Tips på lunch/ middag för släktdag...
Skall anordna en släktdag på lördag och har från flera släktingars håll fått ta emot pikar under det gångna halvåret eftersom jag gått ner i vikt och de tror att jag svälter mig eller enbart proppar i mig smör…skulle vilja imponera med god mat och sådär i förbifarten tillägga att det är på sådan mat jag gjort min viktgång och alla andra hälsovinster. Har ni några pra tips på utsökta och LÄTTLAGADE luncher middagar för ett 15-tal gäster…lägg gärna in länkar till recept!
Kram
Grilla? Om ni kan vara ute? Då finns ju massor att välja på. Kött, fisk, kyckling o s v.
Tillbehören kan ju vara cole slaw, eller andra goda majonnäsguckor och -röror. Tzatziki gjord på creme fraiche t ex.
En fräsch grönsallad med oliver, rödlök och fetaosttärningar.
Brie, nötter och liiiiiiiiiiiiiiiiite mörk choklad till "efterrätt" kanske?
Lycka till!
Eller nån slags gratäng? En kompis gjorde en jättegod med laxbitar och sen en sås med CF, grädde, smör och kryddor. Jättegott och fett. Skippa alla kolhydrattillbehör och servera med grönsaker istället.
Panna cotta till efterrätt…
Den här är aldrig fel. Jättegott och lättlagad.
Det finns massor med receptet på forumet, bara att skrolla bland dem.
Efterrätten brukar ofta bli en frusen Philadelphiatårta gjort på
3 ägg
3 dl grädde
200gra philadephia ost
(2 dl socker) eller lite sötningsmedel
Vaniljpulver
Vispa vitorna hård, vispa grädden, och till sist vispa gulorna med sockret, vaniljen och osten . Blanda allt försiktigt och frys minst 3 timmar. Använd en form med löstagbar botten. Låt tårtan står i kylen en timme före serveringen så blir den helt lagom mjuk.
Jag brukar ha hallon till. Denna tårta har alla gillat.
Lycka till!

Tips på förrätt jag bjutit på en gång. Lättlagat, gottinamnam och ser lite avancerat ut.
(håller f ö med Mervi - den gratängen är vansinnigt god!)
Tusen tack ni alla!!! Här skall imponeras stort!!!
:)

Grillat har flera föreslagit, med tilltugg:
- Parmesanost
- Proscutti
- Oliver - många sorter
- Tomatsallad med mozarella
- Olika kryddsmör
- Broccoli
- Blomkålsmos
- Salamikorvar
- Chorizo
- etc
- Många små tilltuggsrätter imponerar alltid!
- Beasås
Om du ska laga till många är ju grillat lite besvärligt - så nedan lite ungsrätter:
- Rostbiff
- Revbensspjäll
- Fläskarre (lätt att laga i förväg och servera kallskuret)
- Laxsida på saltbädd - mycket delikat och lätt att laga
- Entrecote blir bra hel i ugn
Förätter:
- Räkor
- Böckling
- Ål
- Rökt makrill
- Lax
- Sill
- Ägghalvor med majonäs och räkor
- Nu börjar jag bli hungrig..!
- Revbensspjäll i ugn