Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2466 ggr
tigerlilyn
0

LCHF och träning

God kväll!

Jag har en liten fundering kring träning i samband med den här kosten. Det är nu 10 dagar sedan jag började äta enligt LCHF, och det går upp och ner. Omställningsbesvär absolut, men det går bra ändå.

Jag sitter nu och skriver efter att ha kört ett träningspass på 30 minuter från en DVD från MåBra som jag hade hemma. Svetten rinner kan jag säga! Och det var skönt att orka ta sig igenom passet, även om det säkert inte är speciellt ansträngande egentligen.

Hur som helst. Missuppfatta mig rätt nu. Vad gör träningen för nytta? Kan den ge viktminskningen en extra skjuts eller gör den kanske ingen större skillnad?

Tack för alla eventuella svar!

goliath
0

Ja, den kan ge viktminskning en extra skjuts i form av ökad insulinsensitivitet (=mindre insulin)..

Zepp
1

Det beror ju till stora delar på ditt utgångsläge!

Men lagom och rätt träning i förhållande till all annan kroppsaktivitet man har så kan det ju ha olika hälsofördelar!

Hur man än vrider och vänder på det hela så är sällan ohälsa något som gynnar viktnedgång!

Vad som händer för de flesta är främst att man ökar kapaciteten att förbruka energi och tillgodogöra sig det i form av ansträngning!

Dvs man blir starkare, får bättre kondition, mer eller bättre muskler, ökad syreupptagningsförmåga, fler GLUT4, snabbare återhämtning vid ansträngning, ökad uthållighet, ökad lust att röra på sig, bättre hållning och ett psykiskt välbefinnande.. osv.

Sen så.. själva träningen förbränner sällan särskildt mycket kalorier.. utan det handlar mer om påverkan på kroppen, som i förlängningen kan ge en annan hälsa och kroppskonstitution.

Och om det inte ger viktnedgång så kan man ibland byta fett mot muskler.. det brukar som regel ge en bättre och snyggare kroppskomposition.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tigerlilyn
0

Tack snälla ni, blev lite klokare nu. 🙂