoner genom att tillföra MCT eller extra virgin kallpressad kravmärkt kokos.
I USA finns godkänt kosttillskott för AD-patienter för detta ändamål som innehåller MCT:
http://www.about-axona.com/us/en/hcp/hcp-index.html
http://www.about-axona.com/assets/files/us-en/hcp/pdf/Axona-PrescribingInformation.pdf
http://www.about-axona.com/us/en/hcp/dcgm.html
http://www.about-axona.com/us/en/hcp/dcgm/dcgm-affects-all-ad-patients.html
Viktigt är att notera att utan ketoner innebär ett återinsättande av kolhydratrik kost att hjärncellerna dör.

Gör kalla-det-vad-du-vill-bollar.
Jag blandar kokosfett, kakaopulver, vispgrädde, kokosflingor, lite nötter samt små, små flisor av färska dadlar under väldigt försiktig uppvärmning i stekpannan. Inget socker eller sötningsmedel. Sedan häller jag ut det på ett smörpapper och lägger i frysen några timmar. Skär sedan från rullen, tunna skivor. Annars finns det förstås MCT-preparat att köpa från de som säljer gym-tillskott.
http://stayfittn.blogspot.se/2011/06/coltings-kalla-det-vad-du-vill-kokos.html
Tack för alla intressanta svar, verkar onekligen vara delade meningar! :) Att steka i fettet är ju ett bra tips och det kommer nog vara så och via frökex jag kommer äta det i fortsättningen. Tycker också att det är ganska dyrt, speciellt om man vill ha utan smak, men det positiva är ju att man kan äta det, använda det som sminkborttagning OCH hudkräm :) Och då blev det helt plötsligt rätt så billigt ändå

Vem vet bäst? Vården, myndigheterna eller du själv?
Re:#29 Punkt 1 Vid svält…
Här ett exempel på en Alzheimer's-drabbad som inte har aptit det vill säga svälter sig och då fungerar hjärnan alldeles förträffligt. Tänk om det gick att få lågkolhydratkost och kokostillskott på äldreboenden.
Levande begravd
http://youtu.be/oirwuIdm0Cg
Don't Be Blue - I Didn't Know What Time It Was
http://youtu.be/yAyuFc3eSL8
#32 Anders, det vore en dröm att se en Alzheimer eller Parkinson studie med ketogen diet och/eller kokosolja.

Re #33.
Fettskräcken är utbredd men det finns ingen anledning att vänta på studier. Varken ketogen kost eller kokos är farligt på något sätt. Det finns bara en omtalad biverkan av kokos som kan orsaka besvär om man tar för stor dos i början. Börja därför försiktigt och öka efterhand.
Tänk på att mediciner som ordineras inte är uttestade på äldre personer som lever ketogent. Effekten av vissa läkemedel kan bli annorlunda än förväntat och även livshotande genom sänkning av puls, Blodtryck och andningsfrekvens. Jag brukar lite provocerande säga att man ska vara uppmärksam på samma interaktioner som om det gällde en GHB-missbrukare. BHB och GHB har samma kemiska formel men olika strukturformel (beta/gamma).
Det finns många olika orsaker till demens och flera varianter där tillgång till ketoner inte har någon inverkan.
Det kan vara användbart att föra dagbok över mat- och vätskeintag och eventuella tillskott.
#34, väl inläst på kokosolja och har även läst Stop Alzheimers Now, så om jag själv hade familj, vänner etc med demenssymtpom skulle jag rekommendera kokosolja och gärna ketogen kost. Likaså ser jag själv till att få i mig minst 3msk kokosolja per dag.
De flesta om inte alla läkemedel, är inte uttestade (i kliniska studier) på äldre patienter och många av kombinationerna som ordineras är inte alltid optimala (risker för interaktioner etc). Där finns det fortfarande mycket att göra.