Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2646 ggr
sallys
0

Hur mycket fett?

Jag förtår att det är individuellt, men finns det ngn form av rekomendation vad man ska få i sig på en dag i ex.vis gram, dl, o.s.v Jag håller som bäst på att ställer om mina matvanor från light produkter till detta alternativ. Det har gott bra så här långt, men denna fundering dyker upp ibland om jag tar i för mycket eller för lite. Jag steker alltid i smör om jag steker, har oftast i 1 dl grädde eller cremefrech, även 1-2 dl ost om det är sådan maträtt. Hur ser det ut hos er?

nyfikenA
0

Jag försöker få i mig så mycket fett som möjligt helt enkelt. :) Har nyligen beställt hem kokosfett som jag använder i té. Äggmjölk dricker jag till lunch varje dag, i den sätter jag …ungefär 30-50 g osaltat smör.

Välkommen hit förresten om du är ny på sidan. Glad

LillaMe
0

Generella råd är väldigt svåra att ge. Vissa går ned i vikt när de vräker på med fett, andra måste vara mer restriktiva. Ofta har jag hört sägas att ju mer övervikt desto mer fett bör man äta.

Man kan använda sig av Skaldemans ratio för ett riktvärde. Då ska mängden fett överstiga mängden kolhydrater och protein tillsammans. Då kan du kolla en dags matintag på t.ex. minmat.se. Men detta är ett minimiintag av fett. En annan viktig regel är ju att man ska äta tills man blir mätt och äter man lagom med protein och minimalt med kolhydrater så är det ju bara fettet som återstår för att mätta.

Jag skulle tro att allt från 100-300 gram fett per dag är normalt.

andreas0
0

Det finns flera olika sätt att räkna om man vill hålla på med det. Jag ska försöka beskriva dom vanligaste.

Energiprocent: runt 70-75% fett, resten så mycket protein som möjligt och dom få kolhydrater man får i sig. Tänk på att energiprocent inte är samma som viktprocent, utan kräven en mer avancerad formel för att räkna ut (men dom flesta näringsprogram använder sig av det, och det brukar ofta stå anvgivet i olika tabeller). Självklart är siffrar väldigt generell och individuell, så du får experimentera och hitta en nivå som passar dig.

Skaldeman ratio: fett / (protein + kolhydrater) i gram ger skaldeman ratiot. Har man ett skaldeman ratio på 1 (brukar skrivas som 1:1) så har man lika mycket fett som dom övriga komponenterna tillsammans. ca 1:1 är rätt bra att lägga sig på som nybörjare, det motsvarar 70 energiprocent fett. Om man vill lägga sig lite striktare så kan man lägga sig uppemot 1.33:1 vilket kan ge något bätttre resultat på viktminskning. Själv ligger jag väldigt olika, vissa dagar så lågt som 0.8:1, andra så högt som 2:1. Fast det är inte ofta jag bryr mig om att räkna, ma får ganska snabbt en bra känsla för hur man bör äta. Hoppas du förstår min förklaring. Vill du veta mer så läs skaldemans första bok.

Det tredje alternativet är att ta så mycket protein så att det blir någnstans mellan 1-2 gram protein per kroppsvikt på en dag, sedan så tillsätter man fett tills man blir mätt. Detta är lättare att göra en uppskattning på, och man slipper hålla på att räkna en massa.

Vad gäller antalet kolhydrater så är det bäst att välja ett antal gram (20-30 någonstans är väl bra att börja på) och sedan kolla upp så man inte kommer över det. Om man läser förpackningar alternativt slår upp i tabeller så lär man sig rätt snabbt vad man klarar av och vad man inte klarar av, och klarar sig utan att behöva ens kolla efter ett tag. Kolla upp hur mycket du kan äta av olika saker utan att nå upp till gränsen, och hur mycket du kan äta om du kombinerar olika saker.

Tänk på att kött och andra livsmedel innehåller både protein, fett, och en vatten. Så du kan inte räkna 100g kött som 100g protein, utan kolla upp i någon livsmedelstabell. En jättebra sådan finns på finska motsvarigheten till livsmedelsverket (sidan är på svenska).

Jag vill också säga att man inte alls måste räkna, dom flesta gör det inte, och det går utmärkt ändå. Jag själv räknar någon enstaka gång ibland för att jag är nyfiken. Det kan ju vara bra för nybörjare som undrar ungefär hur man ska äta. Bäst kontroll får man nog av att kolla på skaldeman ratio och mängden kolhydrater i gram. Det är rätt enkelt, och då har man koll på allt.

sallys
0

Tusen tack alla för de goda råden!!

Ta-Co
0

Hejsan! Jag har en (fånig?) fråga. Jag trodde att man skulle försöka få i sig så mycket kött som det gick. Nu är jag ingen storätare av mat överhuvudtaget, antagligen äter jag för lite mat, jag tycker det är svårt att få i mig fettet trots att jag äter sallad till vilket hjälper en hel del.

Jag har skaldemans GI-Noll! och enligt boken ska man äta stora biffar men nu när jag läser här verkar det som att det inte är så bra att äta massor med kött och att fettet är viktigast. Har jag fattat fel? Borde kanske läsa om boken från pärm till pärm igen…

Boken är superbra! Skulle aldrig vågat ge mig in på den här kosten annars så tusen tack Sten-Sture!!

andreas0
0

#5, kött är jättebra att äta, dom flesta köttsorterna innehåller rätt mycket fett. Det är bara om man äter magra köttbitar som sman behöver tillsätta. Vill du veta mer om detta så läs även skaldemans första bok (med titeln Ät dig ner i vikt) som går in lite djupare på det här området.

Ta-Co
0

Tack så mycket för ditt svar!

Okej men hur ska man veta att man får i sig tillräckligt med fett? Jag tycker det börjar nästan "växa i munnen" när jag äter fett. Är det bara att tvinga sig och på så sätt vänja sig eller finns det några andra knep?

Jag slutar äta så fort jag känner mättnadskänsla och jag har svårt att äta om jag inte är hungrig men det gör att jag istället blir suget på sötsaker. Åt ni i början på regelbundna tider? I boken står det att man ska äta när man blir hungrig (oavsett när det är) men det är svårt att bli hungrig på denna kost Glad

andreas0
0

Man måste inte tvinga i sig en massa fett. Tar du t.ex. en fet gräddsås eller liknande till köttet så har du fått i dig tillräckligt. Använd mycket smör när du steker. Fläskkotletter och annat kött med synligt fett kan du äta som det är utan extra fett.

Wildrat
0

Jag har svårt att få i mig fettet om jag äter helt utan grönsaker men tänk på att grönsakerna ska vara mer som en krydda.

Köttfärs är fett utan att det märks så mycket, har du dessutom tex en ostfyllning och fet sås till och kryddar med lite grönt så är det inga problem att få i sig mycket fett.

Sockersuget kommer av att du äter för lite. I början är det svårt att känna riktig hunger och mättnad därför är det bra att tex registrera sitt ätande på minmat.net. Då ser man hur man äter och om man får för lite eller för mycket av nånting.

Dessutom är det bra att hålla koll på kalorierna MEN bara för att se att man äter tillräckligt mycket. Jag mår dåligt om jag äter mindre än 1500kcal om dagen vilket är ganska lätt att göra med denna mat.

Om du redan äter tillräckligt mycket så försök bota sockersuget med något fett, ostrullar med smör till exempel eller the/kaffe med grädde och kokosfett eller äggmjölk-grädde eller smör.

andreas0
0

#9, Var har du hört att lite mat ger sockersug? I början kommer väl sockersuget hur mycket man än äter? Eller har jag missat något?

Ta-Co
0

Jag provade laga äggmjölk-grädden igår, tyvärr var det ingen höjdare och det gav en konstig smak i munnen. Jag provade ett recept jag hittade här med 2 äggulor, 1dl kokande vatten och 75g smör som jag smälte med vattnet och använde mixer. Jag smaksatte med hallon och lite vanilj.

Ostrullar kan jag prova! Jag är inte så förjust i ost på maten, bara i mycket små mängder men en ostrulle med smör på har jag aldrig provat.

Jag var in på minmat.net men det verkade krångligt. Kanske man bara behöver öva lite och lära sig.

miagumman
0

Håller med om att minmat.net verkar krångligt och jag har inte heller kommit igång med att använda den….Om jag tex äter kotletter och broccoli då måste jag ju veta exakt vad allt väger först för att kunna beräkna alla värden. Jag äger inte ens en våg och hatar att hålla på och väga maten….men men, det är väl jag som är för lat helt enkelt för att sätta mig in i det….Nu äter jag "på en höft" och hoppas det funkar och är rätt, känns rätt i allafall!

Ps: jag gillar inte heller äggmjölken, urk!!  Har knappt vågat erkänna det för alla andra här inne höjer ju det till skyarna! Skrattande

Ta-Co
0

#12, Skönt att höra att det inte bara var jag som tycker det om minmat.

När jag läste GI-Noll! så tyckte jag det lät riktigt bra. Han har en mer "mjuk" inställning till att krångla till saker och ting och det gillar jag skarpt! Blir det för krångligt så tröttnar man oftast. Jag tror att det var felet jag gjorde när jag provade det första gången, jag tog det på för stort allvar, jag ville vara så seriös som möjligt. Nu när jag läser här så fastnar det bättre som t.ex. "Ta det som finns i kylskåpet och sätt på ost/grädde/majonnäs." Det här är ju som sagt ingen diet som man håller på med några veckor/månader utan det ska ju vara för livet.

Frualbertsson
0

Här är en till som inte kan med Minmat. Allt vägande och krånglande…. nej jag äter som jag gör. Vore i och för sig kul att se en dags innehåll, men det kommer inte på fråga att jag sätter mig med det ;-)