Annons:
EtikettMat - Livsmedel
Läst 8708 ggr
Sara40
5/3/07, 11:52 AM

Äggvita?

Vad gör ni med all äggvita? Jag har alltid givit mina hundar äggula på maten några gånger i veckan och har då alltid använt vitorna i mina fettskrämda äggröror/omeletter, men nu vill jag ju inte ha dem. Till det så gör jag ju ofta olika ägguls-fett såser i dag som jag aldrig tidigare gjort (utan pulver) som också ger överblivna äggvitor. Dessutom om jag gör någon äggröra/omelett i dag så vill jag ju ha extra gula snarare än vita.

Hur gör ni andra? I dagsläget slänger jag massa äggvita i veckan. Någn som kan tipsa om vad man skulle kunna ha dessa till.

Annons:
Pasi
5/3/07, 11:55 AM
#1

Jag slänger dem…det innehåller ändå inget av värde…bara lite protein och vatten. Protein får jag i tillräcklig mängd ändå och vatten har jag i kranen.Skrattande

magma
5/3/07, 9:41 PM
#2

Äter dem. Tycker de är godast på ägget…

Skogiz
5/4/07, 12:45 AM
#3

Heh, ge vitorna till hunden istället?Cool Själv äter jag upp dom. Och i annat fall har jag också en hungrig liten hund.

Besika
5/4/07, 12:46 AM
#4

har bestämt för mig att det inte är bra med äggvita för hundar…

ska kolla det!

Besika
5/4/07, 12:47 AM
#5

Aha!

"Ge inte rå äggvita och rå äggula samtidigt utan att även finmala lite äggskal till. Ge gärna äggulan rå och värm äggvitan lite. Äggvita hindrar kroppen från att ta upp det nyttiga B-vitaminet Biotin som finns i äggulan"

bara vitan är kanske Ok då.. ;)

Anterrabae
5/4/07, 12:47 AM
#6

slänger dom när äggen ska delas.. annars äter jag dom med resten av ägget.

I omeletter blir det ofta ett ägg och en till två extra gulor.. tex.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Pasi
5/4/07, 1:13 AM
#7

Vitan innehåller avidin som är en antinutrient som ska hindra djur och bakterier etc från att ta sig in till den hälsobringande och attraktiva gulan alternativt smaska i sig hela ägget och hålla sig frisk. Avidinet neutraliseras av värme.
Avidinet hindrar inte bara upptaget av biotin från äggulan utan även det biotin som bildas naturligt i tarmen (biotin är inte någon essentiell vitamin utan bildas av bakterier i tarmen, pga detta vet inte forskarna hur mycket människokroppen behöver, går ej att mäta, bara lite kurios fakta i en jättelång parentesFlört).

Anterrabae
5/4/07, 1:45 AM
#8

Intressant… *ler*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

hemul
5/4/07, 5:50 AM
#9

Jag bakar LC-bröd på vitorna. Men slänger ändå en hel del.

torsbo
2/11/08, 3:18 PM
#10

Kan man göra någon sorts sockerfria maränger på vitorna? Kanske ha i litet malda valnötter eller något? Jag tycker det vore synd att slänga dem.

Hur gör man LC-bröd med vitor?

Wildrat
2/11/08, 3:21 PM
Brynhilde
2/11/08, 3:41 PM
#12

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Dora
2/11/08, 4:04 PM
#13

Min 17 årige son äter/dricker dem råa. Blee för mig. Men han tränar varje dag och vill gå upp i vikt samt muscel därför äter han en massa protein och kolhydrater i pulverform.

#7 Pasi

 Kan min son äta råa äggvita+gula varje dag? Jag förstår inte riktigt med den Avidinen?

hälsn. Dora

Annons:
Wildrat
2/11/08, 4:10 PM
#14

Äggvitan innehåller ett ämne (avidin) som binder vitaminet biotin så råa äggvitor är INTE bra att äta. De innehåller dessutom bara protein och vatten så om han vill gå upp i vikt ska han dricka endast äggulor, däri finns allt nyttigt.

Tala om för honom att med LCHF får han ännu mer muskler och återhämtar sig fortare…

Dora
2/11/08, 5:01 PM
#15

Jag har försökt tala för honom att LCHF är lika bra för alla. (ner i vikt och upp i vikt)Men hans polare och dem som säljer olika pulver har sagt till honom om han ska öka i vikt och muscel då måste han igång blodsockret hela tiden (högt) och ska äta kolhydrater samt mycket protein.

Han tränar varje dag olika muscel grupp, han har ökat i muscel och fett vikt, men han äter hela tiden,

Livianna
2/11/08, 5:03 PM
#16

Haha, jag försökte berätta det för min kusin(kroppsbyggare) åh hoj va hätskt det blev, men han lovade att kolla upp det iallafall! =)

Wildrat
2/11/08, 5:20 PM
#17

Säg till honom att man blir fet av kolhydrater och får muskler av protein och fett.

Dessutom behöver man inte äta lika ofta om man skippar kolhydraterna.

Livianna
2/11/08, 5:20 PM
#18

Men vad exakt innehåller ägggulan då?

Wildrat
2/11/08, 6:05 PM
Jennix
2/11/08, 6:11 PM
#20

Jag slänger bara vitorna om jag gör äggdrink, tycker den är meningslös där. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Mervi
2/11/08, 7:14 PM
#21

Gulan har en perfekt fördelning mellan fett och proteiner.

magma
2/11/08, 8:19 PM
#22

Lillasysters sambo är kroppsbyggare och LCHF:are pga sin IBS. Han har aldrig fått så bra resultat som nu! (Samt mår toppen i magen:)

vanessan
1/16/09, 1:30 AM
#23

muskelbyggare och deras kolisar. dom ger aldrig upp. och dom verkar nöja sig med sina enligt mig ölmagar(?!) dom får.. varför vill dom se ut så?

oj, lite gammal tråd, meeeen ändå! ;)

Upp till toppen
Annons: