Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Svängningar i hunger

2018-08-19 14:17 #0 av: fiskenihavet

Det svänger väldigt i hungerkänslor, är det vanligt? Jag har ätit LCHF i flera år, men känner inte det där mat-lugnet som "alla" pratar om. Skrev ett inlägg för en stund sedan om at jag inte var så hungrig, så var lite orolig för att äta för lite. Mådde iaf bra på det. Nu helt plötsligt har jag, ila en vecka eller nått, varit ostoppligt hungrig. Det går en timme och så är jag superhungrig. Igen och igen. Kan äta mängder med fett och kött. Vad beror detta på? Vet att det kan ske i starten av övergång till LCHF, men nu liksom?

Anmäl
2018-08-19 17:43 #1 av: Siggebus

Har jag aldrig varit med om förutom när jag ibland fallit "under bordet" och ätit totalt fel med mycket innehåll av mycket socker och mjölmat. Då blir jag väldigt hungrig någon dag efter

Anmäl
2018-08-19 18:16 #2 av: fiskenihavet

Inte haft avsteg. Konstigt det här.

Anmäl
2018-08-20 13:05 #3 av: Siggebus

#2 Du har möjligen inte drabbats av typ magkatarr? Hade jag ofta förr och då var mina symtom  en sugande hemsk "hungerskänsla" som satte in kort efter måltid

Anmäl
2018-08-20 13:14 #4 av: fiskenihavet

#3, nej inte någonting sådant. Har heller inte gjort någonting annorlunda. Liksom blivit mer 'sugen' i det sista oxå. Just nu är det inte något stopp på hungern. Precis som i starten av LCHF, innan det stabiliserade sig liksom. Så var jag, i en kortare perioder, mätt och belåten. Nu - hungrig som en varg.

Anmäl
2018-08-20 13:21 #5 av: fiskenihavet

Kan vara det at jag har ätit lite. Dvs att jag på LCHF äter för lite, när jag blir 'nöjd' liksom. Och nu reagerar kroppen med att säga att den vill ha mer mat?

Anmäl
2018-08-20 23:02 #6 av: LenaK63

Jag blir också mätt ganska fort och folk i min omgivning säger att jag äter för litet. Men jag kan ju liksom inte äta mer när jag är mätt. Eter ett antal timmar kurrar magen och det är dags att äta igen. Om jag känner varghunger tar jag en msk kokosfett tills maten är färdig. Den där hysteriska hungern finns inte längre. Men jag har LCHF:at i ca 10 år med upp och nedgång i vikt. Men lugnet i mathållningen övertiger alla andra små problem.  

Anmäl
2018-08-21 00:15 #7 av: Zepp

Det kan det säkert vara, även om det verkar lite främmande för mig då jag snarare har lättare för att äta för mycket, dvs jag äter fort och överskattar hur stora portioner som är lagom.

Oså tjatar jag om protein, dvs de är oftast den macronutrient som gör att man blir mätt/ohungrig.

Nämenaltså jag förespråkar hellre överintag av protein än underintag.. iomed att det är essentiellt.

Iallafall så ger det oftast en omedelbar mättnad, det kan vara lite lurigt ioförsig.. grejen är att äta fett kött/fisk, då funkar det litta mer i kombo.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-08-21 08:54 #8 av: Effie

Svänger väldigt, nej det kan jag inte saga. Men visst hander det att jag oväntat är hungrig på morgonen fore lunch, eller hungrig på kvällen fast jag åt bra till middag. Eller om det blev för lite mättnad. Har jag mat tillgänglig, så äter jag,  åtminstone på kvällen, för jag vill inte lägga mig hungrig.

Det jag försöker undvika är att småäta; då är jag aldrig varken riktigt mätt eller riktigt hungrig.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-08-21 21:22 #9 av: fiskenihavet

#7 äter gärna mer, men blir så uppblåst. Fattar det inte

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.