Lchf
Fungerar det?
Fördelar/nackdelar?
Hur mycket gick ni ned och hur snabbt?
Kan det vara farligt?
Hur ska man börja?
Vad får man äta och inte äta?
Ska man motionera mycket samtidigt för att nå en viktminskning?
Vill gå ned 10-15 kilo, hur gör jag det snabbast?
Ge alla tips ni har! Är så nyfiken på detta :)
Tack på förhand! :)
Först och främst så finns det en nålad tråd som heter "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!". Den ligger nedanför trådarna och har en orange plupp bredvid sig.
Ska man motionera mycket samtidigt för att nå en viktminskning?
Beroende på vad du menar med mycket! Givetvis är det alltid bra att motionera om man vill gå ner i vikt (och annars också!). Men det är ju aldrig bra att gå från noll till hundra och slita ut både kropp och sinne på en gång 🙂 Börja gå på raska promenader regelbundet till exempel.
Vill gå ned 10-15 kilo, hur gör jag det snabbast?
Äta rätt och röra på dig! 🙂

Mvh Stephanie 

Hur fungerar det med Lchf om man vill unna sig något på fredagskvällen? Är det helt förbjudet eller går det bra så länge det inte blir för mycket av det goda?
Ingen aning faktiskt… Jag trillar dit hela tiden, så jag är inte rätt person att svara på det 😃

Mvh Stephanie 

#2 Saken med LCHF är ju att du unnar dig hela tiden.
Men att sitta och fläska med en påse chips på fredag kvällen och undra på måndagen varför inget händer är inte det bästa valet.
Att istället lyxa till det lite med hemgjord gräddglass, vispad grädde och bär.
Jordgubbar doppade i mörkchoklad och annat lyx och glammigt, är faktiskt i mångt och mycket helt ok.
Jag kan bara säga: läs, läs och läs. Har själv levt med LCHF i över 5 år och sitter vid datorn och läser ibland 2 tim/dag. Lär mej ständigt nytt av andras erfarenheter.
Mår jättebra av denna livsstil och kommer aldrig att sluta med LCHF. Passar mej perfekt.
Men jag har iINTE gått ner i vikt. Visserligen har jag bara 5 kg för mycket, men kroppen vägrar släppa ifrån sej dessa kilon. Har man däremot kraftig övervikt så brukar kilona rasa ganska snabbt i början.
Ta det försiktigt i början med att ta bort kolhydrater, så kanske du slipper övergångsbesvär.
Det där med att "unna sig" (förutom att jag inte gillar uttrycket) är ju väldigt personligt. Ja, allt i LCHF är personligt. Vissa minskar lite på de allra värsta kolhydraterna och rasar i vikt, vissa får ingen viktminskning om de avviker det allra minsta från en strikt variant. Så det är bara att testa och se. Börja med standardvarianten och utvärdera efter ett halvår (ingen quick-fix). Fördelen med LCHF är att det där fuskandet ("unna sig") ofta blir mindre intressant, sötsug försvinner om man inte underhåller det.
Andra fördelar med LCHF? Man mår bra, slipper paltkoman efter lunch, slipper grinigheten när blodsockret sjunker, slipper äta jämt och samt, mer energi, fryser mindre, bättre hy hår naglar, bättre mage, brun i st f bränd i solen - ja, det här är ett litet urval av vad jag har märkt själv, och läst här på KiF. Gäller inte alla.
Nackdelar? Det är svårare att äta och fika ute på stan och hos bekanta, om de inte vet vad LCHF är. Har man levt på riktigt billig mat blir det dyrare. Och räkna med att må sämre i början.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Svar på en delfråga:
Vad jag har både läst på olika håll och själv upplevt är att träning inte hjälper till att få ner vikten, såvida du inte tränar väldigt mycket, typ stenhårt 1-2 timmar om dagen. Måttlig träning är jättebra och får dig att må bra, men har inget med viktminskningen att göra.
#7 Att röra på sig ökar förbränningen. Läs lite till 🙂

Mvh Stephanie 

#8 …och ökar också aptiten. Så det KAN bli ett nollsummespel. Därmed inte sagt att man inte ska röra på sig! Det är förstås nyttigt och viktigt att göra det! Men det KAN bli en övertro på att träning i sig medför viktnedgång, jämt. Det är inte så för alla.
Läs mer här:
http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#13
Här står det om det som #7 skriver om. Minst en timmes HÅRD träning per dag, VARJE dag för märkbar viktnedgång.
#9 Jag äter mindre när jag tränar eftersom jag får tydligare mättnadssignaler. Och det är jag inte ensam om, känner många som har samma erfarenhet.
Så det där är nog individuellt.
Däremot blir jag alltid hungrigare när jag jobbar mycket och tränar hjärnan…

Ja altså LCHF är ju inte någon quick fix, inte någon ny magisk metod heller.
Utan grunden är att äta riktig mat, mindre kolhydrater och ersätta de med mer fett.
På så sätt är det då tanken att kroppen skall slippa jobba med att hålla ner och lagra blodsocker, utan hela tiden hålla igång fettförbräningen.
I början så känner man av glukosbrist, dvs man blir trött och håglös.. men det är som med träning.. no pain, no gain.. tillslut ställer kroppen om till att använda fett som huvudbränsle.
Och då är det tanken att kroppen lättare tar ur depåerna mellan måltiderna.. och har man depåer att ta utav så brukar det leda till att man äter mindre via munnen.. och man slipper gå hungrig!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Mycket bra Zepp.
Enkelt och vettigt förklarat.