Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 10160 ggr
NancyAlke
2007-03-01 14:08

Nancy här!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har skrivit här inne som NAan tidigare. Eftersom man inte kan ändra användarnamnet och jag inte vill vara anonym, så gör jag helt enkelt en ny profil. Jag känner att ju flera som går ut i etern utan att vara anonym desto bättre…

På andra forum har jag redan bytt användarnamn, utom på diabetesforumet där jag fortfarande bara heter Nancy… men jag har ju inte världens vanligaste namn, så ni fattar säkert att det är jag ändå Skrattande

För er som missat det så kan jag kort berätta…

Jag började med LCHF i oktober 2006, då med en startvikt på 98 kilo. Jag hade en väldigt strulig typ 2 diabetes i kombination med Crohns sjukdom. 15 kilo av de jag hade då, lade jag på mig under 2006 när jag först gick på kortison ett halvår, och sedan strulade med insulininställningarna. Det första jag fick göra när jag började äta LCHF var att med Annica D:s hjälp plocka bort måltidsinsulinet.

Mitt Lowcarbande under 2006 gick mest ut på att lära mig hur saker och ting funkade, och hur min kropp funkade fram för allt. Någon viktnedgång såg jag inte till, utan tvärt om… vid nyår vägde jag 103 kg. Jag började under november att träna upp min kondition så att jag klarade att gå de 3 kilometrarna till jobbet, och från början av december har jag gjort den promenaden varje arbetsdag.

Efter nyår rasade jag i vikt och landade på 96 kg… alltså två kg under startvikten. Konstigt nog låg midjemåttet kvar på det samma.

I mitten av januari fick jag kontakt med Andreas Eenfeldt på diabetesforumet. Med hans goda råd till hjälp, trappade jag ner insulinet och blev på tre veckor helt insulinfri.

Nu i början av mars så står jag kvar på 96 kg, midjemåttet är det samma som när jag startade och jag dras med ett konstant illamående sedan en par månader tillbaka. Jag kommer inte att börja äta "insulinkolhydrater" igen, men måste kanske börja experimentera med lite andra intag… för det funkar ju lite dåligt att må så här…

Annons:
mezza
2007-03-01 18:59
#1

Hej Nancy!

Trist att må illa…

hoppas du kan trixa till något..

Kul att läsa din historia.

Jag trixar just nu med olika kolhydrater… yoghurt provar jag nu det är gott och inte får jag sug men jag har en känsla av att jag går upp i vikt å andra sidan……

Mervi
2007-03-01 19:16
#2

Välkommen Nancy. Jag har läst lite på diabetesforumet  tidigare. Känner igen dig därfrån. Hoppas du snart börjar må bättre.

NancyAlke
2007-03-01 20:47
#3

Det är klart att jag blir bättre… önskar bara att det blev snart!!! Flört

Min tarmsjukdom, som är kronisk, gör att jag periodvis inte kan äta mjölkprodukter över huvud taget… Men just nu är jag i alla fall inne i en period när jag tål dem, och då passar jag på… för jag älskar allt från grädde till ost. Jag försöker att äta saker med mindre laktos, för att förhoppningsvis få behålla möjligheten till mjölkprodukter ett tag till. Kommer alltså att testa turkisk youghurt till frukost ett tag… åsså ska jag få någon sorts bröd vid kvällsfikan… så ska vi se om min kropp börjar acceptera att det är gott med mat igen.

Ställde mig på vågen i morse, och den visade på 95,1… bottennotering alltså Skrattande  Det vore ju trevligt om jag kunde få nåt positivt ur det här måendet i alla fall… 

Jag glömde att berätta om mitt första mål… Jag vill komma under 90 kilo innan det är dags att plocka fram sommargarderoben! (bor ju i en del av landet där det ibland inte sker förrän typ i juli Skrikandes)  Gick ju upp det mesta i höstas, så jag fick köpa en massa nya vinterkläder, inte ens jackan gick att stänga!!!  Nu hoppas jag att jag ska slippa köpa en ny sommargarderob också… jag är ju så knäpp så jag hatar att shoppa  (även när jag är smal).

NancyAlke
2007-03-21 23:32
#4

Måste ju berätta att jag inte mår illa längre… inte så ofta i alla fall. Det är fortfarande många saker som jag inte kan äta… caviar, majonnäs och skaldemanbiffar t ex…   Jag ökade både kolisar och fett, dessutom minskade jag saltintaget… och allt löste sig direkt. Jag tror faktiskt att min turkiska yoghurt med grädde till frukost var räddningen, en klart bättre start än nötbröd om man säger…

Vikten var i dag nere på 94,5… liiite långt kvar till sommargarderoben… men i Östersund har vi ju ofta snö till midsommar… så jag tar det lugnt.

Ska på min första date efter min skillsmässa också… Tror faktiskt att det finns mera än ämnesomsättningen som behöver få sitt… för att kroppen ska må bra …

Doc
2007-03-21 23:47
#5

Tror jag med! Glad

Lycka till…

[Saiva]
2007-03-21 23:47
#6

Skönt att det löste sig med illamåendet Nancy! Skrattande

Kör hårt! Cool

Annons:
magma
2007-03-22 00:03
#7

Härligt Nancy, skönt att du mår bättre! Och lycka till med dejten:O)

birmalover
2007-03-22 08:09
#8

Va bra att illamåendet gett med sig. gå på date vad spännande.Skrattande Ha det bra

Mvh Cecilia

Mervi
2007-03-22 08:25
#9

Jätteskönt att ditt illamående lugnat sig. Glad

NancyAlke
2007-03-22 12:34
#10

Nog är det väl typiskt… min date rapporterade influensasymtom igår!!! Har inte hört nåt, men jag misstänker att det blir inställt Gråter

Måste börja bearbeta nån arbetskamrat nu… för min kropp var inställd på vin ju….

elenor
2007-03-22 18:45
#11

Det ska bli väldigt intressant att se hur det går för dig att äta HF Nancy.
Det jag hittills vet om Crohn´s sjukdom är att det blir mycket bättre om man håller nere fettintaget. Det passar ju inte riktigt in med den här kosten, men numera får man ompröva en massa gamla antaganden.
Vem vet, det kanske går att få det att fungera om man samtidigt tar bort kolhydraterna. Det finns väl inte precis någon bra förklaring till Varför man får Crohn´s. Det kanske helt enkelt är en reaktion på för mycket kolhydrater!
Glöm inte att fortsätta berätta hur det går!

Hoppas att du får med dig någon ut och ha litet roligt i alla fall, även om "daten" blivit sjuk!

Blir det GIII? Cool

magma
2007-03-22 21:20
#12

Elenor: Jag gissar att orsaken till att Chrons anses bli bättre av fettsnål kost, är att är fett i samtidigt med kolhydrater är en särdeles dålig kombination. Nu är ju Ulcerös kolit något helt annat (tror jag), men många med den typen av problematik blir besvärsfria med en strikt LCHF-kost.

elenor
2007-03-22 22:18
#13

Magma, nej det är inte samma sjukdom som Ulcerös colit, även om symtomen kan likna varandra -ofta svåra diarréer.

Ja, jag vet ju faktiskt inte om Crohn´s sjukdom kan bli bättre av fettsnål kost, eller om det bara är symtomen som blir mildare. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara samma sak.

Utan tvekan önskar den som har svåra skov av Crohn´s att diarréerna dämpas, vilket de brukar göra av fettsnål kost och alkohol! Ingetdera är ju vidare hälsosamt, som vi vet!

Det verkar som tarmen inte klarar av att bryta ner fettet och därför blir det häftiga diarréer - men att alkoholen kan ta över nedbrytningen och då uppstår inte diarréer. 
Det ska bli mycket intressant att se om LCHF-kosten kan förändra denna oförmåga att bryta ner fettet!

Annons:
magma
2007-03-22 23:52
#14

Hoppas det, lycka till!

NancyAlke
2007-03-23 12:43
#15

Hej Elenor! Lite nyfiken blir jag allt… både på dina kunskaper om crohns och om Östersund Räcka ut tungan

Jag har ju ätit denna kost i sex månader nu (snart i alla fall) och inte märkt att den påverkar min Crohn negativt. Tyvärr (konstigt ordval kanske) så började jag med Remicadebehandling strax innan jag bytte kost, så det kommer aldrig att gå säga varför jag blev bättre… Jag gick ur skov en par månader innan jag gjorde kostomläggningen så det var Remicadens förtjänst… men jag vet inte varför jag fortsätter att vara frisk…  Så länge jag inte är i skov så spelar ju inte kosten någon roll, det är ju när tarmen är inflammationsangripen som man kan behöva dra ner på fettet… och det slipper man ju om man kan hålla sig ur skov.

Jag tror inte att man kan bota Crohns med denna kost eftersom sjukdomen är kronisk. Jag tror inte heller att man kan äta denna kost fullt ut när man är i skov. Däremot tror jag att man kan undvika skov, eller förlänga tiden mellan dem, med denna kost, eftersom kroppen blir stark och för att kosten är inflammationshämmande.

Många Crohnspatienter är ju Remicadebehandlade och dess biverkningar tror jag också att denna kost kan påverka. Ett exempel är influensa… Jag brukar alltid bli förkyld eller åka på den riktiga influensan den här årstiden… I år tyckte min allmänläkare att jag skulle vaccinera mig, eftersom jag var i dåligt skick… Min magdoktor däremot, sade ifrån, eftersom den inte var bra i kombination med Remicaden…  Jag räknade kallt med att bli jättesjuk i år eftersom jag alltid får nåt och remicaden ökar risken för det och dessutom visste jag ju att remicaden skulle göra att jag blev sjukare än vanligt….  Nu har min mamma och mina bägge barn varit ordentligt sjuka i influensan… men jag… ja, jag knallar på och håller mig frisk jag…

NancyAlke
2007-03-23 12:47
#16

En sak till som jag tror  påverkar min Crohne positivt är ju att jag slipper alla mina IBS besvär! Att ha en ständigt irriterad tarm gör ju säkert att det är lättare att gå in i skov… dessa problem är helt borta… De enda gångerna jag känner av magen är veckorna innan Remicadebehandlingen.. och det är ju säkert crohn som spökar… även om proverna brukar vara normala…

NancyAlke
2007-03-23 12:50
#17

Jajustja!!!  Daten… han fick influensa dagen före ….  Får väl rekommendera LCHFkost för immunförsvaret Räcka ut tungan 

 Har kanske en ny date på lördag…   här är man på G Räcka ut tungan

birmalover
2007-03-23 13:07
#18

Skrattande

elenor
2007-03-23 14:04
#19

#15 Nancy

Åh, det är inga konstigheter! Min förre man har Crohn´s, så jag har levt nära de problemen i 35 år!
Både en av våra döttrar och min syster har fått operera bort tjocktarmen på grund av Ulcerös colit, så den sjukdomen har jag också fått oönskad insikt i.

Man får onekligen tankar om, att kanske en alltför stärkelserik kost orsakat obalanser, som ligger bakom båda tarmsjukdomarna!

Medicinen Remicade har jag däremot inte hört om tidigare.

Är uppväxt i sydöstra Jämtland och har bott på Frösön i 30 år. Flyttade därifrån till Skåne 2001.

Det låter bra, att du kan tåla fettkosten mellan skoven och hoppas att din teori om ett förstärkt immunförsvar är riktig, för då finns ju ett stort hopp om bättring!
Det skulle ju vara fantastiskt om det går att hålla sig besvärsfri på det sättet.
Du får hålla oss underrättade!

NancyAlke
2007-03-23 14:27
#20

Jadå elinor, jag håller er uppdaterade!

Remicade är ett preparat som påverkar immunförsvaret rejält, och det är väldigt potent mot både Crohn och Ucelös… även reumatiker får detta preparat. Det ges i infusioner med intervaller av ca 8 veckor. Nackdelen med det är att det har väldiga biverkningar  och är på listan över de 10 läkemedel som orsakar flest dödsfall under behandling. Áv den anledningen vill man ju testa allt annat innan… jag opererades inte… men allt annat testade dom…

Annons:
NancyAlke
2007-04-04 17:23
#21

Har idag avverkat en Remicadeinfusion… det är alltid lite otäckt, men samtidigt får man ju en hälsokontroll…

Jättepositivt var att jag fick träffa en annan gastroläkare i dag, han var jättepositiv till min kost, tyckte att det var väldigt bra att jag kunnat sluta med insulinet och att jag kommit igång att röra på mig…fick så klart beröm för rökstoppet också… För första gången fick jag verkligen känna att jag hade läkaren med mig, och att han verkligen tyckte att jag gjort det bra hittills… Han hade lite svårt att föstå hur min allmänläkare resonerat i allt… men vem har inte det? Eftersom mina morgonsockervärden fortfarande ligger lite högt och jag har mått lite mysko, så skrev han ut metformin till mig. Min allmänläkare sa ju att jag inte skulle äta dom p g a min magsjukdom, denne läkare sade att man visst kan få diarréer av dem, men dom beror på att tarmen inte kan ta hand om kolhydrater… å det är ju lixom inte nåt problem hos mig!

Nu får ju inte allt vara bra så klart, det ska ju alltid dyka upp negativa saker också…  Den första är väl att den underbare läkaren bara jobbar tillfälligt till sista juni (hinner träffa honom en gång till) sedan har jag min gamle läkare tillbaka… han som inte vill diskutera min kost över huvud taget. Han kommer att få frispel när magdoktorn har skrivit ut Metformin, han är nämligen väldigt noga med att rätt läkare har hand om rätt saker… eller hur det var….

Mitt Blodtryck låg högt, hade 150/90 å det är ju ingen höjdare, mitt blodsocker har också legat lite högt, så det är ju ingen bra kombo…  Det togs ett Hba1c också, men jag har inte fått svar på det ännu…

När jag skulle på med kläderna i morse så kändes det väl trångt runt magen… ställde mig på vågen… 100,1!!!! Det är ju bara en par veckor sedan jag var nere på 94,1…  Ännu mera konstigt är att mina fotleder inte är svullna… det brukar dom vara ibland. Läkaren förstod inte heller riktigt vad som hänt… vi bestämde att jag skulle avvakta och se om det vänder, och så ska jag kolla blodtrycket igen om en par veckor…

Jag bestämde mig ju tidigare för att strunta i om blodsockret åkte lite av yoghurt och grädde… men nu är det kanske läge att sluta med dem då, för det här går ju inte…

Doc
2007-04-04 19:47
#22

Metformin låter som en utmärkt idé för din diabetes! Hoppas magen tål det, eventuella besvär därifrån brukar vara övergående. 100 i vikt var det efter remicadebehandligen? Annars verkar det ju väldigt konstigt…

NancyAlke
2007-04-04 20:11
#23

Hej Doc… jo, det känns som en bra lösning att prova Metformin… det föreslog du förut en gång… så det var därför jag passade på att fråga magdoktorn… Flört Fick lite funderingar bara… Han sa att jag skulle ta dem till frukosten och middagen (2x500 mg) i början, och sedan tre gånger om dagen om det verkade behövas… Men jag äter ju ingen middag… det blir ju oftast bara några ostbitar och oliver… räcker det som mat till metforminet???

100 kilo i vikt var morgonvikten i morse, alltså före både frukost och Remicade… håller med… det verkar sanslöst, särskilt när jag inte är svullen i anklarna heller… Jag har ju varit rejält trött också.. fysiskt alltså, och blodsockret har strulat… Men nu är ju min kropp en väldigt speciell sådan, så den kan hitta på en hel del… min tanke var en vattencysta, vet inte hur stora de kan bli och hur fort de kan växa… men jag har haft sådana förut… har varit med om att en brustit också… å det vill jag inte vara med om igen!!!Skrikandes

Ska se vad jag väger i morgon…  testade den där lymfareningsdrycken, är inne på andra dagen, men kan inte tänka mig att lite kryddor ska kunna ställa till det så där… desstuom borde den isåfall ha motsatt effekt…

NancyAlke
2007-04-04 20:12
#24

Ojdå, skrev lite konstigt om Metformindosen… En 500 mg tablett två gånger om dagen ska det vara så klart Generad

NancyAlke
2007-04-05 11:30
#25

Läget i morse då… vågen var nere på 97,3… men så fick jag springa å kissa som en galning i går kväll också… Jättekonstigt är det, för jag känns inte som jag druckit mera senaste dygnen…  Ja, ja, får väl se hur det utvecklas framöver.

Blodsockret låg på 8,0 så det var ju inte så bra… men jag har ju bara tagit en tablett hittills så…  Desstutom ställde mitt ex till katastrof i mitt liv i går… som jag inte vet hur jag ska lösa… så det är väl inte konstigt om sockret ligger högt… för nu har jag säkert sjutton sabeltandade tigrar i hälarna GråterFörvånadGråter

magma
2007-04-05 12:15
#26

Ojoj, låter tråkigt med ditt ex, hoppas det ordnar upp sig. Pöss!

NancyAlke
2007-04-05 13:15
#27

Tack magma! Jo, i dagsläget känns det som om jag måste fixa så mycket och har varken ork eller pengar att klara det … vet faktiskt inte ens om orken räcker till att skaffa hjälp just nu…

Försökte faktiskt ringa soc… men vilket skämt alltså!!! Jag kopplades runt i en halvtimme… tills telefontiden var slut… och då hade jag fortfarande inte fått tala om vad som var problemet…  Det kändes som att varje gång jag började berätta, så högg personen i andra änden tag i första bästa anledning att hänvisa mig till någon annan …  Såna här gånger önskar man att man kände någon som hade tid och lust att hjälpa till med allt sånt här… nån med hur mycket tid och tålamod som helst….

Ja, ja… nu ska jag gömma mig under täcket igen… mååånga sabeltandade är det!!!!

Annons:
birmalover
2007-04-06 00:15
#28

Hur går det  med bekymmren. Håller tummarna att det fixar sig.

NancyAlke
2007-04-06 01:08
#29

Tack för tumhållet!!!  Tyvärr infann sig ju en helg, så jag kan ju inte göra ett förb… dugg… vilket gör mig ännu mera stressad!! Fördelen är väl att jag hinner hämta mig lite från Remicadebehandlingen innan jag måste dra i gång i hundra knutar!!!

Det jag har bestämt mig för att jag inte ska ge mig in i flera förnedrande diskussioner med exet (har gjort det i 13 år nu) eftersom jag inte har den ork som krävs. Jag är envis som tur är, och nu får faktiskt soc ställa upp och reda ut det här… dom har sluppit till nu… men nu ska jag ha valuta för skattepengarna…

NancyAlke
2007-04-06 01:21
#30

Man kan ju inte annat än skratta…. Allt stök runt mitt liv, gjorde att jag missade morgonens nyhetsrapporter. Mitt på dagen tog jag min shoppingväska på hjul och skuttade till butiken (ca 1 km) och hem med varorna. Det var ett jäkla blåsväder faktiskt…

 Nu i kväll först gick jag ut å kollade nyheterna… det var klass tre varning här när jag gick till affären… inte konstigt att jag tyckte att det var blåsigt Förvånad  Somliga gånger kan man nog vara glad ör att en del extrakilon hjälper en att hålla fötterna på jorden Räcka ut tungan

Zanna43
2007-04-06 01:22
#31

Stå på dej Nancy! Den som skriker högst brukar få hjälp. Tur att du är envis. Det är inte alla som vågar vara enträgna

birmalover
2007-04-06 01:24
#32

Om ett år när du gått ner dina kilon får du lägga tegelstenar i shoppingväskan vid minsta vindpustSkrattande

NancyAlke
2007-04-06 15:38
#33

Kör väl dagliga rapporter här nu då… lite som minnesanteckningar för mig själv, men mest för att jag vill ha goda råd från er…

I morse låg jag på 97,4 i vikt och 8,0 i morgonsocker… Var mindre dimmig i går kväll, kollade inte men tror att jag hade ett skapligt bs då…

Stormen ute har bedarrat… den i mitt liv kvarstår med oförändrad styrka…

NancyAlke
2007-04-07 13:39
#34

Morgonvikt 97,5, morgonsocker 7,5.

Jag får nog konstatera att jag gått upp tre kilo på sistone… resterande upp till hundra i onsdags måste ha varit vätska.

Jag har ju mått sämre och promenaderna har varit färre och långsammare… det är väl därför bs leget högre också…  Jag har inte ätit mera, men kroppen lagrar säkert in en del när den inte mår bra…

Annons:
NancyAlke
2007-04-08 13:36
#35

Morgonvikt 97,7 morgonsockret glömde jag att ta…

Har nu plockat bort nästan alla mjölkprodukter, behåller hårdost, brie i bland och grädden i mina glassar som jag tar till när jag måste ha nåt gott.

Jag har ätit mycket Aubergine på sistone, undrar just om dom kan påverka.

Jag har haft väldiga diarréer några dagar. Trodde först att det berodde på metforminet, eftersom det började precis när jag tog den första och dom kan ju ge dålig mage… Men så kom jag på att det kunde vara lymfareningsdrycken… I går drack jag inget kryddvatten *suck, det var ju gott* och magen stannade av så att jag tog mig ut på promenad. Ska skriva lite mera om den reaktionen i tåten för drycken.

NancyAlke
2007-04-09 03:05
#36

Jag har nu fått känna på vad som kan hända när man är öppen med sitt namn i forumet. Någon som är aktiv här känner visst mitt ex också… snälla… om du inte gillar mitt beteende på forumet så får du gärna tala om det via pm! Förmodligen har du kanske inte sagt så mycket, men somliga är bra på att göra hönor av fjädrar…

Till er andra skulle jag vilja säga det samma… Om jag skriver plumpt eller så, snälla tala om det för mig, för jag gör det inte medvetet!!!

NancyAlke
2007-04-09 12:10
#37

Vågen visar i dag på 97,9 kilo. Morgonsockret 7,2. Vikten går upp och bs ner alltså. Jag vet att man inte ska väga sig varje dag, men just nu så känns det som att jag vill veta när/om det vänder.

Låg på lite drygt tusen kalorier i går… inte bra… berodde på lååång sovmorgon, så det blev bara två mål mat.

NancyAlke
2007-04-10 11:50
#38

Vågen visade på 97,1, morgonsockret kändes som det låg bra, kollade inte.

Min 3 km promenad kändes lättare än på mycket länge… tror nog att mitt bs legat lite högt och tröttat… eller så har det varit nåt annat. Fick min Remicade i onsdags, så om det var magen så är den på bättringsvägen (inte alltid jag märker när det är inflammation där Förvånad)  Om en vecka kommer jag att få minusveckan förmodligen… den infinner sig nästan två veckor efter remicade… då sväller fötterna och jag får en jättesvacka i konditionen… hjärtsvikt trodde en läkare… nej, nej sa den som tog EKG Fundersam

zeretki
2007-04-10 21:05
#39

#36 Nancy, jag har aldrig märkt av nåt dåligt beteende från dig, om det är det du menar. :)

NancyAlke
2007-04-10 21:46
#40

Tack Freja! Jag hoppas ju att det är så också…. men någon har ju hängt upp sig på något… och det är ju inte så konstigt… för alla har vi ju olika åsikter och värderingar…

NancyAlke
2007-04-11 20:49
#41

I morse vägde jag 97,5 och bs låg på 7,5…

 Börjar må illa igen också, hoppas verkligen att det går över…

Annons:
NancyAlke
2007-04-13 19:16
#42

97,1 i morse också.

Har precis haft mens, så jag har inga "föremenskilon"

Har legat på 1200 kalorier eller mindre denna vecka.

Det är bara att inse att jag gick upp tre kilo för en par veckor sedan. Varför det hände… ja… för många kolhydrater i form av auberginer och andra grönsaker… Turkisk youghurt och grädde… Att jag inte skulle gå ner när jag åt det, hade jag nog räknat ut … men att jag skulle gå upp av det… ja, det var ju trist…

magma
2007-04-13 19:19
#43

*haha* Jag läser ALLT som skrivs här och har då inte sett något mysko komma från ditt håll Nancy Alke… Så skriv du på!

NancyAlke
2007-04-13 19:24
#44

Ja, inte hånken får exet mig att sluta skriva här inte Räcka ut tungan Jag tror också att den som "snackade bredvid mun" och kanske inte var helt ärlig… har fått sig en tankeställare… Flört

Koylie
2007-04-13 19:28
#45

Hm! Om det nu finns en gud, så har jag fått för mig att "det" har humor. Vi har två öron och en mun för att vi ska lyssna mer än vi snackar. Det är en rätt bra tumregel för såna som inte är helt ärliga och som kan behöva sig en tankeställare.

Nancy! Stå på dig och låt för jäsingen ingen stå på dej!

NancyAlke
2007-04-14 13:32
#46

Nejdå, Koylie… ingen ska få stå på mig å inte sitta heller för den delen!!!

I morse var vågen på 97,1… snacka om att jag verkar ha hamnat på en platå… som är i jämnhöjd med startvikten…  Har nog aldrig varit med om att ha så jämn och stabil vikt som nu Räcka ut tungan

Jag skulle behöva bli av med de där tre kilona.. för de märks på kläderna… å jag ska ju till stora staden Stockholm om en par veckor… har inte råd att handla kläder nu…

NancyAlke
2007-04-16 10:30
#47

Vågen stog i morse på 96,8 så det går i alla fall neråt… Jag mår väldigt illa och har svårt att komma upp i mina 1200 kalorier… man tycker alltså att jag borde rasa i vikt… men det gör jag inte…

NancyAlke
2007-04-16 10:32
#48

Jusja, fick reda på mitt Hba1c som togs förra veckan… 4,4 låg det på. Det måste vara helt otroligt bra eftersom jag låg på 4,3 MED insulin och det senaste värdet är helt utan insulin alltså… Jag har ju nu börjat ta metformin, ska bli spännande att se var mitt värde landar då…

Annons:
NancyAlke
2007-06-08 01:47
#49

Hallojs!

Det börjar komma in PM om att ni saknar mig… det känns i hjärtat vill jag lova Oskyldig

Jag har inte gått under jorden utan jag kämpar på med en flytt, som blev resultatet av exeländets projekt. Min son har flyttat till honom och min dotter var ju redan utflugen… så nu flyttar jag från min fyra till en tvåa. Först kändes det jättetungt och sorgligt att bli helt ensam, men nu börjar jag känna en viss glädje också… Det är skönt att fixa och dona för sig själv och inte ha så mycket ansvar… åsså umgås med ungarna när både dom och jag känner för det… Flört

Jag har smårenoverat och städat i nya lägenheten i en vecka nu och till helgen går första flyttlasset. Det är bara några hundra meter, men det krävs ju bärhjälp och släp för det… Sedan återstår det en flytt av alla akvarier… och DET vill inte säga lite… Förvånad  När sista flyttlassen går är ännu lite osäkert, eftersom mitt badrum renoveras och det är inte klart på ett bra tag tror jag… och utan toa med Crohn… ja, det går bara inte…

Hälsan då.. Jag är jättetrött och kass i magen, men jag har en Remicadebehandling på onsdag, så det blir säkert bra efter den. Vikten då… jo, i morse visade vågen på 92,3 Skrattande    Med ett kaloriintag på 1200, kass mage och en flytt så är det kanske inte så konstigt att det åkt några kilon… det är i alla fall skönt!!! Jag väger i alla fall tio kilo mindre än vid nyår och jag har bara två kilo kvar till mitt sommarmål… så jag är jättenöjd!!!!

magma
2007-06-08 02:03
#50

Skönt att det börjar räta ut sig, och bli ordning på torpet? Och att vikten går neråt. Hoppas du snart hittar jämnvikt! (Och då menar jag inte kilona i första hand:) *kramar*

Mervi
2007-06-08 09:27
#51

Vad kul att höra av dig. Lycka till i den nya bostaden.

molana
2007-06-08 10:37
#52

Har saknat dig här på forumet.Grattis till dina resultat.Lycka till med det nya boendet.Väntar på mera info om hur det går för dig. Skrattande Kram. /molana

Margareta
2007-06-08 12:41
#53

Roligt att höra av dig igen….

Grattis och lycka till!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NancyAlke
2007-06-08 13:14
#54

Tack för alla glada tillrop!

Här kan ni läsa om en liten incident som jag hade för ett tag sedan:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d976af7e-6546-42e3-b1af-5894510c15bc

Man måste tänka sig för om man går på både få kolhydrater och kalorier!!!

Koylie
2007-06-08 13:16
#55

Whoo Hoo! She´s back!

Annons:
NancyAlke
2007-06-08 15:51
#56

I morse visade vågen 91,8 Förvånad….  måste kanske ha lite koll åt andra hållet snart.Ledsen Kollade den här tåten och såg att jag faktiskt var upp på 100 kg för bara två månader sedan!!! Fundersam

Mervi
2007-06-08 16:13
#57

Grattis till ditt fantastiska minus.Skrattande

NancyAlke
2007-06-11 12:11
#58

Åt en tallrik pastasallad i går… orkade bara inte göra egen mat mitt i flytten… Det var inte lika gott som jag minns från tidigare somrar… i morse stod vågen på 93.0 Ledsen

NancyAlke
2007-06-18 17:30
#59

Nu är jag färdigflyttad! Cool  Ja, i alla fall så har jag och alla mina grejor samma adress… Räcka ut tungan

Det som återstår nu, är det roliga, nämligen att packa upp och fixa till. Jag har tre veckors semester, så jag kan dessutom göra det i lugn och ro. Mina nerver börjar krypa tillbaka på insidan huden och jag känner mig alltså inte lika stressad längre, det är skönt.

Jag har inget badrum i lägenheten ännu, väntar på golvläggaren där. Har två halvtrappor ner till tvättstugan där det finns toa, så det går skapligt. Jag fick ju remicade i onsdags, så magen är bättre tack och lov… tror nog att grannarna skulle blitt tokiga annars… om jag sprungit ner i källaren på toa typ 10 gånger per natt alltså.

Någon viktrapport blir det inte, för jag hittar inte vågen i röran Fundersam

Mervi
2007-06-18 17:33
#60

Skönt att flytter är fixat. Lycka till med den nya lägenheten.

problembarn
2007-06-18 18:32
#61

Ojojoj, jag känner med dig!! Vi flyttade vår 5-personers familj i februari och det var droppen som fick bägaren att rinna över så nu sitter jag här och är sjukskriven igen…. Så simma lugnt och ta en "övning" i taget!!

Tänker på Dig!!

NancyAlke
2007-06-18 19:17
#62

Tack för tankarna! Jag tar det lugnt, har hittat köksbänk och spis, sängen och tv/internet… och akvarierna är igång… Så egentligen kan resten vara Räcka ut tungan

Annons:
Koylie
2007-06-18 19:50
#63

Japp! You´re set girl! Internet är uppe och akvarierna är igång, då behövs väl inge mer, eller? Gratulerar till din nya lya!

problembarn
2007-06-18 20:52
#64

Bra tänkt!! Här släppte vi allt när det mesta var på plats och faktum är att det känns rätt oviktigt med gardiner, badrumsskåp i badrum nr 2 osv Generad Det tar vi under de långa mörka vinterkvällarna sen :-)

NancyAlke
2007-06-19 11:24
#65

I dag har jag gubbar i badrummet!!! Räcka ut tungan Arbetet har stått stilla där i en vecka, men efter ett antal småirriterade telefonsamtal och påtalande om min magsjukdom så kom det igång igen… den som skriker högst…

I går satt jag på balkongen och tyckte synd om mig själv. Jag har ju inte fått igång så mycket umgänge sedan skillsmässan, har lixom inte orkat… Började tänka på midsommar, funderade på att åka iväg någonstans, men insåg att jag inte riktigt hade någonstans att åka… Jag umgås en del med en tjej ur akvarieföreningen, men hon skulle åka till sin mamma över helgen…  det var såååå synd om mig när jag insåg att det skulle bli jag och flyttpackningen på midsommarafton.

Jag lade mig på sängen och surade framför TV:n… det kom ett sms som jag struntade i… efter en stund kom ett sms till, och jag makade mig iväg och kollade.

Sms 1 kom från en kille ur föreningen som bestämt sig för att ha en jättefest på landet utanför stan på midsommarafton, han undrade om jag inte ville komma…  sms 2 kom från min kompis som fått samma inbjudan, som gärna hoppade över sin mamma om vi åkte ut på festen!!!   Skrattande

Man blir såååå varm i hjärtat när folk tänker på en… och i dag är jag jätteglad och ser fram emot en massa bus på fredag!!!

NancyAlke
2007-06-21 12:06
#66

I går hittade jag vågen och i morse vägde jag mig… 91,5… Står alltså rätt stilla, men det är ju bara bra med tanke på "jättetappet" jag gjort senaste två månaderna… skinnet ska ju hänga med också…

I dag gör dom klart badrummet, så i eftermiddag får jag toa och dusch … jippi!!!  Skrattande

I går kväll packade jag upp sista kartongen, DET kändes härligt! Jag har ju ändå totalt kaos och dessutom ett rejält dammlager på allt, sånt som hantverkarna fått till… men damma och pyssla, det är bara trevligt… så nu ska jag njuta av 2,5 veckas heminredningssemester!!! Cool

NancyAlke
2007-06-22 12:17
#67

I morse stod vågen på 91 kilo. Enligt inlägg 3 så var mitt mål att nå 90 kilo innan sommaren… eftersom vi har typ strax under 15 grader här i dag, så är väl inte sommaren här tycker jag… så jag kanske hinner ändå Cool

zeretki
2007-06-22 13:38
#68

Härligt Nancy! :D Ha en bra midsommar du också! :D

NancyAlke
2007-06-26 18:19
#69

Hittade ett måttband i dag… 111 cm var min midja! Vid nyår låg den på 125 cm….

Annons:
NancyAlke
2007-07-02 12:11
#70

Tänkte bara meddela att i dag börjar sommaren i Östersund! Jag hade ju satt upp som mål att komma under 90 kilo till sommaren och i dag stod vågen på 89,6 !!! Skrattande 

Det känns så  underbart att vara under nittistrecket igen! Jag har nu gått under den vikt som jag hade efter min kortisonbehandling, jag har alltså blivit av med insulinkilona och ska nu börja plocka kortisonkilon!

Mitt nästa mål är att komma under 85 kilo. Det kan tyckas som ett litet steg, men just den vikten är väldigt speciell för mig. Det var där jag stannade på LF kosten, det gick bara inte att komma under den kändes det som. Jag har också vägt 85 kilo i en stor del av mitt liv, det har lixom varit en platå där både på väg upp och ner….  Det är alltså stor platåvarning på gång… även om det nog vore bra för mitt skinn om jag stannade upp ett tag… börjar bli lite skrynklig om händer och hals… så ….

Jag försökte äta lite mera kolhydrater för att bromsa viktnedgången lite, men det gick ju inte… då magen spårade ur direkt, så helt klart påverkas min IBS av LC kosten!

Amiechan
2007-07-02 12:20
#71

Härligt! Lycka till med nästa mål :) Visst verkar du ha en platåvarning på gång där vid 85, men du vet ju om det så det ordnar sig nog med lite tålamod och envishet :D

korseett
2007-07-02 13:06
#72

Åh Grattis Nancy! visst är det härligt att spränga vallen!

Margareta
2007-07-02 16:04
#73

Härligt Nancy - det är ett stort mål…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

MarieO
2007-07-02 18:52
#74

Grattis och lycka tull med nästa etapp!!

Koylie
2007-07-02 20:47
#75

Men, va kul! Tokgrattis!

Mervi
2007-07-02 20:53
#76

Grattis! och lycka till med nästa mål.

Annons:
NancyAlke
2007-07-03 17:00
#77

Tack för alla glada tillrop! Just nu verkar jag gå ner ett halvkilo varannan dag typ… det är ju på tok för fort, men det bär mig lite emot att bromsa också…. Förhoppningsvis så har jag sån fart på viktnedgången att kroppen kommer att missa min 85 kilosplatå…  i morse vägde jag 89,3! Jag vet att man inte ska väga sig varje dag, men det är ju sååå kul när man ser skillnad för varje dag… 

Midjemåttet var i dag 110 cm, så det krymper långsammare än vikten lixom…  Jag är 167 cm lång, finns det någon med ung samma längd och vikt som vill avslöja sitt midjemått? Jag tycker nämligen att magen är väldigt stor… har ju snart inget underhudsfett på resten av kroppen känns det som… Man ser onekligen lite komisk ut… eller rejält gravid lixom..

Amiechan
2007-07-03 17:13
#78

Vad märkligt!
 Det är ju tvärt om många som säger sig bli smalare snabbare i midjan än runt andra kroppsdelar! Men det bara påminner oss om hur olika vi är ;-)

Anterrabae
2007-07-03 17:48
#79

Jag är 164 cm, väger mellan 86-88 och har midjemått på 96cm -4 cm sen starten, men ingen viktminskning..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

NancyAlke
2007-07-03 18:24
#80

Ja, nog är det mysko allt… men min kropp har ju inte betett sig särskilt normalt någonsin…  Sedan får man ju fundera på om min magsjukdom påverkar midjemåttet, att tarmarna tar mera plats kanske….  Ja, ja… får väl hoppas att magfläsket påverkas också… det måste ju ta slut på annat fett att bränna så småningom… men först ska väl hela rumpan och bysten försvinna förståss… Ledsen

Anterrabae
2007-07-03 18:37
#81

Jag tror på att det kommer ske en utjämning…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
2007-07-03 20:24
#82

Jag är  164 cm och har midjegmått ca 80 cm. Lite olika beroende på vilken tid på dagen jag mäter. Jag väger runt 70 kg.

Jag har alltid varit ganska rak i kroppen utan någon markerad midja.

marimu
2007-07-03 20:35
#83

Jag är 166 cm lång, väger 71 kg och har midjemått 88 cm.

Annons:
Doc
2007-07-04 01:30
#84

Just läst igenom sista delen av tråden. 4,4% i HbA1c trots att du slutat med insulin, wow, imponerande! Glad

Och så har du dessutom gått ner nästan tio kilo sedan dess och börjat med lite metformin, låter som att det går fantastiskt bra för dig. Synd din mage inte tål lite mer snälla kolhydrater, hoppas din hud är bra på att dra ihop sig framöver! Flört

NancyAlke
2007-07-04 02:25
#85

Kul att du blir imponerad Doc… det är ju trots allt din förtjänst mycket av det här… Undrar hur länge jag hade tjatat på med insulinet utan dig…

Jag hoppas också att jag har typ gummihud, för det kommer att bli påsar med den här takten…  Ska fortsätta att testa lite flera kolisar… Har i alla fall infört turkisk youghurt och grädde i kosten igen, det har ju bromsat förut… Trodde väl aldrig att jag skulle komma i det läget att jag ville bromsa en viknedgång..

Tack ännu en gång för det här Doc!!!

korseett
2007-07-04 12:28
#86

Köp vetegroddsolja och smörj huden dagligen gärna flera gånger så hjälper den till så att huden får bra möjligheter att dra ihop sig. Finns i välsorterade hälsokostbutiker samt alternativa terapeuter som säljer vegetabiliska oljor.

Effie
2007-07-04 13:16
#87

1.72, 100 kg (från 105.5 vid nyår), midjan 110 (från 118 vid nyår). Inget känt som påverkat midjemåttet - alltså ingen sjukdom. Bara stress.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

NancyAlke
2007-07-04 13:26
#88

Mina mått verkar normala i jämförelse med dina Effie. Min midja minskar något mindre än en cm/kg, och din lite mera… men det beror ju förståss på var man har mest fett… jag har väl alltid haft mycket "på mitten".

Sara40
2007-07-04 13:34
#89

Pratade man inte mycket om äpple kontra päron form tidigare. Då vissa hade sitt överskott mer på magen och andra mer på lår och rumpa?

NancyAlke - jag tycker du är jätte duktig!

korseett
2007-07-04 20:58
#90

jag är en klar äpple jag- tjockast på mitten!Skrattande

Annons:
NancyAlke
2007-07-04 21:20
#91

Jag vetegudarna vad jag har för fruktkroppsform….  Jag är ju tjockast mitt över magen, men jag är nästan normalbred om man säger, så det sitter verkligen MITT fram, jag ser exakt ut som när jag var gravid.

Anterrabae
2007-07-05 01:13
#92

Päron vet jag inte…. Det sitter som på rumpa och bröst… inte så mycket på benen.. Åtta… det är väl mest likt.. Eller två äppen staplade på höjden..Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
2007-07-05 11:44
#93

"Två äpplen på höjden" var en bra beskrivning, den stämmer nog på mig med…Förvånad

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sara40
2007-07-05 12:21
#94

Men tjejer - det heter ju timglas ju och alla Hollywood stjärnor skule ju se ut så på 40-60-talet. Dessutom så tror jag att bredvid det där twiggy inspirerade ungdoms modet så har det ju alltid varit eftertraktat att ha timglas formade kurviga kroppar för kvinnor.

(En annan har alltid varit och kommer alltid förbli ett päron oavsett vikt, tyngdpunkten har alltid varit lite väl låg Flört).

Anterrabae
2007-07-05 12:40
#95

Ja men timglas låter mer eftertraktat och positivt.. Ett timglas i stl 50 känns inte som någon höjdare.. även om det är närmare 30 cm skillnade mellan stuss och midja… två äpplen på höjden.. hehe

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

korseett
2007-07-05 12:53
#96

ja jag börjar faltiskt få timglasfigur jag med nu och enligt maken en bystdrottning

NancyAlke
2007-07-05 13:03
#97

Dom som håller på med fettsugning skulle kunna tjäna en del på att uppfinna ett omfördelningssystem i stället. Små slangar och kranar så att man kunde skicka runt lite… Jag skulle gärna skicka iväg massor av fett från magen till rumpan och tuttarna…. jag kommer längre och längre ifrån "bystdrottningslooken" om man säger. Det skulle vara kul om tuttarna stack ut längre än magen i profil…. men tuttarna krymper ju snabbare än kaggen, så det lär väl aldrig hända…

Kan inte komma på nån frukt som jag liknar…. skulle vara en vindruva på en kvist då… där vindruvan är min mage… Förvånad

Annons:
NancyAlke
2007-07-05 13:05
#98

Vill också tillägga att jag hellre ser ut som en vindruva på en kvist än en melon, så gnället är bara lite kuriosa på sidan om…. egentligen är jag jätteglad för den nya kropp som dyker upp….

korseett
2007-07-05 13:13
#99

ja det är kul när man anar andra frukter under det som man är van vid. Lite som en Pandoras ask tycker jag att det är eftersom jag aldrig varit smal i mitt vuxna liv

NancyAlke
2007-07-09 11:56
#100

Tänkte bara berätta om effekten av youghurt/grädde hos mig. Jag tog tidigare några cm spraygrädde i kaffet, inget mera. Nu när jag ville bromsa viktnedgången så införde jag två dl turkisk yoghurt med säkert en par dm grädde (kul mått) till frukost, och viktnedgången tvärnitade. Jag gick upp till prick 90 kg och där har jag stått stilla…  Om det fungerar så, ja, då är det ju enkelt att stoppa viktnedgången, men jag ville ju bara bromsa farten lite… Har nu skippat yoghurten igen, och hoppas att det sätter lite lagom fart på viktnedgången.

Jag upptäckte i alla fall att jag kan äta brysselkål utan att magen får fnatt, så då kan jag ju öka kolisarna lite ändå.

Gojkan
2007-07-09 12:14
#101

Kroppsformat: Honungsmelon, lite högre än bred

Margareta
2007-07-09 12:45
#102

Nancy:

Yoghurt har vi förstått är knepigt för många. Nu fick vi det bekräftat igen… tack för det…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NancyAlke
2007-07-09 14:20
#103

Ja, Margareta… tror att vi som har tjall på insulinresistensen har väldigt svårt att klara en del av mjölkprodukterna. Det är väldigt synd, eftersom yoghurten är ett så bra frukostalternativ, särskilt för mig som mår illa åt så mycket nu för tiden. För tillfället är det ägg som är hopplöst, får i mig ett halvt om dagen genom nötbrödet, men det är det enda… Fläskkött är också tvärnit, och nästan alla kokta grönsaker…

NancyAlke
2007-07-09 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Jag gjorde en virituell bild av mig själv, ville lägga den i startinlägget, men se det fick jag inte…

Annons:
Margareta
2007-07-09 21:57
#105

fixat

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NancyAlke
2007-07-09 22:21
#106

Tack för det! Cool

NancyAlke
2007-07-12 12:14
#107

Nu är det fyra dagar sedan jag slutade äta yoghurt till frukost, däremot kan jag ta nån sked ibland, när inget annat vill gå ner. Vågen börjar nu gå neråt och i morse stod den på 89,2…

Jag har köpt proteinpulver också. Egentligen är det mot mina principer med konstgjord föda, men efter en titt i calcounter så kände jag att jag måste göra något. Just kött och fisk har jag jätteproblem med att få i mig nu för tiden, och många dagar ligger proteinmängden på 20-30 g. Med tanke på hur jag har rasat i vikt så är det stor risk att musklerna slinker med… därav proteinpulversinköpet. Jag räknar med att ta en portion på morgonen (19 g protein) och ytterligare en på kvällen om jag inte lyckats få i mig nåt kött… då täcker jag i alla fall drygt halva dagsbehovet.

Jag får väl räkna med att käka vitaminer, mineraler och protein ur burk ett tag… så får man försöka hitta en balanserad kost när man nått målvikten helt enkelt… för jag vill ju inte hålla på och experimentera så mycket nu…

Moonbeam
2007-07-12 12:49
#108

Hej Nancy. Har just läst denna tråd. Du tycks ha varit med om en hel del. Men du kämpar tappert. Lycka till med allt. Hoppas att vi, jag o min man,  får en stund över i Östersund, det blir torsdag den 19 isåfall. Om det går så ringer jag. Kram och ha det bra.

NancyAlke
2007-07-12 13:38
#109

Jo, det vore kul. Jag jobbar den dan, men det är nere på stan och med flextid… så vi kan säkert ses ändå. Har inte hittat nåt bra LCfikaställe i stan ännu tyvärr…  Sist jag behövde en fika på stan så köpte jag en räkmacka och åt allt utom brödet… vilka blickar man fick !!! Räcka ut tungan  Nästa steg blir att be om att få köpa en räkmacka utan bröd… känns lite "slösigt" att bara slänga det…

Moonbeam
2007-07-12 16:41
#110

Ja det var ju så Sten Sture Skalderman brukade göra när han var ute o fikade, köpte 2 räkmackor o slängde brödet!

NancyAlke
2007-07-19 12:56
#111

En liten rapport här då!

Jag står kvar på 89 kilo, mer eller mindre medvetet. Jag böjade känna mig trött och mosig och misstänkte att det kunde bero på den snabba viktnedgången. Nu dricker jag min proteindrink två gånger om dagen och äter lite mera kolisar ett tag, eftersom jag tror att kroppen behöver hämta sig… och jag är piggare nu. Jag har ju lite andra saker att hålla reda på också när vikten rasar, t ex dom 15 piller/dag jag tippar i mig p g a min sjukdom… ev måste ju dosen anpassas utifrån vikten, i alla fall måste ju kroppen vänja sig vid att doserna blir procentuellt större s a s. 

Jag har ju också en jätteplatå här i faggorna, som jag skrivit om tidigare, så det kan ju också vara orsaken till att jag står stilla. Hur som helst så har jag ingen plan på att gå ner nu, utan jag kan tänka mig att stå och trampa här en par tre månader… Jag går på 3 veckors semester i dag och har 10 dagar Storsjöyra framför mig… vilket innebär en del vin och då vill jag äta lite kolisar (nyttiga sådana) för att inte riskera nåt sånt som jag länkar till i inlägg 54.

Annons:
Amiechan
2007-07-19 14:08
#112

Vad bra Nancy! Du är himla klok får jag säga :)

NancyAlke
2007-07-19 15:59
#113

Tack Amiechan Cool

Margareta
2007-07-19 16:07
#114

Klok som en bok, som Sten Sture brukar säga till mig… det är ett uttryck jag verkligen gillar och gärna delar med mig av

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NancyAlke
2007-07-19 19:03
#115

Fick just veta att jag ska vara med i TV om tre veckor… kanske måste plocka några kilo till då Cool  Inget LC relaterat… men det ska vara fika på bordet… så då blir det Brieost för min del Räcka ut tungan

Mervi
2007-07-19 19:10
#116

Så spännande. Talar du om när det sänds. Lycka till!

Margareta
2007-07-20 11:35
#117

Det vill vi se… vad handlar det om?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NancyAlke
2007-07-20 13:44
#118

Jag ska tala om när det sänds, det vet jag inte ännu nämligen. Den 7 augusti ska vi i alla fall spela in. Dom flesta av er får nog kika på det på webben, för det är bara dom i "mitt" regionen som kan se det.

Det handlar om föreningsliv, så det är min akvarieförening som skall vara med. Som det ser ut nu så kommer inspelningen att vara hemma hos mig… så nu får jag ta och lägga manken till för att få i ordning lägenheten efter min flytt!!!

Annons:
Margareta
2007-07-20 16:09
#119

Spännande… webben duger utmärkt…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Amiechan
2007-07-20 16:11
#120

Kul att få se dig :) Webben är nog bättre i mitt fall. Jag kommer inte ens ihåg att se Miss Marple på tv, trots att hon är min favorit ;-)

Margareta
2007-07-20 16:55
#121

Samma här, jag har aldrig klarat att sen en serie från början till slut…tack vet jag webben.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Anterrabae
2007-07-20 17:11
#122

det är svårt. Jag gillar därför serier med avslutade avsnitt.. typ Miss Marple..

kämpar med en nu som inte har avslutade avsnitt.. Jättejobbigt att komma ihåg, dessutom går den inte i repris..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

NancyAlke
2007-07-26 16:19
#123

Jag har syndat!!! Generad

Det har varit, eller är fortfarande, Storsjöyra här… å yra = alkohol (i alla fall för mig). Som många vet så uppstår då ekvationen vin in, vett ut!!!

Under dom senaste fem dagarna har jag druckit vin, cider och öl, jag har ätit pizza, hamburgare och ostbågar… ja, herreminje!!! Det är ju lite kul egentligen, man tycker att man fått i sig hejdlöst med kolhydrater på en öl och tre nävar ostbågar… det är ju inget mot hur man kunde tippa i sig förut ju!!!

Nu är det i alla fall detox som gäller…. I går åt jag faktiskt en bit pizza och sedan fil, för jag orkade inte med både alkoholbaksmälla och kolhydratsdito… I dag är väl alkoholen ur kroppen, men jag mår som om det hade varit fest i går också Gråter  Det är bara rätt åt mig och det går väl över när kroppen fattat att "sötebrödsdagarna" är över. Hoppas att min kropp har fattat det där med fettförbränning, så att jag snabbt kommer över på rätt bränsle bara!

Vågen visade bara 1 kg upp *pust*… i alla fall i dag!!!

Summan av det hela…. det var värt det, för jag har haft JÄTTEKUL!!!!Cool

korseett
2007-07-26 16:54
#124

Och det är väl det viktigaste att du har haft kul!

NancyAlke
2007-07-27 14:18
#125

Vågen stod på 89,7 i morse, alltså är jag redan tillbaka där jag var innan mina utsvävningar… Härligt!!!

Min doktor ringde i dag och sa att jag var tvungen att sänka min Azathioprindos också, ett prov som togs för en par veckor sedan visade att jag hade för höga halter av den… även en positiv konsekvens av kosten/viktnedgången alltså!!!  Nu behöver jag "bara" ta 14 piller om dagen, alltid nåt!

Annons:
Mervi
2007-07-27 14:27
#126

Skönt att du är tillbaka på banan igen.

Grattis till mindre piller…Skrattande

NancyAlke
2007-07-27 14:39
#127

Tack Mervi!

Glömde att berätta en annan sak… Mina levervärden har legat lite högt p g a alla piller har jag hävdat, p g a den feta kosten har min läkare sagt. Hur som helst så har dessa värden gått ner till helt normala nu…  p g a viktnedgången sa min läkare Flört

korseett
2007-07-27 16:04
#128

Grattis Nancy!

Gunnilla
2007-07-31 17:04
#129

Nej, jag kan inte se hur du äter här?

NancyAlke
2007-07-31 17:42
#130

Ojdå, Gunnilla, den här tåten är låååång….. nån stans står det säkert, men jag orkar inte leta utan skriver igen.

Morgon: en kopp kaffe, ofta med någon cm spraygrädde (har bäst sista förbrukningsdatum oftast)

Frukost (när jag blir hungrig): ett halvt nötbröd med ca 20-30 g smör.

Lunch: knaprar brieost och kaffe, kanske 80 g typ.

När jag kommer hem från jobbet så lagar jag nån mat, typ ett ägg och bacon… men i bland äter jag inget alls eftersom jag inte är hungrig. Ovanjordsgrönsaker äter jag någon gång i veckan, men då blir det ofta bara grönsaker och smör.

Jag försöker också få i mig 1-2 proteindrinkar om dagen, har tyvärr inget kalorivärde på dem.

Obs, att jag aldrig tillåter mig att vara hungrig. Vissa dagar kan jag bli det, då blir det kaffe med grädde, makrill eller nåt annat som jag kan åstadkomma på jobbet. Är jag hemma så blir det ofta någon bit ost om jag blir sugen…. eller så hyvlar jag en skiva smör helt enkelt.

Gunnilla
2007-07-31 17:50
#131

Hur blir det lilla 1200 kalorier! Du äter ju ingenting!!!

NancyAlke
2007-07-31 17:59
#132

Ibland blir det färre och vissa dagar ordentligt mer. Jag skriver ju inte upp min mat varje dag, utan gör ett stickprov någon gång ibland bara, för att hålla koll …. För min del handlar det ofta om att jag äter för lite ja… men jag orkar jobba och tänka och jag mår bra… så jag tror inte det är någon fara med det. Men som sagt, jag har lagt till proteindrinkarna för att inte få i mig för lite av det och jag har ingen aning om kalorierna i dessa, det är möjligt att jag ligger högre än 1200 också….

Annons:
shintaida
2007-08-01 02:53
#133

Aaaah….men tycker Du att det hjälper? Jag menar - går Du ner i vikt?

*nyfiken*

// Shintaida

NancyAlke
2007-08-01 13:34
#134

Jag började må illa i årsskiftet ungefär. Först försökte jag lura kroppen att äta mera, men sedan bestämde jag mig för att kroppen inte ville ha mera helt enkelt, att jag mådde illa av för mycket energi helt enkelt.

Jag vill alltså påpeka återigen att jag äter så här lite för att kroppen inte vill ha mera, jag har inte tvingat kroppen att acceptera så här små mängder mat, då hade jag säkert hamnat i svält.

Jag har gått ner 14 kilo sedan årsskiftet. Eftersom 8 av dem rasade av mig på tre månader, så bestämde jag mig för att sätta mig själv på en platå. Jag började äta Turkisk youghurt till frukost och använde lite mera grädde… ökade även på kolhydraterna lite… så att jag stannade av i viktminskning. Efter det har jag också haft lite festligheter för mig… som ni kan läsa ovan…

Nu ska jag se hur snabbt jag kan börja att gå ner i vikt igen… för det känns som jag är redo för att släppa av några kilo till. Jag vet alltså inte ännu om jag kan gå ner i vikt när jag dricker mina två proteindrinkar som ju ger energi. Om någon har en aning om ungefär hur många kcal det är i en sån drink så får ni gärna tala om det. Pulvret heter PRO 92.

NancyAlke
2007-08-02 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Vågen stod i morse på 89.0, 0,7 kg på en vecka alltså Räcka ut tungan

I går åt jag faktiskt nästan 1700 kalorier, det måste vara ett av de bättre resultaten för mig på länge… uppåt alltså! Dessutom kändes fördelningen helt OK, bifogar en bild från calcounter.

Jag trillade dit på rökningen (vin in = vett ut) och har nu slutat igen så klart… kan vara det som gör att det är lättare att äta…

En sak till… det ingår två proteindrinkar i gårdagens måltider också… så jag är säkert uppe över 2000 kalorier, inte illa för att vara jag…. Såg, så här i efterhand, att drinkarna var onödiga, eftersom proteinnivåerna låg OK i går.

NancyAlke
2007-08-02 13:38
#136

Förresten så ska det bli intressant att se om jag lyckas passera min 85 kilosplatå nu, eftersom jag själv satte mig på en platå strax över det i en månad.

Amiechan
2007-08-02 15:45
#137

Vad bra det låter! :)

Hur många gram PRO 92 äter du i en drink? Vad blandar du med?

Amiechan
2007-08-02 15:55
#138

Äsch, jag ggooglar och googlar men kan inte hitta nåt om kcal på ditt proteintillskott.

NancyAlke
2007-08-02 16:21
#139

Nä, jag har också googlat på det och inte hittat. Hittade däremot ett annat i calcounter, det innehåller kolhydrater, men det är i alla fall ca 80 kalorier i varje drink om jag tittar där…  får nog nöja mig med det faktiskt.

Pulvret heter PRO 92 och märket är Naturell AB. Jag tar ca 20 g i ett glas vatten. Pulvret innehåller 92% protein och 0 procent fett och kolhydrat. Något jag missade var att det innehåller 0,05% aspartam (smart att skriva det åtskiljt från innehållsförteckningen) så jag vet inte om jag köper en ny burk av just det här märket.

Annons:
Amiechan
2007-08-02 16:28
#140

Knepigt att lura i dig aspartam… det måste ju vara retligt att upptäcka!

NancyAlke
2007-08-02 16:47
#141

Retligt är bara förnamnet Amiechan, för jag letade verkligen efter ett pulver utan sötningsmedel *morr*.

Ska börja söka i tid nu, och läsa ALLT på burkarna!

NancyAlke
2007-08-02 22:34
#142

Var förresten och fotade ögonen i måndags, man gör det när man har diabetes. Sköterskan var imponerad av mitt Hba1c (4,4) och sade att det inte var nån risk för komplikationer så länge jag höll det så lågt. Jag berättade också om min kost, eftersom jag hade kryssat i att jag var kostbehandlad och HC hade skrivit i remissen att jag hade insulin. Hon blev väldigt nyfiken och jag fick berätta om hur jag åt, och faktiskt så var hon inte negativ. Det roliga var väl att hon sa att min kost lät mycket bättre än Atkins, eftersom jag åt mera normalt av proteinet… orkade inte berätta att hon nog fått Atkinskosten om bakfoten Flört

NancyAlke
2007-08-11 19:31
#143

89 kilo fortfarande, så jag sitter nog fast på min standardplatå. Jag har som tur är ingen brådska, utan kroppen kommer ju att släppa kilon när den vågar helt enkelt…. Mitt midjemått var 113 cm, alltså upp 3 cm, men jag är kass i magen och då svullnar den en del.

NancyAlke
2007-08-12 14:13
#144

Kunde inte låta bli vågen i morse…. 88,7!!!  Det är sååå skönt varje gång man får se en ny siffra på entalsplatsen!

Min standardplatå genom livet har legat på 85-86, men det var på min stenåldersvåg. Min nya digitala sak visar 2 kg mera, så då borde alltså platån ligga på 87-88… jag är alltså väldigt nära platån nu.

Mervi
2007-08-12 14:18
#145

Grattis!Skrattande

zeretki
2007-08-12 14:22
#146

Nancy, det låter så härligt! :) Grattis!

Annons:
NancyAlke
2007-08-12 15:50
#147

Man tackar och bugar Cool

NancyAlke
2007-08-13 14:23
#148

88,8 i morse! Skönt att det inte verkar vara en tillfällig nedgång. Jag vet att man inte ska väga sig varje dag, men just nu så vill jag faktiskt ha stenkoll på vad som händer… lite maniskt kanske, men men…

Har slutat röka igen också… försökte ju för en par veckor sedan, men fick jättesår under snusläppen och utan snus i övergången funkar det bara inte. Har alltså rökt ett tag igen, men är nu inne på min tredje dag utan cig. Jag tror att detta har inverkan på viktnedgången helt klart… både på ämnesomsättningen och för att man äter mera när man är sugen på något.

Tyvärr svider det bra under läppen i dag, jag hoppas verkligen att det inte är ett nytt sår på gång.. för annars funkar det ju bra utan cig.

NancyAlke
2007-08-14 10:53
#149

88,6 i morse… kan det verkligen vara så att det var så enkelt att få igång en viktminskning denna gång? Skrattande Jag började ju jobba i går också, skönt med rutiner igen. Tog mig hem efter 7,5 timmars jobb… man kan inte tro att jag jobbar halvtid precis Förvånad Har tänkt börja testa att arbeta lite mera, för jag mår ju för tillfället ganska bra. Börjar med att köra lite längre dagar och kortare veckor… för att känna efter, så får vi se hur det går sedan.

korseett
2007-08-14 11:00
#150

ibland kan det vara så enkelt…. stort grattis och lyckönskningar till fortsatt viktminskande

Anterrabae
2007-08-14 16:11
#151

grattis grattis från mig med.. Hoppas rökstoppet går vägen *håller tummarna och tårna*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
2007-08-14 16:44
#152

Grattis säger jag ocksåSkrattande

NancyAlke
2007-08-15 12:40
#153

Jag lovar att jag ska sluta att rapportera min vikt mest varenda dag, det kan ju bli lite långtradigt Generad  Däremot kommer jag inte att kunna låta bli att tala om när jag har ny siffra på entalsplatsen, å det har hänt nu… 87,9 i morse!!! Nästan ett kilo sedan i söndags alltså… helt underbart! Om ett kilo, alltså när entalsplatsen står på 6, då får jag ju börja tro på att jag ramlat av min standardplatå! 

Kollade lite på BMI sidan i calcounter i går också, jag vet att det inte är världens bästa sätt att mäta vikten… men ändå.. När jag kommit under 83 kilo (då har jag också gått ner exakt 20 kilo) så kommer jag att kunna kalla mig överviktig… i stället för att säga att jag har fetma! Det känns jättehärligt att bara ha 5 kilo dit, och dessutom närma mig i raketfart!!!

Annons:
Mervi
2007-08-15 13:03
#154

Det är väldigt peppande för många här att höra att det funkar!!!

Grattis!

NancyAlke
2007-08-21 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

vikten står stilla efter lite utsvävningar i fredags… ni får väl gissa om det var värt det… utifrån bifogad bild Flört  Lyckades hamna framför kameran när stans vimmelfotograf var ute *fniss*

venuseva
2007-08-21 20:30
#156

Läste lite högre upp hur du äter Nancy. Det låter så lite, men jag önskar att jag kunde göra som du. Skall testa att äta smör som jag alltid älskat till kaffet på morgonen. Grattis till din viktreducering och sluta rökat.

NancyAlke
2007-08-21 20:37
#157

Tänk bara på en sak venuseva… det är min kropp som satt dom här nivåerna. Att försöka tvinga kroppen till det är nog ingen bra idé, för går man hungrig så lär ju kroppen reagera med svält.

Lycka till!

venuseva
2007-08-21 20:43
#158

Jo men visst, Nancy. Det är bara det att när jag blir nyfiken så brukar det vara något bra med det. Berättar imorgon hur det var. Eller så blir det lite smör ikväll kanske?

NancyAlke
2007-08-23 11:03
#159

I går fick jag min Remicadebehandling… Det är alltid lite otäckt att lägga sig i det droppet, eftersom det finns stora risker med det… men samtidigt är jag glad att jag fått det och kunnat bli i princip frisk från ett eländigt crohnsskov.

Jag äter en medicin, azathioprin, som det är väldigt viktigt att man inte får för hög koncentration av i blodet. Jag fick nu reda på att jag för en månad sedan hade dubbelt så mycket mot för vad man ska ha Förvånad Sköterskan var ju snabb att ringa och be mig att omedelbart sänka dosen…. men hon talade inte om att värdet varit så högt. Det var till och med så att labbet i Umeå hade ringt upp henne när dom sett svaret, för att snabbt få mig att sänka dosen. Anledningen till att detta hände var förmodligen mitt viktras i våras. Att jag berättar detta är för att ni andra som äter mediciner ska ha det i bakhuvudet, att det är viktigt att ha koll på sina medicindoser om man rasar snabbt i vikt.

Mina levervärden har varit lite "småstökiga" hela tiden, men nu har dom i princip blivit bättre. Det är mitt albuminvärde (tror jag det hette) som fortfarande är högt, men lägre än tidigare… det har förmodligen med övervikten att göra tror min läkare.

Min kära magdoktor tycker i alla fall att det i det stora hela verkar som om min mage är frisk (för tillfället i alla fall, sjukdomen är kronisk) och eventuellt behöver jag inte ta Remicade mera för denna gång… det känns ju underbart… att få bli fri ett gift till alltså. Jag har fått lämna lite mera prover och han ska ta beslutet om ca två månader (innan nästa behandling). Självklart kan han inte tänka sig att kosten har med tillfrisknandet att göra, utan det är ju bara Remicaden som gjort sitt…  det återstår ju att se då… vad som händer när jag slutat med den.

Tyvärr finns det ju ett aber i glädjen. Crohns sjukdom drar ofta med sig reumatiska problem. Jag har haft mycket strul med lederna sista halvåret och problemen brukar ge sig med Remicadebehandlingarna (det är en medicin som även används till reumatiker). Risken finns alltså att jag får mera problem med detta nu när jag inte får den medicinen… men då kanske jag kan få en diagnos även på detta och kanske kan börja med nån "snällare" medicin.

Vikten då…. ja, den står stilla! Det var nog fredagens utsvävningar som satte tvärstopp, eller så är jag ändå på en tillfälligt opåverkbar platå. Men egentligen så spelar det ingen roll, för jag har ju nått sommarens målvikt och har ingen brådska till nästa… även om jag hade nån sorts idé om att 80 till nyår vore en bra vikt… men det skulle ju innebära 23 kilo på ett år… kanske det är att hoppas för mycket. Jag måste ju tänka på Helen också… hon blir ju stressad av att ha mig "flåsande" i nacken och dessutom måste jag ju se till att hon krymper ur lite kläder som jag kan ärva Flört

ashe
2007-08-23 11:36
#160

Hi hi ärva och sy in.. Trevliga problem eller hur. Jag vill inte heller köpa nytt, dels p g av brist på pengar men också för att jag förväntar mig gå ner mer! Är som du var och flaxar runt och över 90. Häromdan provade jag en ny jacka, på skoj bara. Den var för stor. Tog en mindre storlek då kom expediten och sa "du skall nog ha en mindre storlek! Jag blev så glad att jag bara fnissade. Så trevligt: för  stor storlek! Ser fram emot att kunna ha kläder i normalstorlekarna, dvs dom upp till storlek 46. De ser ju så mycket roligare ut.

Annons:
Mervi
2007-08-23 11:43
#161

Jag sålde alla mina gamla kläder i storlekarna 50-52. Det var ett enormt sug efter dem på Tradera. Så fick jag lite pengar till att köpa nytt under viktresan. Jättehärligt när man går ner i storlek.

Skrattande

venuseva
2007-08-23 13:52
#162

Hoppas att dina ledbesvär uteblir när du medicinerat klart, eftersom vad jag har hört så påverkar ju socker och mjöl reumatism.  Vad roligt att du mår bra.

NancyAlke
2007-08-23 13:53
#163

Jag ska i alla fall packa ner mina stora kläder. Min magsjukdom gör ju att jag riskerar att behöva äta kortison igen, någon gång i framtiden… Eller att jag blir inlagd på sjukhus och tvingas äta kolhydrater + insulin… Så jag kommer att packa ner dem för eventuellt kommande behov…. Däremot har jag bestämt att Helen inte får gå upp i vikt sedan… så hennes kläder kan jag ju få ärva tycker jag Flört

venuseva
2007-08-23 15:00
#164

Fnissar och tänker att packa du ner kläderna och ställ dem på ett svalt ställe, och glöm bort dem. Du behöver nog inte dem något mer!Räcka ut tungan

Anterrabae
2007-08-23 16:03
#165

Nancy.. Härligt att läsa om att du kanske slipper remicaden! Jag hoppas verkligen att du kommer klara av det även för ledernas skull. Som tur är så främjar inte LCHF inflamationer, någon stans. Har själv mycket mindre ont i mitt reumatiska.

Det du skrev om Azatriopinet är lite skrämmande.. Undrar lite om det kan ha med att du tuppade av på känningarna att göra. För mycket med i kombo med alkohol.. och lågt socker.. Skönt att det upptäcktes iaf. Ska den oxå trappas ut eller ska du fortsätta med den?

Stort grattis iaf.. Hoppas magen fortsätter att uppföra sig..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

NancyAlke
2007-08-23 18:52
#166

#164 Du har nog rätt, för jag tänker inte få nåt nytt skov Flört

#165 Vad gäller det reumatiska så har det ju dykt upp efter att jag började med LC kost… men jag vet ju i o f s inte ännu om det ÄR reumatiskt även om det lutar däråt.

Azathioprinet om mina svimningar hänger nog inte ihop, sista svimningen kom nämligen en månad efter att jag sänkt dosen. Men jag har ännu inte fått svar på om dosen är tillräckligt låg… så vem vet…  Jag ska inte trappa ut Azathioprinet, det ska bara anpassas efter min vikt. Det är ju det som ska fortsätta hålla skoven borta nu när Remicaden försvinner. Förstår inte läkarens resonemang där i o f s, eftersom jag ju ätit den under Remicadebehandlingarna också… och inte fått sluta med dem.

venuseva
2007-08-24 17:58
#167

Läser Hälsonytt från Vitala Nyheter, som den lilla tidningen heter som jag fick på Bättre Hälsa när jag köpte MSM och CalMag igår.

Om MSM står bl a  "En reumatiker kunde sluta med sina smärtstillande tabletter efter ett par månader. En pensionär blev av med sina värsta muskelsmärtor från sin fibromyalgi."

Man anser att MSM är bättre än Glukosamin.

Annons:
Margareta
2007-08-25 00:47
#168

Jag mår jättebra sen jag började med MSM.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

korseett
2007-08-25 09:42
#169

MSM är superbra

NancyAlke
2007-08-25 13:13
#170

Jo, jag tror säkert att det finns mycket som fungerar. Grejen för mig är att jag i princip lever under existensminimum… har ca 300 kr över efter att jag satt av matpengar… så det blir  till att hålla sig till sådant som jag kan få via högkostnadsskyddet så länge.

Jag ska börja arbeta 75% nu snart, så då kanske det blir lite ljusare med ekonomin, eftersom jag får byta ut halva min pension (garantibeloppet på 3800 brutto på halvtid) till lön.

Anterrabae
2007-08-25 13:44
#171

Å hur känns det att börja arbeta Nancy? Låter skoj, personligen skulle det vara en stor seger om /när jag kommer dit.

Ang MSM så är det jättebra.. Utan dem skulle jag inte ha samma effekt på mat och medicinter. Men det är långt ifrån alla som blir så bra att man kan sluta.. (har fö ätit MSM i ett par år) Behöver massor med annat oxå i vitamin och mineralväg för att ens få effekt av MSM… Det är en spiral så att säga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

NancyAlke
2007-08-25 14:52
#172

Jodå det är härligt att jobba. Jag har ju gått på 50% från och till ganska länge, men nu känner jag att det börjar finnas behov av att arbeta mera. Mycket beror det på låååångt mycket bättre hälsa, men även på att barnen flugit ut och jag har mera tid.

När jag tänker tillbaka på hur jag mådde för ett  år sedan, med en tung sjuk kropp och allt insulinstrul bl a…. så känns det fantastiskt att kunna börja arbeta mera.

Just den där spiralen av vitaminer, mineraler och annat… den klarar man ju inte själv… Då gäller det att man har pengar över för att få all rådgivning som behövs… och där är jag inte ännu. Jag har t ex inte varit till tandläkaren på 17 år… så det får nog prio 1 när jag börjar få lite mera i lönekuvertet.

venuseva
2007-08-25 15:11
#173

Grattis Nancy till att du kan öka din arbetstid och få lön. Vilket

Halleluja-moment!!

Tids nog hittar du också till MSM eller vad som behövs för dig.  Venus/Eva

NancyAlke
2007-08-25 15:28
#174

Tack venuseva! Jag kan tillägga att ett inspirerande arbete och en stöttande arbetsgivare har en stor del i det här. Jag haft en enorm tur (och kanske lite skicklighet) som lyckats ta mig in på arbetsmarknaden, eftersom jag var arbetslös när jag blev sjuk. Att dessutom få drömjobbet med en perfekt arbetsgivare…. ja, det är nog mera än man får drömma om.

Annons:
Margareta
2007-08-25 17:21
#175

Härligt Nancy Grattis och Lycka till!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NancyAlke
2007-08-31 13:29
#176

Ojdå! Det var länge sedan jag rapporterade min vikt nu… 87,9 för två veckor sedan alltså…. i morse stod jag på 87,2 Cool

Det närmar sig ny entalssiffra och jag börjar ta mig under min platå tror jag, framförallt under den vikt som jag lyckades åstadkomma med fettfri kost. Å bara 4 kilo kvar tills jag kan ändra titeln fet till överviktig Flört

Mervi
2007-08-31 13:37
#177

Grattis till både vikten och arbetsstarten. Måste kännas skönt.

Margareta
2007-08-31 13:45
#178

Härligt Nancy! Du är verkligen en kämpe!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Anterrabae
2007-08-31 14:19
#179

Grattis! Vad duktig du är!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

venuseva
2007-08-31 20:15
#180

Snyggt jobbat!!  Skrattande

magma
2007-08-31 23:22
#181

Härligt, vad duktig du är!!

Annons:
NancyAlke
2007-09-03 10:43
#182

Tack för alla hejarop, dom värmer!

Min våg retas just nu och pendlar från 87,6 till 87,0… men självklart inte ner på ny entalssiffra…  Lite irriterande när man är så nära ibland.

Margareta
2007-09-03 11:11
#183

Jag tycker att ju mer nyfiken jag är på "ny siffra" ju svårare är det.  Jag blir liksom fixerad och då bruakr det gå år pipsvängen = uppåt.

Ibland undrar jag vad som är psykiskt och vad som är vad när det gäller vikt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Mervi
2007-09-03 11:14
#184

Precis så tycker jag också att det känns ibland, att man inte skall hålla på och väga sig…. men vem kan låta bli.

Vi skulle kanske ha en utmaning: väg dig inte….

venuseva
2007-09-03 11:35
#185

Det går troll i vägandet. Om man tänker sig att det man fokuserar på förstärks, hur skall man då tänka för att tillåta sig att lätta?

NancyAlke
2007-09-03 11:38
#186

Jo, det spelar säkert in… det psykologiska. Men jag vägrar vägra vågen, tycker ändå att det är rätt kul… nu när jag i alla fall går ner, även om det går mer eller mindre fort. Daglig vägning blir det bara när jag är nära ny entalssiffra… vilket ju är ganska ofta nu för tiden. Sedan tror jag att det kan vara bra att se hur mycket vikten kan variera från dag till dag också, annars kan man ju bli lite nedslagen om man väger sig på "fel" dag…

NancyAlke
2007-09-03 11:42
#187

Kom på en sak till… nåt som är lite mysko… Om jag väger mig direkt på morgonen, efter morgonkissen, så kan jag ha en vikt. Om jag sedan går ut och röker (ja, jag håller fortfarande på med det tyvärr) och tittar på nyheterna… alltså, jag varken äter eller dricker något… så väger jag ofta några hekto mera sedan… alltså efter en kvart eller nåt. Jättekonstigt, och det känns inte som att det ska bero på att vågen fladdrar, för då skulle det ju kunna vara åt andra hållet någon gång också, men det är det aldrig. Jag upptäckte det där av en slump en gång, men sedan har jag varit tvungen att göra om det några gånger, bara för att jag tyckte att det var så mysko.

venuseva
2007-09-03 11:54
#188

Kanske en motivation till att sluta då, Nancy? Jag menar, om du väger mer med rökning så? Flört

Annons:
felixifokus
2007-09-03 12:01
#189

ja, det måste va ett tecken från kroppen Flört

NancyAlke
2007-09-03 13:03
#190

Jepp… men jag märker också att varje gång jag verkligen lyckas låta bli ciggen, så stannar jag i viktnedgången eller jag börjar gå upp. Mitt stora viktras i våras kom ju faktiskt samtidigt som jag trillade dit på rökningen efter ett 10 månaders rökstopp.

Just nu så håller jag mig till att röka hemma, lämnar alltså ciggen hemma när jag åker till jobbet. Eftersom jag börjat jobba mera, så blir det alltså inget rökt igen förrän framåt middagstid. Funderar på att tillåta mig detta fram tills jag nått någorlunda nära min målvikt…. men andra dagar känner jag att jag borde sluta på studs..  Så länge jag är vankelmodig i det fallet så kommer jag förmodligen inte kunna sluta i alla fall…

Jag tror ändå att den lilla viktuppgången på morgonen beror på att de flesta nyheter är tunga Flört

Effie
2007-09-03 13:10
#191

Jag har märkt samma effekt före och efter kissande (några hg ökning) - så det är svårt att förklara det som en effekt av rökning. Tyvärr.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

NancyAlke
2007-09-03 13:14
#192

Kan man på nåt sätt ändra tyngdpunkten när man har varit uppe en stund? Det låter konstigt… men nånting händer ju…  Jag har faktiskt inte testat att väga mig före och efter morgonkissen… det måste testas…. Det låter nojjigt det här, men det har lixom satt sig på hjärnan… det där med att man vill fatta vad som händer, eftersom det känns så ologiskt.

HelenBergstrom
2007-09-04 22:25
#193

På ica hittade jag grytbitar av fläskkött för 39 kr/ kg ska vi köpa det till grillfesten på lördag? Göra grillspett? Jag funderade på att bunkra lite i frysen. Jag stekte dem, m vitlöksost å grädde, det blev kanon gott. Nästan godare än fläskfile. Flört

Vi borde nästan också grilla paprika med brieost i, det var ju himelskt gott.

NancyAlke
2007-09-05 00:01
#194

Jepp, grillspett blir perfa… å självklart ska vi ha våra briepaprikor…. åsså en sån där modifierad grekisk sallad med nötter…. å massor av vitlökssmör 

Undrar om man behöver lovikavantarna???

HelenBergstrom
2007-09-05 00:31
#195

Det finns en viss riks att vi kommer att behöva dem. Kanske tom yllemössa! Flört Men grilla ska vi göra oavsett, vi är ju norrlänningar! Cool

Annons:
HelenBergstrom
2007-09-14 16:20
#196

Tja! Läget denna grå tråkiga dag? Jag har intagit soffan framför tv:n och varierar med lite surfning på internet. Vad gör du?

NancyAlke
2007-10-13 13:10
#197

Jag har startat en fortsättningståt på denna… för att den här börjar bli tungladdad. Du hittar den här: Nancy här 2

magma
2007-10-13 17:04
#198

Jag låser denna tråd eftersom NancyAlke startat upp en ny.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: