Upp och ner med nobban7
Hej!
Tänkte att jag skulle ha en egen tråd för egna funderingar så här är den.
För ca tio år sedan vägde vi oss, maken och jag, och konstaterade att han vägde exakt 40 kilo mer än jag. Imorse var skillnaden densamma. Bra så.
Under åren har maken lagt på sig mer än jag men sen 1/4, när jag äntligen fick upp honom på vågen igen efter alla dessa år, har han gått ner ca 20 kilo och jag ca 5. Varför är det på detta viset?

Kan det bero på att han har ett hårt kroppsarbete och jag mest sitter på en stol hela dagarna?
Kan det bero på att han äter ett par ägg medan han väntar på att jag ska komma hem och servera middag?
Kan det bero på att han dricker lättmjölk och jag dricker vatten till maten?
Kan det bero på att han dricker sitt kaffe svart och jag har både vispgrädde och smör i mitt?
Kan det bero på att han är karl och det är inte jag?

Jag tror att det kan bero på att han är karl, och du är kvinna. Orättvist, eller hur? Kroppsarbetet kan kanske spela in, men å andra sidan går många ner trots att dom sitter still.
I övrigt är det svårt att säga något, då behöver man veta mer om hur ni äter. Grädden i kaffet kan kanske spela in, men det behöver inte vara så…
"still lost in space and time"

Det kan bero på att han är karl men kanske också att han väger mer (har mer övervikt) än du nobban!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#2 Jo, egentligen har jag kanske misstänkt grädden, det är därför jag minskat på den och blandar smör i kaffet istället.
#3 från början hade han det men du känns det som han krymper ifrån, jag står stampande på samma vikt.
Jag kan väl inte ge mig till att byta kön bara för att bli av med magen heller! Antar att jag skulle bli av med maken också då…

Haha… att byta kön verkar ganska så besvärligt! 
Men så länge du går ner, så är ju allt som det ska, ändå. Om du började den 1/4 så har du ju gått ner nästan ett kilo i månaden. En lugn och bra takt, kroppen hinner med… försök att låta bli att jämföra dig med din man, jag förmodar att ni inte hade samma utgångsvikt, och att ni inte kommer att få samma "normalvikt"… 
"still lost in space and time"

#5 Förhoppningsvis får vi inte samma normalvikt för då måste antingen jag gå upp eller han se ut som ett skelett. Jo, egentligen är jag väl hyfsat nöjd, jag är inte så jättefet och jag mår bra. Dessutom är det ju kul att ha en karl som det går bra för. Nu har det slutat regna också så nu känns allting mycket bättre.
Tack för era svar!

Känns rätt bra nu. Kör lite halvfakir som jag blev inspirerad till genom tråden LCHF - FAKIR - det här äter jag idag!
Och det evinnerliga regnandet är säkert bra för grundvattennivån

Imorse hade jag tappat de två kilo jag gått upp sedan jag bytte jobb för en dryg månad sedan. Har trott att viktökningen kanske hängt ihop med stress och det kan ju stämma, börjar få lite grepp om vad jag sysslar med nu

Skönt att det går framåt!

#9 Absolut! men jag är en rastlös person och vill att det ska hända NU.
Om inte annat så för att kunna visa alla hur bra den här kosten fungerar. Det tar liksom inte när jag säger att jag mår bra, jag såg inte ut att må dåligt förut heller.
Har ganska många omkring mig som det inte skulle skada om de tappade några (eller många) kilo men hur ska jag få dem att förstå att det här är rätt och att det inte är någon uppoffring att äta denna kost?

Testade två nya saker idag. Det ena var Potatisgratäng utan potatis där jag blandade kokt, skivad rättika, skivad lök och kokt, skivad stjälkselleri. Blandade uppvispade ägg , grädde och smulad ädelost och hällde över. Så smaskigt till lammstek.
Det andra var choklad. ädelost och hallon som enligt en tråd skulle vara gott till whisky. Nåja, utan whiskyn gick det faktiskt riktigt bra…

Helgen förstörde en del. Jag som egentligen varken gillar vin eller whisky…
Imorse vägde jag precis samma som för en vecka sedan när jag började min "åtstramning" - det finns de som påstår att jag är optimist i överkant men jag inbillar mig ändå att det går så sakteliga framåt

Finns det någon bra maskin som gör bearnaisesås? Att vispa går väl an men att hålla i kastruller som smöret sakta strilar ur

Eftersom vi hoppar upp så himla tidigt på morgnarna passade jag på att laga middag innan jag åkte till jobbet Lättlagad och smaskig leverbiff. Praktiskt att ha middagen klar när man kommer hem.
Smart att laga mat på morgonen om man ändå är uppe och har tid! Själv skurade jag ur ugnen igår morse…..kanske inte helt normalt förfarande halv sex
på morgonen!! Måste vara LCHFkosten som gör att man är så driftig!

Nästa gång kan du få komma hem och skura min ugn - SÅ morgonpigg blir jag nog aldrig

Frukost: Kokta ägg, kaffe med smör och grädde
Lunch: Nötkött med bearnaisesås
Middag: Leverbiffar, lite smör, 2 ostskivor
Kaffe med smör och grädde

Lunch: Leverbiffar
Middag: Leverbiffar (de är verkligen goda)
Kaffe med smör och grädde - petade i mig en halv ruta 70% choklad också

Äggets dag. Tänkte att jag skulle leva huvudsakligen på ägg men det höll inte hela vägen. Blev så sugen på kött på kvällningen att jag tinade upp lite skivad nötstek och vräkte i mig. Magen blev genast mycket nöjdare. Och jag med.
Lunch: Äggröra
Middag: Kokta ägg med majonnäs och stenbitsrom - och så nötstek på det.
Och några koppar kafe med smör och grädde

Vaknade mitt i natten med akut behova av toabesök. Huvva, där försvann allt jag satt i mig de senaste två dagarna. För mycket leverbiff har nog samma effekt som järntabletter - magen bryter ihop.
Var rejält hungrig i morse och åt både ett extra ägg och några bitar matjessill.
Lunch: En kopp kaffe med smör och grädde
Middag: Biffstek med kantarell"stuvning"

Frukost: Äggröra, några skivor nötstek
Lunch: Avocado, majonnäs. räkor och en liten sotare (glödstekt strömming)
Middag: Vild kyckling
Kaffe, smör grädde och en kokoskaka till kvällskaffet

-0,6 kg denna vecka. Nåja, det är ju bättre än förra.
Lunch: Kyckling och äggröra
Middag: Lax med pepparrotsost och broccoli.
Eftersom vi är underbemannade på jobbet blev det bara en fika men jag tänker få en kopp kaffe innan det är läggdags också.

Kanske man borde kasta vågen? I morse hade jag gått upp 0,8 kg! På ett dygn.
Lunch: Lax med pepparrotsost och broccoli.
Middag: Fläskkarré med äggröra
Kaffe med smör och grädde, en kokostopp till kvällsfikat

Lunch: Leverbiffar, lite stekta champinjoner
Middag: (på restaurang) Fläskkarre med Västerbottenost
Kaffe med grädde på vägkrog

Lunch: Fläskkarré (det har blivit lite mycket av den varan nu)
Middag: Stekt fläsk med pölsa. Ingen bra idé alls men jag blev så sugen. Blandade i all fall mycket smör i pölsan för att minska lite på kolhydratprocenten
Kaffe med smör och grädde. Och några ostskivor på kvällen

Lunch: fläskkarré, stekt fläsk, lite pölsa och mycket flott
Middag: Några skivor ost i väntan på maten. Mjukstekte lök som jag lade i en ugnsform, lade saltsill på det och hällde över en blandning av ägg, grädde och lite philadelphiaost och gräddade i ugnen. Blev gott, magen blev mätt och belåten men munnen var fortsatt sugen.
Kaffe med smör och grädde och en kokoskaka på kvällen.

Mellanmål: Avocado med majonnäs och stenbitsrom
Middag: Fläskfilé med persiljesmör
Kvällsmål: Aylas Ägg & Bacon-muffins hur smaskigt som helst

Frukost: Aylas Ägg & Bacon-muffins, kaffe med smör och grädde
Lunch: Kokta ägg, mer kaffe
Middag: Dillkött
Har varit en "social" dag med mycket kaffe, en kokoskaka och en 70% chokladbit.
Nu, strax före läggdags, var jag hungrig och åte en halv avocado med majonnäs och stenbitsrom och ca en deciliter yoghurt

Upp 0,6 den här veckan. Senaste 14 dagarna har jag alltså stått stilla

Lunch:Dillkött med lite kokt rättika
Middag: Lax med täcke av philadelphiaost och pepparrot, spenat och stekt zucchini. OCH ett par skivor Gustafskorv. OCH yoghurt med vispgrädde.
Kaffe med smör och grädde och några skivor ost till kvällsfikat

Lunch: Lax och spenat
Middag: Tacokryddad köttfärs med riven ost, sallad, tacosås och gräddfil.
Strödde lite krossade fläsksvålar över färsen innan jag skjutsade in den i ugnen, funkade bra, nästa gång blir det nog mer.
Blandade ihop en burk krossade tomater med spiskummin, chili, kakao, kanel, salt och peppar. Tror jag ska koka den nästa gång för att få fram smakerna lite bättre.
På jobbet fanns det både äppelpaj med vaniljsås och kondisbitar men det kändes inte speciellt lockande så jag avstod.
Kaffe med smör och grädde och några skivor ost till kvällsfikat

Frukost: Kokta ägg, kaffe med smör och grädde före kl 4
Kaffe vid sju
Kaffe med en liten skvätt grädde vid halv nio
Lunch: Köttfärs och lite sallad
Ensam hemma så middagen blev några skivor skinka, en bit ädelost och kaffe med smör och grädde
Kvällsfika: Kaffe, smör, grädde och några ostskivor
och äntligen får jag hoppa i säng!

Fina menyer! Duktig du är!
Oj, vad duktig du är! Både vad gäller att variera dig och att äta bra mat! Mycket tips fanns att få, ja förutom pölsan då som jag skulle behöva blunda för att kunna äta…
Jag behöver få lite av din disciplin att prova nya recept, skicka över lite häråt är du snäll!

Tack! Känner mig väl inte direkt duktig. Det är nog mer så att jag tycker om mat ;-)
Magma, pölsa ska man nog egentligen inte äta eftersom det är "för mycket" kolhydrater men det är ju så gott!
Om jag skickar lite av min disciplin till dig blir jag ju alldeles utan själv, är inte den disciplinerade typen. Att jag testar recept beror nog mer på nyfikenhet (varför kan jag plötsligt inte lägga in smileys?)

Frukost: Kokt ägg, torkad skinka, kaffe med smör och grädde
Lunch: Leverbiffar och smör
Middag: Stekt fläsk med svampstuvning (svamp, smör, CF, grädde, salt o peppar)
Kaffe med smör, grädde och en bit ädelost till kvällsfikat
Var till tandhygienisten för ett par veckor sedan och tog tandsten, ska bli intressant att se om det ökar eller minskar till nästa gång.

Min tandsten ökar med denna kost. Har alltid haft en del, men nu får jag skäll av tandläkaren varje gång och har börjat gå varje halvår istället för en gång om året.

Shit! Hade hoppats att den skulle minska efter omställningen, jag har alltid haft mycket tandsten. Får väl börja gå oftare jag också 

Frukost: Varma, löskokta ägg. Det slank ner 3 st med kaffe, smör och grädde
Lunch: Svampstuvning med fläsk
Middag: Kycklingfilé i ugn med kokosgrädde, sambal oelek, spiskummin, koriander, curry, ingefära, citron, salt och peppar. Jovisst, det smakade bra men kändes som det skulle vara något till. (ris?)
Kaffe med smör och grädde. Och några ostskivor på kvällen. Petade i mig ett par skivor skinka i väntan på middagen också.

Frukost: Kokta ägg, kaffe. smör och grädde
Lunch: Lite kycklingfilé med ett ägg
Två koppar kaffe med mjölk, en ruta mörk choklad
Middag: Lax med ädelosttäcke, kokt broccoli
Några skivor ost och skinka
Lax med ädelosttäcke lät gott!

Det ÄR gott, Blanda ädelost med philadelphiaost och kanske en skvätt grädde om det blir för hårt. Lägg fisken i smord form, salta, peppra, täck med oströran och kör i ugnen tills fisken är klar.
Hälften creme fraiche, hälften fetaost brukar jag göra laxtäcke på. Också fantastiskt gott.

#43 Brukar jag också göra ibland. Eller pesto.

Lunch: Istället för risgrynsgröt, behöver bara några matskedar för att bli mätt på det
Mellanmål: En halv avocado
Middag: kokt kött med pepparrotssås och kokt rättika
Kaffe med mjölk, kokoskaka
En halv avocado, kaffe, smör grädde och några ostskivor

Ner 0,4 kg denna vecka

Förmiddagsfika: Kaffe. smör och grädde och ett bar skink- och ostskivor som jag nallade från smörgåstårtan på jobbet
Lunch: Lasagne
Middag: Pytt i panna (bacon, gustafskorv, "jul"skinka, lök, champinjoner och ägg)
Kaffe med mellanmjölk (var på musikcafé på kvällen)

Förmiddagsfika: Kaffe. smör och grädde och ett par skink- och ostskivor som jag nallade från smörgåstårtan på jobbet
Lunch: Köttfärsbiffar med CF i smeten (tack för det puhlo), stekta champinjoner
Middag: Stekt lax, philadelphiastuvad spenat och ett kokt ägg
Kaffe med smör och grädde, ett par skinkskivor

JAG TYCKER INTE OM SNÖ!
Lunch: Stekt lax, philadelphiastuvad spenat och ett kokt ägg
Middag: Stekt fläskfilé med äggröra och bearnaisesås
Ett antal koppar kaffe med smör och grädde
Till kvällsfikat blev det en bit chokladtårta eftersom det är jättesynd om mig när det snöar

Frukost: Nykokta, varma ägg mättar nog inte lika mycket som kalla - eller så är de helt enkelt bara godare. Åt 3 st samt kaffe med smör och grädde.
Lunch: En halv avocado med majonnäs och stenbitsrom, kaffe, smör grädde och några ostskivor
Middag: Maken upptäckte det här från Airam och ville ha. Vi åt ju fläskfilé igår, sa jag. Så? Vi äter ägg varje dag, sa han och därmed var saken klar. Och gott var det. Även utan vitlök eftersom jag inte får använda det för honom.
Kaffe, smör och grädde samt ytterligare en bit chokladtårta
Margareta startade en ny tråd om julmat och genast hängde jag på.
Min mamma sa för nån vecka sen att det väl inte är någon idé att fira jul, ni (det är jag och maken det) äter ju ingenting. Att hon fortfarande inte förstått hur fel hon har

Lunch: Resterna av fläskfilégrytan frå igår
Kaffe med laktosfri mellanmjölk och några skivor julskinka
Middag: Leverbiff med lite creme fraiche
Kaffe. smör, grädde och några ost- o skinkrullar

Glömde ju; viktjämförelsedag idag. Ner 0,4 kg igen. Fortsätter det så kan jag känna mig mycket nöjd.

Lunch: Fläskfisk
Middag: Pytt i panna (bacon, julskinka, Gustafskorv, leverbiff, lök, champinjoner) stekt ägg
Kaffe med smör och grädde och ett par ostskivor till kvällen.
Har bytt arbetsplats och kan börja gå ner på sta´n på luncherna igen. Tar bara ca 20 minuter men jag tror (hoppas) att det gör sitt till för vardagsmotionen.

Lunch: Pytt i panna, stekt ägg
Middag: Lax med pestotäcke, äggröra
Kaffe med smör och grädde, ett par skivor torkad skinka
Köpte en burk färdig tomatpesto - inte särskilt gott,,,

I matdosan blev det philadelphiaost istället för pesto - mycket godare!

Blir första gången på många år som jag inte äter en GustavAdolfbakelse. Saknar inte slisket men gillar traditionen. Kan inte någon uppfinna en lchf-variant? Samma med semlor och Sverigebakelser?
Vid närmare eftertanke klarade jag mig faktiskt utan dem i år… Men skulle ändå vilja ha roliga alternativ

Lunch: Lax med philadelphiaost och äggröra
Middag: Fläskfile med svampsås (ph.ost o CF)
I väntan på middagen slank det visst ner en bit brie också…

Vad duktig du har varit! 

#62 Tack för det! Även om jag inte riktigt vet på vilket vis jag varit duktig…

Du skriver upp vad du äter, äter regelbundet, har börjat promenera, går sakta men säkert ner i vikt! Jag blev glad av att läsa din tråd och att det faktiskt lönar sig att gneta på!

Jo, det känns som det lönar sig. Men hade jag inte haft maken som "rasar" i vikt hade jag nog för länge sen kommit fram till att lchf inte alls hjälper mig gå ner i vikt. Men den här sommaren/hösten har varit påfrestande med mycket stress (avvecklat mitt gamla jobb och börjat på ett nytt) så hade jag inte ätit lchf hade jag troligen gått upp i stället för ner.
Och en väldigt konstig sak: Förut brukade kläderna krympa i garderoben - nu verkar de växa
Härligt att läsa; heja heja; det inspirerar.
Gustav Adolfsbakelse - jag har inte ens sett någon i år…tycker också det vore trevligt med en LCHF-variant. Nu har vi ett år på oss att fundera.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Om en månad ska vi till Wien, konditoriernas stad (kommer säkert att gå jättebra
), kanske kan man få lite inspiration där.
Vi ska ner för att gå på julmarknader men det innebär frestande dofter och gluhwein. Och Wien innebär wienerschnitzel. Vilken strålande idé att åka dit?!

Väldigt hårdkokta ägg, man ska inte lösa sudoku när man har tider att passa
Lunch: Fläskfilé med svampsås
Middag: Hade ingen lust att laga mat så det blev ost och skinka. Och några koppar kaffe med smör och grädde förstås

Frukost: Kokt ägg, kaffe med smör och grädde, ost och skinka
Måste ha blivit någon allvarlig miss i planeringen - vi hade bara tre ägg hemma
Lunch: Skinka, ost och kaffe med smör o grädde
Middag: Saltsill med lök och äggröra
Kvällsgodis: TY med hallon
Kom på att jag skulle vilja kunna söka på "mina trådar", alltså de jag skapat själv…

Lunch: Aylas Ägg & Bacon-muffins, perfekt fläskpannkaka enligt maken
Middag: Helstekt fransyska med Gratäng på rättika
Stekte köttet i stekpåse med salt. peppar, lagerblad, timjan, lök och en slatt rödvin. Lät vila några timmar, skivade tunt, lade i ugnsform, hällde skyn över, täckte med folie och lät den stå i ugnen tillsammans med gratängen. Blir hur mört och smakrikt som helst på det viset.
Ett par koppar kaffe med mellanmjölk (fars dag) och några skivor ost och skinka.

Jo här går det undan minsann!
Eller kanske inte. Ner 0.2 kg senaste veckan. Men det går neråt och med det får jag vara nöjd.

Lunch: Helstekt fransyska med Gratäng på rättika
Middag: Stekt fläsk, kokt, strimlad vitkål blandad med philadelphiaost, salt, peppar och muskotnöt. Med riven parmesan, lite smör och en ynka klick tomatpuré blir det nästan stuvade makaroner.
Några koppar kaffe med smör och grädde och till kvällsfikat turkisk yoghurt med hallon.

Tycker magen sticker ut alldeles för mycket igen. Kan det vara så att allt fett från resten av kroppen "vandrar" till magen innan det försvinner för gott? Med små, små myrsteg går jag ju faktiskt ner i vikt.
Högst upp i högra hörnet klickkar du på Mina inlägg för att få fram de du har skrivit.

#75 Tack men det är inte dem jag vill se, där kommer ju alla kommentarer jag gjort i andras trådar också. Jag vill bara se dem jag skapat. Måste försöka hålla lite koll på vad jag sagt redan
#76 Ja, jag kom på det själv efter att jag har skrivit det jag skrivit ovan.
Vore bra att hålla koll på sina trådar. Jag har visserligen bara en än så länge men funktionen skulle finnas, tycker jag.

Bokmärkesfunktionen går att använda till det om man inte har för många bokmärken.

Jo, det skulle jag ju ha tänkt på från början…

Lunch: Leverbiffar med lite CF och några bitar stekt aubergine
Middag: Stekt lax med stekt fänkål och romsås, en bit brie och ett kokt ägg
Och några koppar kaffe med smör och grädde
En normalviktig kompis till sonen tittade in idag och berättade att han börjat äta som vi och förkunnade stolt att hans magrutor började komma tillbaka

Lunch: Lax med fänkål och romsås
Middag: Kyckling i ugn med paprika, kokoscreme, salt, peppar, koriander, vindaloocurry, ingefära, spiskummin, sambal oelek och lite pressad citron. Äggröra till det. "slicka-tallriken-mat"
Några koppar kaffe med smör och grädde. Till kvällsfikat tog jag resterna av romsåsen

Lunch: Kyckling, äggröra
Middag; Fläskfilé, bearnaisesås, isbergssallad
Några koppar kaffe med smör och grädde. Till kvällsfikat tog jag ett par ostskivor.

Förmiddagsfika: Kaffe, smör, grädde, ost
Lunch: Fläskfilé, bearnaisesås
Eftermiddagsfika: Kaffe med mjölk, ost, skinka
Kvällsmål: Fläskfilé, bearnaisesås. kaffe, smör o grädde
Maken åkte på Ålandskryssning så det blev mest peta-i-sig-rester idag.

Makens moster ringde. Jag har inte träffat dem sen vi var dit ett par dagar i somras. Som den mycket ofina gäst jag kan vara ställde jag mig vid spisen och lagade mat som passade oss hemma hos denna matmamma. Men naturligtvis så det räckte åt alla. Nu berättade hon att de anammat vår kost och sakta men säkert minskar i vikt de också. Blir så glad eftersom jag är rädd att jag kan vara lite pushig ibland.

Frukost: Kokta ägg, kafe med smör och grädde
Fortfarande ensam och övergiven,,,
Blev lite ost, lite korv lite kaffe 3 st Birgittabakelser. Ät inte 3 st på samma dag. Och särskilt dumt misstänker jag att det är dagen före viktkontroll. Men eftersom jag ville ha omdömen från olika håll råkade det bli så. (Makens omdöme var att det var för mycket choklad, han är inte speciellt förtjust i det.)
Middag/kvällsmål: Fransyska i stekpåse med lök, krossade tomater, salt peppar och kummin. Silade av ocb blandade skyn med grädde och smör.

Fantastiskt! Ner 0,4 kg den här vecka också. Trodde jag inte efter gårdagens bakelsefrosseri.
Har ett hemligt önskemål till 20/12. Inte alls ouppnåeligt men är lite orolig över semestern veckan innan.

Lunch: Gårdagens fransyska med kokt broccoli
Middag: Moussaka (eller nåt åt det hållet)
Några koppar kaffe med smör och grädde och lite TY med hallon till kvällen

Ett par koppar kaffe med smör och grädde
Lunch: Moussaka
Middag: Kokt fisk och kokt broccoli. Ibland slår det slint
Vräkte på smör och majonnäs men det hjälpte inte riktigt, kommer nog att bli något matigt till kvällsfikat också

Jodå, det slank ner både ost och turkisk yoghurt med hallon till kvällskaffet. Nu är jag inte hungrig längre.
Forst sa ar det ju direkt skrattretande hur lika vi ar, du och jag. Secondly, KOP ETT JAVLA MATTBAND! (Insert Svenska vokaler)
Jag tror inte sa mycket pa vagar. De visar liksom inte…alltsa, de skriker rakt ut om man drar pa sej ett extra gram vatten ocksa…
Da tycker jag det ar Saaaa skoj att vaga mej och ga ner 200 gram per dag (som jag gjort senaste veckan) men mattbandet sager att inget hant…sa da har det nog inte det, nej. Kanske ar at andra hallet for dej?

# 90 Mäter du midjan då? Den är ju redan smal…

Lunch: Kokt fisk och kokt broccoli
Middag: Airams fläskfilégryta
Just nu pågår en diskussion om huruvida vi ska ha lite kvällsfika…

Bidde inget kvällsfika men det gick ju bra det också

Lunch: Airams fläskfilégryta
Middag: Ugnsstekt lax med ett täcke av philadelphiaost och pepparrot, Stekt fänkål
Några koppar kaffe med smör och grädde och lite TY med hallon på kvällen

Lunch: Ugnsstekt lax med ett täcke av philadelphiaost och pepparrot, Stekt fänkål
TY och hallon på fikat (brukar normalt inte ta nån eftermiddagsfika på jobbet men det är ju fredag)
Middag: Biff med stekt svamp och bearnaisesås
Några koppar kaffe med smör och grädde och lite TY med hallon och några ostskivor på kvällen

Mer kaffe med några ostskivor
Lunch: Ännu mer kaffe med ett kokt ägg, ost och några skivor Gustafskorv
Kaffe med Klemenskaka
Middag: Pepparlax, äggröra, romsås, rostbiff, ost och kaffe med smör och grädde
Var på julmarknad. Kom dit tio minuter innan de stängde men hann ändå göra av med 500:- på ostar och fiskar.
Eftersom maken tänker glömma sin födelsedag imorgon var vi till svärfar och fikade med honom. Han gillade inte bakverket, strödde på en massa socker, fick en hostattack och klagade på att sockret retade honom i halsen

Lunch: Rökt ål, kaffe med grädde och ett par ostskivor
Middag: Dillkött med kokt broccoli
Eftermiddagskaffe med grädde och Klemenskaka

Vägning: + 0,6 kg. 
Har bestämt mig för att det beror på vintern. Kroppen vill nog bygga upp ordentliga reserver så jag inte ska frysa/svälta ihjäl. Hoppas jag. Även om maken, som jobbar utomhus, fortsätter att gå ner…?

Frukost: Nästan ett helt kokt ägg. Råkade glömma dem på spisen, de hade kokat en dryg halvtimme och var inte så aptitliga. Tog några ostskivor istället och kaffe med smör och grädde.
Lunch: Dillkött med kokt broccoli
I väntan på maten: Torkad skinka och ost
Middag: Leverbiff, bearnaisesås och isbergssallad
Kvällsfika: Kaffe med grädde, en bit rökt ål
Man ska visst äta 200 gr/dag för att få i sig tillräckligt med d-vitamin. Det har jag INTE råd med. Men gott är det

Lunch: Leverbiff, bearnaisesås
Ett par koppar kaffe med smör och grädde.
Hade inte tid med någon lunchpromenad och det kommer jag inte att ha imorgon heller
Middag: Stekte bacon, strimlat fläskkött, purjo, ostronskivling och aubergine och tippade CF i det. Salt, peppar och lite spiskummin. Gick väl att äta men var inte någon kulinarisk sensation direkt

Innan jag åkte till jobbet tog jag nån skiva ost och skinka
Fika: Kaffe med smör och mer ost ock skinka
Hade inte trott att jag skulle hinna få lunch men det hann jag
Lunch: Panerade (det skrapade jag bort) fläskkotletter med en klick Bregott och några oliver
Middag: Stekt kyckling, ugnsstekt zucchini, bearnaisesås
Kaffe med grädde på kvällen

Lunch: Stekt kyckling, ugnsstekt zucchini, bearnaisesås
Middag: Lax med feta- och philadelphiaost, stekt fänkål, rätt mycket smör
Några koppar kaffe med smör och grädde

När det äntligen blev läggdags var jag hungrig. Hade ett par dm ålstjärt kvar så det åt jag upp. Smaskigt, fett och gott om d-vitamin.

Lunch: Lax med feta- och philadelphiaost, stekt fänkål
Middag: Kokta ägg, rökt lax, kaffe, smör och grädde. Och en skiva hårt bröd (37g kolhydrater/100g), ca 10g.
Fryser nåt alldeles hemskt och har gjort så i stort sett hela dagen.

Vad ihärdig du är! Och vad mycket god mat du får hela tiden!
Te med kokosfett, tända stearinljus och kura under filten, brukar hjälpa mig när jag fryser. Hoppas att du blir varm….

"105 Tack! Vet inte om jag är så ihärdig, igår blev det ju t ex ingen lagad middag.
Kröp ner under täcket och nu fryser jag inte längre men det känns att det ligger en förkylning och lurar i kroppen. Hittills i år har det inte blivit mer än så med förkylningarna, jag har känt att jag ska bli sjuk och nästa dag har det varit bra igen. Antar att det beror på kosten

Frukost: Kokat ägg, några skivor rökt lax, kaffe med smör och grädde
Lunch: Tänkte äta avocado men de var så omogna så det blev en matsked majonnäs med kaviar och några ostskivor.
Middag: "Fläskpannkaka" - hade bara ett paket bacon så det fick räcka men jag hackade och stekte en lök också och så tog jag bra mycket mer ost än i receptet, bl a lite riven fetaost. Smorde en ugnsform (och klickade i lite extra smör), hällde i smeten och gräddade den i 175 grader tills den såg bra ut.
Ett förhållandevis stort antal koppar kaffe med smör och grädde och två Adventsbakelser till kvällsfikat.
Konstigt, har inte alls ätit speciellt mycket idag, middagen blev tidig, men man stod sig bra på den.

Frukost: Kokt ägg, kaffe med smör och grädde
Några koppar kaffe under dagen med Adventsbakelser
Middag: Stekt och kokt revben med surkål och smör
En skinkskiva och en ostskiva på kvällen

Vågen sa -0.4 kg. Hela 0,2 kg ner i november! Nåja, jag har i alla fall inte gått upp. Träffade en fd jobbarkompis igår och hon konstaterade att jag blivit smal så de 6 kg jag gått ner sen i januari syns kanske ändå
Maken fortsätter att gå ner. Så vitt jag vet har han aldrig varit så här smal. Åtminstone har han inte varit det sen vi träffades.
Sonen väger sig inte alls men använder sin kropp som motvikt i arbetet
och hade märkt att han nog har gått ner ca 5 kilo, sa han. Han "fuskar" en hel del men han är ju ung också.
Hur det går för dottern vet jag inte men förhoppningsvis går det också bra. Det kan man kolla på hennes blogg, Verdani kallar hon sig.

Fika: Kaffe, smör, grädde och en Adventsbakelser
Och äntligen! Mina jobbarkompisar sa sig gilla den. För de kan väl inte bara säga så av artighet…
Lunch: Revben och surkål
Middag: Fiskgryta på torsk, lax, broccoli, rättika, lök, CF, saffran, salt peppar och sambal oelek (tyckte den blev för mesig utan)
Några koppar kaffe med smör och grädde och ett par ostskivor till kvällsfikat.

Lunch: Fiskgryta
Åkte till jobbet i tygskor - skitsmart, kom nästan en dm snö så det blev ingen lunchpromenad. Tog en kopp kaffe istället
Efter jobbet var jag till frissan och kapade ca 2,5 dm av håret. Räknar kallt med att gå ner i vikt av det. 
Middag: Stekt fläskkotlett med ugnsstekta grönsaker (aubergine, zucchini, paprika och lök).
Stirra sej inte blind pa vikt nu. Tanka positivt pa ork och mjuk hud och allt sant. Isbjorn tyckte ju om dej nar du var tjock ocksa, sa for honom ar det nog ingen fara och for din egen del - well, det ar ett VAL om man vill haka upp sej pa vikt hela tiden. Och inte far du val trakigare mat?
Na, sa i stort ar val allt battre? Och du ar ju smalare an tex jag :D

#112 Nu låter du som jag, va?
Jodå, allt är så bra så. Han till och med accepterade min frisyr. Jag har aldrig sett honom så smal som nu och han har aldrig sett mig så korthårig som nu. Och egentligen hänger jag inte upp mig på vikten men det skulle ändå var kul att få siffror på framgången.
Så vet jag väl inte direkt om jag är smalare än du - vi är olika formade bara. Jag hade en gång en liten dotter som sa: " Du är inte tjock, du har bara dålig amagmuskler". Det gäller ju inte dig.

Lunch: Kotlett med stekta grönsaker
Middag: Stekte bacon, köttfärs och champinjoner. Äggröra til ldet
Några koppar kaffe med smör och grädde. Ost och skinka til kvällsfikat.

Lunch: Stekt bacon och köttfärs. Äggröra till det
Några koppar kaffe med smör o grädde
Middag: Stekt fläsk, kokt, strimlad vitkål blandad med philadelphiaost,CF, lite grädde, salt, peppar och muskotnöt. Med riven parmesan, lite smör och en ynka klick tomatpuré blir det nästan stuvade makaroner.
Kvällsfika: Ca 1 dl TY med 1 msk mosade hallon
Tack för att du inspirerat mig med ord och recept! Jag kör för skojs skull ett test innan jul. Har avverkat dag 3 och vikten är + 0,8 kg, hurra!
Jag startade med ca 10 kg övervikt, så vem vet var vi landar till jul.
Jag skojar bara!!
Du inspirerar och min viktuppgång hänger ihop med östrogen, sluta röka, kortisol och säkert en hel del annat. Trodde dock inte att man skulle kunna äta varierat med lchf.
Jag har sedan många år gratinerat lax med en blandning av;
fetaost, cf och basilika som efter närkontakt med salt och peppar bredes ut över laxfiléer och gratineras i ugn. Smakar gott och är nog helt lchf när man tagit bort alla tillbehör från fornstora da'r

#116 Tack! Tänk om du kunde inspirera mig att sluta röka också
Jag funderade på det där igår, alla mina nära, kära överviktiga som inte provar lchf fast de ju ser resultatet på mig och maken. De är naturligtvis lika rädda för att lämna kolhydraterna som jag är när det gäller rökningen.
Ska testa lax med basilika också, det låter gott.

Lunch: Stekt fläsk, "vitkålsmakaroner"
Ett par koppar kaffe med smör och grädde.
Ingen lunchpromenad idag heller - skitväder
Middag: Ja, eller vad man ska kalla det. Ett par kalla, kokta ägg, några skivor kall Gustafskorv, några skivor getost med smör, TY med hallon, kaffe med smör och grädde

Fm fika: Kaffe med smör och grädde, några skivor Gustafskorv
Lunch: Grillad kyckling, skinka och ost, kaffe med smör o grädde
Middag: Ugnsfalu
Köpte billig kalvstek och har nu två i ugnen i stekpåsar. Förutom morötter, lök, lagerblad, salt och peppar hade jag ansjovis och balsamvinäger i den ena och glögg i den andra. Hoppas på goda såser.

Lunch: Kaffe med smör och grädde, ett par skivor Gustafskorv, TY, hallon, några skivor ost
Kaffe med mellanmjölk och Bregott
Middag: Kalvstek, sås på steksky, CF 41%, Philadelphiaost och en skvätt grädde, stekt broccoli, lite isbergssallad
Efterrätt: en halv avocado med majonnäs och kaviar

Blev hungrig igen så det blev två kokta ägg, kaffe med smör och grädde också innan lägdags.

+-0. Det är min viktförändring denna vecka. Jag väger mig ju varje dag och har noterat nya rekord ett par gånger men så fort det är måndag morgon skjuter vikten i höjden igen. Tråkigt, men jag vet ju att den lättare Nobban finns därinne så jag deppar inte ihop fullständigt.

Lunch: Kalvstek med stekt broccoli
Hade tärnat smör att ta med till fikat på jobbet men glömde det hemma så det fick bli extrasaltat Bregott i kaffet - lite väl salt.
Middag: Kycklingfiléer i mindre bitar "stekta" i ugn med koksfett, kokosgrädde, sambal oelek, citronsaft, spiskummin, curry, koriander, ingefära, salt och peppar.
Hyvlade blomkål med osthyvel efter tips nånstans här på KiF och kokade i saltat vatten, Hällde av vattnet och rörde ner lite smör. Skitgott!
Kaffe med smör och grädde och ett par rutor 86% choklad.

Lunch: En liten räksmörgås utan bröd. Konstigt nog klarade jag mig på det.
Tog mycket smör och grädde i kaffet.
Middag: "Fläskpannkaka"
Avocado med kaviar till kvällsfikat

Lunch: "Fläskpannkaka"
Några koppar kaffe med smör och grädde
Middag: Brynte lök och köttfärs, kryddade med salt, peppar,kanel, spiskummin, chili och en ruta choklad. Blandade i CF och åt. Behändig middag.
Imorgon åker vi till Wien. Hoppas vi hittar något ätbart där också :-)

Nu valsar jag till Wien med wienerschnitzel och wienerbröd. Och choklad!

Hemma igen. Med en ny tråd Uppåt värre :-(