Annons:
Etikettövrigt
Läst 9391 ggr
lillbobo68
4/15/09, 9:57 PM

Vild vs odlad lax

Jag frågade i fiskdisken på min ICA-butik om hur ofta dom har vildfångad lax. Väldigt, väldigt sällan blev svaret. Det finns fryst för det mesta men det finns inte mycket viltfångad lax sa han. Antar att om tillgången är dålig blir priset högt. Frågade också om han visste vad dom fick för foder och han svarade fisk. Jag litar på den mannen men blev ändå lite osäker på hans svar.

Så vad vet ni andra?

Och vad finns det mer för fet fisk? (gillar inte sill)

Och gärna enkla tillagningsanvisningar.

Annons:
Vargalyster
4/15/09, 10:01 PM
#1

Makrill är ett bra och relativt prisvärt alternativ. Fet och god. :)

[iovis]
4/15/09, 10:17 PM
#2

#0 De får pellets som tillverkats av (torkad?) fiskrens. Hade en gång en bekant som hade en laxodling….

#1 Makrill, är den alltid rökt? Eller hur lagar du den? Är det den fisken som anses liksom ålen som en asfisk??

enrajb
4/15/09, 10:24 PM
#3

Paradoxalt nog verkar fryst vildlax vara både billigare och en bättre produkt ur många aspekter, t ex fettsyresammansättning, konsistens, mättnad osv. Coop Forum vet jag har fryst vildlax i portionsbitar för cirka 75 :-/kilo, att jämföra med odlad som ofta ligger en bra bit över hundralappen kilot. Som LCHF:are kan det kanske vara intressant att veta att den odlade ligger lite högre i fetthalt. Hur de är ur miljösynpunkt vet jag inte.

Om du är villig att filea själv, så kanske det kan vara intressant att veta att fryst Pink-lax ligger runt 35 :-/kilo. Vad det blir för kilopris på det ätbara köttet vet jag ej, men det bästa kanske är att köpa frysta portionsbitar. Det är mitt bekväma val i alla fall.

[iovis]
4/15/09, 10:27 PM
#4

#3 Har inte kollar så noga, men du menar att det står på paketen om den odlats eller fångats?? Har ett vagt minne från vad det står i "Den hemlige kocken" om lax, att det inte alltid är lax det som ligger i boxarna?

enrajb
4/15/09, 10:53 PM
#5

Ja, det brukar stå "Odlad i xx" eller något liknande. Annars kan det stå tydligt att det är vildlax. På pinklaxen tror jag att det står i vilken fångstzon den är fångad.

Den vilda laxen karakteriseras främst av att vara mera köttig i konsistensen jämfört med den odlade som är lös i köttet och fet.

Sedan finns det olika underarter av lax, och de kan ha lite olika latinska namn, men jag tror att det är bra vild fisk.

enrajb
4/15/09, 10:58 PM
#6

#2 Makrillen behöver inte vara rökt. Den finns även att köpa fryst. MEN jag kan nästan lova att du blir besviken, eftersom den på grund av att den är så känslig för härskning inte är någon höjdare. Då är den varmrökta mycket godare i väntan på sommarhalvårets färska makrill. Jag har för mig att "Den hemlige kocken" tar upp det här med fryst makrill också.

Annons:
Zepp
4/15/09, 11:13 PM
#7

Laxen du köper är inte alltid lax. I många fall är det betydligt billigare fisksorter i paketet. Under en inköpsrunda i Göteborg hittade GP snabbt nio produkter med fel eller tveksam märkning

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=371600

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lillbobo68
4/15/09, 11:16 PM
#8

Tusen tack för era svar!

Ska kolla Coop nästa gång när jag är där. Pink också.

Makrill står på inköplappen nu.

Dom sålde billig färsk lax (efter påsken) på mitt Ica och jag gjorde den med smör i botten och goda kryddor samt CF på. Lade en blandning av Ica´s grön dilikatess (bladspenat, broccoli, sockerärter,sparris och vtlöksskott) under CF.

I ugnen på 225 C ca 30 min.

Mycket gott!

lillbobo68
4/15/09, 11:22 PM
#9

zepp- Tack för dina alltid bra svar. Hann skriva innan jag såg ditt svar. "Pink" är alltså inte riktig lax. Måste kolla detta närmare.

Zepp
4/15/09, 11:24 PM
#10

Chumlax och eller pinklax behöver inte vara dåliga att äta för det, fast folk blir lite lurade för de tror att det är den nyttiga laxen!!

Fisk generellt är bra mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

enrajb
4/16/09, 1:00 AM
#11

Zepp,

Tack för det! Nu är jag också lite klokare. Jag har alltid varit väldigt nöjd med pink-laxen, men lite fula är de allt!

Upp till toppen
Annons: