Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2373 ggr
goliath
7

fibrer... igen...

Fibrer blir ofta svartmålade härinne.. Man upprepar ofta att fibrer bara har en positiv funktion hos kolhydratätare.. Det finns faktiskt till och med några härinne som bastant påstår att fiberintag ökar risken för cancer! Mig veterligen finns ingen evidens för detta påstånd och personen ifråga har aldrig lyckats posta några källor eller referenser för sitt påstånd trots upprepade förfrågningar. 

Anyway.. Här kommer en artikel som sätter fibrer i ett lite annorlunda ljus.. OBS! Artikeln är ingen vetenskaplig studie. Men jag känner personen som skriver och han brukar alltid vara noga med att begrunda och referera tydligt til vetenskapliga artiklar i sina egna skriv. 

Inget revolutionerande men kanske en liten hint om att kanske fibrer har några goda funktioner även hos den som inte äter kolisar? Butyrat tex?

javascript:nicTemp();

Zepp
9

Mnja.. fibrer kan vi diskutera i det oändliga.. och mena olika saker.. tyvär så slår man ihop alla sorters fibrer i en o samma grupp.. därav en stor del av diskutionen.

För det första.. tröskavfall har alldrig visat sig ha någon hälsosam fördel vad jag vet?

Sen så vad är fullkorn.. och det har visat sig ha fördelar.. främst på glykemisk belastning.. men märk väl.. inte malda fullkorn, utan hela korn!

Det blir ofta såhär när fibrer dyker upp i debatten.. jaa butyrat kan vi ta upp.. och tarmvilli verkar kunna leva på det, samtidigt som befolkningar har kunnat leva helt utan fibrer och ha hälsan.. läs Inuiter, Masajer!

Fibrer kan föda/göda goda tarmbakterier som gynnar vår hälsa men även dåliga sådana och patogener.

Man kan nog säga som så att fibrers betydelse för vår hälsa är betydligt överdriven.. men har alltid varit en del av vår kost.. och så länge man äter naturliga livsmedel med sitt fiberinnehåll så klara vår kropp av det och kan tillomed göra en del nyttigt utav det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
9

Man kan inte dra alla fibrer över en kam och det går ju en skarp linje mellan de vattenlösliga och de olösliga fibrerna

De förstnämnda ingår utan tvekan i det vi anser vara människomat dvs i frukt och grönsaker

De olösliga däremot hittar vi främst i cellväggarna till spannmål eller i fuktskal dvs i sånt som inte är att betrakta som föda för människor

De olösliga har ju ansetts "nyttiga" eftersom dom "hjälper tarmen" att arbeta

Det är väl en sanning med modifikation

Det verkar snarast vara så att tarmen desperat försöker göra sig av med dessa ovälkomna partiklar och därför ökar vätskemängd och "arbetshastighet"

Har man förstoppning pga att man äter mjölmat kan det förstås förefalla gynnsamt men är det verkligen så kroppen ser det??

goliath
0

Goda poäng #1 och 2 !

asahars
0

Matbröd med LCHF innehåller ofta mycket fibrer i form av t ex fiberhusk.

Gör man sin egen nötmüsli blir det också fiberrikt och de fibrerna är väldigt skonsamma för oss med känsliga magar. Sedan skall man väl ta halva tallriken med grönsaker också varje gång man äter?

nyborjare08
5

#4 Ska man?

[Petronella Pip]
2

# 4 Öhhhh halva tallriken med grönsaker? Lite grönt som pynt är väl den vanligaste LCHF-rekommendationen…

Ary
2

Lagom med fibrer funkar för för mig 10-20g. Helt utan fibrer mår jag inte alls bra så jag får lita på vad min kropp säger. 🙂

asahars
2

Alltså grönsaker innehåller mest lösliga fibrer som ju är skonsamma för magen och hjälper den att göra sitt jobb samtidigt som de också tillför vitaminer och mineraler.

[Petronella Pip]
0

…och kolhydrater, vi ska ju inte äta hälften med det iallafall och om vi ska köra halva tallriken med det så blir det svårt att få bra balans mellan kh, fett och protein.

[fass]
2

Inte ett dugg svårt tycker jag , det är så lite kh i ovanjordsgrönsaker och de väger inte alla så mkt. Jag äter alltid minst halva tallriken med grönt och ligger under 20gr. Handlar nog mer om man gillar att äta grönsaker eller ej.

goliath
3

fast den balansen är väl högst individuell… Många har nog en helt balanserad hormonpalett med en halv tallrik ovanjordsgrönsaker på tallriken…

[Petronella Pip]
0

Tja… man kan ju bre ut ett stort salladsblad över halva tallriken förstås 😎

Nu menar jag balansen av nutrienterna enl. LCHF förstås…. var väl det vi pratade om eller?

[fass]
1

Ett salladsblad?

Så här äter jag ca på en dag:

250Gram Broccoli

250Gram Grönsallat gurka tomat u dressing

100Gram Hallon

= 18,35 gr kh

Zepp
7

Halva assietten menar du va?

För jag äter så sällan på tallrik numera.

Här har vi 30 gram kolisar.. i två olika tappningar!

Trettio gram kolhydrater

Rätt mycket att tugga i sig på bara en dag?

[fass]
0

haha underbar bild!

nyborjare08
1

#8 Alltså, det är inget "måste" att äta massor av grönsaker. Det är inget som rekommenderas generellt inom lchf. Visst är de nyttigare än frukt men vad gäller näring så är väl inälvsmat bättre. Och vad gäller lösliga fibrer så tycks det ju funka bra ändå för många. Det finns de som inte äter ett enda spenatblad och mår toppen ändå. Personligen tycker jag att grönsaker är gott och det ser fint ut på tallriken så jag väljer därför att äta det som tillbehör🙂

MimLan
5

Problemet med fibrer är hur det framställs. Inte bara i reklamen, men hur sjukvården propagerar för något som inte är bra för många magar och framförallt hur lösningen på allt är att äta mer av riviga fibrer.

Rätt så urskiljningslöst. Och inkompetent.

goliath
0

Ja vi pratar om balans mellan (makro)nutrienterna.. Men vad är att ha balans mellan nutrienterna? Jag vågar påstå att en balans mellan nutrienterna innebär en balans mellan hormonerna. För det är ju faktiskt hormonbalans som är kärnan i lchf.

Och det är högst individuellt hur makronutrientbalansen måste se ut hos olika personer för att denna ska återspegla en hormonell balans.. Vissa måste äta extremt lite kolisar för att hålla hormoner i balans, andra kan äta mer..

Sålänge hormonerna är i balans, menar jag att makronutrienterna är i balans..

Trule
2

#14: Vilket får mig att undra om det inte har betydelse vilka sorts kolhydrater man äter - precis som med fibrer.

Och inte bara stirra sig blind på antalet kollisar per dag…

crikarlshamn
3

Vi som är gluten och sädesslags känsliga skiljer lätt pà goda och onda kolhydrater eller inflammerande och anti-inflammerande ;o)

Ary
0

#20 Jo var fanns det en lista på anti-inflammerande, vet du det?

crikarlshamn
2

Jag använder:

http://nutritiondata.self.com/

men det finns massor pà nätet, speciellt pà Engelska. Sedan fàr man anpassa vissa till Paleo/LCHF eller hur man nu äter :o)

http://www.metabolismadvice.com/anti_inflammatory_food/

Automatic Weight Loss

Anti Inflammatory Vegetables

Vegetables

Bell PeppersBok ChoyBroccoliBroccoli SproutsBrussels SproutsCabbageCauliflower ChardCollardsFennel BulbGarlicGreen BeansGreen Onions/Spring OnionsKaleLeeksOlivesSpinachSweet potatoesTurnip Greens

Automatic Weight Loss

Herbs & Spices

BasilCayenne Peppers/Chilli PeppersCinnamonClovesCocoa (at least 70% cocoa chocolate)LicoriceMintOreganoParsleyRosemaryThymeTurmeric

Automatic Weight Loss

Oils

Avocado OilExtra Virgin Olive Oil

Automatic Weight Loss

Drinks

Green Tea

Automatic Weight Loss

Fruits

Acerola (West Indian) CherriesApplesAvocadosBlack CurrantsBlueberriesFresh PineappleGuavasKiwifruitKumquatsLemonsLimesMulberriesOrangesPapayaRaspberriesRhubarbStrawberriesTomatoes

Automatic Weight Loss

Nuts & Seeds

AlmondsFlaxseed/LinseedHazelnutsSunflower SeedsWalnuts

Automatic Weight Loss

Fish

CodHalibutHerringOystersRainbow TroutSalmonSardinesSnapper FishStriped BassTunaWhitefish

Ary
1

#22 Tack ska du ha! bra att en del av de där var favoriter då. 😉

Lumina - 留美奈
5

Nu är ju jag ny här och är inte insatt i diskussionen, men…

Jag har dålig koll på vad det är för skillnad mellan fibrer och fibrer, men jag har svårt att tänka mig att grönsaker, som innehåller mycket fibrer, på något sätt skulle vara skadligt för oss människor. Vi har väl alltid ätit växter när vi kommit över dem?

Min mage mår betydligt sämre när jag inte äter grönsaker. Jag blir alldeles hård i magen och ingenting händer. Grönsaker och lite hela linfrön, så fungerar min mage optimalt. 👍

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

[Petronella Pip]
2

# 14 så din point Zepp är att det är bättre att äta ett hamburgerbröd som får plats på assietten än grönsakerna? 😛

patriknn1
3

Ja, jag kan ju säga att för mig är det så att ju mindre fibrer jag äter ju bättre mår magen…. Så att entydigt säga att fibrer är bra för magen stämmer ju inte.

Zepp
0

Jaa.. så måste det vara.. samma som han från brödinstitutet, menade att de hade socker i brödet för att folk skulle få i sig de nyttiga fibrerna?😃

asahars
0

Angående Zepps bild så är det väl ändå så att man delar upp grönsaksintaget på flera måltider under dagen? Då blir det inte så förtvivlat mycket att tugga i sig.

Zepp
2

Tanken med bilden från min och den ursprungliga fotografen är att om man väljer rätt sorts mat så kan man äta ansenliga mängder grönsaker och en del rotfrukter, bär, nötter, lök utan att det springer iväg särskildt mycket med kohydraterna.

30 gram kolhydrater är inte särkildt mycket.