Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1049 ggr
shark56
0

Värvat Läkare?

Nu ska ni få höra.Skrattande

Jag tror att jag värvat en läkare till att äta LCHF. jag var på min årliga hälsokontroll igår, läkaren mötte mig med,

-Vad smärt du blivit, vad har du gjort? Jag förklarade att jag sedan vi sågs senast ( 1 år ) gått över till att äta LCHF och gav läkaren en kort föreläsning i kostmodellen samt hur kolhydrater och fett påverkar ämnesomsättningen.

Läkarens svar var efter min föredragning,    

-Ja du har då verkligen läst på, ge mig exempel på vad du äter. Läkaren fick några matexempel och svarade att,

-Det var riktig Grabbmat, låter gott.

Läkaren undrade om det fanns något kostprogram läkaren var intresserad av sättet att äta, så jag gav läkaren länkar till AD bloggen och Kostdoktorn.

Läkaren kommentar var - Ja du ser att man behöver gå ner lite.

Hur  gick det med mig då?

Jo, mitt höga Blodtryck har jag blivit friskförklarad från medicinen utsatt (borttagen), viktnedgång 12kg, midja -17cm, upphört att snarka, har över vintertid ingen astmamedicinering (bra Peff värden), mycket sällan sjuk (vad jag kan minnas noll sjukdagar detta år) blodsocker 4,4 övriga prover inväntas.

Vi hade även ett resonemang i om proverna skulle innefatta blodfetter, då jag meddelade min ovilja till att om det visar sig att något värde kunde visa sig högt att inta statiner. Och varför jag inte ville äta statiner så uteslöt läkaren detta prov.

Läkeren önskade mig lycka till på det nya året. Och jag detsamma till läkaren. 

Under besöket fick jag alldrig förmaningar om något felaktigt i sättet att äta.

Rapporterar shark56 Skrattande

UBCL
0

Underbart! Både att du hittat rätt och har en klok läkare!

Kolla gärna på min tråd om lista på husläkare som gillar LCHF.

HUSLÄKARE – Lista på Kolhydr…

Marylojs
0

Underbart att höra!

MaMaMade
0

Det var roligt att höra, shark56! Glad

tinaoskarsson
0

Kanoners!!

lime44
0

Kanonbra, både dina resultat och läkarens reaktioner. Grattis!

Jg har bara hållit på i 2 veckor, men gått ner 3,7 kg. Det har aldrig hänt med vare sig GI eller WW, även om jag med WW lyckades gå ner en hel del för många år sedan.

Jag går på blodtrycksmedicin, har något förhöjt Blodtryck. Men nu har jag känt yrsel vid några tillfällen. Undrar om det är så att blodtrycket sjunker med denna dieten. Eller är det blodsockret som sjunker för mycket, med tanke på mitt LILLA kolhydratintag.

Ska beställa tid hos min läkare, men vill vänta några kilo till!

MaMaMade
0

lime44; Kolla blodtrycket så att det inte har gått ner o du fortsätter m medicinen i onödan. Kan väl inte vara bra?

mommo
0

Men hur är det tror ni, jag har haft alla värden bra förrän jag började med lchf, men nu är jag rädd att kolesterolet kan ha höjts. Kan det vara så att när man äter en massa ägg, och om så skulle vara, är det någon fara på taket så länge det bara är fråga om kolesterolet, dvs alla andra värden är braOskyldigGenerad?

Margareta
0

Toppen shark56 - snart har vi vår lista på LCHF-läkare om det fortsätter så här!

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnaCathrina
0

Härligt att det går så bra för dig och kul med en läkare som tar till sig.

[Karro]
0

men vänta nu! allt kolesterol är väl inte farlig?! eller hjälp mig någon vis!  *ropar på Pasi ut i cyberrymden men vet att inget svar kommer*

magma
0

Grattis! Både till alla positiva förändringar, men också till att ha hittat en så öppen läkare:)

[Karro]
0

oooh glömde! självklart GRATTIS och visst är det skönt att få över en på den rätta sidan om kolhydratträsket :-)

shark56
0

Tack för alla uppmuntrande inlägg.

Provsvaren har landat, ett brev med den korta formuleringen:

Alla blodprov normala.

Bra va?

ebet
0

Jag hade min årliga besök hos reumatologen. Han frågade hur min Chrons mådde, då berättade jag om kosten, som han aldrig hört om förut.

Han fattade direkt att det hjälpte mig, och han skulle rekommendera det till andra patienter.

Lämnade 'LCHF på tre minuter' till honom, så jag hoppas att många andra stackars lidande kommer att få hjälp gm min läkares öppna sinne.

Visst är livet härligt ibland!

MaMaMade
0

#14 *Superhärligt*!  Skrattande

shark56
0

Ja visst är det härligt att även de som vet inte vet allt och kan ta till sig ny kunskap.

Grattis.