Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 770 ggr
Velour
0

Har jag ätit rätt?

Jag är ny… är helt förvirrad? Så har har jag ätit idag… tyvärr har jag inte mätt upp.

Frukost 2ägg hackade med smör + en morot

Lunch: Biffar gjordea på nörfärs/blandfärs lite grädde lök vitlök. Grillade grönsaker i ung (broccoli, morot, lök, paprika) Sås gjord av creme frashie, dijon senap, riven pepparot)

Middag: Kokt torsk med grädde, broccoli med smör, keso

jag är rädd att jag bara ska gå upp ännu mer i vikt :) Hjälp mig!

missaz
0

Låter bra, men ta gärana bort morötterna! I övrigt låter det som fin lchf mat.

Margareta
0

Allt ser väldigt bra ut för att vara en nybörjare.

Det är en liten finess som jag skulle vilja peka på. Underjordsgrönsaker (morötter bla) är stärkelserika och har högt kolhydratinnehåll. Dem brukar de flesta av oss hoppa över.

Smör är en bra produkt, samma som grädde men mindre kolhydrater.

Om detta fungerar för dig kommer du inte heller att behöva mäta eller väga maten du äter.

Lycka till

Numer pensionär i Nynäshamn

finntroll
0

hej och välkommen!

Det jag skulle plocka bort är morötterna, de har rätt mycket kolhydrater.

Velour
0

ok tråkigt det där med morötterna men men, då har jag inte ätit helt fel va glad jag blir!  Men om man nu ska räka, hur många kolhydrater ska man max äta på en dag?

Maia
0

Välkommen säger jag också! 

Ett bra mått är att man inleder med max 20 g kolhydrater per dag. Proportionerna mellan fett, kolhydrater och protein kan vara 75-80% fett, 20-25% protein och inte mer än 5% kolhydrater.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Velour
0

Ok tack så mycket!

kaisakavat
0

Alltså - procenten är inte viktprocent utan energiprocent.

Så du behöver alltså inte äta 75-80 % fett i gram. Fett innehåller mycket högre energimängd per gram än protein och kolhydrater, mer än dubbelt.

Jag är lite dålig på att förklara hur man lättast mäter proportionerna i energiprocent, men man kan tänka på ett annat sätt: Typ såhär:

Utgå från att äta ungefär 1 g protein per kilo "önskad/normal" kroppsvikt per dag. Kött fisk fågel innehåller ungefär 20% protein, så väger proteinkällan t ex ca 100-120 g, så får du i dig 20-24 g protein av den. Lägg sedan till ovanjordsgrönsaker om du vill och en ganska rejäl dos fett, t ex från smör, creme fr eller grädde, särskilt om din proteinkälla (kött, fisk, ägg, …) är mager..

Du behöver inte vräka på fett, men du ska definitivt inte snåla.  Skrattande

Prova dig fram…

Om ett livsmedel innehåller max 5 gram kolhydrater per 100 g. Då är det "LCHF-godkänt".

Hoppas det kommer funka bra för dig.

mikaelj
0

Se det här inlägget (#7) för hur man räknar ut energifördelningen

Velour
0

måste fråga en sak till, kan man testa sitt urin varje dag men sådana keton stickor? Om man har ketoner i urinen är det ett sätt att veta att man ätit rätt? Förstår ni va jag menar? =)

mikaelj
0

Det visar att kroppen inte har lärt sig att reglera ketonproduktionen, så att du har ett överskott som kommer ut genom urinen.

Själv har jag aldrig förhöjda ketonvärden, trots att jag alltid är i ketos.

MimLan
0

#9 Om du inte har ketoner i urinen och ändå har ätit rätt, vad visar stickorna då?

Stickorna visar med andra ord inget användbart för dig, bara att du har ett överskott. Äter du tilräckligt få kolhydrater är du i/på väg mot ketondrift.

Velour
0

alltså nu fattar jag ingenting :S OM man har ketoner i urinen är det bar eller dåligt? Får man inte ketoner i urinen när man äte så pass få kolhydrater? Eller har jag fattat helt fel…

Velour
0

men hur vet man att man är i ketos då??? Jag trodde man visste det om man testade med stickorna…

mikaelj
0

Man är i ketos om man äter mindre än 100-120 gram kolhydrater per dygn, men du kommer förmodligen inte att märka av det förrän du minskar ditt kolhydratintag till ca 20-30 gram kolhydrater per dygn. (Givetvis finns det ingen anledning att alls äta kolhydrater om du inte vill).

Stickorna visar positivt på ketonkroppar i urinen under en övergångstid när kroppen ställer om sig från att använda kolhydrater till fett som näring till muskler och hjärna, och då kan den tillverka för mycket ketonkroppar. Dessa utsöndras i urin samt andedräkt/svett.

När kroppen har vant sig får du inte längre överproduktionen, och stickorna kommer visa negativt.

MimLan
0

#12 Frågan var retorisk från min sida. Sorry.

Stickorna visar inget intressant för dig. Om stickorna inte visar överskott på ketoner, och du ändå äter väldigt lite kolhydrater, så pass att du utan tvekan är i ketondrift, vad anser du att stickorna visar då?

Jag ville att du skulle tänka efter vad du har stickorna till för de visar inte om du är i ketondrift. Och det är ju det som är det intressanta, inte om du har överskott i urinen.

Velour
0

Jah ok nu fattar jag! Tack så mycket :)