Näringsvärde i bacon och stekfläsk
Det verkar vara helt omöjligt att få fram ett tillförlitligt näringsinnehåll på dess produkter. Jag hittar framförallt inget på förpackningarna. Och dessutom skiljer det väl sig beroende på hur hårt man steker baconet/fläsket.
Jag är noggrann med att notera på MinMat var jag äter. Rått stekfläsk anses innehålla:
Stekfläsk sida gris m svål skivor
Per
100Gram
Energi kcal:
253,00
Energi kJ:
1057,00
Proteiner:
17,10
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,00
Vatten:
61,30
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
20,70
Kolesterol:
67,00
E-mättade:
8,40
Mättade:
8,80
F-mättade:
2,30
Vad kan jag då räkna med att mitt färdigstekta knapriga, men inte brända, bacon/stekfläsk innehåller, eftersom det blir en hel del vätska kvar i stekpannan (vatten och fett, förmodar jag).
Eller kanske jag inte ska vara så fanatisk. Huvudsaken är väl att inte det finns kolhydrater i och att produkten är relativt fet. Men förhållandet mellan fett och proteiner hade varit intressant att få reda på.

Glömde: Du skall klicka på Totalt på den högra spaltens nedre vänstra hörne, då får du fram fördelningen.
Men detta är väl fördelningen i rått stekfläsk. Jag undrar över fördelningen på stekt produkt.
Och se´n är jag faktiskt också intresserad över innehållet inte bara fördelningen, men tack ändå :-)

Sidfläsk av gris
1342 (321)
kJ (kcal)
summerat av delfaktorer
producerat av KTL
0
g
överfört
producerat av KTL
29.5
g
analyserat
offentligt laboratorium
14.8
g
summerat av delfaktorer
producerat av KTL
0
g
annan typ av värde
livsmedelstabell
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.