Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 9722 ggr
schitzofrenahelena
12/7/09, 4:03 PM

Buljongtärning ?

Hej! Jag undrar hur det är med buljongtärningar? Det är ju inte mycket kolhydrater men undrar ändå om buljongtärningar rekommenderas? Jag vet inte vad för konstiga saker som kan vara instoppade i den lilla tärningen Tungan ute.

Så krydda själv eller fuska med tärning? Hur gör ni?

Tack för svar!

Annons:
willas
12/7/09, 4:06 PM
#1

Jag har köpt ekologiskt buljongpulver som är utan tillsatser.

mazen
12/7/09, 5:38 PM
#2

Vad jag vet så använder både Coop och Knorr E621 (Mononatriumglutamat) i sina buljongtärningar INTE NYTTIGT Mera ett sätt att använda GIFT för attt lura konsumenter. Tidigare märkte Knorr med E621 men nu när konsumenterna börjar bli uppmärksamma så tar man bort E-numret och skriver ut namnet

MONONATRIUMGLUTAMAT är en giftig smakförstärkare som enbart är till för att lura konsumenten

schitzofrenahelena
12/7/09, 5:49 PM
#3

Anade att det var något lurigt ämne. Tack för upplysningen om det mazen!

Var kan man få tag på det ekologiska? Inte vanliga mataffärer typ Willys, maxi ?

andreas0
12/7/09, 5:51 PM
#4

#0, Buljongtärningar är inget vidare, det är mest salt och smakförstärkare, inte mycket nyttigheter. Även dom "tillsatsfria" som man kan köpa i t.ex. hälsokostaffärer är mest smakgivande och inte så mycket nyttigheter.

Riktig hemmagjord buljong är bland det nyttigaste man kan äta å andra sidan. Massa aminosyror och mineraler i en form som kroppen lätt kan ta upp.

Vill du ha det i ett praktiskt format så gör hemmagjord buljong reducera kraftigt efter att buljongen är färdig och frys in i istärningar. Då har du riktiga buljongtärningar med mycket smak, som är mycket praktiska att ta fram och använda. Mycket godare än skräpet som säljs som buljongtärningar i affärerna.

schitzofrenahelena
12/7/09, 5:56 PM
#5

Bra tips, att frysa ner. Har du förslag på någon vinnande kombination. Vilka kryddor brukar du avända?

andreas0
12/7/09, 6:01 PM
#6

#5, Ett bra recept finns här på Kif: Buljong för nyfikna

Annons:
mazen
12/7/09, 6:04 PM
#7

Har läst tidigare att det finns fonder som man kan använda i stället Bongs verkar skapligt men man får nog kanske lusläsa lite

mazen
12/7/09, 6:05 PM
#8

Har läst tidigare att det finns fonder som man kan använda i stället Bongs verkar skapligt men man får nog kanske lusläsa lite

Laurel
12/7/09, 7:33 PM
#9

Jag använder Knorrs Fond "Du Chef", inga artificiella smakförstärkare, inga artificiella konserveringsmedel, inga artificiella färgämnen, ingen tillsatt natriumglutamat. Härligt!!

Conquest
12/7/09, 7:52 PM
#10

Samma som Laurel!

schitzofrenahelena
12/8/09, 10:44 PM
#11

Ska definitivt testa göra egen buljong samt hålla utkik efter ´du chef´. Tack för tipsen Skrattande

mariapia
1/2/10, 3:39 PM
#12

jästextrakt=e621=glutamat.

svårt att hitta utan men jag har köpt ekologisk buljong.

Hannah-
1/22/10, 4:25 PM
#13

jag använder med knorr fond "du chef" helt underbar buljong utan tillsatser

Annons:
eljope
1/22/10, 4:58 PM
#14

Du chef innehåller ju jästextrakt….är inte det en slags smakförstärkare??

Pv544
1/22/10, 5:41 PM
#15

Vi kör med Renèe Voltaires Lantbuljong i pulverform. Bara att strö i direkt i såsen eller i vattnet om du vill ha buljong. Finns på ica maxi.

Aniara4
1/22/10, 6:21 PM
#16

Tror inte heller på jästextrakt, så jag kokar själv enligt länken i #6. Snart dags för en ny omgång, det börjar ta slut i istärningslådan!

Upp till toppen
Annons: