Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1185 ggr
MammaA
0

Hur serverar ni övriga i familjen?

Hej

har hållt på med LCHF i en knapp månad och tycker det fungerar ganska bra. Har gått ner knappt 2 kilo och hoppas att det snart blir fler! Men mitt problem är min man och mina barn - hur ska jag anpassa maten till dem. Nu tänker ni säkert - det behöver du inte denna kost är bra för dem också och det har ni säkert rätt i, har försökt övettyga min man att följa men han vill inte. Kan inte ge avkall på sin öl etc. Problemet är då att om jag serverar väldigt fet mat hemma och han sedan varje dag dessutom äte kolhyratrik lunch och mellanmål så blir det väl ingen bra kombination. Är rädd att han ska gå upp väldigt  i vikt på detta. (Han behöver gå ner i vikt några kilo). Barnen äter ju också annan mat på dagis.

Hur gör ni?

evasch
0

Jag har skrivit om detta förrut kolla in Här #38

Sedan disskuterades det här en hel del när jag började med LCHF i denna tråden och eller i den här. Så nu är jag lite? lugnareFlört

anitakuy
0

Jag serverar min man samma mat som jag äter.Han vill gärna ha pasta eller potatis till…ujuj …jag säger som du .Han kommer att gå upp i vikt…eller ??

konichiwa-girl
0

Min man har diabetes typ 1 och är extremt kostmedveten. Han skulle gärna prova på LCHF men vill inte börja innan han har diskuterat med sin diabetesläkare.

Vi har aldrig ätit särskilt fettskrämt, inte jag i alla fall. Han brukar protestera om jag bara har använt grädde i en sås och han tycker att man kan späda med mjölk. Och nu använder jag ju fullfeta produkter, så något fetare blir det ju. Men han anpassar sig. Han tar mindre av såsen och lite mer av grönsakerna till exempel, eller minskar på kolhydraterna. Och även om vi äter fetare mat så äter vi betydligt nyttigare i alla fall, eftersom jag vill ha något tillbehör till köttet och såsen äter vi till exempel betydligt mer grönt än tidigare. Han får absolut inte gå upp i vikt, så gör han det måste vi såklart förändra på något sätt.

MammaA
0

Jag har läst tråden som du rekomenderade #1 och det är intressant med barnen. Verkar som om de tå skiftningarna bättre än vi. Mina barn vägrar äta min mat, de vill tvunget ha pasta, bröd etc och då tycker jag de ska få det. Jag vill inte tvinga på dem en kost. Så just nu lagar jag det som tillbehör till maten så då äter de HF + HC. De är ganska smala och springer av sig det mesta så jag tror inte det är ett problem (3 &5 år).

Mer orolig för min man däremot. Han vill också ha pasta eller potatis till maten. Äter alltså min feta mat med kolhydrater till. Hur ska det gå? Måste jag laga två olika rätter? Kan inte tvinga honom att äta min mat. Han stöttar mig i mitt val men har ju rätt att göra ett eget val. svårt det här!

Jennix
0

#4  Kan inte din man laga sin egen mat?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ToFat
0

Jag gör vanlig mat, fast utan lättprodukter då men jag duttar inte i en massa extra fett, och jag lägger inte till massa mjöl eller så. Till sambo + son kokas pasta, ris eller potatis. jag äter grönsaker till. Känner jag att jag behöver så kompletterar jag med lite extra fett, en smörklick, lite creme fräsch etc. På så sätt får vi alla äta det vi mår bra av.

(sambon lagar gärna mat med mjöl o pulversåser i…dessa dagar blir det lite mer smör om man säger så…o mindre av rätten som lagats..på grund av detta lagar jag oftast maten, eftersom jag är mer känslig)

Facklan
0

Jag är den som handlar så jag var "snäll" i början o köpte hem lätta till maken men ungarna fick mitt feta smör o jag körde med mellanbregott med klart framgång för maken började sakta att börja äta den grönabregotten. visst känner dom av den högre fetthalten ungarna äter mindre portioner o detta gjorde maken oxå innan har själv gick över till Lchf kosten (det tog 4-5 månader så han behövde smälta det lixom *s)

att steka i var det jag som bestämde att antingen smör eller olja

till maten gör jag pasta eller ris extra stora satser så man har det i kylen o ungarna o tidigare även maken kunde kompletera till resten av det jag laga.

Det är inte så svårt jag har gjort goda alternativ men mina ungar är mest protein ätare så mina uppstekta grönsaker är inte så poppis ..

Det jobbigaste är att få barnen att köpa dom vattninga såserna eftersom jag gör typ samma som innan men utan att re dom (är det så man säger ? att inte använda redning )

fikorna är ju inte alls samma som förr men alla mår bra av att slippa socker höjningarna !

Pannakotta är för tillfället det mest poppulära i "fika"

Lycka till !!

Maerion
0

Ville bara berätta hur det blivit för oss.

Min man ville först inte heller vara med men när han såg att jag mådde så mycket bättre ville han också försöka. Han höll ut i tre veckor tror jag det var. Gick ned sex (välbehövliga) kilo och började sen sakta men säkert äta som vanligt igen. Iofs har han helt slutat med socker i kaffet men dricker cola ibland och äter varje dag bröd, ris och pasta. Summa summarum så har han inte gått upp utan fortsatte ned ytterliggare två kilo och ligger nu still. Nu lagar jag nästan all maten så det blir ju bara fullfeta alternativ och mycket smör och grädde i maten. Barnen äter det de känner för. Ibland blir det bara protein och fett och ibland bara kolhydrater och fett. De var riktiga spinkisar när jag började LCHF för nio månader sedan och är det fortfarande men lilltjejjen, 3 år, har hoppat upp en kurva både på längden och på vikten hos BVC. Detta kanske hon gjort ändå för hon har tidigare legat två under "normalkurvan" och jag är lång, 176 cm, och storebror också så anlagen finns där men jag tror fullt och fast på att detta är riktig kost även för barn. Vi har även slutat med smakförstärkare och försöker laga det mesta från grunden.

Jag tror alltså inte på att din man och barn kommer att lägga på sig fett om de äter din mat + kolhydrater. Annars lät ju ToFats alternativ rätt bra. Att du i din mat lägger till extra fett.

Lycka till!

Icegirl
0

Nu är det bara min man och jag hemma. Han är snäll och äter samma som jag samt lagar också mat som jag vill, d v s med LCHF-ingredienser. När min pappa är hos oss - visserligen diabetiker 2, men han vill inte vara utan potatis, pasta, bröd - då kokar jag en och annan potatis till honom. Nu har jag ätit LCHF i snart 3 veckor och jag mår hur bra som helst. Känner att jag kommer att forsätta - även om det är omak ibland att laga 2 olika tillbehör till maten. Ska se om jag lyckas övertyga min man helt - han har inte släppt brödet. Nu har han inte så mycket övervikt som jag och även ett rörligt jobb, så han klarar säkert mer kolisar än jag.

Anders-S
0

Tror inte det fungerar särskilt bra att laga olika mat.  Räcker det inte med att de äter annan mat utanför hemmet.   Om man satsar lite extra på goda förrätter, grönsaker med lågt kolhydratinnehåll som tillbehör, sallad och ost som avslutning så blir det naturligt att alla äter samma mat. Lågkolhydratöl och citronvatten.  Köp inte hem något som inte stämmer med den kost du vill äta så finns det bara inte hemma och det blir ingen onödig diskussion.

MammaA
0

Tack för allt stöd och tips! Jag försöker göra en fetare sås till mig och på så sätt blir deras variant lite mindre fet.

Låter så enkelt ni som säger att de får äta det som serveras och att inte köpa hem. Men min man köper såklart hem bröd, cola och öl om inte jag gör det för det vill han ha. Och mina barn gråter om de inte får yoghurt med flingor till frukost och om de inte får sina makaroner. Känns inte rätt att utsätt dem för det. Tror det är bäst för mig att lägga till extra fett till min mat och så får de gå över till min mat när de vill.

Aniara4
0

Min sambo och jag turas om att laga mat, och då tar vi hänsyn till varann. Dvs, när jag lagar mat kokar jag potatis eller ris till honom (i undantagsfall pasta), och när han lagar mat ser han till att det är nåt som jag kan äta, gör kryddsmör osv. När jag handlar köper jag frukt och söt yoghurt till honom, men chipsen får han tamejfasen köpa själv!

Men det är såklart skillnad om man har barn. Vuxna människor får ju ta ansvar för sig själva och vad de äter, medan man kan och ska bestämma åtminstone delvis över barn.

Konstigabaralillajag
0

Här hemma lagar jag i stort sett all mat, men det är för att jag är hemma. Jag lagar mat till hela familjen och så får de äta pasta eller potatis till. Jag lagar inga separata måltider alls. Men det händer att den övriga familjen önskar tex pannkaka eller ngt annat och då gör jag det till dem och ngt annat till mig…

evasch
0

# 12 Jag tror på det du säger att ta hänsyn till varandra, jag vill att min sambo ska tänka på mina behov, och då är det inte mer än rätt att jag tänker på hans. Har vi mkt stekta grönsaker till kött t.ex. så hoppar han gärna över potatisen, men han skulle aldrig äta köttfärsås utan spagetti :o)

Mina barn har gått igenom flera olika sorters dieter, jag varken vill eller kan tvinga dem att följa mina olika direktiv. Det jag ser som väldigt positivt efter min kostomläggning är att det finns mkt grönsaker på bordet, så jag tror fetthalten jämnar ut sig även med lite fetare produkter. Sedan vill dom absolut fortfarande ha lättmjölk *suck* så det har jag börjat köpa igen

lkn02001
0

Barnen måste man naturligtivs ta hänsyn till,men din man är ju vuxen och kan ta ansvar själv.

När jag började äta såhär så lagade jag i stort sett all mat, då sa jag att jag lagar maten såhär vill du äta nåt annat eller ha något annat till får du fixa det själv. Han åt snällt som jag. Nu har vi byt tjobb och sambon lagar rätt ofta mat, han har dock fortsatt att laga den mat jag äter (och han också nuförtiden). Ibland kokar han lite pasta till sin matlåda dock.

Min dotter har aldrig varit fötjust i potatis och pasta, hon äter det tydligen på dagis dock. Jag brukar fråga henne om hon vill ha när jag lagar maten, vill hon inte gör jag inte i ordning något  och vill hon så gör jag det till henne (fast det är sällan hon äter det ändå).

Däremot är hon en godis och bullfantast, så där får jag se upp och begränsa men inte förbjuda.

evasch
0

#15 Tur att mannen inte började laga HCLF mat då ;)

lkn02001
0

dåhade jag ju fått laga min egen mat!:)