Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4657 ggr
Klara H
2017-07-22 22:17

LCHF under amning

Hej! Jag har nyligen fött mitt barn efter att ha ätit kolhydratrik kost under hela graviditeten. Nu vill jag äta mer LCHF igen. Då jag helammar vill jag att det ska vara nyttig mat som inte behöver tillagas, utan enkelt kan beställas hem. Mottar enormt gärna tips på matschema – frukost, lunch, middag plus tilltugg – för en vecka! Allra helst med tips på både med och utan mjölkprodukter. Stort tack på förhand!

Annons:
ashe
2017-07-23 00:12
#1

Kolla här: kostdoktorn  

Massvis med fakta och information - och matsedlar.

Lycka till och grattis till barn!

Klara H
2017-07-23 02:41
#2

Tack för grattiset.

Jag har ingen tid till att laga några måltider under amningsperioden, så det behöver vara mat av typ "ät två ägg, en avokado…" etc.

Klara H
2017-07-23 23:50
#3

Obs! Förtydligande: Med att beställa hem menar jag att beställa hem från Willys, Mathem, Hemköp etc., alltså varor som finns i vanliga matbutiker, inte att beställa hem färdig mat från restauranger och liknande.

Angelfish
2017-07-24 11:12
#4

Om du inte har nåt emot att äta ensidigt så hårdkoka ett lass ägg på morgonen. Att skala ett färdigkokt ägg går snabbt och du behöver inte tänka på vad du ska äta. Bara ta ett eller två ägg när du blir hungrig under dan. Vill du lyxa till det så skär t.ex. paprika i olika färger, i bitar och lägg i en skål i kylskåpet och ta lite till ditt ägg. Går snabbt, är enkelt, är nyttigt.

Tzatze
2017-07-24 11:21
#5

Frukostfil - Blanda 1,5 dl creme fraiche, en gnutta grädde och lite sötningsmedel. Toppa med solrosfrön eller pumpakärnor.

Tzatze
2017-07-24 11:57
#6

Enklast blir det ju om du kan göra din egen "snabbmat".

När jag kommer hem från jobbet tar jag ofta fram en hemgjord pizzabit från frysen eller äter gårdagens mat. Vad jag menar är att när du väl lagar mat så gör en större sats så det räcker till fler dagar.

Idag tex gjorde jag en sats grönsakssoppa med smör och creme fraîche i. Den räcker till i morgon också. Vill du inte använda mjölkprodukter så kan du göra den på kokosmjölk istället. Jag gjorde soppan på de grönsaker jag hade hemma; grönkål, morot, lök, broccoli (+ lite strimlat kött från  gårdagens grillning).

En vitkålspudding med köttfärs räcker flera dagar.

Vitkålssallad gjord på strimlad vitkål, creme fraîche och majonäs kan stå en vecka i kylen.

Av vitkål kan man också göra "potatismos" av. Hacka kålen, koka den ca 10 minuter, häll av vattnet och tillsätt massor av smör och mixa.

Annons:
Tzatze
2017-07-24 14:05
#7

Snacks - ost, färsk el. torkad skinka, korv, mörk choklad, torkade fläsksvålar, fröknäcke, creme fraîche (tillsätt sötningsmedel), fröknäcke, mjukost på tub, inlagda räkor/musslor, Abbas mästarmakrill på burk (2,5 kolisar), jordnötter, pumpafrön, makadamianötter

Sammet1
2017-07-27 17:48
#8

Köp en stor bit högrev eller karré. Släng in i ugnen på ganska låg värme. Låt stå tills den faller samman (= pulled beef eller pork). Ät med bea-sås eller kryddsmör (går att köpa färdiga) och valfria grönsaker.

Plättlätt och sköter sig själv! Släng in två när du ändå har ugnen igång, så har du mat för flera dagar.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Upp till toppen
Annons: