Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 901 ggr
mimmipigg
0

vilken bra sida

jag kommer inte ihåg hur jag hittade denna sida…men den är ju kanon…

kan man säga vilket det vanligaste "felet" man gör när man startar med denna diet.

som jag har uppfattat det så finns det vissa effekter som uppträder som gör att man kan avgöra om man äter rätt:

*piggare

*inget begär efter sötsaker

finns det fler?

idag ska vi äta något som jag vill dela med mig av…supergott…superenkelt

häll i ca 3dl cremefraish(34% fett?)+ett paket räkost(17% fett, 2 % kolhydrater), 1-2 vitlöksklyftor pressas i. värms upp. innan serveringen så tillsätter jag en burk kräftstjärtar. Till detta en sallad och riven hallomiost. Detta är kanske en bra lågkolhydratlunch?

Cool

MegN
0

Flera vinster: 

* slippa gaser i magen samt svullen mage

* slippa känna sig trött och däst efter en måltid

* inget akut sug pga blodsockerfall (eftersom man aldrig höjer blodsockret så pass att det "finns någon höjd att falla ifrån"…!)

Det vanligaste felet är att man äter för lite fett. Alltså att man äter fettsnålt men skär bort kolhydraterna. Det är inte särskilt hälsosamt. Ger skador på både njure och lever, efter vad jag hört. Kallas bland inuiter "rabbit starvation" och kan alltså leda till döden efter en tid…!

ClaudiaZ
0

Fett är bra o nyttigt! :D Det har jag märkt efter ett år med Atkins. :)

mimmipigg
0

vilket fett rekommenderar ni?

Sara40
0

Smör på tvären och längden, Ghee tillverkat så här och många äter en hel del ekologisk (virgin?) kokosolja, (dvs inte silverpaketet från mataffären). Jag har själv inte beställt härifrån men flera har påpekat att deras produkter är bra.

Själv häller jag även en del kallpressad jungfru olivolja på den ganska lilla mängd sallad jag äter, men jag är inte säker på att alla "low-carbare" gör det. Har fösökt göra egen majonäs på ekologisk kallpressad rapsolja, men den smakade pyton (oätligt) och jag tror att jag läst att någon påpekat att omega 6 halten dessutom kan vara för hög i rapsoljan jämfört med omega 3(?)

mimmipigg
0

bara smör:(

Mervi
0

Smör och kokosolja och lite olivolja till salladen.

Amiechan
0

Jag äter smör, ister (smält grisfett) och olivolja (till sallader).

magma
0

Använder smör, och ibland ekologiskt cocosfett från Crearome, olivolja till sallader.