Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 13370 ggr
MillisB
10/29/07, 6:18 PM

Tacogratäng

1 burk crème fraiche
1 burk naturell Philadelphiaost (200 g)
400-500g köttfärs
Taco kryddmix
riven ost

Blanda crème fraiche och Philadelphiaost i en ugnsfast form.
Häll över den stekta köttfärsen (som blivit smaksatt med tacokryddan).
Häll på riven ost.
Ställ in i ugnen på 200 grader tills osten smält och fått fin färg, 20-25 minuter.

Serveras med sallad och guacamole.

Det här är ett recept jag har haft länge innan jag började med LCHF, men det passar ju perfekt in i vår matprofil…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Annons:
Ella00
10/29/07, 6:37 PM
#1

Mums, låter ju himla gott!!

Margareta
10/29/07, 7:50 PM
#2

Det låter jättegott!
Det finns recept här på forumet på Taco-krydda man gör själv - så slipper man E621 (glutamat).

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

magma
10/29/07, 8:54 PM
#3

Finns en tacokryddmix på Willys helt utan E-tillsatser, vad jag kunnat utläsa är det enbart kryddor i. Den har ett långt namn, det är allt jag minns.

Smurfmolly
10/30/07, 7:42 PM
#4

Nu har jag en omgång i ugnen, ska bli spännande!

MillisB
10/30/07, 8:33 PM
#5

Det ska bli spännande att höra vad du tyckte om gratängen, Smurfmolly?!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Smurfmolly
11/3/07, 1:49 PM
#6

Mums mums!   Skrattande

Har ätit nån variant av den tidigare, säkert kort!

Annons:
Kia
12/2/07, 10:00 AM
#7

Detta lagade jag igårkväll.

Det var MYCKET gott Skrattande

HelenBergstrom
1/11/08, 10:45 PM
#8

Varning för Taco kryddmixen. Den innehåller socker. Det står först i innehållsförteckningen dessutom…

Har testat att göra den idag med egen taco kryddblandning, den med kakao i. Med massa ost på toppen. Det var helt suveränt gott. Jag tog två vanliga tacoskal som jag bröt i bitar å åt till. Vet att det e lite mycket kolhyderater för att va ok. Men så här efteråt har det gått bra, känner inte av det.

ButterflyEffect
1/11/08, 11:08 PM
#9

Låter som en perfekt lördagsmiddag. Får ta och prova imorgon. Tack för receptet!

lillaana
1/12/08, 6:19 PM
#10

Är det inte väldigt mkt kolisar i tacokrydda - har för mig att det stod 59 gr eller liknande på förra påsen jag använde till ungarna….

HelenBergstrom
1/12/08, 6:34 PM
#11

Jo för det är massa socker i den, men om du gör egen tacokrydda bör det gå bra. Bra recept på Tacokrydda

Immer
1/12/08, 7:15 PM
#12

Min dotter har ikväll bjudit oss på denna tacogratäng, SUPERGOTT!! Hon gjorde tackokryddan själv Skrattande

navarro
1/12/08, 8:00 PM
#13

Kan man använda Grekisk yoghurt istället för creme fraiche? Köpte en liten hink på 1 kg igår på Coop, efter att ha läst om allt gott ni skrivit om den, men eftersom jag inte använt mjölkprodukter på mer än ett år, vet jag inte riktigt vad jag skall göra med sä mycket youghurt. Det känns lite pirrigt om det skall gå bra! Därför kom detta recept lägligt och tacokryddorna man blandar själv har jag redan färdigblandade.

Annons:
Mervi
1/12/08, 8:42 PM
#14

navarro, det skulle jag tro att det går använda den yoghurten.

Jag har bokmärkt detta recept. I morgon handlar jag köttfärs.

Margareta
1/12/08, 8:51 PM
#15

Mervi - skall Du köpa yoghurt? Till vem? Förlåt att jag frågar…Generad

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Mervi
1/12/08, 9:01 PM
#16

Nej jag köper inte yoghurt, det var navarro om undrade om man kunde använda den till tacogratängen. Jag skall köpa creme-fraiche till min. Yoghurt vågar jag inte handla hem.Flört

navarro
1/13/08, 6:23 PM
#17

Vilken skillnad är det om man använder yoghurt eller creme-fraiche? Det är så länge sedan jag vågade prova, men nu har jag ätit lite av den turkiska yoghurten i en sallad med fetaost och nu dagen efter är allt som vanligt, både vikten och magen. Det skall bli spännande om ett par dagar, det brukar väl visa sig ganska snart om kroppen inte gillar det man äter.

Mervi
1/13/08, 7:06 PM
#18

Creme-fraichen är fetare och innehåller mindre kolhydrater än yoghurten.

Skönt att det gick bra att äta yoghurten, navarro.

Jag gjorde gratängen, och tyckte det var jättegott och jag är nu så mätt  och belåten jag bara kan bli. Detta kommer jag göra fler gånger. Gillar laga mat i ugnen.Skrattande

mumsan
1/13/08, 7:45 PM
#19

Vilket bra tips. ska genast sätta igång, har köttfärs i kylen. Min gubbe kommer nog bli sugen när han kommer hem och luktar doften av god mat! Våran fläkt fungerar inte så bra.!!!

Jenstone
1/18/08, 2:09 PM
#20

MillisB:

Receptet låter jättegott, men undrar bara är det en stor eller en liten burk cremem fraish?

Annons:
MillisB
1/20/08, 11:35 PM
#21

Hej Jenstone!

Jag använder en "liten" burk crème fraiche, men här i Norge, där jag bor, är det 300 gram… Men det går nog lika bra med 250 gram!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Mervi
1/21/08, 10:19 AM
#22

Vi har nog 200 gram och 300 gram här. Jag tog den stora men jag hade lite mer köttfärs också.

aase-andersson
1/21/08, 10:34 AM
#23

Har du gjort din egen taco krydda undrar jag? den köpta är det mer soker och smakförstärkelse i än i många andra saker!

MillisB
1/21/08, 10:57 AM
#24

Ja, har min egen taco-krydda, det finns andra här på forumet också, men det här är mitt förslag:

Taco kryddmix

2 msk chilipulver (för bästa smak, reducera inte den mängden)
½ -1 tsk vitlökspulver
¼ tsk lökpulver
¼ tsk oregano
½ tsk paprikapulver
2-3 tsk mald spiskummin
½ tsk havsalt
1 tsk svartpeppar
1 krm cayennepeppar (valfritt/efter smak)

Blanda alla ingredienser. Dubbla eller tredubbla receptet om önskvärt.
Häll upp i en tät burk eller behållare och mixen är färdig att använda.
Notera att detta receptet bara ger smak. Om du vill att taco-mixen ska bli lite "tjockare" måste du blanda i något som passar, normalt sett mjöl, men det använder ju inte vi…
Du kan också blanda i ½ - 1 burk krossade tomater om du vill ha såsen lite tomatiserad.

Lycka till!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Marylojs
2/4/08, 11:50 PM
#25

Jag har gjort detta ikväll, men i min tappning så har man philadelphia i botten, creme fraiche uppe på köttfärsen, skivar lite tomat på innan dess och så gratinerar jag med ost såklart.

Jag fuskar och köper tacokrydda, det funkar för mig, jag har tur som inte är så känslig.

Mums!

Wildrat
2/5/08, 12:52 AM
#26

MillisB- chilipulver, är det sån där blandning? Gjorde egen tacokrydda men använde ren chili, mycket bättre.

Santa Marias organic (miljövänliga) tacokrydda har ingen glutamat, däremot en massa socker, tre olika sorter dessutom…

Loppan31
2/24/08, 8:21 PM
#27

Mmmmummsss…. Är proppmätt efter tacogratängen… Jättegott!

Annons:
Elaine1
4/4/08, 6:45 PM
#28

Tidernas godaste!

Jag gjorde denna gratäng och den blev en favorit här hemma. Helt klart kommer den att serveras många gånger till.

lislotta
4/4/08, 7:30 PM
#29

jag kollade också på taco-kryddan och fick värsta paniken! mer än 50 gram kolhydrater per hundra gram! men å andra sidan är påsarna bara på 30gram.. vilket väl ger ungefär 15g kolhydrater, och så ska det ner i köttfärsen.. Så jag körde på det ändå. (är iof inte stenhård heller, så) Ser däremot till att köpa de sorterna som inte innehåller massa E-ämnen.

jenpa74
4/4/08, 9:22 PM
#30

På willys finns en taco krydda, utan socker och tillsatser. discovery heter den och kostar 8.90. perfekt tycker jag!

Marylojs
4/5/08, 1:44 AM
#31

#30 Tack för tipset, den ska jag hålla ögonen öppna efter!

kaisakavat
4/5/08, 2:13 AM
#32

Tack för det -Perfekt - blir lördagens middag…

Köpte både färs och creme fraiche idag.

batman
4/11/08, 7:18 PM
#33

Tack Millis för receptet! Det här åt familjen i söndags( och jag har fortsatt att äta det i yttligare 2 dagar som lunch.) Jag säger som sonen: mamma, det här va´den godaste gratäng jag ätit!!Skrattande

hanna1987
6/28/08, 12:04 PM
#34

Provade den igår, den var underbar!

Annons:
Empe
6/28/08, 1:32 PM
#35

I mitt gamla recept på tacopaj (ej LCHF) gör man liknande blandning och brer ovanpå köttfärssmeten MEN man blandar creme fraîche och majonnäs. Det måste ju bli ännu bättre värden på den varianten än den med philadelfia osten?

 Jag föreslår små gurkstavar till Tacogratängen - som ska vara hett kryddad! Mmmm!

ButterflyEffect
6/30/08, 10:19 PM
#36

Det här är verkligen supergott! Jag har bara lagat det till mig själv tidigare, men idag fick även sambon smaka. Det var en hit för honom med! Glad

LilijaCom
7/15/08, 10:10 PM
#37

Gud, vad gott det lät!
Måste testa redan imorgon :P

bullmagen
9/2/08, 11:30 AM
#38

Måste puffa för denna rätt. Lagade den för flera år sedan (fast då med pajskal…) och den är så god!

Jag har majonnäs istället för philadelphiaost samt skivar liiiite tomat som läggs mellan färsen och cf/majo/ost-röran.

Tiddelipomsan
9/6/08, 1:31 AM
#39

Hej! Jag är ny här och provade Tacogratängen idag. Det var det absolut godaste jag har ätit på länge. Jag är kär ;-)

[Estellan]
11/21/08, 9:05 PM
#40

Jag ska testa det här receptet i morgon dock en fråga. Vilken ost  använder ni?

Hellis
11/21/08, 9:25 PM
#41

Det är supergott! Jag hade jarlsbergost på, men det går nog med vilken som. Vore spännande att testa med nån mögelost?

Annons:
mollward
11/22/08, 12:41 AM
#42

Kan tipsa ifall man vill ha något "tacoliknande" att skyffla gratängen med så kan man hyvla skivor av Emmentalerost, lägga på plåt och grädda dem i ugnen i 175 gr i ca 10 minuter. Det blir perfekta nachochipsersättare! Skrattande

kaisakavat
11/22/08, 12:47 AM
#43

För en tid sedan gjorde jag gratängen, dumt nog med färdigblandad taco-krydda. Började må riktigt dåligt (glutamaten, troligen) och efteråt fick jag avsmak mot ens tanken på rätten. Kunde inte ens med köttfärs ett tag.

Nu har jag börjat närma mig den igen - via annan kryddning. Det måste inte vara tacosmak, går bra med annat. Gott igen! Skrattande

Lava
11/22/08, 6:57 PM
#44

Gjorde denna gratäng till middag idag, fast med kycklingfärs. Jättegott! Tack för tipset :)

Fjallraven
12/3/08, 12:47 PM
#45

Lät jättegott, så nu står min i ugnen =)

Gjorde lite lasagne-stuk på det hela och varvade köttfärsen och såsen, la sedan skivade tomater ovanpå och sen ost. Hoppas det blir bra! Just det, använde Hot taco krydda också för att få lite mer bite. Är inte heller så sockerkänslig så den funkar för mig, annars kan man säkert hotta upp sin eget efter tycke och smak :)

solros_666
12/6/08, 4:22 PM
#46

Nu har vi oxå provat den…. suåergod och jättemättsam… orkade bara en pytteliten bit…Flört

PiteCarina
1/7/09, 3:28 PM
#47

Jättegott! Glad

En klar favorit hos hela familjen!

Men jag satte philadelphiasosten underst och creme fraîchen på köttfärsen.

Diran
1/7/09, 3:30 PM
#48

Det receptet fick jag för många år sedan, älskar den och det är kul att man kan äta den med LCHF! :D

Annons:
Mimsivimsi
1/7/09, 3:34 PM
#49

mm låter jättegott!!

När jag gör tacos brukar jag även steka ett ägg på låg värme som vispats med grädde, vända det när det blivit "fast" och sedan kallna på ett fat. Sedan fyller man det med valfria taco ingredienser, viker över ena halvan så blir det som en KH-fri taco tortilla!!

MillisB
1/8/09, 12:17 AM
#50

Wildrat!

Ser att du har frågat om chilipulvret. Och ja, det är alltså rent chilipulver, dvs mald torkad chili.

Beklagar sent svar!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

DistantHoller
1/8/09, 8:35 PM
#51

Vet inte om jag har missat det i tråden, men en god taco-krydda är Santa Marias Kravmärkta, bra ifall man inte orkar stå och blanda själv.

BoelLouise
1/28/09, 4:19 PM
#52

Oj oj oj, det var det godaste jag ätit i taco väg!!!   Cool Jag är överlycklig att få äta LCHF!!!

Loria
1/29/09, 4:37 PM
#53

Sambon e rätt gnällig över LCHF maten, men serverar man tackogratäng/paj/låda (vad man nu vill kalla det) så lugnar han ner sig i ett par dar =)

minnapinna84
2/5/09, 9:23 AM
#54

har lagat denna pajen flera ggr nu… sååååå god, har maaaassa ost på ;)

Aslaug
7/3/09, 9:58 AM
#55

måste bara fråga en sak.

jag har kalas imorgon och vill då servera denna gratäng. Men hur blir 'botten'? Rinner inte köttfärsen ned i ph/cf-blandningen eller håller den sig uppe? Tänkte varva med tomater, paprika mellan botten och köttfärsen för att göra den mer matig. Det är ingen på kalaset som äter Lchf men jag hoppas den funkar ändå

Annons:
[Pennylane1]
7/3/09, 11:35 AM
#56

I en gratäng brukar väl allt bli blandat? Annars heter det "paj" Flört

Aslaug
7/3/09, 2:08 PM
#57

ok, tack. men då vet jag

babybel
7/7/09, 1:16 AM
#58

Wow! Jag gjorde tacokryddblandningen i #24 häromdan, ikväll har vi ätit "tacos utan tacos" - köttfärs blandad med kryddan, riven ost, lite hackad tomat och lök, creme fraiche och guacamole.

Herrejösses vad gott det var…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Skrutt
7/7/09, 1:32 AM
#59

Åh jag har gjort nått liknande och det blir supergott :)

Upp till toppen
Annons: